Elke keer weer probeer ik verantwoord met een lifeline om te gaan maar elke keer brengt mij dat weer in een penibele situatie.
Over het algemeen draag ik geen reddingsvest.Alleen als ik het harnas nodig heb voor mijn lifeline.Ik heb 1 platte lijn over elk boord.Vanuit de kuip kan ik mij aanhaken en naar voren kruipen.En dan begint de ellende.De strijd met de lifeline;Ik stap er met mijn laars op zodat de line ergens tussen mijn kuit en kruis verward zit.Eenmaal uit de knoop kruip ik verder.Ik concentreer mij volledig op de beweging van het schip en merk dus niet dat de lijn achter de middenbolder,scepter,stag,travellerkar enz.enz.blijft hangen.Vervolgens verlies ik mijn concentratie voor de beweging van zee en schip en richt mij volledig op het ontwarren van de knopen waardoor ik de controlle over mijn omgeving verlies .Op dat moment heb ik het stadium bereikt dat ik vloekend en god en alleman verwensend die k´t lijn losmaak en ;Kijk mamma , met losse handen,veilig de plek bereik waar ik zijn moet.
Dus nu doe ik dat anders.Nog steeds geen zwemvest maar wel een harnas.Als ik naar voren loop doe ik dat niet aangelijnd.Kom nergens mee in de knoop en kan mij volledig concentreren op mijn houvast op de boot.Op de plek waar ik zijn moet,klik ik mij vast en op mijn knieengezeten doe ik wat er te doen is.Ermee klaar ,dan losklikken en niet aangehaakt maar met volledige concentratie terug naar de kuip.
Uiteindelijk wil ik hier mee zeggen dat veiligheid en de oplossingen en middelen die je nodig hebt om dat te bereiken alleen bepaald kunnen worden door je eigen ervaring .Verkopers ,organisatoren van wedstrijden etc.,schrijven ons vaak voor welke voorzieningen aanwezig moeten zijn voor de veiligheid.Natuurlijk zijn daar zinnige zaken bij maar ook een hoop onzin .Wat mij betreft is 1 daarvan de lifeline over dek .Je (ik) komt ermee in de knoop,of,bij een rond model,je valt op je smoel.
Groet,
Herman.