Zo, na een tijdje stilte weer wat nieuws. Twee weken geleden heb ik een weekje aan de Draak kunnen werken.
Ik heb de romp totaal bijna geschuurd met korrel 80 en heb de potdelen en cockpit en kuiprand kaal gehaald en geschuurd. Hier en daar op romp en opbouw moet ik nog een stukje.
Verder heb ik de middenlijst(potdeel) deels verwijderd. ik heb de bovenste laag eraf gepeld. Deze was van mahonie maar de buitenste potrand is van teak, zodoende dat deze ook van teak wordt. Ook was deze overal zwaar gescheurd en zaten er overal gaten in vol met kit, zoals bij bijvoorbeeld de voorstag welke ooit is verplaatst of zoiets dergelijks.
Ook heb ik het bouwplaatje opgehaald bij de grave
erder. Ik heb nu een mooie nieuwe. It's all in the details
Ik heb besloten dat het achterste deel van de kuiprand moet worden vervangen. Het deel is gelamineerd en in de loop van der jaren gaan delamineren wat ervoor heeft gezorgd dat ik de rand kon torderen. Hij was ook op meerdere plekken miniem gescheurd. Ook was hij bij de aansluiting op de andere delen van de kuiprand(zijkanten) gebroken. Ooit is er blijkbaar een eigenaar doorheen gegaan of zoiets dergelijks en toen heeft hij het dichtgesmeerd met bruine epoxy. Niet erg sierlijk. Nu hebben we besloten het stuk te vervangen. Ik laat dit door heerlien doen aangezien het een zeer moeilijk werkje is door alle buigingen in de kuiprand. We gebruiken nu geen licht mahonie maar wane, een zeer lichte houtsoort die er het meest op lijkt. Dit aangezien het mahonie van mijn romp niet meer te verkrijgen is in grote delen.
Ook laat ik Heerlien het teakhouten lijstje van op de rand van de kuiprand vervangen door een bredere welke om de hoek gaat, zodat er meer zitvlak is. Tevens is het optisch ook veel beter. Het ziet er gewoon ook mooi uit.
Verder heb ik de kielbalk helemaal glad geschuurd. De epoxy moest namelijk nog glad worden geschuurd zodat de wrangen erop konden worden geplaatst. Als het goed is, is dat afgelopen week gebeurd door Frederik Heerlien. Er moesten nog 5wrangen in, 5spanten worden gedaan en de mastplank met bijbehorende mastkoker.
Frederik heeft het stuk kielbalk op een andere wijze dan eerst besproken, gerepareerd. Hij heeft een stuk staal gelast tussen de 5draadeinden en heeft die verschroefd in de gangen, en is vervolgens omgoten met epoxy.
Ik heb ook een hele hoop proppen in de romp vervangen. Een hele hoop waren half doorgesleten waardoor de schroef bloot kwam te liggen. Het begon met 40 per kant vervangen en daar kwamen er nog eens 20 bij per kant zeker. Dus rond de 100proppen zijn vervangen zeker. Ik moest eerste de bestaande proppen eruit beitelen heel voorzichtig en de schroeven eruit halen. Toen ik bijna alle schroeven op 3na eruit heb kunnen halen, heb ik deze vervangen. Ik heb deze vervangen voor iets langere bronzen of messing(waren ook van brons of messing)schroeven. Steeds één klein druppeltje bruislijm op de top van de schroef, schroef erin en aandraaien maar. Dat heb ik laten drogen en heb het overtollige eruit geschraapt. Vervolgens heb ik de proppen gemaakt. Deze heb ik met een proppenboor gemaakt, uit een stuk hout afkomstig van een afgebroken kuip uit een andere boot. Precies gewoon dezelfde kleur
! Vervolgens heb ik deze door de bruine epoxy gerold en erin gedaan en vervolgens aangeklopt met een hamer. Toen de dag erna heb ik ze allemaal met een beitel voorzichtig afgeschraapt tot op het hout en het geschuurd. Wat een werk zeg was dat. Nu moet ik er waarschijnlijk nog een aantal bij de kont van het schip aangezien ik dat stukje nog moet schuren.
Ik heb ook enkele delen van de sikaflexnaden verwijderd langs de potdelen. Dit aangezien er lekken waren, gewoon spleten. Dit heb ik gedaan met een Feinmachine. Een stukje van het multiplex dek onder het teakdek is rot. Dit wist ik al en wilde ik al gaan vervangen. Het is ongeveer 5x5 groot. En ja hoor met de Feinmachine ging ik er gewoon dwars doorheen toen ik de sikaflex aan het verwijderen was. Ik had het dus goed dat dat moest worden vervangen. Ook schoot ik door het dek aan de achterzijde bij de spiegel bij het verwijderen van het middelste stuk potdeel. Daar zat een scheur in het potdeel waar het jaren doorheen heeft gezeken. Dat moet dus ook even worden vervangen.
Nu kan ik binnenkort verder gaan met het schuurwerk en moet ik nog even wachten totdat de kuiprand is vernieuwd en het middelste stuk potdeel is gemaakt. Dan kan ik eindelijk gaan lakken.
Als laatste heb ik de huidige spinakerslurf weggebracht. Deze was wel aan vernieuwing toe. Ik laat nu een donkerblauwe maken met versterkte stukken rond de ophanging. Ook heb ik het stevenbeslag en de raampjes meegenomen om het te polijsten en nieuwe raampjes te maken.
That's it.
Ofcourse verwijs ik voor alle foto's naar de bekende link:
picasaweb.google.be/robbertpw21