Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Diesel voor Fram

Diesel voor Fram 05 mei 2021 14:11 #1281271

Op mijn vorige boot had ik twee dieseltanks met een 38mm. uitloop aan de onderzijde. Uiteindelijk kwam dat samen in een klein bezink tankje, uiteraard met de nodige afsluiters er tussen. Het bezinktankje had een aftap aan de onderzijde. Zodoende kon ik dus eventueel aanwezig water of andere troep aftappen. Het maakte zowel het mijne als het leven van het grof filter aangenaam zeker als er weer eens diesel van bedenkelijke kwaliteit getankt moest worden. Zoals mij eens overkwam in Tunesië, waar met een handpompje een mengsel van water en diesel uit een oliedrum werd overgeheveld. Maar ook in minder extreme gevallen een mooie en betrouwbare oplossing voor schone diesel en niet minder belangrijk een tank die schoon blijft.

In mijn huidige boot ben ik momenteel een zelfde systeem aan het inbouwen. Schematisch ziet dat er zo uit. De twee 80 ltr. tanks liggen enigszins op afschot naar het 38mm. aftappunt aan de onderzijde. Overigens zit daar conform CE een afsluiter rechtstreeks op de tank.



Waar ik in mijn vorige boot een diepe en ruime bilge had (S-spant) is dat bij de huidige boot met haar 55cm. diepgang maar heel beperkt. Ik heb daarom eerst maar eens een mock-up van het tankje in mdf gemaakt en voorzien van de nodige fittingen om het zo optimaal mogelijk te laten passen. Van RVS, zoals het hoort ;)



Ik heb getwijfeld om het tankje in epoxy zelf te maken maar werd afgeschrikt door verhalen over doorzweten van het laminaat. Daarom, net als de dieseltanks, laten maken bij Drocom tankbouw. De MDF mock-up en RVS fittingen heb ik aangeleverd als voorbeeld, tezamen met een tekeningetje.



En zo is het geworden.

Ik ben geen held in het maken en lezen van schema’s maar kom er bij zo’n bootbouwproject natuurlijk niet onderuit. De voor de prof leesbare schema’s heb ik (nog) niet (WadnWind moet maar ff de andere kant op kijken ;) Wel de voor mij begrijpelijke schema’s die vooralsnog bedoeld zijn voor de routing van alle leiding systemen. Niet alleen diesel maar ook elektra, water en verwarming. Per onderdeel heb ik zo een schemaatje gemaakt.



Voor de diesel uitgebreid met een langsdoorsnede i.v.m. de hete lucht verwarming. Helaas is er in deze boot nauwelijks ruimte voor het aanleggen van leidingen. Maar ik wilde wel een verwarming door de hele boot en met name ook in de doucheruimte, bij wijze van droogkast voor de natte zeilpakken en zo. Om de structurele eigenschappen van het belangrijkste bulkhead van de boot niet te veel aan te tasten is er maar beperkt ruimte voor doorvoering van grotere diameters. En die ruimte is al ingenomen door de slang van de Jetthruster. M.a.w. ik kan geen doorvoer meer verzinnen voor een warme lucht slang naar het voorschip en douche cabine. Daarom heb ik het besluit genomen om twee verwarmers te installeren, één achterin en één voorin. Niet een makkelijke oplossing vanwege rookgasafvoer en frisse ventilatielucht aanvoer. Maar dat is gelukt, wellicht nog eens in een apart draadje te belichten.

Aanvankelijk was het plan om de dieselleiding voor de kachels ook op het bezinktankje aan te sluiten. Volgens de kachel leverancier kan dat ook, mist er voor de zekerheid wel een afsluiter in zit. Immers, de leiding zal dan altijd op druk staan vanwege de hoger gelegen tanks.

Dat voelde voor mij niet goed. Hierdoor heb ik besloten de kachels toch een eigen 5 ltr. tankje te geven. Zoals je in bovenstaande doorsnede kunt zien worden deze tankjes gevuld op de werking van de communicerende vaten. Zowel op het tankje zelf als op het bezinktankje zit een afsluiter om naar behoefte het tankje weer bij te vullen uit één van de hoofdtanks.



Verdere info en foto’s van de installatie aan boord volgen nog. Maar voor nu nog even een vraagje over de aansluitingen op het tankje.

Het tankje is voorzien van een ½” BSP schroefdraad aan de onderzijde. Daar komt de dieselaanvoer met afsluiter. Wat ik nog moet maken aan de bovenzijde van het tankje is een aansluiting voor de beluchting en voor de aftap naar de kachel. Dit wil ik uitvoeren met twee keer een Messing of RVS huiddoorvoer met slangtule. De ene voor de beluchting en de andere voor de aftap. Ik wil dan het dunne slangetje (iets van 3 mm. of zo, dat wat bij de kachel is geleverd) doorsteken tot op de bodem van het tankje en de verbinding tussen tule en slangetje met een dikker slangetje. Dat is de ook de gangbare oplossing voor zo’n connectie.

Je kunt er ook een dedicated aftap van Webasto of anderen voor kopen maar dat lijkt mij helemaal niet nodig. Of mis ik iets, ben altijd in voor betere ideeen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 mei 2021 18:18 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 14:44 #1281289

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik zie de foto's niet helaas
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 14:59 #1281301

ilCigno schreef :
Ik zie de foto's niet helaas

Volgens mij is dat een probleempje van Edge. Ik zie ze ook niet op de PC, wel op de Ipad. Foto's waren gehost op www.fram.nl maar nu fysiek toegevoegd.

Ik moet dat toch nog eens onderzoeken waar ik dit in de instellingen van Edge kan aanpassen of weet iemand zo waar ik dat vinden kan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 15:23 #1281316

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik gebruik Chrome, maar dat is gebaseerd op dezelfde engine als Edge. Ik vermoed dat het meer te maken heeft met de certificaten van de fram.nl site. Als daar iets niet mee in orde is kunnen links geblokkeerd worden door de browser. Daar weten hogere ICT-goden hier op het forum vast meer over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 15:46 #1281325

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Voor de diesel uitgebreid met een langsdoorsnede i.v.m. de hete lucht verwarming. Helaas is er in deze boot nauwelijks ruimte voor het aanleggen van leidingen. Maar ik wilde wel een verwarming door de hele boot en met name ook in de doucheruimte, bij wijze van droogkast voor de natte zeilpakken en zo. Om de structurele eigenschappen van het belangrijkste bulkhead van de boot niet te veel aan te tasten is er maar beperkt ruimte voor doorvoering van grotere diameters. En die ruimte is al ingenomen door de slang van de Jetthruster. M.a.w. ik kan geen doorvoer meer verzinnen voor een warme lucht slang naar het voorschip en douche cabine. Daarom heb ik het besluit genomen om twee verwarmers te installeren, één achterin en één voorin. Niet een makkelijke oplossing vanwege rookgasafvoer en frisse ventilatielucht aanvoer. Maar dat is gelukt, wellicht nog eens in een apart draadje te belichten.

Aanvankelijk was het plan om de dieselleiding voor de kachels ook op het bezinktankje aan te sluiten. Volgens de kachel leverancier kan dat ook, mist er voor de zekerheid wel een afsluiter in zit. Immers, de leiding zal dan altijd op druk staan vanwege de hoger gelegen tanks.

Dat voelde voor mij niet goed. Hierdoor heb ik besloten de kachels toch een eigen 5 ltr. tankje te geven. Zoals je in bovenstaande doorsnede kunt zien worden deze tankjes gevuld op de werking van de communicerende vaten. Zowel op het tankje zelf als op het bezinktankje zit een afsluiter om naar behoefte het tankje weer bij

Verdere info en foto’s van de installatie aan boord volgen nog. Maar voor nu nog even een vraagje over de aansluitingen op het tankje.

Het tankje is voorzien van een ½” BSP schroefdraad aan de onderzijde. Daar komt de dieselaanvoer met afsluiter. Wat ik nog moet maken aan de bovenzijde van het tankje is een aansluiting voor de beluchting en voor de aftap naar de kachel. Dit wil ik uitvoeren met twee keer een Messing of RVS huiddoorvoer met slangtule. De ene voor de beluchting en de andere voor de aftap. Ik wil dan het dunnen slangetje (iets van 3 mm. of zo, dat wat bij de kachel is geleverd) doorsteken tot op de bodem van het tankje en de verbinding tussen tule en slangetje met een dikker slangetje.

thx goede tip
Laatst bewerkt: 05 mei 2021 16:30 door Ber. Reden: too much
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 16:43 #1281357

Het certificaat staat niet op FRAM zijn naam.

De server kan niet bewijzen dat dit fram.nl is. Het beveiligingscertificaat van de server is afkomstig van da01.intoto.nl. Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde configuratie of een aanvaller die je verbinding onderschept.

Als je gewoon naar www.fram.nl gaat krijg je hem gewoon te zien maar klaagt je brouwser alleen dat je verbinding niet privé is maar dat is geen probleem als je geen transacties doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 17:01 #1281361

Dankjewel Arno, daar ga ik mee aan de slag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 05 mei 2021 17:06 #1281363

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
gewoon de gratis https encryptie gebruiken van let.’s encrypt. als je plesk hebt makkelijk te doen met wat muisklikken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 19:47 #1287870

Ik ben onzeker over de schroefdraad afdichting.

Ik gebruik Loctite577 maar het duurt erg lang (paar dagen) voordat het vast blijft zitten. Knietjes en afsluiters kunnen niet tot aan het eind van de draad vastgezet worden ivm de gewenste richting. Met teflontape of Loctite55 is er veel weerstand bij het vastdraaien en stop je op een bepaald moment. Maar voorzover ik weet zijn deze afdichtingen niet dieselbestendig. Vandaar dat ik de 577 gebruik maar dat schroeft zonder weerstand en het moment van stoppen is daarna een paar dagen afblijven tot het uitgehard is.

Ik heb niet eerder met 577 gewerkt en vind het maar zo zo. Zijn er betere alternatieven met meer weerstand bij het vastdraaien tot het moment dat het in de juiste richting staat en redelijk snel belastbaar is.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 20:09 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 19:54 #1287874

loctite 55 heb ik hier (soort flosdraad) mag je wel even proberen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 19:58 #1287877

  • DaveSula
  • DaveSula's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 10
try something what is designed for it ;-)

innotec
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 20:00 #1287880

alweereengijp schreef :
loctite 55 heb ik hier (soort flosdraad) mag je wel even proberen

Ik heb dat zelf maar kom er niet achter of het dieselbestendig is. In de waterleiding werkt het iig erg prettig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 20:08 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 20:07 #1287883

DaveSula schreef :
try something what is designed for it ;-)

innotec

Nou ja, volgens mij is die Loctite577 ook “designed for it”. Die Innotec wil ik ook wel proberen maar kan vooralsnog niet vinden of deze ook diesel bestendig is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 20:17 #1287891

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik heb deze weleens gekregen van een dieselmonteur.
Ben zuinig op de laatste restjes, fijn spul!
Kijk voor de zekerheid wel even de specs na v.w.b. diesel.

eshop.wurth.nl/Product-categor...ller%40categorypageA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 22 mei 2021 20:20 #1287893

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diesel voor Fram 22 mei 2021 21:05 #1287912

In 2015 heb ik Loctite 577 gebruikt om de rvs bocht en aftapkraan in de waterzak van mijn dieseltank vast te zetten in de gewenste positie. Er is bij het aandraaien idd niet veel weerstand. Na een paar dagen alle overtollige (en daardoor nog zachte Loctite 577) afgeveegd en klaar. De curetijd is redelijk vlug: www.henkel-adhesives.com/nl/nl...nts/loctite_577.html

Ook de slangtules op het dieselfilter zijn ermee vastgezet. Het werkt perfect hoor!



Laatst bewerkt: 22 mei 2021 22:05 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 08:00 #1287970

OK, het is dus vooral mijn onbekendheid met Loctite577 en het zacht blijven van de overtollige 577 die mij onzeker heeft gemaakt. Ik doe vandaag nog een testje met de vloeistof dichtheid en als dat goed uitpakt moet ik er maar op vertrouwen. Ik heb nog heel wat fittingen te gaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 08:33 #1287978

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Als het ook afdoende "lijmt" dan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 08:41 #1287984

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
De kit die je eruit perst is inderdaad wel rommel.
Zelfs na jaren nog zacht en kleverig. Goed afvegen dus en geen zorgen over maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 10:14 #1288026

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Wat je eigenlijk zoekt is Permabond A1044
Daar is ook een activator bij, die hem nóg een beetje sneller maakt.

Ideaal spul voor deze toepassing.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 12:02 #1288064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
DaveSula schreef :
try something what is designed for it ;-)

innotec

Ziet er veelbelovend uit, maar ik kan nergens iets lezen over (gas)olie bestendigheid?

beheer.innotec.nl/uploads/alge...eal-01.0608.0555.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 12:04 #1288065

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Arent schreef :
Hi,

Wat je eigenlijk zoekt is Permabond A1044
Daar is ook een activator bij, die hem nóg een beetje sneller maakt.

Ideaal spul voor deze toepassing.

Gr, Arent

Ook hier wordt in 1e instantie niets vermeld over gasolie....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 12:07 #1288067

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Bij Loctite 577 wordt wél gesproken over:

Chemical/Solvent Resistance
Aged under conditions indicated and tested @ 23 °C.
% of initial strength
Environment °C 100 h 500 h 1000 h

DEF (AdBlue ® )22 125 125 130
Brake Fluid (DOT 4) 22 115 115 120
Ethanol 22 110 90 90
Motor oil(5W30 -Synthetic)125 120 130 135
Unleaded Petrol 22 115 105 105
Water/glycol 50/50 87 105 95 90
B100 Bio-Diesel 22 105 115 115
E85 Ethanol fuel 22 100 90

tds.henkel.com/tds5/Studio/Sho...guage=EN&plant=WERCS
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 12:08 #1288068

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Als je geen inerte teflon tape wil gebruiken, zou ik ver weg blijven van alle genoemde alternatieven op loctite 577 na.

Van een zwetende tank of verbinding krijg je eeuwig spijt
En stank.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 12:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel voor Fram 23 mei 2021 12:11 #1288069

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
@ Nobelast

Behalve dat ik het tankje tamelijk groot vind, evenals de leidingen, waarom heb je voor fitwerk aansluitingen gekozen?

Je had ze ook gewoon kunnen laten lassen, zelfs je fitwerk doorvoeren. dan had je een hoop potentieel lekkerij en zweet risico's afgedekt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl