Deel 2
Binnen de incrowd van bootjesgekken gaat het rond dat ik aan de Ouderhoek klooi. Een paar weken geleden werd ik benaderd door iemand die 40 jaar geleden erop heeft geschipperd en die heel veel materiaal heeft verzameld.
Hij kwam met wat vage foto’s van de bouw in 1914, een enorme hoeveelheid correspondentie (o.a. van Smis, Dr. Vermeer, Thiebout zelf, Jules van Beylen e.v.a.) uit oude tijden èn, nog veel mooier, kopieën van de bouwtekeningen op groot formaat.
Afgelopen zaterdag ontving ik de spullen en ben direct de tekeningen gaan vergelijken met het schip.
Nou, daar klopte niet veel van. Nou ja, boven water lijkt het wel, maar onder de waterlijn zijn dingen toch wel anders dan getekend. En op de tekeningen staat duidelijk “Boeier”. Nou ja.
Wel is heel mooi te zien hoe bol het schip is, de grootste breedte ligt onder het berghout.
En er viel een kwartje (of Belgische Frank) op z’n plaats: vrijdag vond ik twee koperen bolkopnageltjes aan stuurboord op de achtersteven. Normaal duidt zoiets een diepgang aan van twee voet, maar dat klopte voor geen meter.
Maar gekoppeld aan de tekeningen besefte ik dat ze de oude waterlijn aangeven, 13 cm onder de huidige. Natuurlijk checkte ik de voorsteven op nageltjes, maar die zijn waarschijnlijk verdwenen bij een vroegere reparatie.
Ik ging verder met de kiel en aanhangsels. Hier staat de knoop op de voorkant van de kiel
Voor de lunch nam ik gisteren stokbrood met lekker frisse selleriesalade, of zoals dat in Antwerpen heet, Seldersalade. Maar wat zit daar in??? Hindevlees? Kethup? En tot de kern verhitten???? Rare Belgen….
Natuurlijk kwam ik weer bijzondere dingen tegen. Mooie rot
Voor de demontage van de oude scheg moest de schroef eraf, de stuwdruklager los en de as eruit. Een gore vette kutklus. Maar ook hier bijzondere vondsten, 8 mm speling in de achtergland
en een 1,5 mm ingelopen as bij het binnengland
en een heel aparte constructie rond de binnengland
Verder in deel 3