Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: veiligheidslijnen op het dek

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 10:49 #282051

Rinus schreef :
[off-topic die koe is snel oud]
De andere interpretatie wordt mijns inziens toch wel iets te gemakkelijk aan de kant geschoven:
Vanuit Nederlands oogpunt gezien is het inderdaad voor twee interpretaties vatbaar. In het Engels is dat echter het niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 mei 2012 10:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 17:08 #282195

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Is de juiste interpretatie niet na te vragen bij de ORC organisatie ? (of wie ook deze onduidelijke regel heeft opgeschreven).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 17:14 #282202

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Balance schreef :
Is de juiste interpretatie niet na te vragen bij de ORC organisatie ? (of wie ook deze onduidelijke regel heeft opgeschreven).

dat zal vast kunnen, maar als je erbij betrekt dat het tot en met 2010 10-tallen jaren alleen staaldraad was dat was toegelaten, dan is het al een hele stap voor de ISAF om een kunststof (HMPE) toe te laten.
Het is gezien de conservativiteit van de ISAF ondenkbaar dat ze meteen ook 'any other' soort touw zouden hebben toegelaten; dat komt gewoon niet in hun denken voor.....
Die HMPE is al een hele grote stap.....
En daarom staat het er ook zo; vanuit hun standpunt (metaal MOET eigenlijk, HMPE mag nu ook een beetje) is het opgeschreven zoals het er staat.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 02 mei 2012 19:09 #282253

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Capolavoro schreef :
Balance schreef :
Is de juiste interpretatie niet na te vragen bij de ORC organisatie ? (of wie ook deze onduidelijke regel heeft opgeschreven).

dat zal vast kunnen, maar als je erbij betrekt dat het tot en met 2010 10-tallen jaren alleen staaldraad was dat was toegelaten, dan is het al een hele stap voor de ISAF om een kunststof (HMPE) toe te laten.
groet
t

? Quote uit 2004:

ii comprising stainless steel 1 x 19 wire of minimum diameter 5 mm (3/16 in), or webbing of equivalent strength.

20kN (2,040 kgf or 4,500 lbf) min breaking strain webbing is recommended)

Webbing is niet recent, alleen rope met specs is recent toegevoegd. Dus A,B en C.

Brgds, Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 03 mei 2012 04:05 #282267

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ahoy,

In de wedstrijdsport is het natuurlijk simpel, daar moet je je aan de regels houden.

Ik denk echter dat je als toerzeiler op basis van gezond verstand ook best een eind komt. Als je een bootje hebt dat een knoopje of 8 max. haalt en bij voorkeur niet uitvaart als er >6 Bf verwacht wordt, komen er bij een MOB natuurlijk heel andere krachten op zo'n veiligheidslijn dan als je regelmatig met 25-20 knopen van en door de golven blaast, in een uitdiepende depressie bij Fastnet Rock.
Ook is de impakt van vall van een hoog vrijboord groter dan als je laag bij het water zit.

Als rivier en kust zeiler, met af en toe een tripje wat verder op zee, is mijn overweging dus dat ik liever niet uitglij over een rollend staaldraadje, maar tegelijk ook dat de kans dat je het overleeft aanzienlijk groter is als je bij een MOB in de buurt van de boot blijft.
Dus wel banden. Ik kijk ze jaarlijks na en koop dus regelmatig nieuwe banden.

C.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 21 mei 2012 08:04 #287182

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Na ampele overweging heb ik uiteindelijk gekozen voor de
"Wichard Lyf'safe".
Geen ander materiaal nodig voor bevestiging o.i.d.,anders dan de aanwezige bevestigingspunten (doorgebout met contraplaat), makkelijk te verwijderen voor de winter of als ik voor langere periodes niet aan boord ben, de houdbaarheid wordt zo aanzienlijk verlengd.
(in Frankrijk adviseert men lifelines iedere twee jaar te vervangen als deze constant aan dek in gebruik zijn)

Misschien voldoe ik niet geheel aan de kwalificaties van de staalkabels en aan de internationale (wedstrijd)reglementen, maar met het bekende rollen van dat staaldraad heb ik m'n buik vol. Vaar met mijn scheepje trouwens geen wedstrijden :S
Veilig vaarseizoen gewenst!

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 21 mei 2012 08:10 #287185

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sealover schreef :
Na ampele overweging heb ik uiteindelijk gekozen voor de
"Wichard Lyf'safe".

dat lijkt me prima spul, Wichard is een betrouwbaar merk met goeie spullen. Idd regelmatig weghalen en regelmatig vervangen, en maar hopen dat je ze nooit nodig hebt ;-)

ik heb inmiddels mijn rollende staaldraad met kleine tiewraps vastgezet (om de 20 cm) op zo'n polyester band. Experiment.... het rollen is in ieder geval over, maar of het handig is met aanhaken moet ik nog ondervinden. Vergeten foto te maken, volgt zsm.

have a save trip....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 21 mei 2012 08:14 #287187

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hmm, ik zou eerder aan krimpkous dan tiewraps denken, anders glijdt de musketon er zo lastig langs. In bergsportzaken heb je misschien musketons met een grotere materiaaldikte, dat glijdt soepeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 28 mei 2012 17:42 #288853

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zoals beloofd foto's van mijn polyester band met staaldraad.
Het rolt absoluut NIET, dat is een groot voordeel.
Aanhaken is niet lastiger dan met band alleen.

Het lijkt te werken.....





groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 28 mei 2012 18:02 #288864

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Transparante tiewraps zijn alleen verdomd gevoelig voor UV, volgende keer dus liever (lelijke) zwarte.
Laatst bewerkt: 28 mei 2012 18:02 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 28 mei 2012 18:06 #288866

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Transparante tiewraps zijn alleen verdomd gevoelig voor UV, volgende keer dus liever (lelijke) zwarte.

ze kosten minder dan 1 cent per stuk, dus vervangen is niet echt een probleem ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 28 mei 2012 19:29 #288903

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Capolavoro schreef :
zoals beloofd foto's van mijn polyester band met staaldraad.
Het rolt absoluut NIET, dat is een groot voordeel.
Aanhaken is niet lastiger dan met band alleen.

Het lijkt te werken.....

Maar het is geen (volgens OSR Safety Regulations) 1x19 draad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 04:59 #288932

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Henk17 schreef :

Maar het is geen (volgens OSR Safety Regulations) 1x19 draad?

jawel, het is 5mm 1*19 RVS.
het mag tegenwoordig overigens ook Dyneema zijn (of Spectra).

groet
t
Laatst bewerkt: 29 mei 2012 05:40 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 05:09 #288936

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capolavoro schreef :
beewee schreef :
Transparante tiewraps zijn alleen verdomd gevoelig voor UV, volgende keer dus liever (lelijke) zwarte.

ze kosten minder dan 1 cent per stuk, dus vervangen is niet echt een probleem ;-)

groet
t
Ja, en wanneer knallen ze kapot? Volgens de Wet van Murphy bij slecht weer, doordat iemand die was aan gelijnd een flinke ruk aan de kabel+riem heeft gegeven.

Is het geen holle band? Dan kan de kabel er gewoon doorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 05:42 #288945

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Ja, en wanneer knallen ze kapot? Volgens de Wet van Murphy bij slecht weer, doordat iemand die was aan gelijnd een flinke ruk aan de kabel+riem heeft gegeven.

Is het geen holle band? Dan kan de kabel er gewoon doorheen.

ze gaan vast niet allemaal tegelijk kapot ;-)
en het is een experiment! us er mag wat mis gaan.
Holle band had Erikdejong volgens mij al geprobeerd. at gaat weer rollen, omdat het rond gaat staan.... dit blijft prima plat liggen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 05:47 #288947

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
t. , heb je de "oogjes"nu aan de onderzijde zitten??
Optisch wel mooier, maar ik ben bang dat je met je haak nu meer kans hebt achter de verdikkingen aan de onderzijde te blijven hangen, want aangelijnd zet je een min of meer opwaartse kracht aan de onderzijde met alle haakkansen van dien.

oogjes aan de bovenzijde is natuurlijk optisch lelijker en je blijft dan weer hangen, maar mbt tot veiligheid vraag ik me af of dit werkbaar is....
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 29 mei 2012 05:47 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 05:49 #288949

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Anjo schreef :
t. , heb je de "oogjes"nu aan de onderzijde zitten??
Optisch wel mooier, maar ik ben bang dat je met je haak nu meer kans hebt achter de verdikkingen aan de onderzijde te blijven hangen,

de oogjes aan de onderkant trekken bijna helemaal IN de grof geweven polyester band. Ik denk dat het erg meevalt met blijven hangen.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 05:54 #288952

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capolavoro schreef :
Holle band had Erikdejong volgens mij al geprobeerd. at gaat weer rollen, omdat het rond gaat staan.... dit blijft prima plat liggen.
De holle band die in de bergsport wordt gebruikt is heel zacht en soepel, en blijft volgens mij gewoon plat liggen, alsof het met de strijkbout plat is gestreken.

Op zich lijkt me jouw idee ook OK, maar lijkt het me mooier om iets anders als tiewraps te gebruiken. Vast stikken? Of gaatjes in de band maken (met een soldeerbout?) en dan stukjes nylonkoord om de kabel vast te binden? Wel zonde van de band, hoewel die geen directe functie voor de veiligheid meer heeft.
Laatst bewerkt: 29 mei 2012 05:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 06:00 #288953

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ooit eens uitgegleden om dat ik op zo'n afgeknipt oogje van een tyrap stapte. Wil je niet hebben ook al zit er een veiligheidslijn aan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 06:04 #288955

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
lijkt het me mooier om iets anders als tiewraps te gebruiken. Vast stikken? Of gaatjes in de band maken (met een soldeerbout?)

de band is zo grof geweven dat je de tiewraps er zo doorheen kan steken, dus gaatjes maken is niet nodig als je een nylontouwtje 1mm neemt met een aangesmolten puntje. Maar je moet spanning in de lengterichting vermijden, want daardoor gaat de hele boel scheeftrekken en slordig op dek liggen......
Stikken zou mooi zijn, met een grote zigzagsteek over de staaldraad heen, maar dat kan ik niet zelf (de turkse kleermaker?) en ik denk dat je dat stikseldraad snel kapot loopt, je gaat er toch steeds op staan en eronder zit rvsdraad....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 06:39 #288970

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waarom niet "eindloze" spanbanden gebruikt mogen worden is me niet duidelijk. Een breeksterkte van 1500 kg lijkt wel voldoende, tenzij je er met 4 man gelijkertijd inklapt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 06:47 #288975

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schreef :
Waarom niet "eindloze" spanbanden gebruikt mogen worden is me niet duidelijk. Een breeksterkte van 1500 kg lijkt wel voldoende, tenzij je er met 4 man gelijkertijd inklapt.

de Offshore Special Regulations van de ISAF schrijven staaldraad of Dyneema voor met tenminste 2040kg (20kN) voor. Het is niet anders.....
En die OSR regels zijn (onder meer) van toepassing bij de 24uurs race.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 10:28 #289025

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Capolavoro schreef :
jawel, het is 5mm 1*19 RVS.

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar wat jij hebt gebruikt lijkt mij 7*7, met een breeksterkte van ongeveer 1400kg bij 5mm ipv 2100kg voor 1*19.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 10:32 #289026

Op de foto is inderdaad duidelijk 7x7 te zien.

De reden adt ISAF geen polyster toestaat als materiaal is de UV-degradatie. Dyneema heeft daar geen last van, polyster wel. Die moet je dus ook vaker vervangen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheidslijnen op het dek 29 mei 2012 12:06 #289048

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Henk17 schreef :
Ik wil niet eigenwijs zijn, maar wat jij hebt gebruikt lijkt mij 7*7, met een breeksterkte van ongeveer 1400kg bij 5mm ipv 2100kg voor 1*19.

gelukkig ben je wel eigenwijs ;-)
en heb je helemaal gelijk!
de diameter van 5mm doe ik uit mijn hoofd, als het 6mm is dan zou de sterkte wel weer kloppen (36/25*1400=ca 1900, net iets te weinig).
Ik zal de draad binnenkort eens opmeten.

Ik ging ervan uit dat het 1*19 was (zonder goed te kijken...) omdat ze bij de boot geleverd zijn als lifelines. Ik wilde toen band, maar dat mocht de werf niet leveren onder CE-A klasse. Tot een maand geleden waren de draden omhuld met wit plastic (zoals relingdraad).

Ze zijn wel lekker soepel, veel soepeler dan 1*19.....

groet
t
Laatst bewerkt: 29 mei 2012 12:21 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl