Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 04 okt 2022 11:11 #1427653

Gaaf, succes... maak foto's !:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 04 okt 2022 11:30 #1427658

Die originele scheerwollen bekleding waren een aantal eigenaren eigenaren lyrisch over afgelopen weekend: het schijnt hygyenisch te zijn en goed te ventileren. Het kussen er onder scheen van een soort paardendaar te zijn met ditto eigenschappen. Kriebelt wel vind ik.

Op mijn boot is hier afscheid van genomen voor een modernere look op koudschuim; maar je kunt overwegen het proberen te redden! Scheelt geld en het zijn wel typische details die steeds zeldzamer worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 04 okt 2022 11:37 #1427660

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16869
Kriebelt wel vind ik.
Je bent een echte viking of niet natuurlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 04 okt 2022 13:32 #1427719

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
Binnenbekleding vervangen is een (*&#^#$ klus, die vaak ook nog eens niet zo mooi wordt (bij mij in ieder geval) als je wilt. Zeker de moeite waard om te proberen dat schoon te stomen. Eraf halen kan altijd nog!

Gefeliciteerd met je aankoop, en inderdaad fotos graag! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 04 okt 2022 14:16 #1427741

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6018
Idd wij willen graag fotoos zien.

Heel benieuwd hoe het opknapproces verloopt en hoe gaaf de boot gaat worden.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 14:23 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 04 okt 2022 17:53 #1427836

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Nachtvlinder schreef :
Die originele scheerwollen bekleding waren een aantal eigenaren eigenaren lyrisch over afgelopen weekend: het schijnt hygyenisch te zijn en goed te ventileren. Het kussen er onder scheen van een soort paardendaar te zijn met ditto eigenschappen. Kriebelt wel vind ik.

Op mijn boot is hier afscheid van genomen voor een modernere look op koudschuim; maar je kunt overwegen het proberen te redden! Scheelt geld en het zijn wel typische details die steeds zeldzamer worden.
Dat dacht ik ook, maar ik was pas bij een (Deense) stoffeerder en die kon alle verschillende varianten van deze bekleding nog leveren. Dus je kan ook alleen een deel van de bekleding vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 10:39 #1427988

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Is het deze? Wel een boot met een leuk verhaal dan.

Klopt!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 10:50 #1427990

Haha, Dacht ik al, wel goed solo te zeilen dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 13:13 #1428015

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dehler,

Dat verwacht ik wel!

Verder is het idee morgen de Bukh diesel los te koppelen. Zoals bekend is het 10 pk Bukh dieseltje indien in goede staat een beproefd en prima scheepsdieseltje bovendien met balansassen voor rustige loop. Hij is enkel aan de lichte kant voor een Grinde je moet bij vaargebieden met stroom eerst rekenen dan gaan varen je wil niet veel stroom tegen met deze motor in de Grinde. Ik hoop dat ik alles goed los krijg te denken bouten fundering uitlaat gaskabel, elektriciteit en koppeling naar de schroefas. Dan de motor liften, en mee, ik denk dat er een top/kop revisie nodig is want geen compressie. Dan indien dat lukt de motor terug plaatsen en met werkende motor naar de nieuwe thuishaven. Ook grootzeil moet mee mogelijk kan deze door een zeilmaker gerepareerd.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 13:26 #1428018

Flinke klus, is het mogelijk tijdelijk een buitenboordmotor te gebruiken naar je thuishaven zodat je daar alle klussen kunt doen? Succes, wordt vast mooi. De lijnen vind ik erg mooi van de Marsvin en de Grinde. Wie weet ooit nog een keer ;)
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 13:32 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 13:46 #1428022

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dehlerabc
Flinke klus, is het mogelijk tijdelijk een buitenboordmotor te gebruiken naar je thuishaven zodat je daar alle klussen kunt doen? Succes, wordt vast mooi. De lijnen vind ik erg mooi van de Marsvin en de Grinde. Wie weet ooit nog een keer ;)

Ik heb ook aan die mogelijkheid gedacht echter hij moet over best een afstand. Met de eigen motor heb ik meer vermogen dan met de motor van Sopranino (4 pk) en bovendien ook makkelijker manouvreren via gas en achteruit via de keerkoppeling. Op zich is de motor niet heel ingewikkeld er is een onderliggende nokkenas dus blijft de motor op tijd met verwijderde kop, na kleppen stellen zou de terug geplaatste kop weer moeten kunnen functioneren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 14:00 #1428026

freek1970 schreef :
…ik denk dat er een top/kop revisie nodig is want geen compressie

Is die diagnose zeker (gemeten etc…), of bestaat de kans dat je de motor in ingebouwde toestand aan de praat kunt krijgen? Verkoper zal met deze motor zijn huidige ligplaats hebben bereikt toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 14:17 #1428031

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Is die diagnose zeker (gemeten etc…), of bestaat de kans dat je de motor in ingebouwde toestand aan de praat kunt krijgen? Verkoper zal met deze motor zijn huidige ligplaats hebben bereikt toch?

Nachtvlinder,

Ik kan de motor nu heel makkelijk aan het vliegwiel rond tornen, tenzij de kleplichter toevallig open staat is er iets mis. Verder verliest ie olie via de krukaskeerringen ik hoopte die van buiten ook te kunnen vervangen. Maar het tijd argument is wel een goede. In de boot moet ik denk ik toch al wel schuiven met de motor om het kopje eraf te krijgen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 15:35 #1428049

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Weet iemand toevallig hoe de kk aan de schroefas zit. Is dit een flens of is dit een lastig te lossen tapse verbinding?
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 16:29 #1428058

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Meestal flens verbinding en anders een klem verbinding. Indien het een klem-verbinding is de axiale bouten los nemen en het helpt vaak wanneer je er een wig (grote schroevendraaier) tussen kan tikken.
Ik zou serieus overwegen de Bukh te vervangen. Hoewel oerdegelijk en redelijk eenvoudig zit `m daar ook de zwakte. Daarnaast is het een heel duur motortje wanneer je onderdelen nodig heb. Mits in redelijke staat krijg je er vaak ook nog wel iets voor terug tweedehands. De Bukh is zeer zwaar, lomp groot en is luidruchtig en milieubelastend wanneer je `m vergelijkt met bv een Beta Marine (op basis van een Kubota) . Ik heb ooit in mijn Sigma 33 de Volvo MD7a vervangen voor zo`n Beta Marine. Helft gewicht, helft omvang, helft geluidsproductie en dubbel vermogen. Beste investering ooit geweest in mijn boot, daar heb je zo lang je `m gebruikt veel plezier van. Succes ermee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 16:58 #1428061

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Reed schreef
De Bukh is zeer zwaar, lomp groot en is luidruchtig en milieubelastend wanneer je `m vergelijkt met bv een Beta Marine (op basis van een Kubota) .

Ik had het idee het motortje op hvo100 te laten lopen ik dacht dat ie dan aardig schoon loopt ik lees zelfs dat een oudere diesel op die brandstof zelfs schoner loopt dan moderne motoren. Hij loopt ook niet veel het is haven in haven uit op een Grinde.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:21 #1428067

freek1970 schreef :
Nachtvlinder schreef
Is die diagnose zeker (gemeten etc…), of bestaat de kans dat je de motor in ingebouwde toestand aan de praat kunt krijgen? Verkoper zal met deze motor zijn huidige ligplaats hebben bereikt toch?

Nachtvlinder,

Ik kan de motor nu heel makkelijk aan het vliegwiel rond tornen, tenzij de kleplichter toevallig open staat is er iets mis. Verder verliest ie olie via de krukaskeerringen ik hoopte die van buiten ook te kunnen vervangen. Maar het tijd argument is wel een goede. In de boot moet ik denk ik toch al wel schuiven met de motor om het kopje eraf te krijgen.

Freek

Ik zou beginnen met het kleppendeksel te verwijderen, en de kleppen te stellen.
Daarna nog steeds geen compressie, dan kan het een lekke inlaatklep zijn, of versleten/vastzittende zuigerveren.

Compressie door versleten of vastzittende zuigerveren, dat kun je testen door een paar druppels motorolie op de zuiger te doen, en dan de motor weer proberen te tornen.

Voor dat alles eerst ff schone olie erin uiteraard…

Ben het met nachtvlinder eens dat je best kan proberen de motor in de boot aan de praat te krijgen…
Liefst ff laten lopen, dan kan je beter beslissen of het de moeite is om er veel tijd in te steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:25 #1428069

freek1970 schreef :
Weet iemand toevallig hoe de kk aan de schroefas zit. Is dit een flens of is dit een lastig te lossen tapse verbinding?
Freek

Dit is een flensverbinding. Kan evengoed roestig zijn: kruipolie en goed gereedschap mee dus!

Verderop een klembusverbinding (twee helften), maar die hoeft niet los.

Als naar huis je eerste prioriteit is, zou je ook een lopende gebruikte kunnen installeren; mss dempers vervangen, maar kabelboom, schroefas etc zet je dan relatief eenvoudig over. Met een goede DV10 hoeft niets mis te zijn: zeer betrouwbaar en rustige loop voor een 1-cyl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:39 #1428077

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sjoerd schreef
Ben het met nachtvlinder eens dat je best kan proberen de motor in de boot aan de praat te krijgen…
Liefst ff laten lopen, dan kan je beter beslissen of het de moeite is om er veel tijd in te steken.

Ik begin zelf ook al wat die kant uit te denken. Jammer genoeg heb ik geen pompje om het carter te legen, want de olie staat er denk ik drie of vier jaar in. Indien vervangen dan kleppen stellen en drup olie op de zuiger en dan proberen te starten. Ik denk dan uit een jerrycan met schone diesel en niet uit de tank. Op zich indien goed volgens mij idd ook niet een slechte motor vroeger bouwden ze iets dat een mensenleven lang mee kon dat is niet meer. Wel gaat dan de verstuiver getest en afgesteld of indien nodig vervangen want indien die goed functioneert scheelt dat veel roet. Het ding zit niet in mijn auto he maar in een boot en maakt maar paar draaiuren per jaar. Inmiddels wel voor de zekerheid het buitenboord motortje van de Kolibri mee genomen om te kijken wat ik daarmee kan in combinatie met de Grinde en als de motor eruit moet kan ik hem misschien met de dinghy van de Grinde naar de takel trekken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 17:46 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:47 #1428081

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Jammer dat die net ff te zwaar is om met een goede personen auto zware trailer en BE rijbewijs te
Naar nieuwe plek te brengen. Kranen moet je toch dus of je de kosten op de huidige of nieuwe plek maakt is niet zo interresant. Wel de tijdwinst en dat je geen problemen krijgt onderweg door een stoppende motor of falende tuigage oid. De eerste tochten zijn altijd het spannends. Als ik zou her motoriseren dan zou ik er een epod onder hangen. Goedkoper dan een nieuwe diesel b.v de 6kw epolusion. Meer dan genoeg voor dit bootje voor haven jn haven uit en tochtjes over het meer succes met klussen. De gok met de motor zou ik niet nemen 1 weekend motor uut bouwen dan nog laten fixen motor weer in bouwen uit lijnen en dan direct een lange tocht dan zit je al eind november met hele korte dagen. Boot transportje met dikke trailer kan nog wel in deze maat. Met juiste spul er voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:49 #1428082

freek1970 schreef :
Op zich indien goed volgens mij idd ook niet een slechte motor vroeger bouwden ze iets dat een mensenleven lang mee kon dat is niet meer.

Gewoon mee gaan varen als ie weer loopt. ‘t Is een hulpmotor hé? Afgelopen weekend heb je meegekregen hoever die bootjes hiermee komen ;)

Koude handstart van die van mij gisteren. 40 Jaar oud; 12 jaar terug gedeeltelijk gereviseerd. Motor trilt uiteraard meer dan een meercilinder, maar is zeker geen stampertje in mijn ervaring.

Laatst bewerkt: 05 okt 2022 17:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:57 #1428084

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15803
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Van waar naar waar is de maidentrip?

Zo’n eerste tocht met een boot waar al een tijd niet mee gevaren is…..het kan goed gaan, maar ook een verzoeking worden. Maakt dan wel uit of je van de ene kant van het land naar de andere moet of dat het om een oversteekje IJsselmeer gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:57 #1428085

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Koude handstart van die van mij gisteren. 40 Jaar oud; 12 jaar terug gedeeltelijk gereviseerd. Motor trilt uiteraard meer dan een meercilinder, maar is zeker geen stampertje in mijn ervaring.
Nee klopt daar heeft Bukh bij deze motor uitgebreid aandacht aan besteed in de vorm van balansassen zodat trillingen worden geëlimineerd… idd handstart vind je niet meer op nieuw spul.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 17:58 #1428086

Als je de Grinde origineel wil houden dan is het aan de praat krijgen van de Bukh wel de moeite waard. Vervangen kan altijd nog, je kluslijst is nu al erg lang ! Zelf heb ik nog gezocht naar een Marsvin maar kon dat niet vinden toen. De Marsvin is toch precies hetzelfde als de Grinde maar een slag kleiner?
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 17:58 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 05 okt 2022 18:02 #1428089

freek1970 schreef :
Sjoerd schreef
Ben het met nachtvlinder eens dat je best kan proberen de motor in de boot aan de praat te krijgen…
Liefst ff laten lopen, dan kan je beter beslissen of het de moeite is om er veel tijd in te steken.

Ik begin zelf ook al wat die kant uit te denken. Jammer genoeg heb ik geen pompje om het carter te legen, want de olie staat er denk ik drie of vier jaar in.

Freek

Carterpomp kan je zo van me lenen (heb zo’n Pela 2000), maar je woont vast niet in de buurt van Leiden…
Als je het kleppendeksel loshaalt, kan je gelijk kijken of de kleppen netjes bewegen als je rond tornt. Gelijk stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl