Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 18:18 #1428096

freek1970 schreef :
Sjoerd schreef
Ben het met nachtvlinder eens dat je best kan proberen de motor in de boot aan de praat te krijgen…
Liefst ff laten lopen, dan kan je beter beslissen of het de moeite is om er veel tijd in te steken.

Ik begin zelf ook al wat die kant uit te denken. Jammer genoeg heb ik geen pompje om het carter te legen, want de olie staat er denk ik drie of vier jaar in.
Freek

Carteroliepompje € 15,- bij HBM en bij de Lidl liggen ze ook vaak.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 20:25 #1428148

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dehler schreef
Als je de Grinde origineel wil houden dan is het aan de praat krijgen van de Bukh wel de moeite waard. Vervangen kan altijd nog, je kluslijst is nu al erg lang ! Zelf heb ik nog gezocht naar een Marsvin maar kon dat niet vinden toen. De Marsvin is toch precies hetzelfde als de Grinde maar een slag kleiner?

Ja dat klopt de marsvin is een exact verkleinde Grinde in elk geval de romp. Een erg goede zeiler met licht weer zelfs sneller dan Grinde door het lage gewicht van 1200 kg.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 21:03 #1428155

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
een carterpomp mag je van me lenen, ik zit in Haarlem dus ik heb geen idee of je er iets aan hebt.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 05:13 #1428172

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Waarom kleppen stellen? Zijn die in de stilstaande periode verlopen?
Lijkt me zinloos. Wel brandstofpomp en verstuivers na laten kijken en vaststellen waarom er geen compressie is en dat herstellen. Goede compressie met goede brandstofinspuiting is altijd lopen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 05:21 #1428173

Wat slijt er wel in een stilstand periode dan? De boot is op eigen kracht de box ingevaren toch? Is ie dan “defect” of start de motor steeds lastiger?

Kunnen de zuigerveren vast zijn gaan zitten in hun groeven bv?
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 05:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 06:36 #1428189

Bedankt, ik houd Marsvin boten met een schuin oog in de gaten op verkoopsites. Wie weet wordt het de volgende of een tweede bootje. Succes met klussen dit weekend. Er is een leuk Etap26 draadje waar ze ook een motor eruit gehaald hebben, misschien zitten er handige tips in.


freek1970 schreef :
Dehler schreef
Als je de Grinde origineel wil houden dan is het aan de praat krijgen van de Bukh wel de moeite waard. Vervangen kan altijd nog, je kluslijst is nu al erg lang ! Zelf heb ik nog gezocht naar een Marsvin maar kon dat niet vinden toen. De Marsvin is toch precies hetzelfde als de Grinde maar een slag kleiner?

Ja dat klopt de marsvin is een exact verkleinde Grinde in elk geval de romp. Een erg goede zeiler met licht weer zelfs sneller dan Grinde door het lage gewicht van 1200 kg.

Freek
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 06:38 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 06:53 #1428193

Ook jaren met zo'n Bukh gevaren, is eigenlijk de directe opvolger van de stoommachine! Lomp en super degelijk gebouwd, gietijzer blok.
Wel gevoelig voor kapot vriezen, vaak te zien als gerepareerde scheur ergens.

Ik zou eerst goed onderzoeken wat het euvel is voordat je het ding eruit gaat hijsen.
Dus idd klepdeksel eraf, tornen en kijken of alles netjes beweegt. Olier vervangen, koel- en brandstofsysteem goed nakijken, goed ontluchten en proberen te starten. Al dan niet met een drupje olie of een KLEIN snufje startpilot (eenmalig, niet aan te raden voor vaker gebruik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 16:32 #1428388

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Ja we gaan van een goede bedoeling uit.

En er zit altijd wel wat bruikbaars ergens.

En nu maar hopen of ie die gemoderniseerde stoommachine nog aan de praat kan krijgen.

Ben erg benieuwd hoe alles verloopt.

Nachtvlinder schreef :
Projectdraadjes mogen door hun TS gemodereerd worden, als Freek het als storend ervaart. Buiten de gebruikelijke plasjes en herhalingen denk ik dat het goed bedoeld is…
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 16:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 19:19 #1428458

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
daan1508 schreef :
Al een hele boel posts over wat het beste is om te doen, aan de hand van veel hypotetische situaties...
Freek heeft een motor die hij met de hand kan rondtornen. De motor maakt dus niet of nauwelijks compressie.
Freek hoeft dus geen motorolie te verversen totdat dat opgelost is. Freek hoeft ook geen luchtfilter te checken. Hij hoeft ook geen dieselfilter te vervangen. Hij hoeft ook geen brandstofpomp of verstuiver na te laten kijken.

Want Freek moet eerst kijken waarom hij geen compressie heeft. Als dat op te lossen is in de boot, dan komt de rest. Anders moet 'ie er gewoon even uit.

Stiekem denk ik dat Freek dat allemaal allang weet. Eigenlijk heeft hij dit al lang geschreven.
Waarom ziet iedereen nou zo de noodzaak om te vertellen wat er allemaal gedaan moet worden?

Stomme vraag misschien: Heeft een Bukh DV10 geen kleplichter die wellicht open staat na de laatste keer stoppen? Dan zou met de hand kunnen tornen toch ook logisch zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 19:25 #1428461

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
baspa schreef :
Stomme vraag misschien: Heeft een Bukh DV10 geen kleplichter die wellicht open staat na de laatste keer stoppen? Dan zou met de hand kunnen tornen toch ook logisch zijn?

Laten we inderdaad hopen voor Freek dat het iets simpels is!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 21:01 #1428479

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Baspa schreef
Stomme vraag misschien: Heeft een Bukh DV10 geen kleplichter die wellicht open staat na de laatste keer stoppen? Dan zou met de hand kunnen tornen toch ook logisch zijn?

Die heeft ie en ik had daar ook aan gedacht echter die stond helaas goed. Ik heb gewoon te weinig compressie op het blok.
Al vroeg vertrokken met veel gereedschap en de buitenboord motor van Sopranino en de aanhanger ik dacht als ie niet wil starten sloop ik m er alsnog uit, maar zo werkt dat niet.
Verder vandaag de overdracht van de boot. Het overmaken van grote(re) bedragen per bank is gewijzigd zodat dit niet meer met een digireader hoeft en je krijgt ook niet meer een nieuwe en mijn digireader is op,dit gaf me veel gedoe. Ik had keurig de limiet voor dr browser opgehoogd maar kreeg het bedrag niet overgemaakt. De sns winkel in Appingedam heeft ons eruit geholpen maar duurde een uur voor het lek van de niet gemachtigde browser boven kwam. Daarna was het zo gepiept en was de boot van mij.
Maar wel dik een uur naar de klote alhoewel ze lekkere koffie hebben bij sns.

Toen boterhammen gegeten en de accu uitgebouwd. Ondertussen vind ik singlehanded plaatjes van 1999 tot 2010 op de navigatietafel en ook zelfde soort stickers van het rondje noord Holland er is flink gezeild met de boot.Een nieuwe accu gehaald bij een bedrijf in Falsum die alleen maar accu’s doen. Daarna de olie eruit gepomt er stond gewoon een carter pomp zon grote ronde extractor in. Alleen koude dikke olie krijg je er bijna niet uit en ik wou dat plastic ding ook niet kapot trekken. Met beleid was het er na een half uur toch uit.
Maar dan zit je in een boot die je niet kent. Er bleek nog een accu en nog een accuschakelaar, ik had hem op de plek van de service accu gezet. Met startkabels en een jerrycan ontluchten geprobeerd hem te starten helaas niks. Toen begon het donker te worden weg dav maar wel inzicht in de boot situatie gekregen.Te weinig Compressie hij moet eruit. Vandaag was dat knap lastig geworden teveel wind on hem zonder motor en een buitenboord motor op een dinghy naar de binnenhaven te krijgen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 05:15 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 06 okt 2022 21:13 #1428483

Als de motor lang niet gelopen heeft een één of beide kleppen hebben open gestaan dan is het goed mogelijk dat deze niet goed sluiten.
Geen idee hoeveel werk dat bij een bukh is maar bij mijn yanmar( zie etap 26 draadje) stelt dat niet zo heel erg veel voor.
klepjes kun je van af de "verkeerde" kant slijpen met een accutol en wat slijppasta. Gewoon de steel in de accutol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 04:35 #1428501

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Thijsnoord schreef
Als de motor lang niet gelopen heeft een één of beide kleppen hebben open gestaan dan is het goed mogelijk dat deze niet goed sluiten.
Geen idee hoeveel werk dat bij een bukh is maar bij mijn yanmar( zie etap 26 draadje) stelt dat niet zo heel erg veel voor.
klepjes kun je van af de "verkeerde" kant slijpen met een accutol en wat slijppasta. Gewoon de steel in de accutol.

Ja dat is mijn idee erover ook, terwijl ik ook nog aan de (vastzittende))zuigerveren denk.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 07:52 #1428529

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Nou Freek het is jammer dat het niet iets simpels is, maar in de advertentie van de verkoper was het ook wel vermeld dat de motor of vervangen of gereviseerd moet worden, nu kan je mazzel hebben maar het lag voor de hand.

Ben benieuwd wat je gaat doen, ik wens je echter wel veel plezier in het proces , je zit immers wel in een eigen Grinde en dat is best een enorm verschil qua ruimte met een kolibrie 560.

volgens mij weet je niet wat je overkomt als je binnen bezig bent.

Persoonlijk zou ik de bb er achter hangen zodat je rust en tijd maakt om de motor er uit te halen en hem op je gemak volkomen te reviseren thuis of ergens anders, of een andere, hij moet immers weer heel heel lang meegaan.

kan je thuis aan het motortje werken en op de boot de rest doen...

blijf het een heel gaaf schip vinden, zo een Grinde.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 10:04 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 09:41 #1428557

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Reed schreef :
Waarom kleppen stellen? Zijn die in de stilstaande periode verlopen?
Lijkt me zinloos. Wel brandstofpomp en verstuivers na laten kijken en vaststellen waarom er geen compressie is en dat herstellen. Goede compressie met goede brandstofinspuiting is altijd lopen.

Eerst speling controleren, pas stellen als die afwijkt van wat is voorgeschreven.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 12:03 #1428584

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Je mag van mij elke dag kleppen stellen, maar waar doe je dat dan voor?
Welke afwijking verwacht je aan te treffen?
Brandstof leiding op de verstuiver los nemen, tornen en kijken of je peut zie.
Als dat het geval is dan de verstuiver los nemen en aansluiten op de brandstofleiding en kijken of je verstoven peut ziet. Als dat allemaal ok en het is niet te koud dan krijg je `m met wat compressie wel aan de gang. Beetje smeerolie in de cilinder, en starten, misschien beetje startpiloot gebruiken in het inlaatfilter. Ideaal is het niet maar meestal is dat wel voor elkaar te krijgen zeker met die oude machientjes.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 12:10 #1428585

Hoeveel smeerolie praat je dan over? Paar druppels? Hoe doe je dat bij een DV10; heeft TS daar nog reservemateriaal of speciaal gereedschap voor nodig? Ik verwacht dat TS met dát soort informatie geholpen is. Boot ligt op 2 uur afstand…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 17:44 #1428692

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Griend schreef
Hoeveel smeerolie praat je dan over? Paar druppels? Hoe doe je dat bij een DV10; heeft TS daar nog reservemateriaal of speciaal gereedschap voor nodig? Ik verwacht dat TS met dát soort informatie geholpen is. Boot ligt op 2 uur afstand…

Klopt ik denk sowieso even beide nog te proberen even de klepspeling checken indien niet juist kan dit een lage compressie geven en de zuigerveren kunnen vast zitten. Motor gaat wel veel te licht rond een diesel heeft vaak 25 bar compressie deze misschien net 1 zo voelt het. Ik denk dat ik gem beter even licht en de kop demonteer. Ik denk aan een ingeroeste uitlaatklep. Maar dat terzijde. Klaarmaken van de motor is maar één aspect van deze boot en komt haast te centraal in het topic. Daarom laat ik de draad schonen. Er is meer zie het verslag van gisteren ik voeg nog even de single handed foto toe.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 17:45 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 19:47 #1428727

Op verzoek van TS zijn off topic reacties verwijderd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 07 okt 2022 20:05 #1428732

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Het lijkt er op dat er uit halen van de motor en mee naar huis een goed besluit kan zijn. Er uit halen is niet perse veel, maar wel zwaar werk. Maar het is goed te doen. Eenmaal thuis kan je dan elk vrij uurtje besteden aan de motor, met al je gereedschap bij de hand en vrienden die kunnen helpen ook in de buurt. En, je hebt ineens veel meer en betere mogelijkheden om de hele motor beet te pakken.

Ik heb dat jaren geleden eens gedaan met een vriend. Zijn Renault Coach motor uit de boot gehaald en op de kade getakeld met een kettingtakel aan de giek, die we hoog genoeg hadden gezet om de motor boven de kuiprand te kunnen takelen. Daarna de giek naar buiten gedrukt en de motor op de kade op een karretje laten zakken. Hoef je geen meter voor te varen mits je aan een zijsteiger ligt.

We hadden de kraanlijn op de giek gezet op dezelfde plek waar ook de kettingtakel vast zat, zodat de giek niet op buiging werd belast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 13:58 #1429026

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik heb de toen was een Bukh nog heel gewoon aan de loop gekregen! Ik heb hem opgewarmd door een haardroger op de inlaat te houden ook had ik daar wat olie in laten lopen. Hij wou toen nog niet lopen toen heb ik 1 seconde en niet meer, startpiloot gedaan. Ik hoorde twee klopjes en toen liep ie. Echter er kwam amper water uit de uitlaat en de kajuit stond blauw en er staat een liter of tien olie water mengsel in de bilge, ik heb dus een lekke natte uitlaat net voor de zwanenhals. Ik krijg de klem er niet goed om en de tijd is op. Ik moet nog even bij vader langs op de terugweg.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 14:33 #1429031

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Kijk eens aan!
Misschien willen de zuigerveren nog wel weer wat loskomen tijdens het draaien!

Je zou nog kunnen overwegen om de kop er af te halen en te kijken of er een klep niet goed dicht. Dat kan misschien wel in de boot als je er redelijk bij kan. Dat is dan toch minder werk dan het hele blok lichten.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 14:34 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 14:39 #1429032

Mooi Freek, dat de Buck loopt! En dat je ontdekt hebt waar een euvel is te verhelpen! Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 15:43 #1429037

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Ahha gefeliciteerd Freek, mooi dat het je gelukt is, een filmpje had leesplezier nog wat verhoogt hier.

maar erg leuk dat ie even liep..
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 15:44 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 09 okt 2022 18:11 #1429058

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Super
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl