Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 11 mei 2009 19:35 #71106

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Hoi Robbert,

Goud komt inderdaad als laatste, over de laklaag heen. Het wordt geplakt met een soort vernis: mixtion of in het Engels size.

Ik blijf het opmerkelijk vinden die plamuur. Ik zou je met klem aanraden advies in te winnen bij bijvoorbeeld De IJSSEL. Je kunt op hun site een contactformulier invullen en krijgt bijna per omgaande antwoord.

Ik kan begrijpen dat je een heel schip met epoxy in elkaar lijmt en dan met epoxy beschermd. Naar mijn mening, en die zie ik in een aantal boeken bevestigd, is het geen goed idee om dat te doen bij een conventioneel gebouwd schip. Je kunt nooit garanderen dat je het hele oppervlak insluit.

Maar dat is mijn mening. Nogmaals, ik raad je met klem aan bij
De IJssel of Polyservice te informeren. Leg gewoon je situatie uit.

Groeten,

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 11 mei 2009 19:59 #71116

Duncan, ik heb het toch :lol: al meer gezien hoor. In dezelfde loods waar de draak staat, staan bijvoorbeeld 2 andere s spantjes waarvan het onderwaterschip ook in de epoxy staat..
Zoals ik zei mijn vrijheid ook.. Dit verstevigt zelfs de rompstijfheid(zie www.vrijheid.org).

Hierbij een voorbeeld van een vrijheid welke in de epoxy helemaal staat en het onderwaterschip in de hb coating:





Wat voor mij opmerkelijk is, althans opmerkelijk, ik weet niet precies hoe het zit.

Zit er nou onder die epoxyplamuur epoxyinjecteer. Dat is belangrijk. Indien ja, dan is het goed, maarja indien niet, dan moet het eraf en moet ik het schip goed gaan laten drogen...

Ik moet zien.. Misschien pak ik het onderwaterschip aankomend jaar aan, of gewoon nu.. Ik wil de kiel ook eens eraf halen...

Ik zal eens bij heerlien langs gaan.. Een scheepsbouwer/restaurateur.. Die zal het me wel kunnen vertellen hoe dat nou zit.. Of het goed is of niet, epoxy op karveelschepen.. we'll see

groeten


Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 11 mei 2009 21:14 #71141

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Denk er aan de boot voldoende fijn te schuren voor het lakken.
Dan zou je hem als laatst met een schraapstaal glad moeten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 19 juni 2009 20:39 #76406

De voortzetting van de restauratie van de draak zal pas na de zomer zijn. Dit aangezien er ongeveer 10 à 11 spanten moeten worden gerepareerd. De uiteinden van deze spantjes zijn gescheurd dus deze uiteinden moeten worden vervangen. Voordeel is dat de boot al kaal is. De timmerman die het gaat doen heeft pas na de zomer tijd ervoor helaas :?

Als er weer iets te melden is na de zomer, hou ik jullie op de hoogte.µ

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 15 okt 2009 12:41 #94011

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Mooi project, zo'n Draak. Had het draadje niet eerder gezien.
De metalen strippen zitten er vermoedelijk al sinds de eerste bouw op: de spantjes zijn gestoomd/gebogen in een erg scherpe bocht, je ziet heel vaak dat op latere leeftijd zo'n spant alsnog scheurt in de draadrichting van het hout. Deze strippen zullen dat voorkomen doordat het spant geen ruimte heeft om open te scheuren.
De eopxyplamuur is waarschijnlijk gebruikt om het onderwaterschip opnieuw glad te krijgen, en het schip zal daarmee NIET in de epoxy-injecteer gezet zijn. reden om epoxyplamuur te gebruiken is, dat een normale eencomponent plamuur onder water direct verzeept, en na het eerste seizoen gelijk eraf komt zetten. Ik zou het schip gewoon als volhout behandelen, rotte stukken vervangen, en waar nodig opnieuw gladmaken met plamuur.
Kwa lak gewoon het advies van de fabrikant van je lak gebruiken, niet veel meer lagen zetten, maar ook niet minder. En persoonlijk zou ik een eencomponent gebruiken, omdat de glans dan veel mooier is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 15 okt 2009 19:29 #94069

Beste Apae bedankt voor je leuke reactie.

Ik ben er laatst ook achtergekomen dat deze strips doorlopen tot in het hout van de kielbalk en deze een verstevigende preventieve functie hebben. Dit werd al in de fabriek zelfs gedaan..
Ik ben juist bezig een deal te regelen met een botenrestaurateur voor de spanten, allemaal niet makkelijk als student.

Binnenkort zullen er dus 12spanten worden vervangen, sommige deels sommige helemaal. Dit om de stevigheid te behouden. Dit houdt dus wel in dat je dit aan de buitenzijde van de romp sowieso gaat zien aangezien het dus niet helaas onder de waterlijn blijft. De timmerman heeft al vrij oranje hout alleen denk ik dat de kleur toch wel zal verschillen.

Ik zit er nu dus over te denken om de spanten te laten doen en daarna wil ik misschien de romp beitsen vanwege de proppen.
Als ik de romp ga beitsen laat ik meteen een paar plekjes in de romp waar zwarte epoxy ofzo zit meepakken door de timmerman. Daar zullen dus nieuwe stukken gang in moeten worden gezet. We zullen zien.
Helaas naja helaas misschien wel mooi, wordt het dan een roodmahonie draak ipv de oranje kleur van nu.


zeilersgroet

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 09:12 #94151

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Mahonie verkleurt onder invloed van zonlicht. Als je een stuk kaalhaalt, zal je zien dat met en scherpe krabber de rode kleur terug te halen is, door een miniem laagje hout weg te schrapen. Deels kaalhalen van een mahonie boot ga je dus altijd zien.
Waarschijnlijk gaan de rode delen die je nu toevoegt, dan ook gewoon bijkleuren naar de oranje kleur die de boot nu heeft, zonder dat je hoeft te beitsen. Geen lak met UV-filter gebruiken als je dat wilt natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 15:19 #94222

Nee, ik heb de hele boot kaalgehaald inmiddels en beits dan alles en daarover gaat gewoon lak. Dan is het gewoon een rode mahoniehouten boot.
Mahonie is er in verschillende kleuren, de variant op mijn boot is oranje mahonie met een lichte rode gloed en is vrij zeldzaam. Daarom vindt ik het zo zonde om de boot eventueel te gaan beitsen, maarja we moeten zien hoe het wordt met de proppen..

groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 17:07 #94243

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Als je Borrensen zelf benaderd zul je zeker antwoord krijgen.Zij bouwen nog steeds. ff googelen
Ha Robbert,

Dat schiet al hard op! Het krabben is een taai en slopend karwei. Doch, een goede voorbereiding is het halve werk en staat garant voor resultaat.

Wat betreft de koperen strips over de spanten. Deze zijn bij ons ook aanwezig. Zo sprak ik daarover een drakenkennis, hij is momenteel een nieuwe draak aan het bouwen en actief in de drakenclub. Ook hij wist mij niets over deze verstevigingen te vertellen. Momenteel liggen ze er bij ons uit en wij twijfelen of ze er terug in gaan. Zie ook bijgaande foto, weet iemand meer?



Btw, 10 of 21 lagen, dat is nogal een verschil. Wat bent u precies van plan?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 17:49 #94255

Deze strips zijn ter versteviging als de spanten breken/scheuren. Bij mij is het zover dat 12spanten het begeven hebben en een aantal van deze strips ook gebroken zijn. Naja dat krijg je na zoveel jaar. Draken zijn nooit echt gebouwd voor de lange duur..

Misschien kunnen jullie me helpen met de volgende vraag: Ik heb van die zwarte doppen nodig voor op een pvc buis. Dit zijn alleen wel doppen van 20cm binnendoorsnede. Ik kan deze nergens verkijgen, iemand een idee?
Hier doe ik namelijk mijn zeilen in.

Hierbij nog een sfeerfoto'tje van de Skidbladnir in de zomer van 2008:





zeilersgroet

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 20:49 #94276

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Heeft Wavin / Schinkel Schouten die doppen niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 21:09 #94278

...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2009 21:42 #94284

Helaas kun je er alleen als bedrijf afnemen.
Ik kan ook geen kleine filialen van ze vinden.Alleen maar soort groothandels.
Iemand een idee van een winkel in Utrecht waar ze dit verkopen?

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 okt 2009 07:57 #94319

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik heb bij de vestiging in Waddinxveen regelmatig gekocht, als particulier...

Alleen vooraf even bellen of ze het materiaal hebben, en wat het kost, en gepast geld meenemen.

Dankzij de kredietcrisis is het in het algemeen makkelijker als particulier te kopen. Zodra je met geld wappert...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 okt 2009 19:19 #94352

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 okt 2009 19:53 #94354

Dankjewel voor de tip. Ik zal eens kijken of het wat is.

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 okt 2009 20:07 #94356

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik weet niet welke maat je zoekt, maar hou er rekening mee dat de 200mm variant een vrij kleine opening heeft, waarschijnlijk even groot als de 160mm (zodat ze dezelfde deksel kunnen gebruiken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 18 okt 2009 00:18 #94365

Ik heb een pvc buis van een meter of 4 lang welke en binnendiameter heeft van 200mm.

Ik ga dus een 200mm overschuifmof kopen en daarbij een 200mm eindstuk met schroefdop. Of zit ik fout?? Trouwens duur spul, is iets van 28euro bij elkaar plus 10euro verzending...


Zeilersgroet

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 18 okt 2009 08:12 #94372

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dan is de maximale binnenmaat van de opening van de schroefdop een centimeter of 15. Morgen zou ik het eventueel voor je kunnen nameten. Ik heb 20 van die schroefdoppen in 200mm liggen. (ik gebruik ze weer heel ergens anders voor...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 18 okt 2009 08:14 #94374

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Wat je ook kan doen is een eindkap kopen, en een systeempje maken om die eindkap los op de buis te zetten, zodanig dat hij er niet afvalt. Dan heb je de maximale opening.

Dit zou je kunnen doen met pennetjes waarin een balletje zit. 470 zeilers gebruiken ze op de verstaging. Geen idee hoe ze heten, eigenlijk... Waarschijnlijk heeft Martin van Leeuwen in Reeuwijk ze wel. Zou goed van Holt Allen kunnen zijn.

even bij Holt gekeken. www.holt.eu. Holt Performance catalogus, bladzij 22, item 7 en 8.

Wel de hele zaak borgen met een touwtje, mocht het misgaan, dan verlies je niets onderweg... (been there, done that. De dame die achter me reed was niet blij. De garagehouder wel...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 18 okt 2009 10:33 #94390

Dan neem ik wel zo'n dop die ook voor bij het betonstorten wordt gebruikt die je er zo indrukt, en dan boor ik door de buis 2maal een gaatje en door de dop en dan borg ik die dop wel elke keer dmv een moer en boutje ofzo..

bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 07 nov 2009 17:13 #97534

Beste mensen,

De draak is inmiddels naar de restaurateur verscheept en hij is eraan begonnen. Zelf help ik af en toe ook, ik heb inmiddels een spantje al verwijdert tot waar het moet.

Gelukkig worden de spanten tot de hoogte van de waterlijn verwijdert en niet verder, dus je ziet het gelukkig niet aan de buitenzijde van het bovenwaterschip.

Binnenzijde tussen de spanten haal ik meteen kaal aangezien er vlekken zijn in de lak aangezien de vorige eigenaar het deels heeft kaal gehaald, half werk dus...

Blijkbaar is het stuk van de kielbalk onder de mastkoker rot. Ik heb dus ook de kielbalk kaal gehaald tot zover het kon. Er zat blijkbaar een dikke laag epoxy etc op. Het rotte stuk wordt binnenkort eruit gehakt door Heerlien en dan wordt er een nieuw stuk ingezet verlijmd met epoxy zodat het een goede verbinding heeft.

De mastvoet wordt ook meteen vernieuwd. Die was in het verleden al gescheurd en gelijmd. Mijn vriendin heeft dus afgelopen vrijdag lekker in het vooronder mogen klooien en allerlei liertjes mogen verwijderen.
Ik heb de bouten al proberen los te draaien, maar 2 ervan zitten muurvast en eentje in helemaal verroest zowat.. Die worden dus ook vernieuwd.

Als het goed is kan ik met kerst beginnen met het afmaken van het schuurwerk aan de bb zijde en dan gaan de potdelen, de cockpit en de kuiprand kaal en wordt het ook geschuurd. Hopelijk totaal 4dagen krab- en schuurwerk. Dan alles schoonmaken en beginnen te lakken. Rond 3januari moeten er dus al aardig wat laagjes opzitten en ga ik beginnen met dingen vernieuwen zoals de spinakerslurf etc..

Op de onderstaande link staan weer aan het einde in de map wat foto's van de restauratie.
Hierbij de link en een voorproefje:

picasaweb.google.com/robbertpw...40Werkzaamheden2009#










Ik heb nog wat vragen :!:

Weet iemand waar je zo'n plaatje kan laten maken zoals afgebeeld op een foto's welke op de binnenzijde van de kuiprand zit met de bouwer erop etc.. Ik zoek dus een graveerder in Friesland.. Misschien kennen jullie een goede?

Dan, ik heb kogellagertjes nodig die in Harken blokjes zitten. Ik heb het karretje van de sb slede van de fok eraf gehaald en heb die kogeltjes toendertijd ergens bewaard alleen kan ze nu niet meer vinden... Iemand een adresje hiervoor? Het betreft dus de kogeltjes die zich bevinden tussen het karretje en de slede.


Bekijk tevens eens het volgende draadje, misschien kun je me daarmee helpen, het gaat over het lakken van de draak:

www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?p=98493#98493



zeilersgroet en comments zijn altijd welkom en bedankt!

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 29 nov 2009 22:50 #101625

Beste mensen

Afgelopen dagen weer hard aan de slag geweest. Donderdag,vrijdag en zaterdag ben ik bezig geweest met het slopen van 4wrangen zodat het desbtreffende rotte stuk kielbalk kan worden vernieuwd. Uiteindelijk blijkt het nog een beetje mee te vallen met de kielbalk. Gelukkig is het midden alleen rot en zit er aan de buitenzijde gezond hout en moet er dus een wig in worden gelijmd met epoxy.

Al met al was het een hoop werk om deze wrangen eruit te krijgen. In iedergeval was het wel een goede keuze want ze waren er duidelijk aan toe zoals te zien op de foto´s.

Ook heb ik nog 3spanten ingekort zodat deze ook kunnen worden vernieuwd gedeeltelijk. Natuurlijk heb ik de boot even gestut zodat het verband niet uitgaat...

Heerlien gaat nu beginnen aan de kielbalk en gaat vervolgens de overige 8 spanten doen plus de extra 3spanten.. Al met al uiteindelijk zullen er 17spanten zijn vervangen en eventueel nog 2extra waar ik m´n twijfels over heb. Daarna ook nog eens 5 nieuwe wrangen(ik heb er al 4 uitgehaald)

Ook ga ik nog een klein stukje van 10x10 multiplex vervangen die onder het teakendek zit ter hoogte van de bb verstaging..

Foto´s zijn te vinden op de bekende link.

groetjes

Robbert
Laatst bewerkt: 29 nov 2009 22:56 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 30 nov 2009 23:37 #101829

Hierbij nog wat foto's voor een impressie voor de makkelijkheid. Voor alle foto's zie de link: picasaweb.google.com/robbertpw21















Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 01 dec 2009 14:21 #101885

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vrijheidzeiler,
Je doet fantastisch werk! En de cijfers liegen niet: je topic is al meer dan 5500x bekeken... dat er niet zoveel reacties zijn (49 is al best veel hoor!) heeft alles te maken met de aard van deze soort berichten in Projecten. Prachtig om te zien wat je gedaan hebt, maar ik ga niet elke keer 'mooi!' roepen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl