nico1 schreef :
Als je al even zag aankomen, had je eventueel tijdig overstag kunnen gaan o.i.d.
Klassieke stuurboord-bakboord situatielijkt lijkt het en het is dan kort door de bocht om de zeiler over bakboord gebrek aan inzicht te verwijten.
Bovendien was er sprake van goed zeemanschap om een aanvaring te voorkomen.(er werd immers geweken)
Niet te snel "gebrek aan inzicht" de lucht inslingeren!
Het jeukt!
Het licht iets ingewikkelder. Om juist en correct te anticiperen op de koers van (de op ongeveer "half twee" in komend) van de BB zeiler was de enige juiste correctie afvallen (achter hem langs). Oploeven of overstag gaan had veel meer tijd en ruimte gevraagd (ik zou dan voor hem langs moeten gaan), en ook dan had ik de hulp nodig van de BB zeiler. Die ogenschijnlijk de kardinaal aan het ronden was. Leek hij eerst krap an voorlangs te gaan, draaide hij iets bij (dichter naar de kardinaal) waardoor het weer ramkoers werd tot ik niet meer kon vallen, tenzij ik binnendoor zou gaan.
Het gebrek aan inzicht wat mij verweten mag worden is dat ook ik de kardinaal zou gaan ronden en als stuurboorzeiler veel eerder had moeten anticiperen (ook zonder dat dit schip er was) door er ruimer omheen te varen. Lesson learned! Daar mag u op rekenen!
Het gebrek aan inzicht wat ik hem toch wel een beetje verwijt (gegeven de situatie zoals hij er op DAT moment lag) is dat mijn uitwijkmogelijkheid steeds meer dicht gegooid werd. Iets oploeven (of eigenlijk: niet afvallen maar koers houden) van zijn kant had het gat open gehouden. Was de kardinaal er niet geweest, had ik hem voldoende ruimte kunnen geven en had dit draadje niet bestaan. Ik heb het hem niet kunnen vragen natuurlijk, maar mijn antwoord ("ik kan niet over de ondiepte") leek voor hem toch wel afdoende rechtvaardiging voor mijn keuze. Van beide kanten geen gescheld, gemopper of gebaren. Respectvol even de keuzes toelichten en punt.
Waarom ik het hier plaats is dat ik niet blij was met de situatie en me vooral erg ongemakkelijk voelde bij mijn eigen handelen (afdwingen goed zeemanschap), al kon ik m.i. op dat moment niet veel anders. Achteraf, en met hulp van het forum vanaf nu, weet ik nu beter.