Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 29 okt 2022 16:32 #1433584

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Vandaag samen met Zeilvis de uitlaat gefixt. Met hem mee naar zijn huis geweest waar hij ook nog een mooie 15 voet catamaran had liggen. In zijn goed voorziene werkplaatsje met onder andere een Myford draaibankje ( hadden we niet nodig voor de uitlaat) gingen we aan de slag. Zeilvis heeft een stevige nood reparatie gemaakt door de te heet gefrituurde frikandel aan het eind van de scheur dicht te lassen. Vervolgens hebben we omdat het gietijzer heel moeizaam laste de rest van de scheur gedicht met holtz gumgum en bandage. Dasr zit ook een stukje blik bij. Dat tegen de scheur en vervolgens de bandage erom. Dat hele pakket hebben we weer omwikkeld met kramdraad. Zonde dat het in de mk zit een erg racy eindresultaat. Toen heb ik dat erin gemeubeld. Na dik een uur a anderhalf werk zat de uitlaat er weer op. Echter ik kreeg na ontluchting de motor niet gestart. Ik keek voor de zekerheid of ie wel diesel kreeg echter enkel lucht bij het ontluchting punt van het brandstof filter. Ik heb toen tien liter diesel gehaald opnieuw ontlucht (dat gaat op een of andere manier nooit perfect) maar ik kreeg daarna de motor wel aan. Stukje proef gevaren met Zeilvis zit ik op 3,1 knopen op navionics bij 3/4 gas. Nog niet wat het zijn moet maar ze komt goed op toeren geen rook in de kajuit dus de uitlaat is dicht met de gumgumbandagekramdraad. Nog wat gekrabd morgen stuk naar huis zien te komen.
Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 29 okt 2022 16:33 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 30 okt 2022 08:26 #1433696

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Geweldig resultaat Freek, het is je toch gelukt om hem voldoende aan de praat te krijgen en misschien word het nog beter onderweg als de motor echt een aantal uren achter elkaar loopt.

mooi dat je hulp kreeg van Zeilvis, anders sta je er helemaal alleen voor.

In iedere geval is 3,1 kts wel te doen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 okt 2022 10:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 30 okt 2022 08:50 #1433701

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Weer een stapje verder! Mooi dat je hulp kreeg van Zeilvis! Dat is het ZF op zijn mooist vind ik.

Kan je er bij de haven waar je nu ligt niet even uit om het ows schoon te spuiten? Of onderweg ergens? Dat gaat vast schelen in snelheid en dan weet je gelijk waar je aan toe bent op dat vlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 30 okt 2022 17:16 #1433833

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Weer een stapje verder! Mooi dat je hulp kreeg van Zeilvis! Dat is het ZF op zijn mooist vind ik.

Kan je er bij de haven waar je nu ligt niet even uit om het ows schoon te spuiten? Of onderweg ergens? Dat gaat vast schelen in snelheid en dan weet je gelijk waar je aan toe bent op dat vlak.

De boot is nu van onder schoon en van boven ook al weer iets netter. Ik had de pech Zeilvis verkeerd te hebben begrepen dacht dat ik na 9 uur door de brug kon De brug draait echter van 8 tot 9 en van 17-18 uur. Ze hebben mij middels een scuba duikuitrusting geholpen en hem voor mij schoon gemaakt!
De boot vaart nu goed. Ik heb maar iets met mijn werk geregeld om in dit goed weer window nog terug te varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 nov 2022 09:12 #1435336

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ben je inmiddels aangekomen in je thuishaven, Freek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 06:26 #1437084

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Naar huis varen had helaas de nodige voeten in aarde. Het verhaal was gestopt bij de gesloten brug. Ik had extra vrij gevraagd om de boot in het toenmalige mooi weer window van eind oktober begin november toch nog naar huis te varen. Zo ging ik maandag 31 oktober om half negen door de brug op weg naar Groningen. Echter al snel liep de motor warm. Ik zocht het in de wierpot deksel zat niet goed geklemd de originele m10 vleugelmoer was me onder de bukh gevallen. Ik heb toen al aan de kant bij een andere brug liggend moeren omgewisseld een dopmoer van de onderdekse steun van het hoofdwant op de scheg en die van de scheg op de wierpot. Ik kon het toen (oude pakking vetus wierpot)wel goed aandraaien en dacht opgelost. Ik heb zo anderhalf uur door kunnen varen en dacht ok dit gaat goed. Echter zo halverwege Groningen toch weer warm. Ik heb toen met een stukje aan boord aanwezige keihard geworden brandstof slang de wierpot doorverbonden. Dit ging ook weer ongeveer dik een uur goed. Het werd al avond toch weer de motor warm. Er ging echter wel koelwater door. Er stond amper wind en ik besloot maar op stationair toerental rustig door te varen dat ging. Op een gegeven moment de boot gewoon een kwartier laten drijven voor de wind zodat de motor koelde. Zo kwam ik heel rustig aan goed bij de Driebondsbrug. Ik heb de brug daarna gebeld was tegen zes uur in de avond bijna donker die opende nog. Tosn heb ik de aanwezige olielamp ontstoken en ben zo met die op de boot tussen de grote binnenvaart door gedobberd. Ik wilde naar de oosterhaven het lukte me via navionics niet die te vinden ik heb toen een keer havengeld uitgespaard door te overnachten tegen een dikke tsjalk die had daar geen probleem mee.

De andere Grinde eigenaar die me donderdag ook met de mast strijken geholpen had wilde wel even kijken naar de wierpot als ik door voer naar oosterhaven. Ik sliep heerlijk tegen de dikke tsjalk maar de andere dag was het windkracht vier a vijf. Nadeel ik koffie had gemaakt en ontbeten zag ik dat navionics de oosterhaven straat en de oosterhaven aan gaf en ik die twee door elkaar gehaald had. Ik tufte rustig door van de tsjalk naar de oosterhaven echter nu stond er veel wind. Er was gelukkig een plek waar ik goed kon afmeren daarvoor moest ik wel keren. Met de rechtse schroef draaide ik de boot over stuurboord zodat ik in de achteruit de kont mooi naar links trok om de draai te maken. Heel rustig liet ik de Grinde in de box glijden ik kon m niet tegen de vinger krijgen en koos maar tegen de stootwillen van de gele stalen buurboot te meren. Gelukkig kreeg ik daar wat hulp want ik kon de boot alleen maar amper in de box houden. Zo trokken we het lange geheel tegen de vinger steiger. De andere Grinde eigenaar was er toen ook al. Ik had van paar dagen afwa gespeeld sprak met hem af dat ik dat maar in de haven wilde doen terwijl hij naar de motor en wierpot keek. Hij heeft toen de thermostaat eruit gehaald en de wierpot er opnieuw tussen gezet. Echter ook zo liep de motor warm. We hebben toen met nieuwe pakkingen van de watersportwinkel in oosterhaven geprobeerd. Ik zag bellen in de wierpot. We hebben toen met een nieuwe wierpot een soort vetus met dicht deksel immitatie (niet een fijn ding) geprobeerd. Dit leek goed te gaan. De pot bleef tijdens de test run mooi vol. Alhoewel volgens mijn gevoel het te makkelijk ging. We zouden de andere dag samen verder varen. Ik heb die avond genoten in Groningen ik had er dertig jaar terug gestudeerd herkende veel ook het pannekoekschip ligt er nog.

De andere dag, na maken van koffie en brood pomp ik de dinghy op die wil ik erbij hebben voor geval dat. Daarna help ik de boot iets met uitvaren door met de dinghy wat aan de kont te trekken de wind staat daarop en zo komen we makkelijker weg. Zo varen we uit ik stap uit de dinghy over in de Grinde en sluizen we. Echter de vreugde is van korte duur achter de sluis weer motor warm. Ik had zoals gezegd voor de zekerheid de dinghy ernaast en stapte over. Ik kon de Grinde zo naar een veilige plek trekken alhoewel een dinghy met vlakke bodem niet wil trekken. Was echt motor dinghy in achteruit en zo achteruit varend trekken. Niks voor lange afstanden dus. We vervingen de waterpomp. We vaarden weer verder echter na kwartier weer motor warm. We lagen op de stenen en ik vond dat niks. Gelukkig kwam er hoe verzin je dat op 1 november een Deense sleepboot langs. Die moest naar Leeuwarden en heeft ons langszij daar heen gesleept. De eigenaar bleek Peter Bruun persoonlijk te kennen. De boot heeft daarna een week bij De Hemrik/ de Froskenpole gelegen.

De Grinde eigenaar heeft toen andere kennissen met een 31 voet snelle motorboot gevraagd of zij de boot van Leeuwarden naar Lelystad wilden slepen. Zo zijn wij uiteindelijk overeengekomen en is de Grinde afgelopen donderdag naar Sneek langszij gesleept hier was elektrisch en ik heb de accu’s bijgeladen en de elektrische kachel op 600 watt aan gehad en goed geslapen. De tweede dag zijn we tot Lemmer gegaan. We aten warm eten en een wijntje op de motorboot al met al een plezierige terug reis! Wel erover gedacht verder te gaan het IJsselmeer op maar teveel wind morgen zou het gemakkelijker gaan. Om de tijd te verdrijven de kringloop bezocht en de watersportwinkel afgesneupt.Gisteren laatste deel afgelegd weinig wind Grinde langszij en toch, het bleef moeilijk we kregen een dik uur lang mist zo dik dat ik op de Grinde mee geb zitten kijken. Gisteren begin van de middag kwamen we aan. Echter de motorboot wilde graag snel terug. We hebben toen zelf de al liggende mast van de boot getild, en met veel moeite gelukkig hielp een dame tillen met een mastenkar en deels tillen lsngs de botenlift naar de mastenstalling gebracht. Ze ligt dus nu in Lelystad in een box waar haar kont enkel met hard trekken door te krijgen is. Voor de winter prima.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 07:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 06:48 #1437085

Spannend verhaal, benieuwd naar het vervolg!

Als er wel koelwater uit de uitlaat komt, is er niets met wierpot of impeller aan de hand, maar lijkt het er meer op dat de motor verkalkt is. Het koelwater stroomt dan, ondanks een geopende thermostaat, voornamelijk lángs de motor. Iets voor deze winter dus om te controleren en evt ontkalken?
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 06:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 07:04 #1437089

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Kan idd nachtvlinder echter de wierpot ging telkens leeg, dus lijkt er toch ergens een lek.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 07:06 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 07:19 #1437091

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Wat een verhaal, leuk om te lezen Freek.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 07:29 #1437094

Dank voor het verhaal Freek.
Mooi, al die helpende handen!

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 07:46 #1437100

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Waterrimpels schreef
Dank voor het verhaal Freek.
Mooi, al die helpende handen!

Ja ik zal hier nog aan denken als ik met die Grinde over paar jaar onderweg naar Noorwegen ben :) .

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 07:52 #1437102

Wat een reis! Maar je bent er gekomen, doorzetter :)
Wat ik mij afvraag, als de wierpot verdacht is waarom heb je die er dan niet tussenuit gehaald ? Dus alleen slang tussen pomp en huiddoorvoer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 07:57 #1437104

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Weet je zeker dat de aanvoer goed vrij is. Na het stralen en coaten van mijn onderwaterschip was ik vergeten om de tape van de doorvoer te halen. Dit zorgde ook voor een wst lijkt op lucht in de wierpot echter is het vacuüm. Had je alle slangen al vervangen van afsluiter tot de motor? Mooi verhaal voor later
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 09:17 #1437122

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Fkz schreef
Weet je zeker dat de aanvoer goed vrij is. Na het stralen en coaten van mijn onderwaterschip was ik vergeten om de tape van de doorvoer te halen. Dit zorgde ook voor een wst lijkt op lucht in de wierpot echter is het vacuüm. Had je alle slangen al vervangen van afsluiter tot de motor? Mooi verhaal voor later

Hier zit eenn”onzekerheid” we hebben de slang binnen van de wierpot af gehad er stroomde goed buitenwater naar binnen. Maar mogelijk zegt dat niet alles en kan er toch vuil voor de doorvoer komen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 09:27 #1437131

Vraag niet hoe maar je bent er! Nu ga je de motor er uit halen, dat lukt van uit de box?
En dan thuis maar eens kijken wat er aan mankeerd.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 10:20 #1437157

Doorzettingsvermogen is één van de belangrijkste eigenschappen voor succesvol bootbezit. Petje af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 11:39 #1437189

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Dus je hebt hier gewoon aan het einde van de straat gelegen. Had ik dat geweten, had ik je nog wel even willen helpen.
Maar goed. Je bent waar je moet zijn
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 14:52 #1437211

freek1970 schreef :
Kan idd nachtvlinder echter de wierpot ging telkens leeg, dus lijkt er toch ergens een lek.

Freek

Hier heb ik in mei op mijn oceaan oversteek naar Azoren een week aan besteed… alles bekeken . Het gaat dat over het hele systeem van doorboor tot en met de impellordeksel pomp..
Was bij ons een combi van verschillende delen: een uitgesleten impellordeksel, slangklemmen, enneen oude slang.
Elk deel maakt dat de water doorvoer hoger werd maar uiteindelijk was het bij ons ( Volvo) een slangklem op de keerkoppeling die niet goed vast zat.. buiten beeld.
Alles is verdacht in deze analyse… en alle beetjes dragen bij aan de oplossing…
Verkalking van het blok kan ook maar dan moet je denk ik aan de uitlaat weinig opbrengst hebben.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 19:36 #1437332

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Isohsns schreef
Hier heb ik in mei op mijn oceaan oversteek naar Azoren een week aan besteed… alles bekeken . Het gaat dat over het hele systeem van doorboor tot en met de impellordeksel pomp..
Was bij ons een combi van verschillende delen: een uitgesleten impellordeksel, slangklemmen, enneen oude slang.
Elk deel maakt dat de water doorvoer hoger werd maar uiteindelijk was het bij ons ( Volvo) een slangklem op de keerkoppeling die niet goed vast zat.. buiten beeld.
Alles is verdacht in deze analyse… en alle beetjes dragen bij aan de oplossing…
Verkalking van het blok kan ook maar dan moet je denk ik aan de uitlaat weinig opbrengst hebben.

Zo zit dat! Ik heb me erover verbaasd hoe gevoelig dat systeem met wierpot is. We kregen het niet goed. Of het zit in een slechte slang of de opening naar buiten dat hier nog vuil zat. Waar ik ook aan denk is dat de bukh erg heet is geweest bij dr vorige eigenaar. Het scenario van een gescheurde cilinderkop komt in mij op, zodanig dat uitlaatgassen naar het koelwater circuit kunnen ontsnappen en door de Impellor pomp naar de wierpot blazen. Geen idee of dit voorkomt hoor maar al redenerend kwam ik op dit idee omdat we het niet goed konden krijgen, het belette mij de mogelijkheid op eigen motor terug te varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 19:42 #1437337

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
En dan zit je twee boten winterklaar te maken. Vandaag de loodzuur accu’s (110 ah service en 70 ah start) van de Grinde af gehaald ook een 3 pk 2 cilinder 2 takt bbm die bij mijn dinghy hoort en ik opnieuw aan de loop kan brengen mee genomen en nog wat klein spul. Ik zie de Copellia van Zf lid Boardebas tegenover me liggen zij gaan nog even eruit met het mooie weer. Thuis de accu’s aan druppelladers gezet. Toen gegeten en daarna de Kolibri nog maar winterklaar gemaakt spullen eruit mastje plat en dekkleed erover. Daarna was het donker… mooi klaar voordat dinsdag de regen komt. Twee boten winterklaar maken wat een klus. Ik zie het nieuws het wordt 0 graden. Ik zal binnenkort antivries in de bukh motor moeten gooien anders kan er niks meer mee…
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 19:51 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 19:50 #1437340

Gewoon leeg laten lopen, die Bukh ;)
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 19:55 #1437343

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gewoon leeg laten lopen, die Bukh

Toen was gemak nog heel gewoon! Dank nachtvlinder!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 nov 2022 20:05 #1437348

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Of de uitlaatgassen door de impellorpomp kunnen komen, weet ik niet.
Maar de kop hoeft niet gescheurd te zijn. Een lekke koppakking is ook genoeg, maar beter te repareren.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 14 nov 2022 09:10 #1437435

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Pffft, dat was een flink ritje. Goed dat het toch gelukt is!

Wat betreft de motor: ik zou kijken wat een pakkingsetje kost, als dat acceptabel en vooral ook verkrijgbaar is. Dan de motor uit de boot takelen en mee naar huis. Zo zwaar kan hij niet zijn dat je die niet met een man paar man kan liften en dan thuis stukje bij beetje demonteren tot je een goed beeld hebt. Dan kiezen: herstellen of vervangen. Bij keuze herstellen: pakkingsetje bestellen en dan pas echt starten met reparatie. En dan uiteraard alle slangen, kabels, slangeklemmen enz enz vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 14 nov 2022 09:49 #1437454

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
koko schreef :
Zo zwaar kan hij niet zijn dat je die niet met een man paar man kan liften.

Vergis je niet, zo'n DV10 weegt 160 kg.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl