koko schreef :
Het gebrek aan inzicht wat mij verweten mag worden is dat ook ik de kardinaal zou gaan ronden en als stuurboorzeiler veel eerder had moeten anticiperen (ook zonder dat dit schip er was) door er ruimer omheen te varen. Lesson learned! Daar mag u op rekenen!
Het gebrek aan inzicht wat ik hem toch wel een beetje verwijt (gegeven de situatie zoals hij er op DAT moment lag) is dat mijn uitwijkmogelijkheid steeds meer dicht gegooid werd.
Laat ik voorop stellen dat ik hier niemand wat verwijt.
Ik reageerde vooral op Helios die als een "duveltje uit een doosje"
de bakboordzeiler van weinig inzicht betichtte. Daar ontwikkel ik zomaar een paar pukkeltjes van.
Voorts schrijf je zelf dat je de bakboordzeiler "dwong tot goed Zeemanschap", welnu dan valt deze dus niets te verwijten en heeft hij/zij kennelijk adequaat gehandeld!
Nog meer pukkeltjes kreeg ik van de opmerking dat iemand het bijkans "aan de kont zou roesten" en na een derde keer enkele graden te wijken het niet meer doet!
Neem me niet kwalijk als ik dan ietwat denk dat er wat mis gaat met de mentaliteit.
Van een verslechterende mentaliteit zie ik vaker opmerkingen op dit forum die daarvan gewag maken.
Nogmaals, ik verwijt je dus helemaal niets, was ook niet aan boord om de situatie te kunnen beoordelen en fouten maken we allemaal.
Als de bakboordzeiler daarnaast forse roerdruk heeft is het nog maar de vraag of vallen zo eenvoudig is, je zult dan ook het grootzeil en eventueel het voorzeil moeten ruimen, vaar je dan onderbemand of met wat minder ervaren bemanning is dat niet immer instant gedaan.