Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: veiligheidslijnen op het dek

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:18 #281497

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
snelem schreef :
Ik zou 5mm staaldraad in dubbele band naaien. De staaldraad levert dan de sterkte, het band maakt dat je dek niet slijt en de lijn geen lawaai maakt.

zoiets ja, of een nogal groffe band, en dan met hele kleine tiewrapjes het staaldraad erop vastmaken; dat ga ik eerst eens proberen.

Heb nog even wat gerekend aan de krachten; de 20kN eis is niet zo gek; dat is al noig bij iemand van 100 Kg die een val van 3 meter maakt en gestopt wordt met een vertraging van 4G.
Erg belangrijk element: hoe strak staat de lijn op dek, ofwel, welke hoek maakt de lifeline aan de valler met de lijn op dek.



groet
t
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 14:20 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:19 #281498

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
interessant draadje...
hier een erg leuk en duidelijk stuk over jack lines:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzdnllbGxvd2ZpbnxneDo3NzdmZTdhMmZkODU0MGM4&pli=1

misschien dat je hier wat aan hebt? In ieder geval fijn leesvoer ;-)

groet,
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:21 #281499

snelem schreef :

Thomas,

Ik zou 5mm staaldraad in dubbele band naaien. De staaldraad levert dan de sterkte, het band maakt dat je dek niet slijt en de lijn geen lawaai maakt.

Groet Erik

maar dat mag niet, want dan kun je ook kiezen voor wat thomas al had, staal met plastic, of zie ik dat verkeert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:26 #281500

snelem schreef :
Ik zou 5mm staaldraad in dubbele band naaien. De staaldraad levert dan de sterkte, het band maakt dat je dek niet slijt en de lijn geen lawaai maakt.
Rolt net zo makkelijk, ik heb het al eens gemaakt voor onze eigen boot.
Met een val heb je hetzelfde probleem als met staaldraad, het rolt.

Wat betreft het lezen van A + B (en C), die C betsaat niet. Het is lijn OF webbing van het voorgenoemde materiaal met een zelfde breeksterkte genoemd onder regel 1.

Mijn conclusie na vele experimenten was dat band het enige was dat werkte naar behoren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 14:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:36 #281502

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Vroegâh had je in de bergklimwereld zogenaamde "Bandschlingen". Een verzamelnaam voor band van ca 25 mm breed met een breeksterkte van ik meen 20000-25000N. Dat was er in vlakke en "holle" uitvoering. Dat laatste, ook wel "Schlauchband" genoemd, zou prima om je RVS draad kunnen. Je draad en dek zijn dan bescherm, het wegrollen is ook een stuk minder én je veiligheidsdraad heeft dan een mooi opvallend kleurtje. De breeksterkte van dat band is dan natuurlijk niet direct van belang, omdat je het als mantel gebruikt.

Ik heb 't op de rol in 12 een 25 mm breed gevonden, en 't is een stuk goedkoper dan die € 6/m1:
www.industrieklettershop.de/artikel_detail.php?id=859
www.industrieklettershop.de/ar...l_detail.php?id=2285

Als je het liever in Nederland wilt kopen, ga dan niet naar een grootwinkelbedrijf zoals Bever maar naar een échte specialist, zoals Demmenie Sport in o.a. A'dam.
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 14:38 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:48 #281504

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Wat betreft het lezen van A + B (en C), die C betsaat niet. Het is lijn OF webbing van het voorgenoemde materiaal met een zelfde breeksterkte genoemd onder regel 1.

precies. Engelsen gebruiken hun komma's anders dan Nederlanders (en Belgen)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:51 #281505

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
"holle" uitvoering. Dat laatste, ook wel "Schlauchband" genoemd, zou prima om je RVS draad kunnen.

kijk, da's mogelijk een goede oplossingsrichting. dank, ga ik uitzoeken.

Ook interessant bij Demmenie Sport, een stukje over de maximaal toegestane kracht bij het breken van een val:

quote:
Vangstoot en normvallen
De kracht die bij een val wordt afgegeven op de zekeringsketen heet de vangstoot. De hoogte van de vangstoot wordt onder meer bepaald door de dynamiek (de rekbaarheid) van het hoofdtouw. Volgens de keuringsnormen mag de vangstoot van een hoofdtouw maximaal 12 kN bedragen (ongeveer 1200 kg). Dat betekent dat de klap op de zekeringsketen niet hoger mag worden dan 1200kg. De vangstoot zegt niets over de sterkte van het touw. Omdat de vangstoot zo belangrijk is, staat bij de specificaties van het touw dan ook altijd vermeld hoe dynamisch het touw is.
Een andere belangrijke specificatie is het aantal normvallen,
het resultaat van een dynamische breeksterkte test (in een voorgeschreven proefopstelling), waarbij men touwen onderling qua sterkte met elkaar kan vergelijken.
unquote

dat is iets waarover wij zeilers niet veel weten, het opvangen van de klap......

groet
t


groet
t
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 14:59 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 15:07 #281509

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capolavoro schreef :
Sealover schreef :
aantekening dat HMPE webbing niet makkelijk en algemeen te krijgen is.

het is er wel, ik heb er allemaal rondlopende bandjes van laten maken om beslag aan de voetrail te maken (spischoot-keerblokken, bakstagen, spi-loefschootblokken etc) maar het is schreeuwend duur.
Ehm, die liggen dus ook kant en klaar bij de bergsportzaken. En ook daar speelt UV een belangrijke rol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 15:14 #281511

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Even over het opvangen van de klap: in bergsport maak je idd onderscheid tussen "statische" en "dynamische" touwen. Voor de korte stukjes gebruik je statisch, dat rekt amper. De lange klimtouwen zijn dynamisch en rekken behoorlijk mee bij een val, zoals ik een keer aan den lijve heb ondervonden. Evengoed stonden er een paar mooie blauwe strepen op m'n schouders, precies waar de riemen van de klimgordel liepen. Ik viel maar een meter of 10-15... Een klimtouw van 40-50 m lang kan bij een volledige val (twee maal touwlengte, dat maken er niet veel mee hoor, meestal kom je onderweg wel wat tegen wat nog véél meer pijn doet..) wel een meter of 10-20 rekken.

Al het bandmateriaal, zeker met Dyneema, is "statisch".
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 15:15 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 15:32 #281516

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
beewee schreef :
Ehm, die liggen dus ook kant en klaar bij de bergsportzaken. En ook daar speelt UV een belangrijke rol.

Daar ga ik eens naar kijken, bedankt!

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 17:05 #281531

Capolavoro schreef :
beewee schreef :
"holle" uitvoering. Dat laatste, ook wel "Schlauchband" genoemd, zou prima om je RVS draad kunnen.

kijk, da's mogelijk een goede oplossingsrichting. dank, ga ik uitzoeken.
Heb ik geprobeerd, werkt niet. De draad rolt nog steeds onder je voeten. De eertste twee - drie weken gaat het goed, dan word de band minder stug en rolt het gewoon mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 17:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 17:44 #281539

nou ik wil geen 25 kN dwars op mn rug, dus maar zorgen dat ik niet overboord lazer...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 18:22 #281549

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hoe korter/strakker je bent aangelijnd, des te kleiner is de klap. Tenzij de lijn zo lang is dat je gewoon een lekkere zachte plons maakt... en niet meer aan boord kunt komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 19:08 #281564

ja maar dan moet je dus twee lifelines. ene aanklikken en dan pas de andere losklikken. en korte veligheidslijnen.
Dat schiet allemaal niet op.
De laatste keer dat ik solo bij ijmuiden naar buiten ging, zat ik op het voordek, en dacht toen, oja, m'n lifeline..... die lag nog binnen :blush:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 20:25 #281583

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zat laatst op een koud en winderig Ketelmeer en was blij dat ik wél vast zat..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 01 mei 2012 17:15 #281857

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een klein experiment, met een stuk band dat ik nog had liggen en de inmiddels kale RVS draad:



de band moet wat smaller, maar deze had ik nog over van de bouw van mijn Optimist...

Het lijkt niet te rollen onder de voeten.
Wordt vervolgd.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 01 mei 2012 18:14 #281868

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18132
De staaldraad met band combinatie lijkt wel erg complex te worden. Om het rollen van de combinatie te voorkomen (zoals Erikdejong aangeeft) zou je misschien moeten denken aan twee dunne rvs draden tussen twee aan elkaar gestikte banden in. Over complex gesproken - niet allen het maken, maar ook de bevestigingen bij boeg en hek worden dan een uitdaging.

Is het dan toch niet veel logischer om Dyneema versterkte band te gebruiken? Bij mij liggen de lifelines toch alleen aan dek bij het varen op zee. Over schade door UV maak ik me dus niet zo'n zorgen, zo vaak komt dat (helaas) niet voor...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 01 mei 2012 18:19 #281870

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Een element dat hier nog niet is genoemd, is hoe makkelijk de haak van de veiligheidslijn (lifeline?) die aan je vest zit, glijdt over (langs) de veiligheidslijn die over dek loopt. Hoe makkelijker het glijdt, hoe sneller en gemakkelijker je over dek beweegt.

Het lijkt me op het eerste gezicht dat de oplossing van staal+band, en zeker in combinatie met tiewraps, niet hoog scoort in dit opzicht. M.a.w. redelijke kans dat je haak blijft haken (als je begrijpt wat ik bedoel ;) ).

Zelf heb ik band (ik denk ook gewoon polyester) en dat gaat meestal goed maar soms blijft ook hier de haak 'hangen' in het band.

Dit 'loopcomfort' lijkt me minstens zo belangrijk als breeksterkte. Indien je veiligheidslijn niet soepel loopt ben je eerder geneigd om hem niet te gebruiken waardoor het gevaar groter wordt.

Persoonlijk denk ik dat het veel belangrijker is om je veiligheidslijn heel consequent en zo vaak mogelijk te gebruiken, dan een veiligheidslijn van staal of Dyneema met voldoende breeksterkte. Ik heb echt nog nooit ergens gelezen dat iemand die vastgelijnd zat aan een lijn (van welke kwaliteit dan ook) toch nog overboord was gegaan door het breken van de lijn. Maar wel vaak genoeg gelezen over mensen die overboord waren gegaan omdat ze niet waren aangelijnd.

De m.i. allermooiste oplossing (maar kennelijk ook niet conform de ORC regels) heb ik vorig jaar gezien op een K&M jacht: een rail zoals je die ook voor het lei-oog of grootschoot gebruikt, gemonteerd in de lengte-richting van het dek. Je klikt vast en het karretje loopt soepel over de rail met je mee. Ook op de KNRM reddingboten van de Valentijnklasse heb ik dit systeem gezien.

EDIT
Een foto van de boot die ik bedoelde vind je op de site van K&M, het betreft de Stadtship 56 "Oester" (klik op "Exterieur"), er is ook een foto van het dek met aan weerszijden van de opbouw de genoemde rails. (Nee, ik heb géén commerciële banden met K&M).
Laatst bewerkt: 01 mei 2012 18:52 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 04:32 #281927

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Balance schreef :
een rail zoals je die ook voor het lei-oog of grootschoot gebruikt, gemonteerd in de lengte-richting van het dek. Je klikt vast en het karretje loopt soepel over de rail met je mee.
Dat klinkt inderdaad als een goed idee. Niet goedkoop uiteraard, maar ik zie het wel werken!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 04:56 #281935

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een staaldraad of band kun je nog ergens overheen halen om ongehinderd en zonder al te veel 'overklikken' over dek te bewegen. Zo'n rail, hoe mooi ook, zal maar op weinig boten passen, hoe kan zo'n rail in een nagenoeg rechte lijn langs de genuarails, puttingen en alle andere obstakels? Dat gaat maar op weinig boten passen. Verder is zo'n rail altijd gevoelig voor vuil en dergelijke, dus je zult 'm heel regelmatig moeten controleren en schoonmaken. Zo niet, dan heb je onderweg een probleem en kan één zandkorrel al verhinderen dat je veilig en onbelemmerd naar voren kan.

Mooi idee, maar beperkt toepasbaar en niet helemaal foolproof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 08:11 #282014

Dan heb je wel een sleeve volgens mij...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 10:02 #282038

Ik zat hier met eenzelfde probleem. Toen ik mijn boot ging uitrusten, zei de man van de werf dat ze geen band meer mogen aanbieden als looplijn, omdat de stiksels te gauw verzwakken onder invloed van UV licht. Zij boden een geplastificeerde kabel aan van rvs. Gewoon geschikt band nemen en dan met een knoop vastleggen, niet stikken was een alternatieve en ook goedkoopere oplossing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 10:34 #282046

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
S32 schreef :
Gewoon geschikt band nemen en dan met een knoop vastleggen, niet stikken was een alternatieve en ook goedkoopere oplossing

maar een knoop verzwakt de band met circa de helft.
En omdat de 2,5 cm polyester band maar net sterk genoeg is zonder knopen moet je al een band van 5 cm breed nemen als je er knopen in legt.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 10:46 #282049

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
[off-topic die koe is snel oud]
De andere interpretatie wordt mijns inziens toch wel iets te gemakkelijk aan de kant geschoven:Xiphias schreef :
De tekst "or webbing of equivalent strength" stond al eerder in het artikel dan HMPE:

OSR 2008, art .4.04.1:
ii comprising stainless steel 1 x 19 wire of minimum diameter 5 mm (3/16 in), or webbing of equivalent strength;

Je kan de nieuwe versie van het artikel lezen als:

A or B
*knip*
Je kan het ook lezen als:
A, B or C
*knip*
Aangezien er in de tekst een komma tussen A en B staat, en niet "or", lijkt mij de tweede versie aannemelijker.
Juist ja. Zeker omdat de HMPE later in het artikel werd verwerkt, is C wel degelijk aanwezig en geen toevoeging voor B, ongeacht kommagebruik, tenzij de wijziging haastig is toegepast en de schrijver 'or' is vergeten toe te voegen tussen A en B.
[/off-topicouwekoe]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 10:48 #282050

En stiksel dat ook nog handmatig is doorgestikt met ingevette S1200 garen leeft langer dan de polyesterband zelf, voor UV schade aan de garen zou ik niet bang zijn. Wel voor UV schade aan het geheel. Iets waar spectra overigens geen last van heeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl