Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 feb 2010 21:35 #113162

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Hallo Robbert,

Heerlijk om met hout te werken, zeker als je straks het weer gaat lakken.

De draad over ramen is deze misschien. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 04 feb 2010 21:37 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 feb 2010 21:55 #113166

Ik heb mozilla firefox weer geinstalleerd en kon de link gelukkig weer vinden:

www.zeilersforum.nl/index.php?...ew&catid=59&id=43199


Alleen gaat het helaas puur over het polijsten. Ik laat even door m'n oom nieuwe maken van plexiglas zoals het was.

That's it. Binnenkort weer vorderingen.

Robbert

P.S. Pylk: je moet eerst het raam erin doen en dan de pees. Ik heb het laatst met 2anderen personen gedaan bij een boot, lastig werkje, maar valt mee, niet te veel druk uitoefenen, in iedergeval met controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 04 feb 2010 22:06 #113168

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
vrijheidzeiler schrijft:
...je moet eerst het raam erin doen en dan de pees. Ik heb het laatst met 2anderen personen gedaan bij een boot, lastig werkje, maar valt mee, niet te veel druk uitoefenen, in iedergeval met controle.[/quote]

Dat had ik ook ontdekt, maar om het dan ook zonder "kronkels" waterdicht te krijgen........ :woohoo:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 05 feb 2010 11:53 #113232

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
En als de pees erin zit, deze 5 cm te lang afsnijden, en pas de volgende dag / week definitief op maat maken en in het rubber drukken. Door het gesjor met de pezentrekker rek je de pees wat op, en deze zal wat krimpen over de tijd. Maak je hem direct precies pas, dan kan het zijn dat hij de volgende dag 1 cm te kort is... (ze worden ook wel vastgelijmd, de einden op elkaar, maar zou het toch liever spanningsloos hebben)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 15 feb 2010 15:20 #114933

Nou er komt eindelijk vaart in. Afgelopen weekend ben ik naar de Draak geweest.

Het gedane werk door Heerlien zag er allemaal heel netjes uit. Hij heeft het voorste draadeind vernieuwd, want deze had ik laatst gewoon in mijn hand. Wat betreft de kielbalk. Hij heeft ervoor gekozen om een stuk staal tussen de 5 draadeinden te lassen en dit is ook in de onderste gangen verschroefd met rvs schroeven en vervolgens is alles omgoten met epoxy. Het kan dus niet gaan roesten in de toekomst en er is een supersterke verbinding. Deze week schuurt hij alles nog netjes op. Nu moet Heerlien alleen nog 5spantjes, 5wrangen een mastplank en mastkoker maken. Even bespreken nog wanneer hij dat gaat doen.

Ik kan in iedergeval zelf door met werken aan de boot aangezien ik niks meer hoef te slopen. Ik heb dan ook afgelopen weekend de stukken kaalgehaald die nog kaalgehaald moesten worden zoals de cockpit, potdelen en de kont van de boot. De kuiprand moet ik alleen nog een stukje van kaalhalen. Ik ben toen begonnen te schuren met een roterende schuurmachine met korrel 80. Toch tweederde van de cockpit in 15minuten geschuurd.

Binnenkort ga ik een volle week aan het werk aan de boot. Elke dag dus vroeg op en aan de slag. Ik ga dan de romp en opbouw en potdelen etc schuren met korrel 80 en vervolgens 100,120,150. Voor het schuurwerk wil ik 2dagen nemen. Vervolgens de derde dag de hele boot afnemen en die dag beginnen met lakken. Ik ga 3grondlagen zetten en daarna komt er 1component op. De grondlaag is namelijk bijna gelijk aan een 2component. Verder moet ik ook elke ochtend eerst naar de vrijheid die ik heb verkocht. Daarvan moet ik elke ochtend even het dek schuren en een laklaag zetten. Daar moeten er nog 5lagen op. Dan kan ik vervolgens het beslag erop gooien en de boot transportklaar maken.

That's it. De volgende keer foto's, eindelijk gaat er nu vordering in komen.

groeten


Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 15 feb 2010 23:01 #115054

Klinkt goed! Ik kijk uit naar de foto's.
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 09 mrt 2010 02:01 #118013

Zo, na een tijdje stilte weer wat nieuws. Twee weken geleden heb ik een weekje aan de Draak kunnen werken.



Ik heb de romp totaal bijna geschuurd met korrel 80 en heb de potdelen en cockpit en kuiprand kaal gehaald en geschuurd. Hier en daar op romp en opbouw moet ik nog een stukje.

Verder heb ik de middenlijst(potdeel) deels verwijderd. ik heb de bovenste laag eraf gepeld. Deze was van mahonie maar de buitenste potrand is van teak, zodoende dat deze ook van teak wordt. Ook was deze overal zwaar gescheurd en zaten er overal gaten in vol met kit, zoals bij bijvoorbeeld de voorstag welke ooit is verplaatst of zoiets dergelijks. :ohmy:

Ook heb ik het bouwplaatje opgehaald bij de grave
erder. Ik heb nu een mooie nieuwe. It's all in the details :P

Ik heb besloten dat het achterste deel van de kuiprand moet worden vervangen. Het deel is gelamineerd en in de loop van der jaren gaan delamineren wat ervoor heeft gezorgd dat ik de rand kon torderen. Hij was ook op meerdere plekken miniem gescheurd. Ook was hij bij de aansluiting op de andere delen van de kuiprand(zijkanten) gebroken. Ooit is er blijkbaar een eigenaar doorheen gegaan of zoiets dergelijks en toen heeft hij het dichtgesmeerd met bruine epoxy. Niet erg sierlijk. Nu hebben we besloten het stuk te vervangen. Ik laat dit door heerlien doen aangezien het een zeer moeilijk werkje is door alle buigingen in de kuiprand. We gebruiken nu geen licht mahonie maar wane, een zeer lichte houtsoort die er het meest op lijkt. Dit aangezien het mahonie van mijn romp niet meer te verkrijgen is in grote delen.

Ook laat ik Heerlien het teakhouten lijstje van op de rand van de kuiprand vervangen door een bredere welke om de hoek gaat, zodat er meer zitvlak is. Tevens is het optisch ook veel beter. Het ziet er gewoon ook mooi uit.

Verder heb ik de kielbalk helemaal glad geschuurd. De epoxy moest namelijk nog glad worden geschuurd zodat de wrangen erop konden worden geplaatst. Als het goed is, is dat afgelopen week gebeurd door Frederik Heerlien. Er moesten nog 5wrangen in, 5spanten worden gedaan en de mastplank met bijbehorende mastkoker.

Frederik heeft het stuk kielbalk op een andere wijze dan eerst besproken, gerepareerd. Hij heeft een stuk staal gelast tussen de 5draadeinden en heeft die verschroefd in de gangen, en is vervolgens omgoten met epoxy.

Ik heb ook een hele hoop proppen in de romp vervangen. Een hele hoop waren half doorgesleten waardoor de schroef bloot kwam te liggen. Het begon met 40 per kant vervangen en daar kwamen er nog eens 20 bij per kant zeker. Dus rond de 100proppen zijn vervangen zeker. Ik moest eerste de bestaande proppen eruit beitelen heel voorzichtig en de schroeven eruit halen. Toen ik bijna alle schroeven op 3na eruit heb kunnen halen, heb ik deze vervangen. Ik heb deze vervangen voor iets langere bronzen of messing(waren ook van brons of messing)schroeven. Steeds één klein druppeltje bruislijm op de top van de schroef, schroef erin en aandraaien maar. Dat heb ik laten drogen en heb het overtollige eruit geschraapt. Vervolgens heb ik de proppen gemaakt. Deze heb ik met een proppenboor gemaakt, uit een stuk hout afkomstig van een afgebroken kuip uit een andere boot. Precies gewoon dezelfde kleur :woohoo: ! Vervolgens heb ik deze door de bruine epoxy gerold en erin gedaan en vervolgens aangeklopt met een hamer. Toen de dag erna heb ik ze allemaal met een beitel voorzichtig afgeschraapt tot op het hout en het geschuurd. Wat een werk zeg was dat. Nu moet ik er waarschijnlijk nog een aantal bij de kont van het schip aangezien ik dat stukje nog moet schuren.

Ik heb ook enkele delen van de sikaflexnaden verwijderd langs de potdelen. Dit aangezien er lekken waren, gewoon spleten. Dit heb ik gedaan met een Feinmachine. Een stukje van het multiplex dek onder het teakdek is rot. Dit wist ik al en wilde ik al gaan vervangen. Het is ongeveer 5x5 groot. En ja hoor met de Feinmachine ging ik er gewoon dwars doorheen toen ik de sikaflex aan het verwijderen was. Ik had het dus goed dat dat moest worden vervangen. Ook schoot ik door het dek aan de achterzijde bij de spiegel bij het verwijderen van het middelste stuk potdeel. Daar zat een scheur in het potdeel waar het jaren doorheen heeft gezeken. Dat moet dus ook even worden vervangen.

Nu kan ik binnenkort verder gaan met het schuurwerk en moet ik nog even wachten totdat de kuiprand is vernieuwd en het middelste stuk potdeel is gemaakt. Dan kan ik eindelijk gaan lakken.

Als laatste heb ik de huidige spinakerslurf weggebracht. Deze was wel aan vernieuwing toe. Ik laat nu een donkerblauwe maken met versterkte stukken rond de ophanging. Ook heb ik het stevenbeslag en de raampjes meegenomen om het te polijsten en nieuwe raampjes te maken.

That's it.

Ofcourse verwijs ik voor alle foto's naar de bekende link:

picasaweb.google.be/robbertpw21
Laatst bewerkt: 09 mrt 2010 02:02 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 09 mrt 2010 12:28 #118063

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zo hee, wat een werk heb je weer verzet! Maar je weet waar je het voor doet, wat een prachtboot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 31 mei 2010 18:39 #130237

Beste mensen

Inmiddels is het al weer een tijdje geleden dat ik hier een reactie heb achtergelaten. Inmiddels is de draak weer wat verder in het proces.

De wrangen zitten erin, nieuw stuk kuiprand, middenlijfout vernieuwd etc..

Aankomende weken staat het volgende op de planning:
- Middenlijfhout afschaven tot op de goede hoogte
- Middenlijfhout sikaflexxen
- Kuiprand afdoppen
- plekje in het multiplex herstellen
- 5spantjes laten stomen door scheepsrestaurateur
- Gaatjes van het schroeven van de spanten in het onderwaterschip dichtsmeren.
- Vervolgens het hele onderwaterschip in de epoxyplamuur zetten.
- Hele onderwaterschip goed glad schuren
- Epoxyprimer aanbrengen
- Nog een dunne laag epoxyplamuur
- Epoxyprimerlaag aanbrengen
- Antifouling aannbrengen.
- Nieuwe spantjes schuren en lakken
- Mastplank lakken
- Bilge afplakken en opschuren en in de witte bilgeverf zetten.
- Schip goed schuren voor de lakbeurt

Dan is het schip klaar op het lakken na. Dat is voor de koper. Jaja het schip staat te koop. Ik heb gewoon door de studie geen tijd en geld er meer voor om het schip af te maken. Dus als je iemand kent, of je zelf interese hebt in het schip mail me dan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De advertentie kun je vinden op marktplaats.nl
De prijs is bespreekbaar.

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 01 juni 2010 19:43 #130590

Nee!!! (Daar ga je spijt van krijgen...)

;-), maar ja, nood breekt wet en een houten boot vreet tijd...

Zou wel willen, maar ja... geen tijd...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 01 juni 2010 20:04 #130601

Naja enige wat er dan dus nog moet gebeuren is het lakken. Opzich een weekje werk, 2uur per dag. Misschien ga ik dat nog doen, maarja het liefst de koper... Maarja de komende jaren zal ik gewoon haast geen vakantie meer hebben en de weekends zal ik toch moeten leren en een baantje hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 10 juni 2010 20:16 #132392

Zo weer even geleden.

De restaurateur gaat waarschijnlijk de komende weken het volgende doen:

- teaklijstje op kuiprand
- 5spantjes nog aanbrengen welke moesten worden vernieuwd
- strips op spanten aanbrengen
- Plekken in de romp waar epoxy zit uitvrezen(6mm van de 20mm) en nieuwe stukjes in plaatsen met schuine lassen.
- Romp schuren lakklaar

Zelf zal ik de opbouw en kuiprand en lijfhouten schuren tot lakklaar en de romp ook nog fijn schuren. Ik laat de restaurateur de romp goed strak wel schuren zodat hij als een spiegel is.
Ook zal ik de bilge in de verf gaan zetten, de nieuwe spantjes lakken. En zal ik het onderwaterschip in de epoxyplamuur zetten. Als allerlaatste zal ik de hele boot gaan lakken, dus opbouw etc en de romp. Dan nog een gouden sierlijn aanbrengen en de naam en bouwplaatje en allerlei beslag en kleine dingen en dan gaat hij erin. 12 juli wil ik weg voor een week ermee dus het wordt opschieten!!


foto's zijn te vinden op de bekende link.

groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 12 sept 2010 19:06 #148374

Zo beste mensen. Al weer een tijdje geleden. Vaak nog op het forum gezeten, alleen niks gepost over de Draak.




Met de Draak gaat het stapje voor stapje verder.
De romp is gebeitst, staat in 6lagen lak en het onderwaterschip is al behoorlijk glad. Ook zijn er een hoop andere dingen gebeurt. De boot is erg mooi geworden van kleur. Hoe meer lak erop gaat hoe roder van kleur hij wordt. Prachtig het rode mahoniegloedje. Nu moet het volgende nog gaan gebeuren voordat de boot af is:

- romp 2x aflakken (2,5uur)

- onderwaterschip sb schuren (4uur)
- onderwaterschip sb plamuren (1uur)
- onderwaterschip in de primer (1,5uur)

- Opbouw schuren
- Opbouw beitsen
- Opbouw lakken.
- veel kleine dingen zoals bilge in de verf, beslag erop, gouden sierlijn aanbrengen etc...

Ik verwacht met kerst klaar te zijn en dan kan de Draak de verkoop in. Op de foto's zie je de romp ook geschuurd. Dat heb ik met korrel 320 gedaan(roterende schuurmachine). Superglad!!

Hierbij wat foto's:

Zie de volgende link:

picasaweb.google.nl/robbertpw2...1sRgCPDKnru9jNO7zAE#


Ideeën of commentaar of interesse in de Draak, laat het allemaal maar weten, altijd leuk! B)
groeten

Robbert
Laatst bewerkt: 12 sept 2010 21:36 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 15 sept 2010 12:14 #149194

Met een beetje verf gaat het ineens erg snel. Voor welke lakken en beitsen heb je uiteindelijk gekozen? De kleur is namelijk erg mooi bij getrokken, komt dat door die beits die je gebruikt hebt?

Ik zag in een oudere bericht dat je het over ijmodur had. Wat zijn jou ervaringen daarmee? Ik ben namelijk een beetje bang dat het mahonie een minder mooie kleur krijgt doordat het transparant is. Epifanes is wat geel en brengt altijd wat kleur in het hout.

Blijft zonde dat je het schip verkoopt, zoveel moeite en zo'n mooi resultaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 sept 2010 15:31 #149459

Beste 16m2kameroad,

Ik heb geen Ijmodur gebruikt. Die heb ik nogsteeds niet gebruikt voor de Draak. De draak is eerst grondig geschuurd vervolgens afgenomen en in de beits gezet. Gegevens van de beits kan ik je wel geven. Hij is in iedergeval op kleur gemaakt voor de boot ter plekke door de restaurateur. Vervolgens is de boot in 2 lagen PP vernis gezet. Daarna heb ik 4lagen epifanes blanke lak gebruikt. Echter ben ik niet tevreden over de epifanes blanke lak. Ik vind awlgrip vele malen beter. Echter gaan we nu nog 2 à 3 toplagen aanbrengen van een ander type lak als de epifanes. Epifanes vloeit niet goed vind ik en ik ga geen verdunner erdoor doen van epifanes zodat hij beter vloeit. Dat komt de lak niet ten goede.
Ik zal je het merk van de lak van de toplagen nog vermelden aangezien mijn schoonpa dit heeft aangeschaft en ik het merk nog niet heb gehoord. Echter is hij yachtschilder dus komt dus wel goed.

De boot is idd erg mooi maar te prijzig voor een 20jarige. Mijn studie Bouwtechnische Bedrijfskunde neemt giga veel tijd in beslag, dus wil ik naar een kleiner klassiek bootje, waarschijnlijk de pampusklasse.

groeten

Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 sept 2010 17:15 #149473

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Je moet nog een flink aantal lagen lak doen. Ik denk dat als je met Epifanes geen perfecte resultaten krijgt het ligt aan de omstandigheden in de ruimte waar je lakt, of aan je techniek, zeker niet aan de lak.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 sept 2010 22:05 #149566

Ben ik het niet helemaal mee eens. Inderdaad externe factoren zijn belangrijk, echter was de temperatuur prima. Hij vloeit alleen niet helemaal super, ookal staat er iemand te roeren.
Het verschilt toch echter per lak hoe goed hij vloeit. Naja uiteindelijk wordt het een spiegelgladde gelakte boot!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 sept 2010 06:06 #149578

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Misschien heb je een slechte batch (kan me dat bijna niet voorstellen), maar er is geen blanke lak die beter vloeit dan Epifanes. Bel anders Epifanes op en bespreek je teleurstelling en wat je er aan kunt doen.
Kijk ook eens op woodenboat forum en lees de ervaringen met Epifanes.

Koop Hollandsche waar, geen Amerikaanse troep :-).

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 sept 2010 08:18 #149603

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Verdunnen moet je trouwens ook niet zo panisch over doen, is een noodzakelijkheid om de lak aan jouw verwerkingsomstandigheden aan te passen. Dus eerst verdunnen tot ie echt mooi glijd met lijnolie (Owatrol), daar wordt de lak absoluut niet schraler van. Vervolgens zal er wat oplosmiddel uit de pot verdampen terwijl je ah werk bent. Dat weer aanvullen met terpentine of een ander oplosmiddel om de lak in dezelfde balans te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 17 sept 2010 09:33 #149627

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Owh en ik had al een keer gezegd dat ik 'm HEEL mooi vind he?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 16 okt 2010 17:07 #155186

Bedankt voor het compliment.

Binnenkort halverwege november, na mijn tentamens ga ik de boot verplaatsen naar Heerlien. Dit zodat ik aan de boot kan werken.
Ik ga dan in 2weekends het volgende doen:

- schuren ondw.schip 5uur
- plamuren ondw.schip(doet mn schoonvader)2uur
- schuren wederom ondw. schip 2uur
- primeren ondw.schip 1,5uur
- Bilge in de verf 1,5uur
- Vlonders repareren en schuren en in de boot
- Romp lakken 2x

Dan is de romp helemaal klaar. Dan nog enkel e opbouw beitsen en lakken. Dit zal wel wat werk worden. Maar dat is voor de kerstvakantie. Dan kan ik elke dag een laklaag zetten achter elkaar dus zonder tussenschuren.
Dan nog een gouden bies aanbrengen en het middenlijhout en de kuiprand afkitten en het beslag aanbrengen.

A lot to do dus nog.







Foto's zijn van tijdens het dichtlakken van gaatjes en scheurtjes en het weer opschuren daarvan. Foto's zijn dus van voren het opschuren van de romp.

GLIMT HIJ OF NIET :P

Robbert
Laatst bewerkt: 16 okt 2010 23:25 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 18 okt 2010 22:24 #155707

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Jij postte een tijdje terug wat in dit draadje dat je een bouwplaatje wilde laten maken, kwam toevallig een plaatje tegen van zo'n plaatje:

Laatst bewerkt: 18 okt 2010 22:25 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 18 okt 2010 23:13 #155712

Ja die ken ik, die is van de Draak Bente. Die draak ziet er behoorlijk gehavend uit. Moet een hoop gebeuren zo te zien, dan al niet te spreken over de binnenzijde hoe die eruit ziet. Waarschijnlijk spantjes gebroken etc, maarja dat is standaard voor dat bemiddelingsbureau en is de prijs ook naar.

Hier is mijn nieuwe bouwplaatje. Bedankt voor de foto trouwens. Mijn bouwplaatje zag er ook zo uit. Niet zo mooi meer dus. Nu de nieuwe:




en nog een oude van de nieuwe wrangen en mastplank, die er nog niet op stond. wat een gedoe geweest om dit te vervangen zeg...



De vuiligheid is allemaal schuurstof etc. Ziet er mooi gelakt allemaal uit die zijkanten. De wrangen heb ik inmiddels gelakt 5x en binnenkort ga ik de bilge lichtjes voorschuren en dan in de witte bilgeverf zetten. De nieuwe wrangen moeten er dan ook aan geloven. Je zult enkel de puntjes ervan blijven zien en de mastplank wordt mooi afgelakt met blanke lak.

groeten

Robbert
Laatst bewerkt: 18 okt 2010 23:15 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 19 okt 2010 07:54 #155735

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je moet nog wel even met een penseeltje en goudverf aan de gang.. Zelf vond ik die Bente er inderdaad ook niet zo goed uitzien, verbaasde me dan ook enigszins dat het degene is waar ze het meeste voor vragen, die Petticrows uitgezonderd natuurlijk. Zal wel door het teakdek en de naam Borresen komen..

Jouw vooronder ziet er iig weer keurig uit! Binnenkort de spichute en al die trimlijntjes er weer in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Restauratie Borresen Draak Skidbladnir 1965 19 okt 2010 09:03 #155747

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Op de foto's van 16-10 kan je inderdaad goed zien, dat die lak niet fatsoenlijk gevloeid heeft. Voor mijn gevoel heb je veel te dikke lak gebruikt, en die ook nog eens veel te dik opgezet. Misschien is het ook te koud geweest.
Ik verdun epifanes altijd, dat moet ook volgens de gebruiksaanwijzing. Voor de laatste lagen ongeveer 5%, meer als het wat kouder is.
Overigens zou ik voor een goed resultaat rekenen op zeker de voorgeschreven acht lagen, met de juiste verdunning voor de eerste lagen. Daarop kan je misschien door je beits een of twee lagen besparen, omdat die niet het hout in zullen trekken.
Verder kan je de lak beter verticaal afstrijken dan horizontaal, zoals je nu zo te zien hebt gedaan. Dan heb je minder kans op zakkers en de ribbels die je nu hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl