Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Poon.

Poon. 11 juni 2022 18:10 #1398702

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Berghout-2 schreef :
een versgezaagde stam met dik hout voor de kiel en anderhalf duims planken voor het vlak. Dat hout is nog nat, en dat wil ik ook.

Leg dat eens uit? Gaat dat niet drogen en krimpen, voordat je klaar bent met dit project?

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 11 juni 2022 19:42 #1398728

Goede vraag, Arent.
Ja, dat hout gaat krimpen zolang het schip nog op het droge ligt. Dat betekent dat er relatief brede naden zullen ontstaan in het vlak.
Kort voor de tewaterlating breeuw ik de wijde naden heel zachtjes dicht, afgedekt met bitumenpasta.
Zodra het schepie drijft zullen de planken gaan zwellen, na een week of twee hebben ze hun oude maat weer terug en zijn de naden weer gesloten. Het zacht aangebrachte breeuwwerk met bitumen wordt er tussenuit geperst; die bobbels kunnen bij de volgende hellingbeurt verwijderd worden, het zogenaamde spreeuwen schieten.

Als ik droog hout zou gebruiken, zou het vlak kapot gedrukt worden zodra het nat wordt.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Poon. 11 juni 2022 21:33 #1398755

"Het is als de hamer van mijn grootvader. Eerst heb ik de steel vervangen, later de kop. Het is dus nog steeds de hamer van opa."



Aldus de definitie van het Engelse 'Heritage'
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 12 juni 2022 11:12 #1398819

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Wat een vakmanschap en wat een prachtproject. Dank dat je dat allemaal laat zien hier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 12 juni 2022 19:24 #1398896

wow... ik realiseer me nu dat dit meer archeologisch werk is dan scheepsherstel. Respect!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 juni 2022 08:48 #1398971

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Berghout-2 schreef :
De laatste bout had een duwtje van een dommekracht nodig. Op deze foto is ook de katterug en de vlaktilling mooi te zien


Wat een geweldig verslag! Maar dit is toch kras. Ik googlede op "katterug" en inderdaad, kwam er dit uit een "Zeemanswoordenboek":



Maar kijk je bij de letter K dan zie je het verwezen lemma niet staan :-)
www.dbnl.org/tekst/lenn006zeem...06zeem02_01_0015.php

Wat een vakmanschap en... -taal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 juni 2022 17:47 #1400725

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Enorm project zie m nu pas!
Succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 23 juni 2022 20:00 #1401816

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Moest even aan je denken (Berghout). Lokatie Brest.

René



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 24 juni 2022 05:37 #1401856

:laugh: :laugh:

Zal nog even moeten wachten.
Ik heb eerst een paar weken nodig om deze af te maken :whistle:

Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 24 juni 2022 07:26 #1401874

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
:laugh:
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 24 juni 2022 08:11 #1401890

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Poon bijna klaar zeker? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Poon. 24 juni 2022 08:32 #1401901

bmtouring schreef :
"Het is als de hamer van mijn grootvader. Eerst heb ik de steel vervangen, later de kop. Het is dus nog steeds de hamer van opa."



Aldus de definitie van het Engelse 'Heritage'


Maar als je daarna de oude kop en oude steel uit de vuilnisbak opdiept, en weer aan elkaar zet, welke van de twee is dan de hamer van opa?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Poon. 24 juni 2022 08:57 #1401907

It Paradyske schreef :
bmtouring schreef :
"Het is als de hamer van mijn grootvader. Eerst heb ik de steel vervangen, later de kop. Het is dus nog steeds de hamer van opa."


Aldus de definitie van het Engelse 'Heritage'


Maar als je daarna de oude kop en oude steel uit de vuilnisbak opdiept, en weer aan elkaar zet, welke van de twee is dan de hamer van opa?

Degene waarmee je er wel een spijker mee inslaat.
Laatst bewerkt: 24 juni 2022 08:57 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 24 juni 2022 09:33 #1401918

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Degene waar de ziel van de hamer inzit :P
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 28 juni 2022 20:42 #1403266

Verder weer met die poon. Of boeier. Waar was ik gebleven?

Het hout was gebracht. Natuurlijk lag de plank waar ik mee wilde beginnen bijna onderop. Het was een hoop geklooi om dat ding bovenop de stapel te krijgen want de hele stam weegt 5 ton, de gewenste plank alleen al 900 kilo, en mijn arme stapelaartje kan maar 1600 kilo tillen.
Op de werf staat wel een flinke heftruck, maar die heeft teveel ruimte nodig.

Ik had de zagerij gevraagd om zo te zagen dat er twee planken van 13 cm dik direct naast het hart van de stam zouden komen, wat dus semikwartiers hout oplevert. Uit de ene plank wilde ik de kiel, het middenzaathout , de scheg, het doodhout en de knoop halen.


Eerst trok ik een lijn over het hart van de plank, daarover zou ik hem doorzagen.
Ik verwachtte dat het flink krom ging trekken want in zo’n semikwartierse plank zit altijd veel spanning. Daarna zou ik de zaagkanten recht schaven.


Altijd weer indrukwekkend hoe zo’n dikke en brede plank krom trekt!
Daarna schaafde en zaagde ik de kiel op breedte, 22 cm. Het is een verdraaid lastig ding, want hij verloopt in de breedte, heeft aan beide zijden een gekromde en verlopende flens met verlopende hoeken, en heeft schuine gekromde sponningen.
Achterop hakte ik alvast een sleuf waar de achtersteven in zal steken.



Van triplex maakte ik de mal voor de knoop, dat is het verbindingsstuk dat de kiel met de voorsteven verbindt.


En met een vuren lat bepaalde ik de nieuwe lijn van het achterste stuk van de kiel met daarop het doodhout en de scheg. Het is hier duidelijk hoeveel het afgezakt was


Hier staan de nieuwe kiel, het doodhout en de scheg los op elkaar om te passen



Vervolg straks in deel 2
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 28 juni 2022 20:47 #1403267

Deel 2

Binnen de incrowd van bootjesgekken gaat het rond dat ik aan de Ouderhoek klooi. Een paar weken geleden werd ik benaderd door iemand die 40 jaar geleden erop heeft geschipperd en die heel veel materiaal heeft verzameld.
Hij kwam met wat vage foto’s van de bouw in 1914, een enorme hoeveelheid correspondentie (o.a. van Smis, Dr. Vermeer, Thiebout zelf, Jules van Beylen e.v.a.) uit oude tijden èn, nog veel mooier, kopieën van de bouwtekeningen op groot formaat.
Afgelopen zaterdag ontving ik de spullen en ben direct de tekeningen gaan vergelijken met het schip.
Nou, daar klopte niet veel van. Nou ja, boven water lijkt het wel, maar onder de waterlijn zijn dingen toch wel anders dan getekend. En op de tekeningen staat duidelijk “Boeier”. Nou ja.




Wel is heel mooi te zien hoe bol het schip is, de grootste breedte ligt onder het berghout.
En er viel een kwartje (of Belgische Frank) op z’n plaats: vrijdag vond ik twee koperen bolkopnageltjes aan stuurboord op de achtersteven. Normaal duidt zoiets een diepgang aan van twee voet, maar dat klopte voor geen meter.
Maar gekoppeld aan de tekeningen besefte ik dat ze de oude waterlijn aangeven, 13 cm onder de huidige. Natuurlijk checkte ik de voorsteven op nageltjes, maar die zijn waarschijnlijk verdwenen bij een vroegere reparatie.



Ik ging verder met de kiel en aanhangsels. Hier staat de knoop op de voorkant van de kiel


Voor de lunch nam ik gisteren stokbrood met lekker frisse selleriesalade, of zoals dat in Antwerpen heet, Seldersalade. Maar wat zit daar in??? Hindevlees? Kethup? En tot de kern verhitten???? Rare Belgen….



Natuurlijk kwam ik weer bijzondere dingen tegen. Mooie rot


Voor de demontage van de oude scheg moest de schroef eraf, de stuwdruklager los en de as eruit. Een gore vette kutklus. Maar ook hier bijzondere vondsten, 8 mm speling in de achtergland

en een 1,5 mm ingelopen as bij het binnengland

en een heel aparte constructie rond de binnengland



Verder in deel 3
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 28 juni 2022 20:49 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 28 juni 2022 20:53 #1403269

Deel 3

Hierna kwam het enge werk. De kiel moest er onderuit.
Ik begon vanmorgen met het verwijderen van de knoop (vooraan) en de scheg (achteraan).
Daarmee verwijderde ik een belangrijk stuk verband, maar het ging goed.
Eerst zaagde ik de achtersteven en de kiel onder de motorfundatie door


en drukte de scheg inclusief schroefaskoker met een dommekracht naar beneden




Daarna drukte ik de kiel van de boot af


Ik vond dat erg spannend omdat ik niet wist hoe het restant van de boot zou blijven staan. Ik haalde immers de ruggegraat weg, terwijl ik zelf onder die klomp hout verbleef.
Met een fraaie dreun viel de kiel uiteindelijk neer

(zie de mooie stapels hout op de achtergrond)



Morgen verder. Ijzeren bouten verwijderen, binnen schoonmaken (dat is nu makkelijk met dat schrobputje over de hele lengte), de oude kiel wegslepen, de nieuwe kiel+knoop+doodhout+scheg eronder trekken en opvijzelen.

Groet uit d'n Antwerp,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 28 juni 2022 21:07 #1403280

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Indrukwekkend, Wim. Ik volg het met veel plezier en bewondering voor je vakmanschap en moed deze klus te doen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 28 juni 2022 22:17 #1403308

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Berghout-2 schreef :
Voor de lunch nam ik gisteren stokbrood met lekker frisse selleriesalade, of zoals dat in Antwerpen heet, Seldersalade. Maar wat zit daar in??? Hindevlees? Kethup? En tot de kern verhitten???? Rare Belgen…
En wat er niet in zit is ook apart: selder!
Ik ben ook onder de indruk. Als die open dag komt ga ik zeker komen kijken (hint).
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 29 juni 2022 07:21 #1403338

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Berghout2, je verslagen lezen als een spannend boek.Houd je voor je opdrachtgever ook nog een restauratiedagboek bij? Het verbaast me dat de romp blijft hangen terwijl je er al zoveel hout etc onder uit hebt gehaald. Kennelijk zit er toch nog wat verband in het oude lijk. Voor een open dag in Antwerpen houd ik me aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 29 juni 2022 07:31 #1403339

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Het is allemaal erg boeiend (pun intended) om te lezen en te zien inderdaad.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 29 juni 2022 07:34 #1403340

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Bijzonder dat die waterlijn zoveel lager lag vroeger, dat is een berg gewicht, is dat extra's ingebouwd of ook vocht en alle reparaties waar zo'n schip niet lichter van wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 29 juni 2022 07:54 #1403350

Prachtig, ik zie een nieuw schip met een oorspronkelijke maar springlevende ziel verschijnen!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 08:51 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 29 juni 2022 08:19 #1403357

Waterblok, het zal vooral komen door de motor en alles wat daar bijhoort.
Ik overweeg om het achterste stuk loodballast dat onder de kiel hing, bijna 300 kilo, weg te laten.
Het schip had oorspronkelijk natuurlijk geen motor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 29 juni 2022 08:21 #1403358

[quote="jerry" post=1403338 Het verbaast me dat de romp blijft hangen terwijl je er al zoveel hout etc onder uit hebt gehaald. Kennelijk zit er toch nog wat verband in het oude lijk. Voor een open dag in Antwerpen houd ik me aanbevolen.[/quote]

Lijkstijfheid kennelijk :laugh:
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 08:22 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl