update rolfoksysteem:
zoals eerder aangegeven ben ik bezig met een re-fit en deelvervanging van het rolfoksysteem. deels omdat dit voordeliger is dan geheel nieuw, deels omdat een aantal onderdelen nog prima zijn en deels omdat ik niet al de luff-tapes van de voorzeilen wil laten vervangen.
zeker door die laatste reden was behoud van het huidige profiel een vereiste.
daarnaast kon ik een goede recente trommel overnemen (tegen een fractie van de nieuwprijs) die exact geschikt was voor mijn huidige luffprofiel, wat het aantrekkelijk maakte om deze actie te ondernemen.
e.e.a. wordt wel bemoeilijkt doordat de trommel onderdeks zit en dat het daar niet héél ruim is allemaal.
daarnaast is het opvallend dat bij bijna alle nieuwe rolfoksystemen het aangrijpingspunt van de tack aan de trommel zelf zit. dit is lastig gezien dat eigenlijk heel beroerd uit komt bij mijn boot.
zo zat het voorheen:
voor het nieuwe systeem moet de tack ook weer boven deks komen, maar wel ietsje lager dan dat het nu zat.
- inmiddels is een nieuwe stag geregeld, nu ook met spanner om wat meer te kunnen spelen met de masthoek.
- een hele waslijst aan verse Facnor onderdeeltjes in in bestelling, dit was een enorme puzzel met de franse onderdelenlijst en veel te veel afkortingen
- Ik heb een aanpassing verricht aan de flenzen van de trommel (die moesten ingekort worden, anders paste het geheel niet onder dek)
- ook heb ik een nieuwe ''sleeve'' gemaakt om de schacht van het systeem om de tack van de fok aan te kunnen klikken boven dek.
zoals gezegd moest het originele aangrijpingspunt wijken, dit zat gewoonweg hopeloos in de weg t.o.v. het dek. ondanks mooi kogelgelagerd dus toch maar eraf geslepen.
maar je moet je fok toch ergens aan vast maken, er moest dus een nieuw aangrijpingspunt gemaakt worden.
bij de vorige rolfoktrommel zat dit op een vast punt op de schacht van de trommel, dus wat daar kan, kan hier ook. ik heb het trouwens nooit gemist dat die aangrijping niet meedraaide bij het rollen van het voorzeil, mede omdat wij ook nooit met half ingerolde zeilen varen.
eerst begonnen met het meten en ontwerpen van een nieuwe sleeve, om te voorkomen dat de sluiting het aluminium beschadigd een extra lip aan de RVS sleeve gemaakt.
omdat de bestaande schacht een bijzondere maat heeft duurde het even voordat ik een RVS buis had gevonden waarmee het uitgevoerd kon worden. ook is RVS en ALU niet de beste combi, tussen de sleeve en de schacht moest dus ook nog een (delrin) bus komen.
nadat ik tevreden was over het ontwerp de slijptol erin gezet, tijd om wat moois te maken.
daarna nog een lip eraan lassen om de sluiting vast te kunnen zetten.
na wat schuur en polijst werk de gewenste positie op de schacht gekozen, boutgaatjes getapt en de hele boel in elkaar gezet. voelt lekker sterk en is klaar om een fokje aan te klikken.
nu is het afwachten op de laatste onderdelen zodat ik het weer in elkaar kan gaan puzzelen, voelt in ieder geval weer lekker degelijk en fris aan zo.