Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965

Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 13 apr 2009 16:39 #66876

Beste mensen



Ik heb de betreffende draak sinds de zomer van 2008. De draak is een jaar of 5 geleden gerestaureerd, maar kan toch weer eens een lakbeurt hebben.

Afgelopen week heb ik in 2dagen(2 x 5uur) het onderwaterschip kaalgekrabt tot op de epoxy laag.

Nu ben ik alleen dan op wat puntjes gestuit om te beginnen:er zit midden in een gang een klein scheurtje van 1cm lang waar water uit druppelt, net 2gangen boven waar de loden kiel begint.. Niet echt bepaald goed, maarja misschien op te lossen dmv een houten prop ofzo.. Binnenkort even een aantal plekjes bijwerken en kan ik het onderwaterschip plamuren en is hij klaar voor de antifauling.

Binnenkort dan nog het bovenwaterschip. Nu even zien: kaalhalen of gewoon opschuren...

Maarja ik ben momenteel ook nog bezig met mijn vrijheid(in wedstrijdstaat) te lakken, die is namelijk verkocht en moet ik nog klaarstomen voor die man.

Een aantal foto's:







Hierbij de link naar de foto's van de ontwikkelingen van de draak en vrijheid: picasaweb.google.com/robbertpw21
Hierop kun je meer foto's van het hele proces zien.


groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 14 apr 2009 10:24 #66985

Ben benieuwd! Een draak restauratie is altijd erg intressant en prachtig om te zien. Succes met de start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 15 apr 2009 21:09 #67293

Ik ben denk ik van plan de draak te lakken.
Is het mogelijk dat je de boot hier en daar kaal haalt en de rest gewoon opschuurt? Alleen geeft dit een mooi resultaat? wat denken jullie?
Ik neem aan die plekjes die je dan kaal haalt, moet je opbouwen tot dezelfde hoogte qua laklaag als de andere...


Beter is natuurlijk het totaal kaal halen, maar dit is natuurlijk weer veel werk...

=> Beslissing genomen: Het wordt kaalhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 21 apr 2009 14:43 #68176

  • Svd90
  • Svd90's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
ik ben verliefd
wat een prachtige scheepjes zijn dit, heel veel succes er mee, en maak er weer wat moois van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 21 apr 2009 15:37 #68182

Zolang het kaalhalen en het opschuren geen (of weinig) diepteverschil geeft ben je redelijk safe. Wel opletten dat je door het kaalhalen geen afschilfering bekomt.

Bij verf (en zeker gespoten verf) mag dit niet het geval zijn, maar antifouling of in-iets-slechtere-staat-hout kan wel eens wat splinteren/schilferen.

Goed gladschuren is zoiezo de boodschap!

TIP: sproei voorzichtig water onder je boot, zo kan er geen stof opwaaien door je eigen wandelbewegingen. Draag indien mogelijk stofvrije kledij of althans kledij dat niet al te veel stof opneemt.
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 22 apr 2009 20:36 #68383

Ha Robbert,

Dat ziet er goed uit! Hopelijk gaat die van ons begin volgend jaar te water.

Zorg ervoor dat, bij het aanbrengen van de epoxy/ houtprop in de scheur, het hout onder de 20% houtvochtigheid zit. Anders kan het voorkomen dat, wanneer je erna epoxy over smeert, het hout van binnenuit gaat rotten.

Tip #2, buiten lakken na een vochtige zomerdag.
Wanneer je de volgende dag vroeg begint, met mooi weer in het vooruitzicht uiteraard, dan zit er door het vocht weinig stof in de lucht en waait het minder snel op.

Ps, ik zie dat je uit Belgie komt maar de locatie op de foto is volgens mij in Workum te Friesland. Waar ligt de boot momenteel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 22 apr 2009 22:15 #68435

Inderdaad ik woon in België, althans half want ook half in Friesland. Ben om het weekend in Friesland, elke vakantie, en soms ook doordeweeks afhangend van mijn schoolrooster. De boot ligt in friesland te workum. U bent altyd welkom om een keer te komen kijken! Ik kom ook graag een keertje bij u kijken, waar ligt uw boot, want ik ben naar uw boot ook zeer nieuwsgierig.

Nu wat betreft de draakvoorderingen :arrow: :



Het onderwaterschip van de draak is kaal, zoals al eerder gezegd in de eerste post. Ik heb althans een aantal antifauling lagen verwijdert tot op een witte laag, zoals te zien op de foto's(zie link). Deze witte laag is wat harder, eigenlijk keihard. Ik denk dat dit de epoxylaag is waarover degene spreekt die hem heeft gerestaureerd. Ik heb nu wat meer informatie aan hem gevraagd want hij heeft me medegedeeld dat hij zoiets als epoxyplamuur heeft gebruikt, waarna hij een hechtlaag heeft aangebracht alvorens de antifauling aan te brengen.
Ik heb hem dus nader uitleg gevraagd want er bestaat epoxyplamuur maar ook onderwaterschipcoating... en natuurlijk ook nog epoxy impregneer. Het lijkt mij wel sterk dat hij dat laatste zou hebben gebruikt, want de kale plekjes zijn niet wit uitgeslagen en wel vochtig(aangezien er water in de boot staat tegen het drogen)...

:?: Iemand met deze methode van epoxyplamuur bekend?
Ik heb hier nu dan ook maar een vraag over gesteld in de map: onderhoud hout.

Vanaf 30april ga ik weer eventjes een lang weekend aan het werk aan de draak. Op de planning staat het schuren van het onderwaterschip, het bijwerken van de plekjes op het onderwaterschip en het scheurtje fixen.Voor het scheurtje ga ik een bootstimmerman erbij halen. Ook moet ik het roer nog van de boot halen om deze totaal goed te kunnen schuren. Dit zal nog leuk worden aangezien volgensmij de boot dan iets van de trailer moet worden gelicht(dit las ik in de topic van de draak van stukje nostalgie betreffende zijn borressen draak)

Dan ga ik als het kan meteen een begin maken aan het bovenwaterschip.. en eventueel al een gedeelte in de plamuur zetten van het onderwaterschip...


Dan een vraag :?:

Aan de binnenzijde van de romp op sommige spanten in het midden van de boot zitten er stalen/koperen randen over de spanten heen aan de onderzijde.. Een soort strips.. Zijn deze te verkrijgen want deze zijn hier en daar los.. Ik zou ze graag allemaal eraf halen en polijsten tot weer mooi koper en weer bevestigen maarja die gaten zijn natuurlijk waarschijnlijk hardstikke ruim.. Liever vervang ik ze voor nieuwe meteen maarja zijn ze te verkrijgen? Stukjes hout inzetten of? Wat is het nut uberhaupt van deze strips? Iemand een idee, hoe dit aan te pakken?


Voor de foto's van de werkzaamheden aan de draak zie de volgende link:
picasaweb.google.com/robbertpw21


groeten en alvast bedankt
Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 03 mei 2009 17:39 #69538

Update

Beste mensen

Ik zit nogsteeds met de vragen van het vorige antwoord, dus antwoorden op die vragen zijn nog altijd welkom!

Afgelopen zaterdag en vandaag, heb ik de boot kaalgehaald. Alles te samen was het toch weer een uur of 10 werk. Het ging gelukkig vrij gemakkelijk. Alleen moet ik nog even een stukje bij de kont doen, en ergens aan sb omdat ik er niet bij kon aangezien hij dicht ingepakeerd staat...





Voor de foto's verwijs ik jullie door naar de bekende link:

picasaweb.google.com/robbertpw21

Morgen ga ik het schip naar buiten rijden en gaan de laatste restjes lak eraf, en gaat de schuurmachine erop... Hopelijk kan ik morgen dan ook meteen de eerste laag lak erop zetten.. Ik vraag me af hoeveel liter ik nodig zou hebbben...? De bedoeling is, om het schip in 10 of 21 lagen lak te zetten.

Het onderwaterschip moet ik ook nog schuren maar dat komt wel, aangezien ik eerst nog wat plekjes moet repareren.



Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 mei 2009 21:10 #69758

Ha Robbert,

Dat schiet al hard op! Het krabben is een taai en slopend karwei. Doch, een goede voorbereiding is het halve werk en staat garant voor resultaat.

Wat betreft de koperen strips over de spanten. Deze zijn bij ons ook aanwezig. Zo sprak ik daarover een drakenkennis, hij is momenteel een nieuwe draak aan het bouwen en actief in de drakenclub. Ook hij wist mij niets over deze verstevigingen te vertellen. Momenteel liggen ze er bij ons uit en wij twijfelen of ze er terug in gaan. Zie ook bijgaande foto, weet iemand meer?



Btw, 10 of 21 lagen, dat is nogal een verschil. Wat bent u precies van plan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 mei 2009 21:16 #69760

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Weet niet echt de functie van die strips, maar misschien zijn die aangebracht om de sterke kromming van de houten spanten te kunnen ondersteunen? De spanten maken daar wel steeds een scherpe bocht. Vreemd dat er weinig verder over te vinden is. Misschien weten de verschillende houtbouwers waarom (Benno Rexwinkel, Lamme Loosdrecht, Kroes Kampen, de Jong Joure).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 mei 2009 22:02 #69772

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die koperen strips zaten er op mijn draak niet. Was wel een oude draak, de D04. Kan me niet voorstellen dat je strips gebruikt, dan nog wel van broos koper, om je spanten te versterken. Sorry, kan je niet helpen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 mei 2009 22:11 #69773

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die koperen strips zaten er op mijn draak niet. Was wel een oude draak, de D04. Kan me niet voorstellen dat je strips gebruikt, dan nog wel van broos koper, om je spanten te versterken. Sorry, kan je niet helpen.

Als ik het versterken al met strips zou doen, zou ik de strips iig aan de zijkant monteren. Vind het trouwens een raar verhaal, een Draak restaureren en dan de basis (=spanten) op een foute manier met een verkeerde lapmiddelmethode restaureren. Dit past niet bij iemand, die een Draak gaat restaureren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 mei 2009 22:33 #69774

Beste Stukje Nostalgie en Wallaby, ik denk zelf dat de koperen strips inderdaad ter versteviging zijn voor de spanten aangezien ze daar zo'n bocht maken ja.
Stukje Nostalgie, ik zou ze toch terugplaatsen hoor. Die strips zullen er met een doel natuurlijk geplaatst zijn.Ik ben zelf van plan ze gewoon te vernieuwen of op te knappen, zodat het er weer netjes uit ziet, en zijn ze weer goed en mooi bevestigd. Eens zien waarvan ze zijn, koper zou wel netjes zijn, even zien welk materiaal etc..

Dan een Update

Vandaag heb ik de laatste lak aan stuurboord eraf gekrabt en ben aan het schuren geslagen.

Ik moet nog alleen een stukje eraf krabben bij de kont, eigenlijk aan de onderzijde, maarja dat komt wel; ik vindt dat gewoon zo'n rotstuk in een moeilijke houding.

Vandaag ben ik begonnen te schuren aan stuurboord en een behoorlijk
stuk opgeschoten.Eerst 3meter gedaan met de vlakschuurmachine, maar toen toch besloten eerst eens de banschuurmachine te nemen aangezien het anders nog eeuwen zou duren. Na stuurboord helemaal ongeveer te hebben geschuur met de bandschuurmachine met korrel 80 heb ik de vlakschuurmachine erop gezet met ook korrel 80.
Waarom nou zo'n grove korrel? Aangezien ik er eerst 5lagen basislak op ga zetten. Dit werd mij vandaag aangeraden door de schilders van de werf daar( WJH Jachtservice). Ik zal nog even opzoeken hoe deze lak heet, want is een rare naam.. Deze lak heeft de eigenschap van een 2componenten lak, en dat is dat deze zeer snel droogt. Daarbij komt dat je met deze lak snel een goeie laagdikte krijgt en dat deze basislagen vrij hard zijn maar ook toch nog flexibel.. Allemaal goed dus... Bovenop deze 5basislagen komen 16lagen epifanes. In totaal komen er dus 21 lagen op.

Hierbij een foto van het schuren, en voor de rest van de foto's verwijs ik door naar de volgende bekende link: picasaweb.google.com/robbertpw21
Kijk trouwens ook eens naar de foto's van de werkzaamheden aan de vrijheid :wink:

Hierbij een foto waarop je de draak kaalgehaalt ziet:



Nog een foto gemaakt tijdens dat ik bezig was met het schuren aan sb.



Nu zal de volgende update wel weer even opzich laten wachten...

Het schuren neemt zoals u ziet toch iets meer als 1dag werk in beslag, en ik wil het gewoon niet afraffelen. Over een week of 2/3 ga ik weer verder met schuren. Ik verwacht dat ik nog een dag moet schuren aan stuurboord(kleine stukjes) en bakboord. Dan nog een dag de vlissingdelen,cockpit en kuiprand en het stukje van onder de kont, en het naschuren met de hand. 2daagjes schuren dus ongeveer ofzo en dan de eerste laag erop, 24uur drogen en dan 4lagen in een dag erop, en dan beginnen aan de 16 epifanes laklagen. Het wordt volgensmij een juweeltje :D

groeten


Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 mei 2009 22:49 #69776

We zullen zien, ik ga het eens uitzoeken(ook bij bouwers) en dan laat ik het jullie eens weten hoe het zit, waarom die strips er zitten...
=) het blijkt zo te zijn dat dit al bij borressen is gedaan.

@ Stukje Nostalgie

Ja 10 of 21lagen lak is nogal een verschil. Ik zeg nu wel dat ik er 21 lagen op aan ga brengen maar moet dat natuurlijk nog even zien. Ik wil dat wel doen, alleen zal dat natuurlijk wat meer tijd kosten... Voordeel is wel dat de boot nog meer gaat glanzen dan met 10lagen.. Ik heb het wel eens gezien dat een draak in 21lagen lak stond, en dat zag er net zo uit als een riva bijvoorbeeld, net een spiegel, prachtig! we'll see. on vera

Binnenkort wil ik ook nog eens de vlonders verbeteren aangezien dat ook wel eens mag gebeuren. Tevens wil ik een nieuwe doft/stuurmansbank, alleen kost diegene die ik wil 600 euro :evil: Giften zijn dus altijd welkom :lol:


Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 06 mei 2009 20:22 #70098

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Om een houten lat in de kleinst mogelijke radius te buigen wordt gebruik gemaakt van een metalen strip aan de buitenzijde van de kromming. De strip wordt aan de einden van de lat vastegemaakt.
Als je het hout dan buigt is er alleen compressie in de buiging, ipv rek en compressie zonder strip. Geen rek betekent volgens mij geen kans op scheuren.
Zou dat het doel van de strippen zijn geweest?

21 lagen lak is veel. Je kunt ook teveel lagen aanbrengen. Volgens mij is een goede regel is zovaak te lakken tot je de tel kwijt bent geraakt :lol:

Je hebt wel veel ingewaterde dopjes, vooral bij de spiegel. Ik hoop dat dat straks niet zo opvalt.

En BLADGOUD he!

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 06 mei 2009 20:28 #70102

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Dat plamuurverhaal is beetje vreemd. Ik heb een aantal keer het advies gekregen om het onderwaterschip niet te plamuren, omdat dat de zwakste schakel in het verfsysteem is. Het is namelijk poreus en neemt makkelijk water op. Daarom moeten er zoveel lagen worden aangebracht OVER de plamuur om deze te beschermen. Dus een onderwatersysteem van alleen plamuur?

Ik zou denken dat je een geheel conventioneel systeem zou willen.
De mooiste 16m2 in de loods vroeger was van een scheepstimmerman. Hij had een conventioneel systeem onderwater. De binnenkant van de boot werd behandeld met een of andere zelfgemaakte rotwerende mix, maar er zat geen verf op.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 06 mei 2009 20:43 #70110

Momenteel zit er volgensmij een coating op of epoxyplamuur.Ik weet nog niet zeker wat het is. Ik moet daarvoor een keertje degene bellen die de draak heeft gerestaureerd.

Een coating hoef je gewoon in lagen op te brengen en daarover kan de antifauling.

Een epoxyplamuur vereist een voorbewerking, welke is dat het onderwaterschip eerst met epoxy injecteer moet worden behandeld. Als de man voor epoxy plamuur zou hebben gekozen dan lijkt het mij dat de injecteer aan de binnenzijde wit zou moeten zijn uitgeslagen invb met het (bilg)water. Aangezien je natuurlijk epoxy injecteer van 2zijden moet aanbrengen, anders heeft het geen nut. Het kan natuurlijk omdat de boot aan de binnenzijde is gelakt dat het daarom niet wit uitslaat..


Het is dus duidelijk dat ik even contact met de voorlaatste eigenaar moet opnemen. Ik laat jullie het morgen weten, als ik de man heb gebeld..

Ik heb nog een vraag: ik wil een gouden sierlijn aanbrengen. Moet deze op het kale hout of na de eerste laklaag of na een aantal laklagen of voor de laatste of??

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 06 mei 2009 20:59 #70123

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Goud als allerlaatste.

Maar alleen een laag epoxyplamuur zou dus een heel raar systeem zijn.

Wat voor coating denk je dat het is?

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 06 mei 2009 21:30 #70147

Goud bovenop de laklagen?

Ik weet dus niet precies hoe het zit met het onderwaterschip.
Het kan zijn dat het in de epoxyinjecteer staat waarop epoxyplamuur is aangebracht, of het staat in de coating.

Ik bedoel de volgende materialen:

vrijheidwatersport.nl/productg...polyesterharsen.html

en zie dan: de ijssel hb coating
de ijssel epoxyplamuur.

Ik weet dat bovenop zo'n epoxyplamuur nogwel een finishing plamuur komt waarbovenop een antifaulinglaag komt. De man heeft gezegd tegen mij, en ik quoteer: "Is alleen dunne laag epoxy op geplamuurd, zeg maar strak getrokken. Daarna moet er een hecht laag op waarop de antifoaling hecht, advies bij de specialist, die weet welke combie je dan moet nemen. Succes."

Hier wordt ik niet heel veel duidelijker uit dus... Ik ga hem daarom morgen dus eens bellen. Als u de bijschriften leest op de site bij de betreffende materialen,dan ziet u dat het best de plamuur kan zijn, die erop zit. Ik moet zeggen ik heb afgekrabt tot op een behoorlijk harde witte laag. Bij de randen heb ik gezien dat daaronder nog plamuur zit. Ik denk dus dat hij de boot eerst in de epoxyplamuur heeft gezet waarover die coating zit... Maarja ik kan blijven raden, morgen ga ik de man bellen en zal ik het te weten komen..

Ik laat het weten.

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 07 mei 2009 07:40 #70218

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je op de site van de ijssel kijkt kan je zien dat ze adviseren om voor (nieuw) hout onder water adviseren om eerst injectiehars te gebruiken, dan 2 lagen impregneerhars, dan HB coating en dan antifouling.

http://www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w110.htm

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 09 mei 2009 22:19 #70756

@ Duncan

Wat betreft die ingewaterde dopjes:
Inderdaad bij de spiegel waren ze wat ingewaterd, maar nu dat de boot kaal is, zie je dat gelukkig niet meer. Zeker na het schuren. Natuurlijk zie je altijd bij een houten boot de dopjes, maar ik denk dat het wel zal meevallen.. We'll see
Op de eerste foto van de topic waar de draak in het water ligt, kun je zien dat het gelukkig nog meevalt..

Nu weer even twee weekjes wachten voordat ik verder kan.. Behoorlijk irritant, want ik wil gewoon aan de slag.. 2daagjes schuren en dan reparaties uit gaan voeren en dan lakken..

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 09 mei 2009 22:27 #70758

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
weet je al meer over de mysterieuze coating?
Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat er op een karveel gebouwd schip epoxy onder water zit. Volgens mijn bron bemoeilijkt de epoxy het werken van de gangen.

Denk er aan de boot voldoende fijn te schuren voor het lakken. Als je de kale boot niet fijn genoeg schuurt dan komt de tekening van het hout niet goed uit (of niet zo mooi uit als mogelijk is).

Succes,

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 09 mei 2009 23:02 #70778

Dankje voor je tips dunca.
Normaal schuur je behoorlijk fijn voor te lakken. Maar mij is verteld op de werf dat ik voor de 5basislagen die ik ga zetten, maar met korrel 80moet schuren zodat die lagen goed grip krijgen.. Ik ga het nog eens uitdokteren, want vindt dat zelf ook vreemd, want ben zelf ook voor lakken gewend er korrel 230 op te zetten.. Maarja ieder systeem vraagt zijn manier.. Over twee weken kan ik dat eens uitdokteren als ik weer in Friesland ben.

Wat betreft het onderwaterschip: ik moet de heer nog bellen, morgen ga ik dat eens doen..

bedankt voor je tips.

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 10 mei 2009 08:52 #70810

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Ik zou het niet doen: korrel 80.
Veel te grof. Ik zou kiezen voor 220+.
Mijn speedboot restauratie boek zegt 220, met de hand naschuren in de nerfrichting. Klinkt als veel werk voor een Draak :lol:

Die goede hechting komt vanzelf als je begint met sterk verdunde lak (50:50) die er intrekt.

Schuur je nu me een RO/DA of een vlakschuurmachine?

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 11 mei 2009 18:27 #71085

@ Dunca: zoveel karveelgebouwde schepen staan in de epoxy onder water hoor. :o Mijn vrijheid staat zelfs bijvoorbeeld helemaal in de epoxy van binnen en van buiten(behalve het dek)

Nu over het onderwaterschip:

Ik heb vandaag contact gehad met de vorige eigenaar. Helaas kan ik geen contact krijgen via telefoon, met degene die de boot heeft gerestaureerd. Ik ga hem nogmaals een mail sturen.

MAAR, ik was mijn map aan het indelen van mijn draak en vrijheid, waar meetbrieven, verzekeringen, foto's, aankoopcontracten documentatie van drakenbouwers en dergelijke in zitten, en kwam wat bonnetjes tegen. Bonnetjes van de vorige eigenaar, waarvan ik de boot heb gekocht.
Op een van die bonnen stond: Wilsor epoxyplamuur wit 400G 14,50euro.
Nu bij het afkrabben van de antifauling ben ik op een witte harde epoxyachtige laag gekomen. Duidelijk die dus.

De vorige eigenaar vertelde me ook dat hij dit had gebruikt. Ik ga er dus vanuit dat het onderwaterschip in de epoxyplamuur staat. Of het onderwaterschip in de epoxyinjecteer staat is de vraag... Daar kom ik in de toekomst wel achter.
Nu dus het onderwaterschip ook goed schuren en plekjes bijwerken en dan is het klaar voor de antifauling. Maarja eerst nog eens kijken naar één klein scheurtje.. Daar dus effe de plamuur eraf krijgen(als het lukt want is net zowat een coating, net zowat een soort schaal erom).

Op de site van wilsor ben ik erachter gekomen dat het de Epoxy fijn plamuur wit is, aangezien deze alleen in 400gram verkrijgbaar is..

Dat dus opgelost voor het grootste gedeelte..


Binnenkort weer lekker verder schuren, onderwaterschip pak ik meteen mee. Scheurtje repareren in onderwaterschip. De vlissingdelen en cockpit en kuipranden ga ik ook meteen kaal halen en schuren, en de kuiprand met ontweringswater even behandelen... Daarna lakken


Dan nog een vraag. Dunca jij zegt dat de gouden sierlijn en siernaam bovenop de lak moeten komen? Bevestig dit even aub. Is er geen informatie over te vinden over het aanbrengen van de sierlijn etc.. Graag zekerheid wanneer ik dat moet aanbrengen :wink:
That's it

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl