Ik lees met volle teugen mee met de discussie over de consequenties van de betonning en het duiden en juist gebruiken van die aanwijzingen in het water. Mijn blik op de kaart of water zal nooit meer hetzelfde zijn.
Tegelijkertijd realiseer ik me maar al te goed dat het beter is er niet vanuit te gaan dat de watersporters/zeilers om me heen op het water met dezelfde kennis en interpretatie een situatie zullen aangaan. Liever goed blijven kijken en eerder reageren en meer afstand houden.
Op het moment dat de situatie zich voordeed wist ik niet beter dan dat het draaide om Bakboord of Ondiepte. Met die kennis heb ik een besluit genomen, dat met medewerking van de BBzeiler goed heeft uitgepakt. Op gedetailleerd nivo mag je stellen dat ik eerder had kunnen anticiperen. Een koers die me ruimer om de kardinaal heen had gebracht, of bij de eerste waarneming direct reageren. Het was niet goed te zien of we nu op ramkoers lagen of (net) niet, vandaar mijn afwachtende houding.
Tegelijkertijd durf ik te stellen dat de BBzeiler (wetende van zijn recht op vrije doorvaart, hij claimde immers BBzeiler te zijn) koers en snelheid had moeten houden. De vraag die we niet beantwoord zullen krijgen is op welk moment hij mij in het vizier kreeg. Was dat pas nadat hij de cardinaal had gerond??? In dat geval zag hij mij veel te laat.
De situatie is met goed zeemanschap opgelost. Eerder ging de discussie er over of je dat mocht afdwingen. Nee, was en ben ik van mening. Tegelijkertijd realiseer ik me na alle goede en inhoudelijke discussie: Goed zeemanschap kun je niet afdwingen: een ieder heeft immers de plicht dat te doen wat nodig is om een aanvaring te voorkomen.
Verder zijn er nog een paar vragen gesteld.
Hans60 schreef :
<knip> Waren beide schepen elkaar al dusdanig dicht genaderd op het moment dat BB-zeiler de kardinaal 'rondde' en dus z'n koers verlegde? M.a.w.: mocht de BB-zeiler z'n koers nog wijzigen en er van uit gaan dat daarna de SB-zeiler nog voldoende gelegenheid had om te reageren?
Nee, in mijn beleving had ik na zijn manoeuvre zeker niet voldoende gelegenheid. Hij moest zelfs zelf extra reageren.
De BBzeiler voer eerder op 5 dan op 10mtr langs de cardinaal. Dat verwijt ik hem overigens niet. Ik was ongeveer hetzelfde van plan.
De cardinalen geven een obstakel onder water aan: bij mijn weten het restant van een muur.
Ik kan geen verhaal schrijven vanuit de optiek van de BBzeiler. Dat zou pure speculatie zijn en zal nooit recht doen aan zijn point of view. Wel kan ik me voorstellen dat hij baalde van de situatie, dat doe ik immers ook. Als hij meeleest dan hoor ik heel graag zijn kant van het verhaal.