Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 20 okt 2022 17:31 #1431379

Succes Freek, je krijgt het maar mooi voor mekaar allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 03:32 #1432286

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Eergisteren is mijn Kolibri het water uit gegaan ze staat weer veilig op het droge. Moest in de ochtend ook in Harderwijk bij Scherpenzeel zijn voor wat klein spul, wat keerkoppeling olie en een flesje Startron diesel, die laatste leek me wel slim om beetje van toe te voegen aan de nieuwe diesel. Gisteren vroeg boel ingeladen want boot moet nu klaar om eind volgende week terug te varen en dus weer naar de Grinde gereden. Daar eerst iets onder de dieseltank gezet middels stukje slang op groffilter wilde die wel wat leeg lopen en de accu’s definitief op hun plek in de accubakken gezet (service accu stond waar startaccu moest en andersom was zo gekomen omdat ik per abuis eerst de service accu had gekocht).

Leuk detail:Vorige week een aantal PM gehad van forumlid Baksboordrakkie. Hij meent de boot te kennen uit het verleden van een “Mid Atlantic” race in 1986 naar de Azoren. Er is toen een scepter opnieuw gelast op de Azoren omdat die na een klapgijp gebroken was. Dit is hoogstwaarschijnlijk die boot ik vinn bakboord een gelaste scepter.

Toen de dieseltank eruit gemeubeld, is een plastic tank van vetus zonder “mangat”. Idee was die met de meegenomen hd spuit te reinigen na verwijderen diesel en dan net brandalcohol te drogen. Dit was niet nodig slechs klein stukje zwarte drab aanwezig wat er zo uit te spoelen was met diesel na ledigen van de tannk in de aanwezige jerrycans. Tank terug gezet. Groffilter los gemaakt en schoon gemaakt en terug gezet hele ding zat gewoon met dikke parkers dus hele groffilter even eruit. Daarin wel vrij veel drab maar kun je bij. Tank gevuld met diesel en onder het vullen door beetje startron in gemengd, dit goedje zorgt enkel dat water en diesel gemengd blijven en niks meer maar schijnt zo wel problemen te kunnen voorkomen. Olie keerkoppeling gecheckt zag er nog goed uiit. Toen ontlucht en daarna kreeg ik de Bukh niet gestart. Dom motor stond nog in het werk. Uiteindelijk gestart en even laten lopen. Toevallig een fanfare langs leek te spelen op de maat van de stampende motor. Toen snel ingepakt en opgeruimd.
Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 03:41 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 03:55 #1432287

Een boot met historie, niet alleen die 10 single handed’s dus :) Leuk om dit soort details van je boot te weten! Heette ze toen ook al Tristan? En weet je zeker dat je ook de kleurstelling gaat veranderen?

Veel succes komend weekend; volgens mij heb je al meer dan het redelijke wel gedaan afgelopen weken!
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 04:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 04:24 #1432289

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef

Een boot met historie, niet alleen die 10 single handed’s dus :) Leuk om dit soort details van je boot te weten! Heette ze toen ook al Tristan? En weet je zeker dat je ook de kleurstelling gaat veranderen?

De boot heette toen Jamjam…

Verder, alles werkt nu aardig en het brandstof systeem is brandschoon ik hoop zo op redelijk ontspannen wijze de boot terug te kunnen varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 04:26 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 06:16 #1432295

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
start is hem nu ook zonder die starthulp ? en word Lowestoft nu verwisseld voor de Azoren ?

Lekker hoor als ie straks op zijn eigen plekje ligt, dan is er wat afgerond en kan je het volgende proces in.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 06:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 06:27 #1432297

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 07:35 #1432301

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Peter1 schreef
start is hem nu ook zonder die starthulp ? en word Lowestoft nu verwisseld voor de Azoren ?

Lekker hoor als ie straks op zijn eigen plekje ligt, dan is er wat afgerond en kan je het volgende proces in.

Nee dat helaas niet, starten blijft wel moeizaam en is ether voor nodig wel beetje jammer want is zo niet een boot om even uit de boks te pakken en stukje mee te zeilen (je komt niet (makkelijk) weer varend op de motor en dus niet weer in de boks). Voor terugvaren zal dit wel gaan verwacht ik gewoon veel aan laten staan. Azoren lijkt me wel erg tof om een keer heen te varen zo lang die Orca's mijn walvis met rust laten.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 10:29 #1432349

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Misschien gaat de motor beter lopen als je straks binnendoor de boot ophaalt en veel de motor gebruikt. Lekker een tijd pruttelen onder belasting op een wat hoger toerental wil soms helpen de motor weer wat wakker te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 10:36 #1432350

Houd ook het olieverbruik in de gaten: op tijd bijvullen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 24 okt 2022 10:46 #1432352

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Nachtvlinder schreef :
Houd ook het olieverbruik in de gaten: op tijd bijvullen!
En ook in de gaten houden of peil niet stijgt. Dat zou een lek membraan in de dieselpomp kunnen doen. De olie verdunt dan en door stijgend peil kan de motor op hol slaan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 okt 2022 07:30 #1432555

Was het misschien de AZAB race? Kennis van mij heeft dat ook gedaan, solo. Je Grinde heeft wel een mooie "pedigree" !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 okt 2022 08:40 #1432576

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
dehler31abc schreef :
Was het misschien de AZAB race? Kennis van mij heeft dat ook gedaan, solo. Je Grinde heeft wel een mooie "pedigree" !

In 1986 was er een rally/race onder de naam Rotterdam Mid Atlantic vanuit Nederland naar de Azoren. AZAB is de Engelse versie, wordt nog steeds gevaren. Maar niet in 1986 dacht ik.

Edit: aan die Rotterdam Mid Atlantic deed inderdaad een boot mee met de naam Jam Jam.
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 11:37 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 17:38 #1433177

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Eigenlijk nu een probleem nu ik daadwerkelijk met de bukh probeer te varen. Heb sanen met paar andere Grinde eigenaren de mast gestreken. Ze jan nu zeker binnendoor naar Lelystad bruggen zijn het probleem niet meer. Ik krijg echter geen vermogen uit de diesel het bootje vaart zo maar twee knopen op de fok zeilt ie nog sneller merkten we. Zit te kijken hoe meer vermogen uit de diesel te krijgen. De verstuiver verdenk ik. Verder lekt de stalen uitlaat maar ik vind geen lek. Kan die los zitten op de cilinderkop? De boot ligt nu in de binnenhaven.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 17:39 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 17:40 #1433178

Aangroei op de romp en schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 17:56 #1433181

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Als ie twee knopen loopt zo dan doe je er ruim 2,5x zo lang over dat is alles.
Moet je wel vertrekken op een dag dat je of wind mee hebt of windstil is.

als je maar thuis komt, of kan je daar nog een hele tijd liggen.

het lijkt erop dat je compressie toch niet lekker is, starthulp en weinig tot geen vermogen.
maar als je nog tijd heb kan je verder gaan knutselen aan de motor in de hoop dat het beter wordt.

bij de dieseldokter hebben ze een 5:1 olietoevoeging wat de compressie tijdelijk wat kan verbeteren, door een dikkere smeerfilm.

ben erg benieuwd hoe het verloopt allemaal voor je Freek, je doet echt moeite om die door de vorige eigenaar afgeschreven tor (even) voldoende aan de praat te krijgen.

Misschien toch beter om er even een bb achter te hangen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 18:00 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 18:58 #1433199

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Aangroei op de romp en schroef?

Klopt deel van ow schip schoon door krabben en deel niet.
Toch wil ie op zeil, enkel genus 3, wel 2 a 3 knopen dus de motor levert erg weinig vermogen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 18:58 #1433200

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Is de schroef schoon? Een aangegroeide schroef is onvoorstelbaar slecht voor je snelheid op de motor.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 18:59 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 19:20 #1433201

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik ben morgen op de haven. Als je er ook bent dan wil ik wel met je meekijken of het de schroef is. Als de schroef de boosdoener is duik ik er wel even onder.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 19:21 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 20:07 #1433214

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Eerst de schroef nakijken, dan pas andere kostbare scenario’s bedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 27 okt 2022 21:10 #1433229

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
Komt de motor wel op toeren, want als ie geen vermogen zou leveren komt ie ook niet op toeren, dat zie ik niet terug in je melding.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 28 okt 2022 06:21 #1433246

Misschien kan iemand uit je kennissenkring je slepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 28 okt 2022 08:45 #1433281

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zeilvis, ik heb Diesel2repair gebeld probleem zit zo goed als zeker in de motor. Ik heb geen scuba duikuitrusting maar met de hand de klapschroef bevoeld die klapt uit en is goed gangbaar. Onder midden vd boot nog veel pokken. Handen iets open na de exercitie.

Edit. Zeilvis kwam langs en bood aan de uitlaat te lassen. Diesel2repair had geen tijd een poging te doen vandaag de motor te repareren maar wilde wel de verstuiver testen. Ik heb de dynamo verwijderd en kon daarna bij de verstuiver. Die zat erg vast. Wat met een van Zeilvis geleende hamer op de slagsteeksleutel 36 mm getikt. Hielp niet althans niet merkbaar. Daarna ben ik met volle kracht zo hard ik kon aan de sleutel gaan hangen. Bodyfit Biddinghuizen bedankt hij ging los! Laten testen ging bij 90 bar open. Een geleende verstuiver ging bij 150 bar open (dat is denk ik nog de originele waarde door bukh opgegeven 150 kg/cm2 is ongeveer 150 bar. Ze hebben het branderplaatje uitgegloeid. Ik heb alles terug gezet nou de uitlaat nog.

Edit: metalen uitlaat spruitstuk met water injectie eruit gemeubeld. Motor is denk ik keertje kritiek heet geweest de gietijzeren uitlaat ziet eruit als een te heet gefrituurde frikandel. Ik denk door de hitte gescheurd.


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 17:05 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 28 okt 2022 19:32 #1433439

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Ik denk niet dat je uitlaatspruitstuk heet is geworden doordat de motor te heet werd. Een 'te hete' motor is misschien 120 graden C, dat is niets voor zo'n spruitstuk.

Maar dat de motor te heet geworden is, dat kan wel! Dat komt misschien doordat er geen koelwater meer was. Dan wordt het uitlaatspruitstuk heet door dat het niet gekoeld wordt door het water. De uitlaatgassen (!) warmen dan het spruitstuk op. Die gassen zijn veel heter (500 graden C).


Ik hoop voor je dat het reviseren van de verstuiver veel helpt!
Met een beetje pech is de spanning uit de zuigerveren gegaan toen de motor te heet was, en heb je gewoon vrij weinig compressie. Dan maakt de motor ook geen vermogen.

Maar wie weet is het geheel wel goed genoeg als de verstuiver wel goed verneveld. Dat is best denkbaar.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 19:34 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 28 okt 2022 19:48 #1433447

Koeling ook checken dus? Ik lees tegenstrijdige dingen over hoe deze thermostaat werkt:

1. bij geopende thermostaat wordt koelwater langs cilinder geforceerd (als een 3-wegklep) resp.
2. bij geopende thermostaat stroomt kw spontaan langs cilinder (weg van minste weerstand)

De gevolgen bij Freek’s belastte motor en (mogelijk…) verkalkt systeem:
1. Voldoende lauw koelwater uit uitlaat resp.
2. Veel koud koelwater uit uitlaat. Nauwelijks flow door koelmantel.

De heet geworden (daardoor gescheurde?) uitlaatbocht heeft een oorzaak….

Kan ook een verstopt wierfilter zijn geweest natuurlijk…

Deze hele geschiedenis lezend… zou het niet verstandiger zijn deze motor uit te laten rusten tot ie op de operatietafel in Lelystad ligt? Naar huis met bijboot en BBM langszij?
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 20:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 28 okt 2022 20:36 #1433458

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik zou de motor er in Delfzijl uit tillen en thuis in orde maken en daarna weer inbouwen. De Bluf kan voor zo'n 160 Euro in Delfzijl blijven liggen tot 1 april (geen grap). Dan weet je zeker dat je een prettige thuisreis hebt :)

Maar eerst het spruitstuk proberen te fixen en zien hoe de motor dan loopt.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 20:39 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl