Een element dat hier nog niet is genoemd, is hoe makkelijk de haak van de veiligheidslijn (lifeline?) die aan je vest zit, glijdt over (langs) de veiligheidslijn die over dek loopt. Hoe makkelijker het glijdt, hoe sneller en gemakkelijker je over dek beweegt.
Het lijkt me op het eerste gezicht dat de oplossing van staal+band, en zeker in combinatie met tiewraps, niet hoog scoort in dit opzicht. M.a.w. redelijke kans dat je haak blijft haken (als je begrijpt wat ik bedoel
).
Zelf heb ik band (ik denk ook gewoon polyester) en dat gaat meestal goed maar soms blijft ook hier de haak 'hangen' in het band.
Dit 'loopcomfort' lijkt me minstens zo belangrijk als breeksterkte. Indien je veiligheidslijn niet soepel loopt ben je eerder geneigd om hem niet te gebruiken waardoor het gevaar groter wordt.
Persoonlijk denk ik dat het veel belangrijker is om je veiligheidslijn heel consequent en zo vaak mogelijk te gebruiken, dan een veiligheidslijn van staal of Dyneema met voldoende breeksterkte. Ik heb echt nog nooit ergens gelezen dat iemand die vastgelijnd zat aan een lijn (van welke kwaliteit dan ook) toch nog overboord was gegaan door het breken van de lijn. Maar wel vaak genoeg gelezen over mensen die overboord waren gegaan omdat ze niet waren aangelijnd.
De m.i. allermooiste oplossing (maar kennelijk ook niet conform de ORC regels) heb ik vorig jaar gezien op een K&M jacht: een rail zoals je die ook voor het lei-oog of grootschoot gebruikt, gemonteerd in de lengte-richting van het dek. Je klikt vast en het karretje loopt soepel over de rail met je mee. Ook op de KNRM reddingboten van de Valentijnklasse heb ik dit systeem gezien.
EDIT
Een foto van de boot die ik bedoelde vind je op de
site van K&M, het betreft de Stadtship 56 "Oester" (klik op "Exterieur"), er is ook een foto van het dek met aan weerszijden van de opbouw de genoemde rails. (Nee, ik heb géén commerciële banden met K&M).