Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 18:26 #1429061

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Denk je om de impeller ? Als het motortje een tijd stil heeft gestaan kan die nog wel eens problemen geven.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 18:38 #1429066

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Fijn dat ie loopt!
Je zou kunnen overwegen om met een gun gun reparatiesetje voor de uitlaat en een jerrycan met schone diesel als tank naar huis te varen. Kun je daarna rustig besluiten hoe je het definitief gaat doen.
Een en ander natuurlijk afhankelijk van hoe de uitlaat er exact aan toe is en het weer op de overtocht, maar dat kan jij volgens mij prima inschatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 18:39 #1429067

Super Freek, mooie mijlpaal!

Als het niet lukt met die uitlaat zonder nieuwe dure enigszins soepelere slang te kopen kun je mss een testje doen net rescuetape. De originele dus. Als ie olie lekt gewoon extra mee en om de paar uur bijvullen. Eerst naar huis. Thuis dan de rust en tijd wat liefde in die motor te stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 18:50 #1429068

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Ha, dat is goed zeg, en precies zoals ik al aangaf.
GunGum kan, maar er bestaat ook een soort hittebestendig isolatie doek op rol, dat zou je er ook tijdelijk omheen kunnen wikkelen en dan als het allemaal goed gaat, rustig naar huis varen. Succes ermee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 18:54 #1429069

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nog even een filmpje van die tractor :lol:
https://m.youtube.com/shorts/kG35lKiI2hE

Super Freek, mooie mijlpaal!

Als het niet lukt met die uitlaat zonder nieuwe dure enigszins soepelere slang te kopen kun je mss een testje doen net rescuetape. De originele dus. Als ie olie lekt gewoon extra mee en om de paar uur bijvullen. Eerst naar huis. Thuis dan de rust en tijd wat liefde in die motor te stoppen.

Ja blij mee. De slang zit achter bij de “zwanenhals” los en ik krijg hem niet geklemd ik heb niet het idee dat ie defect is. Mbt de impellor die heb ik gecheckt en die lijkt wel nieuw.

Omdat er niet veel tijd was is de dinghy even mer naar huis gegaan ter test. Ik wil weten of de motor van de Kolibri erop past zo ja kan ie in geval van onverhoopt toch niet starten de boot slepen. Mijn reddingsvlot is van 1998 dus die kan ik beter beschikbaar stellen voor oefeningen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 18:59 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 20:18 #1429093

Welke zwanenhals? De bocht waarin het injectiepunt zit? Daar wordt het te heet voor rescuetape!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 okt 2022 03:06 #1429103

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Maarten schreef
Welke zwanenhals? De bocht waarin het injectiepunt zit? Daar wordt het te heet voor rescuetape!
Is niet heet hooguit warm.
Even uitgezocht hoe het ding heet. Op de bodem achter de motor ligt een zwanenhals achtige doos (blijft altijd water in staan) welke waterlock plus demper heet. Ik krijg de slangenklem aan de voorzijde van die doos niet dicht. De uitlaat bouwt daar natuurlijk druk op omdat het water en de uitlaatgassen door dat ding geperst moeten.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 03:07 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 okt 2022 04:37 #1429105



Dit ding bedoel je? Dat is de waterlock en wordt niet heet. Daar maak je eens kans met rescuetape. Ik snap niet wat er precies lekt daar. Is het de aansluiting van de uitlaatslang op de tule? Is de tule zélf doorgerot naar het grote RVS eindstuk? Of lekt de afdichting tussen RVS eindstuk en de rubber wand van de waterlock?

Die op mijn boot lekte ook. Ik weet niet waar; vorige eigenaar heeft er een nieuwe ingezet waarmee het opgelost was.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 05:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 okt 2022 05:10 #1429106

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder

Ik denk het wel hij ziet er bij mij anders uit zie foto. Hij lekt van wat ik met draaiende motor zag op de aansluiting van de slangen klem op de tule. Mogelijk volstaat de slang twee centimeter inkorten en dan weer vastmaken al. Verder buiten de uitlaat nog wel een en ander te doen. Zo per abuis de verkeerde accu gekocht service 110 A in plaats van start 70 A en service past niet in de bak van start, dus omruilen of startaccu bij kopen bij diezelfde accuboer, de accu staat zo niet zee vast. Verder een iets grotere jerrycan zeevast maken zodat de motor daaruit kan drinken en zo bijv in elk geval zes uur, liever tien, kan draaien. De motor moet ook met de gerepareerde uitlaat langer lopen en de 10 a 20 liter vies bilgewater door lekke uitlaat moet in jerrycans gescheiden en afgevoerd. Tenslotte alles nalopen qua tuigage of het zeilbaar is en toplicht checken. Liefst ook nog even lichten en schoonblazen in de binnenhaven.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 05:19 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 okt 2022 07:51 #1429123

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Leuk filmpje, en ook grappig om te zien dat alles blauw staat in de kajuit.
Ik vind het geluid niet eens zo slecht klinken..

supergaaf dat ie loopt, kan mij voorstellen dat je ineens blij werd
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 okt 2022 17:46 #1429266

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Peter

Klopt dat hij weer loopt wordt ik blij van. Van de plas water eronder minder maar ga ik ook oplossen. Toch nog wel een klussen lijstje voor ik de boot naar Lelystad kan varen. Deze avond de meegenomen dinghy gecheckt ik vind weinig over een Zodiac 290 ik denk dat het ook al een wat ouder apparaat is maar wel in zeer goede staat gelukkig. Compleet met peddels en pomp. Er zit ook nog een 3,3 pk johnson kortstaartje op de hekstoel die bleek nog lis dus zal wel weer lopende te maken zijn. Mooi handig bijbootje van zes en een halve voet, blij mee, echt klein maar bij een 27 voeter pak je toch kleinste maat bijboot, dus in dat opzicht goed. Mag nog max 4 pk achter. Lattenbodem en daardoor denk ik geen racemonster :)

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 17:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 11 okt 2022 18:12 #1429431

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gisteren thuis de meegenomen dinghy opgepompt en gecheckt zit een grote voetpomp bij en zit daarmee binnen een minuut vol erg handig. Dinghy wat schoongemaakt met enkel nat doekje geen zeep. Dinghy opgedroogd en vandaag tezamen met de buitenboord motor van de Kolibri en de losse benzine tank van de Kolibri mee genomen (helaas loopt mijn buitenboord motor enkel goed op de losse tank). Dasr zat nog wel genoeg benzine in om acht uur lang vol gas met de dinghy over het Veluwemeer te varen :) dat heb ik maar net gedaan. De dinghy functioneert goed maar is maar 6,4 voet lang dus nog geen 2 meter. Voor bij de Grinde perfect dit neemt zo heel weinig ruimte in aan boord. Hij stuurt met die lengte en vlakke bodem net als een botsauto. Natuurlijk lag er een dik duur jacht in de haven waar ik op een meter bij langs vaarde ik heb m niet gekust :lol: :evil: Na het kwartier dinghy varen de motor en tank weer in de auto gedaan nog een kwartier bezig geweest om de dinghy netjes te drogen met een baddoek en daarna die ook weer in zijn tas in de auto gedaan. De dinghy in de tas weegt denk ik samen met pomp en roeidollen twintig kg. Lijkt me geen fijne roei boot dan een bankje nodig.

youtube.com/shorts/Y7JA5UHAEow?feature=share

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 11 okt 2022 18:13 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 11 okt 2022 18:34 #1429434

Genoeg gespeeld: en nu aan 't werk met je 'echte boot! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 11 okt 2022 19:02 #1429438

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Maarten schreef
Genoeg gespeeld: en nu aan 't werk met je 'echte boot! ;)

Ja klopt. Echter ik ken die opblaasboten wel een beetje. Je kan het zo hebben dat het er perfect uit ziet maar er toch onzichtbaar net een naadje los zit. Daarom wou ik het bootje toch echt even aan de tand voelen zodat ik weet dat ik erop kan rekenen als het nodig is.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 14 okt 2022 17:06 #1429977

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575





Vandaag weer verder gegaan had zelf vulcaniserende tape van hpx gekocht en ging er nog steeds van uit dat het probleem met de waterlock door een niet goed zittende slangen klem kwam. Ik pompte het vette bilgewater eruit met de olie vacuüm pomp die ik eerst uiteraard geleegd had. Dat ging makkelijk. In het kontje van de boot ontdekte ik echter dat de waterlock was doorgebrand net op de plek van de slangenklem. De motor is dus een keer te heet geweest. Ik besloot naar waarschip te gaan zij hadden wel paar waterlocks liggen. Het was leuk om daar te kijken. Er lagen verschillende waarschepen fris in de lak. Echter zij hadden alleen een vetus waterlock van vijftig millimeter terwijl die van mij 45 mm is. Waarschip zit vlak bij abc pvc en multibat. Men adviseerde mij bij abc pvc een stuk 45 mm pijp te kopen. Dit bleek niet beschikbaar zij gaven aan dat karwei dit had. Ik heb toen internet geraadpleegd zelfs kniest heeft de 45 mm waterlock niet zelf voorradig, direct leverbaar. Ik vond een bij Kroesse Vinkeveen die heb ik direct besteld.Ik heb toen eerst bij multibat een 70 A startaccu gehaald en bij Karwei gekeken. Daar was alleen 40!mm pijp ik heb die met twee lijmmoffen aan de uiteinden opgedikt want ik wou m nou toch een x langer laten lopen. Dit inzetstuk heb ik er nu tussen maar de opvoerdruk is natuurlijk hoger als de uitlaat dicht is. Dat pakte de Impellor niet. Ik dacht misschien zit de wierpot dicht. Dit bleek niet het geval maar ik liet de m8 vleugelmoer onder de bukh vallen. Toen heb ik dit gelukkig kunnen oplossen met een andere m8 moer maar die gaat er niet lekker op. Ik heb er ringen onder liggen en nou klemt ie wel zonder dat ie de draad opvreet. Ik heb tien de motor met ingevette Impellor met omgekeerde deksel gestart en dit ging goed ik heb nu schroefwater. Echter toen had ik na vijf minuten lopen de diesel op. Ik heb de jerrycan bijgevuld en hem ontlucht en nu drie kwartier laten draaien. Hopelijk laad ie ook de accu met 30 of 40 a wat die dynamo maar doet.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 14 okt 2022 17:09 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 14 okt 2022 17:27 #1429978

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Je conclusie dat de motor te warm is gelopen kan wel maar hoeft niet perse.
Eerder denk ik dat het koelwater de uitlaat niet heeft bereikt.
De uitlaatgassen zijn erg heet en worden door het koelwater na de motor gekoeld.
Daar is het wellicht mis gegaan en is het plastic deel gesmolten.
Wellicht is het eerst mis gegaan bij de uitlaat en is de motor gestopt door de gebruiker nog voor de motor serieuze schade heeft opgelopen door oververhitting. Hopelijk is het zo gegaan.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 14 okt 2022 18:07 #1429986

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
Precies, je verbrandt vaak onderdelen in het uitlaatsysteem voordat de motor echt heet wordt. Been there, done that , haha. Vooral de waterlock...En dan is de impeller ook al weg...
Maar verder, Mooi schip Freek! Mij te veel werk, maar een beetje klussen ligt je wel geloof ik. Hebben we er op het forum ook nog plezier van. Zo'n Grinde staat bij mij naast een waarschip 1010 op de lijst van boten nog eens te hebben, haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 14 okt 2022 18:19 #1429991

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
JRomkes schreef
Precies, je verbrandt vaak onderdelen in het uitlaatsysteem voordat de motor echt heet wordt. Been there, done that , haha. Vooral de waterlock...En dan is de impeller ook al weg...
Maar verder, Mooi schip Freek! Mij te veel werk, maar een beetje klussen ligt je wel geloof ik. Hebben we er op het forum ook nog plezier van. Zo'n Grinde staat bij mij naast een waarschip 1010 op de lijst van boten nog eens te hebben

Ja precies het is veel werk deze. Ik hoop hem in een paar stukken in een paar jaar echt mooi te krijgen zoiets van eerst motor nalopen (kijken wat nodig is en dat doen bijv krukaskeerringen zijn uitgedroogd) en romp schilderen. Jaar later de hele binnenkant opknappen zoiets…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 okt 2022 14:19 #1430129

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Vandaag is de gisteren bestelde waterlock van vetus van 45 mm binnen gekomen ik kan de uitlaat nu goed repareren en de boot overvaren zonder risico op waterslag aan mijn Bukh motor. Ik denk dat de motor ook wat stiller loopt als dit erin zit. Al met al wel leuk keer een “grote boot” te bezitten fijn dat ik een zeewaardige double ender van Peter Bruun mag varen.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 okt 2022 14:21 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 okt 2022 14:27 #1430133

Mooi! Wanneer ga je varen? Staandemast route of zoveel mogelijk zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 okt 2022 16:23 #1430170

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Wil eigenlijk volgend weekend varen /zeilen indien mijn opstapper dan kan. Boot moet buitenom net boven de waddeneilanden langs en in den Helder bij den Oever naar binnen. Daarom ook dit uitlaatonderdeel zo broodnodig. Binnendoor wordt lastig er is in Groningen een brug eruit.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 okt 2022 16:23 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 16 okt 2022 21:39 #1430514

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Vandaag weer helemaal naar de Grinde gereden en de gisteren aangekomen waterlock mee genomen. Eerst de dieselmotor weer even laten lopen op diesel uit nieuw meegenomen jerrycan. Gaat erg snel want slang stak er niet zo diep in. Toen de naam overgeschilderd met antraciet. Laten drogen. Dinghy nodig om dit te doen. Boot is in Houtrib Lelystad al bekend onder Bluf dus leek me slim zo te werken. Daarna wat gepoetst en geschrobd boot knapt daarvan zienerogend op. Toen de nieuwe waterlock gepakt. Eerst de bilge zooi uitgedweild. Waterlock geplaatst. Wilde de motor niet starten kreeg het ook niet ontlucht. Veertje van handontluchting eraf in mijn hand. Kwam erachter dat ik nadat ik de brandstofslang wat verder los had gemaakt de jerrycan met diesel te laag in de bakskist had staan. Toen ik dat opgelost had heb ik de motor nog een uur lang in het werk laten draaien hij heeft mooi de accu’s verheen terug opgeladen. De boot kan beste binnendoor terug is niet echt heel zeewaardig op deze manier het is allemaal wat krakkemikkig zo en er blijkt de 28 e een mogelijkheid in konvooi door Groningen te gaan. Op andere dagen draait een van de bruggen in Groningen niet. Het lijkt me aantrekkelijk hem zo “naar huis” te varen. Die motor blijft wel lopen als er maar diesel in komt. Starten moet wel met beetje startpiloot als de motor afgekoeld is. Ik wil er maar een losse tank van een buitenboordmotor aan hangen ik heb nog zon ding over dan kan ik varen en bijvullen en hoef ik niet te ontluchten. Tenslotte Genua 3 nog bekeken en die ziet er nog verassend fris uit en is heel. Blij mee.Die ga ik in de furler trekken.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 16 okt 2022 21:42 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 17 okt 2022 10:13 #1430597

Freek, je hebt een PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 okt 2022 16:30 #1431361

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Klein maar fijn, service setje van de Dieseldokter is binnen.

@Baksboordsrakkie ik heb je pm gelezen interessant.


Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 okt 2022 17:29 #1431378

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Mooi dat je in de WV Houtrib komt liggen, kan ik het mooi van dichtbij volgen...

Kom je vlakbij die andere Grinde te liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl