Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.

Onderwerp: Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 17 aug 2022 19:38 #1415753

Sturen op COG ipv HDG is een workaround voor een niet goed gecalibreerd kompas. Twee gevallen geloof ik nu. Uiteraard is een HDG van 90 gr niet gelijk aan een COG van 90 gr, maar levert een COG van bv 100 gr wel die gewenste HDG. Die COG die je in moet stellen voor je gewenste HDG is wat arbitrair. Wil je pal oost op het kompas, dan stuur je pal oost en zet de AP aan in COG mode. De COG die je voer blijft ie dan varen. De HDG ook, als de stroom/drift enigszins constant blijft.

Wat is daar onduidelijk aan?
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 19:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 17 aug 2022 19:42 #1415755

Nachtvlinder schreef :
Wat is daar onduidelijk aan?

Niets.
Je kan zelfs het kompas thuis laten ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 17 aug 2022 23:14 #1415816

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
We vinden het zo vanzelfsprekend dat we kunne blindvaren op het GPS systeem, en inderdaad het is oerbetrouwbaar want het leger is er ook van afhankelijk. Maar... als het een keer hapert is iedereen de klos, daarom is het toch wel fijn om op het ouderwetse kompas te kunnen vertrouwen.
Vind zelfs een sextant een ding om te hebben als je de oceaan op gaat, een de vaardigheid om ermee te kunnen navigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 09:16 #1415882

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Baasklusje schreef :
Ik neem aan dat bij 'varen op COG' de COG van het moment van de knop indrukken (AP op Auto) wordt genomen en dat die verder wordt aangehouden?
Daarmee worden dan drift en stroom genegeerd; de COG wordt constant gehouden.

Ik heb een iets andere perceptie daarvan.
Als we het erover eens zijn dat de vector, die wordt getoond op je navigatescherm (laptop met WinGPS, in jouw geval; dat toont toch wel een vector, neem ik aan?) in feite de COG toont, dan geldt naar mijn idee dat, als je tevreden bent over die koers en je drukt daarna op 'auto' de automaat daarna op de COG stuurt. De invloeden van stroom en drift zijn in die koers verwerkt.
Veranderen de invloeden van drift en stroom, dan verloopt ook de vector en kun je de koers daarop bijstellen.
Mijn RM EV1/ACU200/Type1 kan niet op COG sturen.

Zou je niet kunnen zeggen: hij kan het wel maar hij weet het niet?
Het verbaast me wel dat sommigen zo'n moeite hebben met op kompas te laten sturen.

Dat verbaast mij ook. Ik denk ook dat het iets te maken heeft met de installatie door wisselende personen, of een soort kinderziekte van het systeem.
Ik heb ook gen enkele behoefte om Zeilprutser om deze reden aan de paal te nagelen. Hij heeft de zeilerswereld een grote dienst bewezen door een automaat te introduceren die de RM-spullen op een aantal fronten de loef afsteekt. Om te beginnen qua prijs. Maar ook een drive die aan het eind van een uitslag gewoon stopt en niet blijft doorbeuken is al een zegen. Het ding is ook veel stiller dan de Q047 van RM. fijn voor hen die het geknars daarvan al te veel vinden voor hun gevoelige oortjes.
De stuurcomputer van Zeilprutser gebruik ik nog niet. Mijn oude S1 doet het nog prima. Maar als de kinderziektes eruit zijn en de S1 geeft de geest, dan is zijn stuurcomputer het eerste waar ik naar ga kijken.
De HDG van de EV1 wijkt momenteel -1 tot +1 graad af van de COG, zo heb ik afgelopen weekend kunnen constateren (SPD logt beide). Helling of geen helling.... lijkt me een prima calibratie.

De heading van de EV1; is dat een andere heading dan die van de boot zelf? Want een heading die vrij constant maar 1 graad afwijkt van de COG vind ik wel merkwaardig. Zou betekenen dat er nooit meer dan 1 graad invloed van drift of stroom is. Terwijl die waarden naar mijn idee over een veel bredere range variëren.
Ik ga er maar vanuit dat ik je hier even verkeerd begrijp.

Ik pleit ervoor om Zeilprutser de problemen met zijn stuursysteen even rustig te laten oplossen. Hij begint een beetje tekenen van irritatie te vertonen over de bijterigheid van de talking heads op ZF, geloof ik.
Laatst bewerkt: 18 aug 2022 09:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 09:43 #1415894

Wadloper schreef:
De invloeden van stroom en drift zijn in die koers verwerkt.
Veranderen de invloeden van drift en stroom, dan verloopt ook de vector en kun je de koers daarop bijstellen.

Zo bedoelde ik dat ook. Het is niet anders dan op kompas sturen.

De heading van de EV1; is dat een andere heading dan die van de boot zelf? Want een heading die vrij constant maar 1 graad afwijkt van de COG vind ik wel merkwaardig. Zou betekenen dat er nooit meer dan 1 graad invloed van drift of stroom is. Terwijl die waarden naar mijn idee over een veel bredere range variëren.

De heading gegeven door de EV1 (en hetzelfde als de boot)

Het is echt zo weinig. Vastgesteld uit een SPD-log na een weekend varen (zonder stroom en zonder aan de wind)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 aug 2022 09:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 09:45 #1415897

Wadloper schreef :
Ik pleit ervoor om Zeilprutser de problemen met zijn stuursysteen even rustig te laten oplossen. Hij begint een beetje tekenen van irritatie te vertonen over de bijterigheid van de talking heads op ZF, geloof ik.

Dat klopt! Ik erger me namelijk aan de suggestie dat er kinderziektes zijn!
Wanneer gaan de andere merken hun volwassen geworden problemen eens oplossen dan?
De incidentele problemen met een kompas hebben alle systemen het enige verschil is dat je die mogelijkerwijs zou kunnen oplossen door het kompas dan maar op een andere plek te hangen.
Die mogelijkheid hebben wij ook alleen zie ik daar niet de noodzaak van in daar nu energie in te stoppen.
Er zijn op dit moment bij mij geen gebruikers die hebben aangegeven dat ze toch echt een extern kompas wensen.
Er zijn alleen niet gebruikers die bij voorbaat al een oplossing willen voor een mogelijk probleem dat ik niet 100% kan uitsluiten.


De suggestie dat er iets niet zou kloppen versterkt het probleem, ze denken ik heb een stalen boot dus het zal wel een probleem zijn, na 1 minuut varen zien ze een grote afwijking dat bevestigd hun sentiment die 80 graden verschil gaat nooit goedkomen!!!
Jongens rustig!!!!! Op de boten waar ik ben geweest kwam dat gewoon goed, gewoon naar open vaarwater gaan daar unlocken, lekker gaan varen niet je mobiel er naast leggen niet je pijlkompas er aan hangen (of niet Makkie? :whistle: ) , weer locken dan eens kijken hoe het er mee is, als je dan later in slechtere omstandigheden toch nog afwijkingen constateert gewoon weer ff unlocken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 18 aug 2022 09:56 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 09:54 #1415900

Je ziet bij Baasklusje ook geconstateerde afwijkingen tot 7 graden op zijn analoge kompassen.
Ik zie wel grotere afwijkingen in de praktijk, die worden echter niet door de gebruiker ervaren, totdat hun nieuwe autopilot een andere koers aangeeft, ze hebben ergens op het forum gehoord dat er nog kinderziektes in zouden zitten mbt de kompaskalibratie dus die zal er wel naast zitten dan :whistle:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 10:27 #1415911

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Zeilprutser schreef :
Dat klopt! Ik erger me namelijk aan de suggestie dat er kinderziektes zijn!

Pfff.. Nou, zal ik die kwalificatie maar terugnemen dan? Want het lijkt me essentieel dat jij geen last hebt van ergernis en gewoon je bedrijf kan runnen.
Dat gezegd hebbende: het tegengas dat je zo nu en dan krijgt is de consquentie van de nauwe band met ZF en je eigen activiteit op het forum. Het forum heeft je tenslotte ook veel klandizie opgeleverd.
Niet te kleinzerig zijn, dus.
wanneer gaan de andere merken hun volwassen geworden problemen eens oplossen dan?

Weet ik niet en het interesseert me ook niet. Het is een afgeleide van de vraag "als een ander in de sloot springt, doe jij het dan ook?" Wat andere partijen doen heeft er niks mee te maken en doet er ook niet toe.
De incidentele problemen met een kompas hebben alle systemen het enige verschil is dat je die mogelijkerwijs zou kunnen oplossen door het kompas dan maar op een andere plek te hangen.

Ik had die problemen niet want ik heb dat kompas op de plek gehangen die in de gebruiksaanwijzing werd aanbevolen. Dat alle systemen problemen hebben met het kompas is dus een te grote greep. Het is gewoon een kwestie van RTFM.
Die mogelijkheid hebben wij ook alleen zie ik daar niet de noodzaak van in daar nu energie in te stoppen.
Er zijn op dit moment bij mij geen gebruikers die hebben aangegeven dat ze toch echt een extern kompas wensen.

Mja. Erken je nu dat de mogelijkheid om een kompaskoers te laten sturen er doodgewoon nog niet goed in zit? Of je hebt geen zin om die mogelijkheid te introduceren? Wat is het nu?

Dat niemand er om vraagt zal wel komen omdat er inmiddels een hele generatie is ontstaan die het kompas zooó 19e eeuw vind dat ze het totaal overbodig achtten. Moeten zij weten.
Het GPS-netwerk is geen onaantastbaar gegeven zoals eb en vloed. Het kan een keer uitvallen. Op het journaal was deze week nog een item over de magnetische storm die de aarde op dit moment schijnt te teisteren waardoor met name GPS-systemen van slag kunnen raken. Een beetje redundancy (is daar een goed Nederlands woord voor?) als bron van een te sturen koers lijkt me daarom niet overbodig (ook al heeft een kompas misschien net zoveel last van die electrische storm). Het GPS-netwerk is mensenwerk, dus het kan op zeker moment uitvallen, worden gesaboteerd (gehackt) of wat dan ook.
Het magnetische noorden is dan toch meer van de orde van het getij: het is er altijd.
Er zijn alleen niet gebruikers die bij voorbaat al een oplossing willen voor een mogelijk probleem dat ik niet 100% kan uitsluiten.
De suggestie dat er iets niet zou kloppen versterkt het probleem, ze denken ik heb een stalen boot dus het zal wel een probleem zijn, na 1 minuut varen zien ze een grote afwijking dat bevestigd hun sentiment die 80 graden verschil gaat nooit goedkomen!!!
Jongens rustig!!!!! Op de boten waar ik ben geweest kwam dat gewoon goed, gewoon naar open vaarwater gaan daar unlocken, lekker gaan varen niet je mobiel er naast leggen niet je pijlkompas er aan hangen (of niet Makkie? :whistle: ) , weer locken dan eens kijken hoe het er mee is, als je dan later in slechtere omstandigheden toch nog afwijkingen constateert gewoon weer ff unlocken.

Dit gepraat brengt me in verwarring. Kan die stuurcomputer nou op een (extern) kompas sturen of niet? Want hierboven suggereer je dat er eigenlijk energie in moet worden gestoken, maar dat je er geen zin hebt.

Lever je een idiotensichere gebruiksaanwijzing bij je stuurcomputer?
Zonder dat kun je dit soort gezeur natuurlijk verwachten. Een kompas op een stalen boot is nog nooit probleemloos geweest. Een gebruiksaanwijzing die daar wat over zegt en bepaalde suggesties doet scheelt al meer dan de helft in het gezeur.
Als die handleiding er nog niet is, zou ik eerst daarin tijd en moeite investeren. Bij iedereen langsgaan komt wel heel servicebewust over, maar is voor een toko zoals de jouw niet vol te houden.

En inderdaad: het zal uiteindelijk allemaal best goed komen.
Laatst bewerkt: 18 aug 2022 10:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 10:28 #1415913

Nu ik toch in de frustratie modes zit :evil:
Er is door enkelen eerder gewezen naar het "volwassen" Pelagic waar mijn product een goedkoop aftreksel van zou zijn?
Hebben die geen kompas kalibratie problemen dan?
Nee hoor daar hebben zij geen last van hoor!!!
De kompaskoers wordt namelijk niet weergegeven en niet uitgestuurd dus hij is altijd correct!!!
Dat is ook een oplossing :pinch:

En nu verder met de afstandsbediening die staat op mijn lijstje vandaag!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 10:32 #1415914

Ok pak ik er even nog snel 1 dingetje uit!
Wadloper schreef :
Mja. Erken je nu dat de mogelijkheid om een kompaskoers te laten sturen er doodgewoon nog niet goed in zit? Of je hebt geen zin om die mogelijkheid te introduceren? Wat is het nu?

Dat je je dat afvraagt betekend dat je in dit draadje er geen idee van hebt waar het nu eigenlijk over gaat.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 10:49 #1415927

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Zeilprutser schreef :
Ok pak ik er even nog snel 1 dingetje uit!
Wadloper schreef :
Mja. Erken je nu dat de mogelijkheid om een kompaskoers te laten sturen er doodgewoon nog niet goed in zit? Of je hebt geen zin om die mogelijkheid te introduceren? Wat is het nu?

Dat je je dat afvraagt betekend dat je in dit draadje er geen idee van hebt waar het nu eigenlijk over gaat.

Als jij gelukkig wordt van die constatering (het lost verder niks op, maar dit terzijde): ja, ik snapte er aanvankelijk geen ruk van. Vooral door het ondoorzichtige heen-en-weer gelul hier. Niet alleen van jouw kant, overigens. Eigenlijk ben ik me er alleen maar mee gaan bemoeien omdat jij kennelijk niet weet hoe je aan kompaskoers komt en toen zonodig cheeky wenste te reageren. Alles in de wereld is actie en reactie, hè.

Onderaan mijn pots staat nog iets waaruit je kan opmaken dat het bij mij begint te dagen wat nu eigenlijk het probleem is, maar je kiest ervoor dat te negeren. Je zeikt liever nog wat door.

Prima.

Is die gebruiksaanwijzing er al? Doe wat je doen moet!
Laatst bewerkt: 18 aug 2022 10:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 12:42 #1415963

Wadloper schreef :
Als jij gelukkig wordt van die constatering (het lost verder niks op, maar dit terzijde): ja, ik snapte er aanvankelijk geen ruk van.
Nee je snapt er nog steeds geen ruk van of het antwoord bevalt je niet, laatste pots eerst:

Nachtvlinder schreef :
Sturen op COG ipv HDG is een workaround voor een niet goed gecalibreerd kompas. Twee gevallen geloof ik nu.
Wat is daar onduidelijk aan?
Uitleg voor Wadloper van alle gebruikers zijn er 2 die problemen met het kompas ervaren, kennelijk zit er een kompas op anders kun je er geen probleem mee hebben..... erg toepasselijk de opmerking er bij "Wat is daar onduidelijk aan?"

Nachtvlinder schreef :
Ik zal het proberen samen te vatten: bij installaties (twee tot dusver) waar het interne kompas niet goed werkt door omgeving (in een stalen boot) of een onvoldoende hellingcalibratie, heeft de pypilot de mogelijkheid op COG te sturen. Kompasfouten zijn dan niet meer relevant.
Nogmaals uitleg voor Wadloper je kan dus het kompas gebruiken, dus kennelijk zit het er op maar als het niet naar wens werkt kun je ook de COG gebruiken. Hieruit zou je kunnen opmaken dat er kennelijk een kompas op zit.

Makkie schreef :
Dat kan die zeker,
uitleg voor Wadloper dit was het antwoord op jouw vraag of hij wel gewoon op kompas koers kon varen!

Zeilprutser schreef :
Baasklusje schreef :
Maar dat is geen reden om niet op kompas te KUNNEN sturen.
Er is mijn inziens ook geen reden om aan te nemen dat het ook niet zou kunnen met onze autopilot.
Vraag aan Wadloper wat zeg ik hier eigenlijk?

Zeilprutser schreef :
Dus mijn afwegingen:
1: Meeste gebruikers ervaren geen problemen met kompas kalibratie, extern kompas is dus niet nodig
2: Enkele gebruikers ervaren wel problemen met kompas kalibratie (dit is zowel bij polyester als bij staal) bij een deel heb ik de kalibratie gedaan die het probleem oploste en een deel is gebruik gaan maken van COG waardoor er geen noodzaak meer is voor een extern kompas.
uitleg voor Wadloper hier staat mijn inziens al toch duidelijk dat we gebruik maken van een kompas hoe kun je anders wel of geen problemen mee hebben.

Dus waar gaat het nu eigenlijk over?
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 18 aug 2022 12:50 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 16:11 #1416000

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Dit soort geblaas is geen reclame voor je, Zeilprutser. En tijdverspilling bovendien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 16:32 #1416007

Wadloper schreef :
Dit soort geblaas is geen reclame voor je, Zeilprutser. En tijdverspilling bovendien.

Jij was recent toch een tevreden klant?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 16:44 #1416009

Ik zie geen inhoudelijke reactie meer van je Wadloper. De lezer kan denk ik prima zelf bepalen wat de laatste pagina’s posts over wie zeggen, voor zover dat relevant zou zijn.

Kunnen we nu weer in een positief-kritische sfeer door?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 18 aug 2022 17:32 #1416025

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :
Dit soort geblaas is geen reclame voor je, Zeilprutser. En tijdverspilling bovendien.

Jij was recent toch een tevreden klant?

Ben ik nog steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 19 aug 2022 19:56 #1416423

Ik had mij voorgenomen verder uit te zoeken hoe de GPS mode nu werkt. Er is onduidelijkheid of het kompas daarbij nog een rol heeft of niet. Als het kompas wél gebruikt wordt in deze modus, dan hebben kompasfouten in GPS en WIND mode nog steeds invloed.

Ik heb de afgelopen dagen wat code doorgespit, maar bleef met vragen zitten; op github staan meerdere algoritmen, zelfs een fuzzy logic versie en iets dat iets ingewikkelds met golfpatronen doet. Het lukte mij niet uit te vinden wat in mijn distributie nu daadwerkelijk gebruikt wordt.

Lekker gevaren vandaag en wat gespeeld. Doel was om één van deze hypotheses te bevestigen:

-is het een master-slave regeling als hieronder (zie mijn post twee pagina’s terug)


-of: wordt het kompas niet gebruikt maar nog wel de IMU gyro sensoren (rate of change en de afgeleide daarvan)

Zie dit filmpje:


en deel 2:


De track bleek toch aan te staan: zie het bobbeltje:


Conclusie: beide hypotheses zijn niet waar ;)

GPS mode lijkt op een master-slave regeling, alleen is de buitenste, trage, loop geimplementeerd als een hoogdoorlaatfilter die de gemeten COG trimt tussen de updates vanuit het GPS door. Hierdoor wordt de gemeten COG (die typisch slechts eens per s beschikbaar is) tussentijds gecorrigeerd door heading. Eigenlijk wordt de COG continu voorspeld vanaf de laatste update uit het GPS; de volgende, nieuwe COG die na een s weer komt wordt zo tussentijds voorspeld. Het filter mixed tussen de gemeten en de op basis van veranderingen in de heading voorspelde COG. Bij lage snelheden wordt meer nadruk op het kompas gelegd; bij hogere snelheden meer op de COG.

In GPS mode blijft de normale (kompas) mode gewoon aktief, alleen wordt de heading vervangen door de voorspelde COG (of AWA of TWA). Tussen de updates vanuit het GPS resp. windset door wordt de nog steeds gemeten heading (de echte…) gebruikt om veranderingen in die echte heading te koppelen naar veranderingen in de (meest van de tijd stilstaande) COG of AWA of TWA. De IMU gyro outputs (onafhankelijk van het kompas) worden nog net zo gebruikt als normaal in kompasmode. Zodoende blijven de tuning parameters ook steeds geldig en hebben dezelfde invloed. Slim bedacht vind ik!

Waar het allemaal om begonnen is: Een goede kompascalibratie blijft dus belangrijk! Statische fouten worden prima weggefilterd, maar grote hellingfouten bij het varen van een rollende koers worden niet weggefilterd en geven ruis in de voorspellingen van COG, AWA of TWA. Net zoals wanneer op heading gestuurd zou worden!

Hoe dit allemaal uitpakt hangt af van de hoeveelheid roll en hellingfout. Een continue helling van bv 15 gr die (extreem voorbeeld) een continue headingfout van 90 gr geeft is geen probleem. Een elke 5 s rollende voor-de-windse koers die een heading fout geeft die elke 5 s wisselt tussen -5 en 5 gr wél!
Laatst bewerkt: 19 aug 2022 22:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 19 aug 2022 22:08 #1416444

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Mooi speurwerk. Bedankt voor het delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 21 aug 2022 07:35 #1416667

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Hmmm, ik vaar al vanaf de 1e mijlen op gps mode. En heb het Compas nog nooit gekalibreerd. Toch doet de ap het uitstekend!
Have the Spirit!
Laatst bewerkt: 21 aug 2022 07:35 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 21 aug 2022 08:00 #1416676

Nachtvlinder schreef :
Hoe dit allemaal uitpakt hangt af van de hoeveelheid roll en hellingfout. Een continue helling van bv 15 gr die (extreem voorbeeld) een continue headingfout van 90 gr geeft is geen probleem. Een elke 5 s rollende voor-de-windse koers die een heading fout geeft die elke 5 s wisselt tussen -5 en 5 gr wél!

Dan is jouw kompas calibratie in orde en/of vaar je met weinig gerol! Doel van mijn post was om te begrijpen hoe het kompas in gps mode wordt gebruikt.

Mij bevalt de AP ook prima trouwens; ik beweer nergens iets anders!

Het is wel raadzaam aandacht aan de calibratie te geven. Hoe beter het kompas, hoe rustiger het stuurgedrag omdat er niet meer op ruis/fouten in de metingen wordt gereageerd.
Laatst bewerkt: 21 aug 2022 09:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 aug 2022 04:45 #1416891

Als reactie op Aswin’s post
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Vond ik nog een Frans YT filmpje die deze calibratie doet en laat zien wat je grafisch voor terugkoppeling zou moeten krijgen.

Vanaf 11:20


Ik ga vandaag hier vanaf nul doorheen. Dus eerst de head unit even uitbouwen en de accelerometer calibratie doen. Ik zie nu slechts een (één) gele punt en niet de rode bol.

Wat mij verder opvalt is dat wanneerviknde unit aanzet, de calibration age bij 0 begint te tellen. Ook wanneer deze “locked” is. Hoort dat zo?
Laatst bewerkt: 22 aug 2022 04:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 aug 2022 06:03 #1416899

Goed uitgelegd, je hoeft dat echt niet als spoiler te doen hoor!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 aug 2022 07:10 #1416929

Zojuist de control head uitgebouwd om beide kanten van elke accellerometer-as naar beneden te kunnen leggen (3 assen x 2 posities; de zijden van een kubus dus):




De accelerometer calibratie zag er tot zover zó uit:


Tijdens calibratie zag ik 6 nieuwe gele punten (voorheen was er slechts één gele punt, ergens in het midden van de bol...) verschijnen op de randen van de bol. Na de automatische update - "Accel Calibration Age" sprong naar 0) zijn de calibratieconstanten veranderd:



Daarna head unit weer ingebouwd en alignment gereset.

Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 aug 2022 08:11 #1416951

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Nachtvlinder schreef :
Zie dit filmpje:

Filmpje is al een paar dagen oud, maar ik dacht: toch eens kijken.

Zie ik, met op de achtergrond voor mij nauwelijks te ontwarren techno-babble, een genua, die in de luwte van het grootzeil continue invalt en er tenslotte als een dweil bijhangt.

Dat is dan weer iets dat mij wèl triggert.
Ondanks het gegeven dat ik een rasechte toerzeiler ben, kan ik dàt niet hebben.

Ik zou òf de genua op een boom zetten, of gaan afkruisen. Als je één van die dingen doet, kun je nog steeds daarna je techno-babble produceren, lijkt me

De producent van deze video interesseert dat echter helemaal niks. Nou ja; ieder z'n meug. Of z'n obsessie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 aug 2022 10:05 #1416987

Mooi dat je toch nog iéts hebt meegekregen uit het filmpje :laugh:

Ik had inderdaad geen aandacht voor trim en zeilvoering. Was totaal geobserdeerd naar twee getallen aan het staren ;)

Ik snap je rancune als rasechte toerzeiler, maar kun je positief-kritisch on-topic (of anders eens niet…) reageren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.683 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl