Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: veiligheidslijnen op het dek

veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 10:32 #281455

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
om je lifeline nuttig te kunnen gebruiken moet er iets van een lijn over het dek (of de kajuit) lopen om aan vast te haken.
Volgens de OSR veiligsheidsregels moet dat een RVS 1*19 draad van 5mm dik zijn, zonder plastic omhulsel (dus geen railingdraad) óf een even sterke Dyneema of Spectra draad of band. De sterkte moet 20.400N zijn, minstens.

Nu had ik al 11 jaar 2 5mm draden aan dek mét plastic omhulsel, railingdraad dus eigenlijk. Zo door de werf geleverd bij de boot.
Op sommige plekken waar die draad de hele winter op dek gelegen heeft zaten nu wat (kleine) bruine roestvlekjes. Het plastic om de RVS draad gaat in de loop van de jaren toch wat kapot.

Dus de draden mee naar huis en het plastic eraf gepeld.
Dan ziet je dit:

binnenkant van een stukje omhulsel:


de kale draden:



Nergens echt veel roest, nergens een gebroken draadje of vleeshaakje, dat RVS is nog best bruikbaar. Nachtje in wat oxaalzuur en weer als nieuw!
Maar het rolt onder je voeten, en dit ruwe RVS veroorzaakt vast slijtage aan het dek etc. Dus in deze vorm vind ik het niet echt bruikbaar.

Tijdelijk heb ik nu (zo uit de watersportwinkel) polyester band met aan elk eind een oog aan dek vastgemaakt. Breeksterkte volgens het etiket 20.000N (iets te weinig dus). Dat kost 27 eur voor 2 maal 8 meter.
Maar ik kan nergens op internet polyester band van dezelfde breedte vinden met die breeksterkte; meestal 10-15kN, dus ruim de helft van wat nodig is. Bovendien vertrouw ik dat band (365 dagen per jaar in de UV-straling) op termijn niet, en de stikseltjes bij de lussen zien er ook weinig indrukwekkend uit.
En voor de OSR Safety Regulations zijn ze niet goed genoeg: verkeerd materiaal en te slap.

Wat nu... eigenlijk ben ik op zoek naar een manier om de staaldraden zó aan dek te leggen dat ze niet rollen.
- zigzag vastgenaaid op een polyester band?
- met tiewrapjes aan een band?
- in iets plats?
- of nog betere plannen?

hoe doen jullie dat?

groet
t
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 10:33 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 10:41 #281457

Ik heb een platte polyester band, inderdaad met een veilige werkbelasting van slechts 12000N, maar ik heb er twee op elkaar genaaid waardoor het dikker en sterk genoeg is geworden.

Staaldraad vind ik niets, hoe je het ook bevestigd, het rolt altijd. Daarbij vind ik het te lawaaiig. Als je ook 's nachts vaart worde de wacht te kooi nodeloos gewekt als je aan dek aan het werk bent.

Een ander probleem met band is dat het soms plat op dek gaat liggen en als het nat is dan heb je nog wel eens dat je de band heel moeilijk kan vast pakken. Om dit probleem te verhelpen monteer ik de band altijd met een paar slagen erin.

Wat betreft UV slijtage: ik haal de banden er altijd af en bevestig ze alleen als we groot water op gaan. Voor onverwachte noodsituaties hebben we een paar RVS ogen in de kuip en bij het stuurwiel gemaakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 10:43 #281458

Band kan niet onder je voet wegrollen. Je kan overwegen om elk jaar nieuwe bandjes te monteren.

Met een rol van 100 m kun je 5 jaar vooruit:

http://www.spanbandenwinkel.nl/artikelen/polyester_band.php?id=44

Een zeilmaker zou de draad ook tussen twee banden kunnen sticken. De staalkabel kun je hergebruiken.
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 10:48 #281459

t, ik zal vertellen hoe ik het had gedaan, wat zeer waarschijnlijk voor jou niet toepas baar is. ten eerste had ik niet een lijn over de volle lengte, trek eens aan een lijn die strak staat van 8 meter en kijk hoeveel kracht er dan ontstaat aan de bevestigings einde en de rek.

ik had aan weerskanten van het kajuit dak een rvs staf rond 8 mm gelast, kon ik zo de mast bereiken (daar stonden van die looprekjes gelast.) vanaf die looprekjes liep er aan weerskanten van het voordek, dus een meter uit de voetrail , een 10 mm rvs kale staaldraad naar de punt. werden gescheiden doordat ik mijn bijboot op het voordek had staan.

dus op de draad gaan staan was bijna onmogelijk, ze waren niet telang waardoor de krachten zouden oplopen en ver genoeg van de zee railing verwijderd om niet over de muur te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 11:02 #281462

Nou kan het best zijn dat de OSR dat voorschrijft maar als ik zo in de diverse havens rondkijk zie ik eigenlijk alleen het bekende polyester band als veiligheidslijn over dek lopen (heb ik trouwens zelf ook).
Dat wordt bovendien overal voor dat doel aangeboden.
Bovendien verhoogt ronde draad , naast risico van beschadigingen ook nog
eens het valrisico doordat het onder je voeten wegrolt.
En rvs draad dat over een zeiljacht dek loopt heb ik eigenlijk nog nooit gezien.
Ik heb eerder het vermoeden dat je de benaming "lifeline"verkeerd interpreteert. Voor zover ik weet wordt daarmee nl. de zeereling bedoeld.
En daarvoor is bij grotere zeiljachten rvs draad inderdaad heel gebruikelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 11:07 #281463

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
En rvs draad dat over een zeiljacht dek loopt heb ik eigenlijk nog nooit gezien.
Ik heb eerder het vermoeden dat je de benaming "lifeline"verkeerd interpreteert. Voor zover ik weet wordt daarmee nl. de zeereling bedoeld.

lifeline is in de reglementen idd zeereling, en die bedoel ik dus ook niet. Ik weet echt wel waar ik het over heb, maak je daar maar geen zorgen over ;-)

lees eens http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2012Complete24012012Colour-[11765].pdf en dan het hoofdstukje vanaf eind pag 35:

4.04 Jackstays, Clipping Points and Static Safety Lines

groet
t
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 11:11 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 11:17 #281466

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Thomas, ik zag in een eerder draadje dat je het merk Wichard prefereert,
althans voor sluitingen, is dit misschien dan iets voor je:

www.wichard.com/fiche-A%7CWICH...020000000000-ME.html

Ze zijn er in drie verschillende lengtes,

groet,

Hans.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 11:35 #281469

Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
En rvs draad dat over een zeiljacht dek loopt heb ik eigenlijk nog nooit gezien.
Ik heb eerder het vermoeden dat je de benaming "lifeline"verkeerd interpreteert. Voor zover ik weet wordt daarmee nl. de zeereling bedoeld.

lifeline is in de reglementen idd zeereling, en die bedoel ik dus ook niet. Ik weet echt wel waar ik het over heb, maak je daar maar geen zorgen over ;-)

lees eens http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2012Complete24012012Colour-[11765].pdf en dan het hoofdstukje vanaf eind pag 35:

4.04 Jackstays, Clipping Points and Static Safety Lines

groet
t

Ik heb het gezien.Nou herinner ik me ook weer de juiste Engelse benaming nl. jackstay.
Alleen staat er letterlijk:
"comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in), high modulus
polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope or webbing of equivalent strength;"

En dat laatste is dat polyester band dat meestal gebruikt wordt.
Webbing is bijvoorbeeld ook de benaming van singel of hijsband.
Dus als het sterk genoeg is is band ook goed.
En na wat zoeken heb ik ook de sterkte opgezocht van die banden.
Zie: www.awn.de/pic/pdf/HK12_164_Web.pdf
Sterkte 2000 kg dus in orde.
Waarschijnlijk komt die wat merkwaardige 20400N gewoon van de omrekening van 2000kg.
Niets aan de hand dus.
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 11:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 11:47 #281471

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Alleen staat er letterlijk:
"comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in), high modulus
polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope or webbing of equivalent strength;"

En dat laatste is dat polyester band dat meestal gebruikt wordt.

en daar ga je weer in de fout.......
voor de goede lezer staat daar:
RVS, óf High Modulus PE (toegelicht in de merknamen Dyneema en Spectra) rope or webbing, ofwel touw of band.
Er staat dus NIET: any webbing of equivalent strength.
Er staat WEL: touw of band van DYNEEMA of Spectra van dezelfde sterkte als 5mm 1*19 RVS.

En nu zou ik graag weer naar het echte onderwerp teruggaan, ipv alsmaar foutieve interpretaties te zitten weerleggen :evil:
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 11:55 #281472

Oh dus jij hebt het per definitie altijd bij het rechte eind? :whistle: Prima hoor, maar ik houd het toch maar bij de welbekende overal voor dat doel aangeboden polyester band. :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:06 #281473

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Oh dus jij hebt het per definitie altijd bij het rechte eind?

dat zeg ik niet, maar ik weet zeker dat ik wel goed kan lezen ;-)
als ergens staat dat het staal of HMPE moet zijn, in de vorm van band of touw, dan lees ik niet dat polyester ook goed is.

en zoals ook jij in de reactie van erik had kunnen lezen is dat polyesterband niet sterk genoeg (bij lange na niet); reden waarom erik het dubbel heeft genaaid. Ook kan je daar lezen dat hij het altijd beschermt tegen UV door het alleen op dek te leggen als het echt nodig is.

Kijk voor de grap eens naar de sterktes van:
- de het oog aan je redvest
- de haken aan je lifeline
- je lifeline zelf.
Als je de goede spullen hebt gekocht zul je zien dat dat allemaal op of boven de 25kN breeksterke zit.
En daarmee ga jij dan aan een door UV versleten polyester bandje (met onbekende stiksels voor de lussen) hangen....... ik weet wel wat er dan zal breken.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:20 #281474

Capolavoro schreef :
ik weet wel wat er dan zal breken.

groet
t
Je rug ;) dat is namelijk de zwakste schakel als je in je lifeline valt :P
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:23 #281475

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Capolavoro schreef :
1-dat zeg ik niet, maar ik weet zeker dat ik wel goed kan lezen ;-) als ergens staat dat het staal of HMPE moet zijn, in de vorm van band of touw, dan lees ik niet dat polyester ook goed is.


En daarmee ga jij dan aan een door UV versleten polyester bandje (met onbekende stiksels voor de lussen) hangen....... ik weet wel wat er dan zal breken.

groet
t

"comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in), high modulus
polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope or webbing of equivalent strength;"

1-
Thomas, als je het vertaalt door,

"RVS, óf High Modulus PE (toegelicht in de merknamen Dyneema en Spectra) rope or webbing, ofwel touw of band.
Er staat dus NIET: any webbing of equivalent strength.
Er staat WEL: touw of band van DYNEEMA of Spectra van dezelfde sterkte als 5mm 1*19 RVS.",

dan vrees ik dat het aanbevelingswaardig is om het nog eens precies na te zoeken, temeer daar je Yellow Boat denkt terecht te moeten wijzen zoals je doet, onder verwijzing alsof hij door UV versleten materiaal gebruikt.

Weinig elegant vind ik dat en wellicht nog onterecht en onjuist ook.

Maar van mij mogen we ook terug naar het onderwerp.
Dat ik m'n verwijzing naar Wichard deed was niet helemaal toevallig.
In de Racerij wordt dat materiaal nogal eens gebruikt, althans in het internationale veld waar de betreffende regels van toepassing zijn.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 30 apr 2012 12:43 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:29 #281476

  • Elbert
  • Elbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Waarom moet dat een door UV versleten polyesterband zijn met onbekende stiksels?? Kan het hélemaal niet een rvs draad zijn met haarscheurtjes en aangewalste of geknepen ogen door een kneus met maandagmorgen humeur??
Er zijn best kunstofbanden met gelijke of zelf hogere trek/breeksterkte en inderdaad rolt het minder onder je voeten.
Als veiligheid bovenaan staat......... trek je een kind geen reddingsvest zonder kruisband aan.............. floept tie namelijk uit........ weten we allemaal toch??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:42 #281478

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sealover schreef :
dan vrees ik dat het aanbevelingswaardig is om het nog eens precies na te zoeken,

@sealover,

Hans,
de originele tekst is:
4.04.1 The following shall be provided:
a) Jackstays:-

i attached to through-bolted or welded deck plates
or other suitable and strong anchorage fitted on
deck, port and starboard of the yacht's centre
line to provide secure attachments for safety
harness:-

ii comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in), high modulus
polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope or
webbing of equivalent strength;


iii which, when made from stainless steel wire shall
be uncoated and used without any sleeving;

het deel in ROOD betekent dat het recent gewijzigd is; tot die wijziging (in 2011) was ALLEEN RVS toegestaan. HMPE is nu dus ook toegestaan, dat staat er, en niet iets anders.

Of zou jij het anders vertalen?????

De Wichard band: het zal beter zijn dan de goedkope polyesterband die algemeen te koop is, maar het is nog steeds geen RVS of HMPE....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:53 #281480

Feit blijft dat je als plezier vaarder niet aan deze regels hoeft te voldoen dus dat je kunt doen wat je wilt. Sommige (offshore) wedstrijden verwijzen naar deze regels, maar ik heb nog nooit een boot gediskwalificeerd gezien die niet aan de regels voldoet. En ik weet dat bij de OSTAR bijvoorbeeld 90% van de deelnemers niet aan de regels mbt tot het aanvaringsschot voldoet.

Zolang je met je breeksterkte goed zit ben je goed bezig. normale scheepsbouw praktijk is dat vailigheidsuitrusting een keer per jaar getest dient te worden. Railing, loopbanden, davids en al het andere materiaal dient op 150% van de veilige werk belasting getest te worden. blijft het heel dan mag het weer een jaartje dienen. Breekt het moet het uiteraard vervangen worden. Breek sterkte is 3x de veilige werkbealsting voor veiligheidsmiddelen. Als het een installatie voor het ophijzen van personen betreft, dan geld zelfs een veiligheidsfactor van 5 en als het gaat om hoogtes van meer dan 8 meter een veiligheidsfactor van 8.

Als je twijfeld over de UV degradatie van je loopbanden, dan test je toch gewoon op 150% van de veiligewerk belasting.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 12:57 #281483

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Feit blijft dat je als plezier vaarder niet aan deze regels hoeft te voldoen dus dat je kunt doen wat je wilt. Sommige (offshore) wedstrijden verwijzen naar deze regels, maar ik heb nog nooit een boot gediskwalificeerd gezien die niet aan de regels voldoet.

dat weet ik allemaal wel, ik zoek alleen naar een manier om de staaldraden te gebruiken zonder het nadeel van het rollen.
Als ik polyester band zou willen, elk jaar testen, erg vaak vervangen, dan zou ik dat wel doen, maar dat wil ik niet!

Ik wil die staaldraad, gewoon weer 10 jaar zonder veel onderhoud op het dek, zomer en winter, alle dagen, maar zonder het nadeel van het rollen.
That's all..... wat ik in de eerste post vroeg......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 13:01 #281484

Ik heb dat ook geprobeerd en ben een paar jaar opzoek naar diverse oplossingen geweest en heb ook een hoop gebrobeerd maar heb het niet kunnen vinden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 13:10 #281485

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Capolavoro schreef :

ii comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in), high modulus
polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope or
webbing of equivalent strength;



HMPE is nu dus ook toegestaan, dat staat er, en niet iets anders.

Of zou jij het anders vertalen?????

Thomas, neen, ik vertaal het niet anders dan je nu in je post plaatst, met die aantekening dat HMPE webbing niet makkelijk en algemeen te krijgen is. De "rope" zal wellicht dus vooralsnog de oplossing zijn, maar dat rollen als je erop stapt bevalt me niet.

Zelf heb ik (Wichard) ogen in kuip en op dek, maar dat vind ik ook maar
"geklooi"
Natuurlijk opteren weinigen voor: "naast de boot is dood", maar rond materiaal vind ik geen optie, dat is vragen om moeilijkheden.
Laat de markt maar vlot inspelen op "webbing" van voldoende sterkte inclusief de bevestigingen en stiksels, iedereen gelukkig, maar breek de rug niet en blijf vriendelijk voor anderen....
Met de snelheid dat mijn scheepje ontwikkelt zal dat breken van de rug ook wel mee kunnen vallen. ;)

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 13:19 #281488

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Ook ik heb jaren met polyester band aan dek gevaren, maar vertrouwde de stiksels eigenlijk nooit en zeker niet na een paar jaar op dek in de zon.
Ik gebruik nu 10mm polyester vallentouw! Weinig rek, breeksterkte ruim boven de 3000 kg en stevig geknoopt aan de bevestigings ogen. Netjes strak gespannen heb ik weinig last van rollen. Overigens ligt de lijn bij mij voor een groot deel langs de opbouw, dus stap ik er niet makkelijk op.
ik vind het beetje extra rek t.o.v. staaldraad alleen maar een voordeel i.v.m. het opvangen van de eventuele schok.
Gr Watermaat
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 13:20 #281489

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sealover schreef :
aantekening dat HMPE webbing niet makkelijk en algemeen te krijgen is.

het is er wel, ik heb er allemaal rondlopende bandjes van laten maken om beslag aan de voetrail te maken (spischoot-keerblokken, bakstagen, spi-loefschootblokken etc) maar het is schreeuwend duur. 30 mm breed kost ruim meer dan 10 eur de meter, de veiligheidslijnen zou voor mijn boot ruim 200 euro zijn, en dan nog weet je niet wat UV ermee doet......
Staaldraad dus.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 13:32 #281492

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6315
Zie je niet een manier om dat staal langs de opstaande kant van de kajuitopbouw te leiden?

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 13:52 #281494

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
De tekst "or webbing of equivalent strength" stond al eerder in het artikel dan HMPE:

OSR 2008, art .4.04.1:
ii comprising stainless steel 1 x 19 wire of minimum diameter 5 mm (3/16 in), or webbing of equivalent strength;

Je kan de nieuwe versie van het artikel lezen als:

A or B
met
A = "comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in)"
B = "high modulus polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope or webbing of equivalent strength"

Je kan het ook lezen als:
A, B or C
met
A = "comprising stainless steel 1 x 19 wire of
minimum diameter 5 mm (3/16 in)"
B = "high modulus polyethylene (such as Dyneema/Spectra) rope"
C = "webbing of equivalent strength"

Aangezien er in de tekst een komma tussen A en B staat, en niet "or", lijkt mij de tweede versie aannemelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:07 #281495

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Capolavoro schreef :

Maar het rolt onder je voeten, en dit ruwe RVS veroorzaakt vast slijtage aan het dek etc. Dus in deze vorm vind ik het niet echt bruikbaar.



Wat nu... eigenlijk ben ik op zoek naar een manier om de staaldraden zó aan dek te leggen dat ze niet rollen.
- zigzag vastgenaaid op een polyester band?
- met tiewrapjes aan een band?
- in iets plats?
- of nog betere plannen?

hoe doen jullie dat?

groet
t

Webbing is er wel...30 mm breed kost ruim meer dan 10 eur de meter, de veiligheidslijnen zou voor mijn boot ruim 200 euro zijn, en dan nog weet je niet wat UV ermee doet......
Staaldraad dus.....

groet
t

Thomas, de vraagstelling in je aanhef is naar mijn mening wat tegenstrijdig met hetgeen je nu stelt.
Ik begrijp dat het dan een financiële afweging wordt en minder een technische.
Ik denk dat ik zelf ga voor de Wichard lyf'safe, ook niet goedkoop trouwens, maar dan hoef ik niet op zoek naar passende sluitingen en de juiste stiksels. Inderdaad weg halen en niet aan dek in de zon laten zwabberen.

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 30 apr 2012 14:08 #281496

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
Capolavoro schreef :
Sealover schreef :
aantekening dat HMPE webbing niet makkelijk en algemeen te krijgen is.

het is er wel, ik heb er allemaal rondlopende bandjes van laten maken om beslag aan de voetrail te maken (spischoot-keerblokken, bakstagen, spi-loefschootblokken etc) maar het is schreeuwend duur. 30 mm breed kost ruim meer dan 10 eur de meter, de veiligheidslijnen zou voor mijn boot ruim 200 euro zijn, en dan nog weet je niet wat UV ermee doet......
Staaldraad dus.....

groet
t

Thomas,

Ik zou 5mm staaldraad in dubbele band naaien. De staaldraad levert dan de sterkte, het band maakt dat je dek niet slijt en de lijn geen lawaai maakt.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl