Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ruimte rondom kardinaal of.......

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 18:38 #406720

zijn dit spirituele kardnalen, of kardinale geesten.

jammer dat we de tegenligger niet aan het woord kunnen krijgen, dan kan hij ook zijn uitleg geven, dus opsporing verzocht :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 18:48 #406727

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
monreve schreef :
ANDO schreef :
@Koko,
...rekening houdend dat Koko een Spirit 28 vaart (hetgeen zeer in zijn voordeel pleit),...

Klassejustitie! Schande!

Stan

Ik ben zeer corrupt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 18:54 #406733

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nu is de rechter link! :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 19:04 #406741

Faran schreef :
Nu is de rechter link! :whistle:

tja wat wil je arjan, een spirituele rechter, das twee keer een vent met een jurk aan :sick: :sick: :sick: :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 19:35 #406757

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Op z'n janboerenfluitjes (heb geen vaarbewijs en maak het water dus al ruim 40 jaar zéér onveilig) is het zo klaar als een klontje:

- de groene boeien zijn géén deel van een aangewezen vaargeul, de schepen die in noordelijke richting varen hadden dan immers ergens bij de Oostvaardersdijk moeten varen, want dat was dan de stuurboordswal.
- achter de bewuste kardinaal was nog vaarwater waar de SB zeiler in ieder geval nog een klein stukje kon varen.

Er is dus geen sprake van een aan stuurboordwal varend schip dat niet hoeft te wijken, of niet kon wijken. De over SB zeilende boot had gewoon kunnen èn dus ook moeten wijken.

Als (als ik zo vrij mag zijn) ouwe rot zou ik er aan toe willen voegen dat de SB zeiler om dergelijke situaties te voorkomen sowieso niet zo krap langs de kardinaal had moeten zeilen. Ook had hij natuurlijk gewoon overstag had kunnen gaan, of even kunnen gaan bijliggen. En hij had ook kunnen weten dat die kardinaal heus niet 2 meter voor het obstakel ligt dus hij had er ook pal achterlangs kunnen gaan.

Gelukkig keek de BB zeiler nog genoeg uit zijn doppen en week hij netjes uit.
Laatst bewerkt: 13 juni 2013 19:38 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 20:16 #406773

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
beewee schreef :
- de groene boeien zijn géén deel van een aangewezen vaargeul, de schepen die in noordelijke richting varen hadden dan immers ergens bij de Oostvaardersdijk moeten varen, want dat was dan de stuurboordswal.
Op het water is er sowieso geen verplichting om stuurboordswal te varen, zoals die er op de weg wel is. Je mag gewoon bakboordswal varen zolang je uitwijkt voor andere schepen die wel stuurboordwal varen (of om een andere reden voorrang hebben).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 13 juni 2013 20:26 #406779

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Correct, maar ik bedoel in dit geval dat je wel errug ver aan de overkant zou moeten varen om er een soort van stuurboordwal van te kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 04:08 #406796

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
We gaan een stukje verder.

We hebben de kaart erbij gepakt in plaats van tekst wat ik had beschreven en dan komen we op het volgende:

De Laterale tonnenlijn is een doorgaande lijn. Die bestaat uit de bakens aan de noord zijde van het paard (MN) en die aan de zuid zijde van het paard (MZ). De nummering kan verouderd zijn maar op de kaart die ik hier heb stopt de noordelijke serie met de MN11 en gaat dan over in de MZ1. Je kan al die groene jongens met elkaar verbinden, zowel de noordelijke als met de zuidelijke, en dan heb je de begrenzing van het vaarwater. Of deze nu wel of niet direct langs een fysieke wal licht, deze begrenzing dient beschouwd te worden als ware het de wal zelf. Met kan hier dus SB wal varen of "verkeerde wal" varen.

De Kardinale betonning staan hier volledig los van. Die duiden op een gevaar en geven de veilige zijde aan. Die maken geen onderdeel uit van de laterale betonning (MN/MZ)

Nu doet zich het volgende voor.

Op het kaartje wat wij hier hebben we de groene tonnen met 1 lijn met elkaar verbonden. Het zal een ouder kaartje zijn want er ligt ook maar Cardinaal op mijn kaart terwijl uit de tekst hier blijkt dat het er 2 waren. In ieder geval ligt die kardinaal TUSSEN de verbonden groene tonnen en de wal. Anders gezegd, als beide schepen echt dicht bij de Cardinaal waren zaten ze BEIDEN binnen dat gebied en dus VOORBIJ de begrenzing van het vaarwater. Geen van beide kon op dat punt dan verkeerde wal varen of SB wal varen (op basis van de groene tonnen dan). In dat geval zou als eerste weer BB/SB van toepassing zijn.

Ergo:
- De laterale betonning mag je doortrekken tot aan Uitdam of tot waar ze tegenwoordig lopen;
- De laterale betoning dien je qua uitwijkplicht te zien als "SB wal" in dit geval;
- De Cardinaal maakt er geen onderdeel van uit;

De vraag nu is:
- Liggen die Cardinalen vandaag BINNEN het gebied tussen de groene tonnen en de wal of ERBUITEN;
- Waren de schepen dus binnen of buiten dat gebied
- Of was zelfs mogelijk 1 schip binnen en 1 schip erbuiten

Wie kan een meest recente kaart scannen met daarop een lijn getrokken door de groene tonnen MET daarop de locatie van de schepen? TS????

Gr Michel
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 04:09 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 04:16 #406798

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Even een klein, maar mogelijk niet onbelangrijk vraagje tussendoor: tot op welke onderlinge afstand mag een BB-zeilend schip z'n koers verleggen zonder daarbij z'n recht op voorrang te verliezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 04:27 #406800

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik weet niet precies wat je bedoeld maar in een BB/SB situatie heeft er niemand recht op voorrang maar heeft er 1 een plicht van uitwijken en de ander als eerste de plicht om koers en snelheid (waar mogelijk) gelijk te houden.

Als je dus de ander wenst aan te spreken op zijn uitwijkplicht dien jij je best te doen om je koers te handhaven. Dat is bij een 7 Bft aan de wind met gieren soms van 10 graden wat lastiger dan bij 1 Bft maar als je aan de wind vaart wordt van je verwacht dat je aan de wind blijft varen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 04:37 #406802

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670

Alleen de lijnen door de rijtjes tonnen, posities van de schepen kan ik niet zo goed inschatten
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 04:42 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 04:38 #406803

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Not funny, ga ik mee mijn hok in.

M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 04:48 #406806

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Aan dit plaatje zou ik zeggen:

- Ten Zuiden van het paard is er geen begrenzing van het vaarwater met laterale betonning. Doordat die er niet is kan je ook geen verkeerde wal varen langs laterale tonnen (BB zeiler)

- Ten Noorden van het paard ligt er laterale betonning echter daar was de BB zeiler nog lang niet en de SB zeiler was er al lang voorbij.

- En indien inderdaad Cardinale betonning gezien moeten worden als zelfstandig geplaatste markering (geen onderdeel van laterale systeem) is er anders dan de wal zelf bij beide Cardinale tonnen geen begrenzing van de vaarweg meer.

Kom ik op terug.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 05:17 #406813

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wat in "onze" zoektocht naar boven komt is het volgende. De "veilige" zijde langs een Cardinale ton is niet letterlijk. Dus de veilige zijde van een Oost Cardinaal is niet de Oostzijde. Het is een sector namelijk bij een Oost Cardinaal tussen NO en ZO. Bij een Noord Cardinaal is die sector tussen NO en NW etc etc.

Dat zou ook logisch maken om een Cardinaal (laat staan 2) geen onderdeel te laten zijn van de begrenzing van de vaarweg (Lateraal systeem) omdat die sector(en) niet in de pas loopt met de MN markering in onderhavig geval. Anders gezegd, als je de groene (MN) laterale markering volgt richting de beide Oost Cardinalen dan kom je de veilige sector van die Cardinaal binnen via de "niet" veilige sector.

Dit puur ter info maar wie weet heb ik het fout.

Gr M
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 05:18 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 06:39 #406860

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Beauty schreef :
Ik weet niet precies wat je bedoeld maar in een BB/SB situatie heeft er niemand recht op voorrang maar heeft er 1 een plicht van uitwijken en de ander als eerste de plicht om koers en snelheid (waar mogelijk) gelijk te houden.

Als je dus de ander wenst aan te spreken op zijn uitwijkplicht dien jij je best te doen om je koers te handhaven. Dat is bij een 7 Bft aan de wind met gieren soms van 10 graden wat lastiger dan bij 1 Bft maar als je aan de wind vaart wordt van je verwacht dat je aan de wind blijft varen.

Gr Michel

Even anders gezegd: waar ligt de grens waarna een wijziging van koers door het BB-zeilende schip kan worden gezien als een onjuiste handeling? Als een BB-zeilend schip op 10 mijl afstand z'n koers dusdanig verlegt dat er een aanvaringskoers ontstaat met een ander schip is dat nog niet gevaarlijk, er is nog voldoende tijd en ruimte voor het SB-zeilende schip om uit te wijken. Op 5 mijl, 3 mijl of 1 mijl zal dat ook nog niet zo zijn. Waar ligt nu de grens waarna een BB-zeilend schip z'n koers en snelheid moet houden t.o.v. en rekening moet gaan houden met een SB-zeilend schip wat in eerste instantie op aanvaringskoers ligt? 0,5 mijl? 0,1 mijl? 5 scheepslengtes? 2 scheepslengtes? Waren beide schepen elkaar al dusdanig dicht genaderd op het moment dat BB-zeiler de kardinaal 'rondde' en dus z'n koers verlegde? M.a.w.: mocht de BB-zeiler z'n koers nog wijzigen en er van uit gaan dat daarna de SB-zeiler nog voldoende gelegenheid had om te reageren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 06:45 #406864

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Toch is er iets vreemds....
Je zou verwachten dat cardinale boeien deel uitmaken van het totale betonningstelsel.
Zou aan het eind van de laterale betonning een scheiding van vaarwater liggen zou er een scheidingston zijn geplaatst die dan wel onderdeel van het laterale stelsel zou zijn.(tenminste als mijn interpretatie op dat punt juist is)
In onderhavige kwestie ligt er geen scheiding van vaarwegen maar dekt de kardinaal de obstructie c.q. hier de wal.
Maakt dat de kardinaal dan geen onderdeel van vaarweg markering?
Kijk ook eens bij de goodwin sands, daar dekken twee carinalen de zuid en noord met daartussen twee rode tonnen.

Ik ga in cassatie... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 07:28 #406897

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Yes cardinalen maken onderdeel uit van de vaarweg markering.

Nope, ze maken geen deel uit van de begrenzing van de vaarwegen

??? inderdaad , ik blijf bezig op de achtergrond maar de docenten staan niet naast me.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 07:36 #406901

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ hans60

Ik ken de wettekst niet als die er al is maar er zijn regels dat duiden dat er alleen een "veilige" vaart gehouden mag worden en dat de ander nog de tijd moet krijgen om aan zijn/haar uitwijkplicht te voldoen. Het zal van de sitauties, omstandigheden en vaartuigen onderling afhangen hoeveel afstand dat dan is.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 07:49 #406904

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Er zijn talloze situaties waar de vaarweg, aangegeven door groene en rode boeien, wordt uitgezet aan de hand van diepten/ondiepte, zoals op de Wadden. Daar hoeven geen kardinalen aan te pas te komen. Ook zijn vaarwegen waar kardinalen en zelfs complete eilanden midden in de vaarweg liggen, zoals het Haringvliet met Tiengemeten. Verder hebben kardinale boeien hun eigen nummering, die niet 'matched' met de omliggende groene en/of rode boeien. Dat zou inderdaad bevestigen dat kardinale boeien niet als onderdeel van de begrenzing van de vaarwegen moeten worden beschouwd.

Naar mijn mening is de functie van 'begrenzing vaarweg' voor MN 1-7 nogal dubieus. Aan de overkant is totaal geen sprake van rode boeien, en een paar mijl zuidwestelijker loopt ook nog eens de volledig betonde vaarweg Oranjesluizen-Houtribsluizen. Het zou logischer zijn als MN 1-7 net als de MIJ 1-7 ook gewoon kardinalen zouden zijn, toch?
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 07:51 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 07:56 #406905

beewee schreef :
Verder hebben kardinale boeien hun eigen nummering, die niet 'matched' met de omliggende groene en/of rode boeien.

op het Wad liggen er vele (> 10) die wel gewoon meenummeren...
een voorbeeldje:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 08:26 #406912

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Baasklusje schreef :
beewee schreef :
Verder hebben kardinale boeien hun eigen nummering, die niet 'matched' met de omliggende groene en/of rode boeien.
op het Wad liggen er vele (> 10) die wel gewoon meenummeren...
een voorbeeldje:
Dat is omdat cardinalen op het Wad ook de scheiding tussen twee vaarwegen van gelijk belang aangeven. In IALA is daar geen rood/groen/rood/groen bolboei voor zoals in SIGNI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 08:30 #406914

Xiphias schreef :
Dat is omdat cardinalen op het Wad ook de scheiding tussen twee vaarwegen van gelijk belang aangeven. In IALA is daar geen rood/groen/rood/groen bolboei voor zoals in SIGNI.

klopt, maar het gaat me om de stelling van beewee dat kardinalen niet meenummeren. Dat doen ze vaak wel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 08:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 08:41 #406917

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Waarom vragen we het niet gewoon aan www.zeilersforum.nl/index.php/...profile/boeienkoning :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 08:48 #406922

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Kun je hem meteen feliciteren met z'n verjaardag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ruimte rondom kardinaal of....... 14 juni 2013 08:58 #406929

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
beewee schreef :
Naar mijn mening is de functie van 'begrenzing vaarweg' voor MN 1-7 nogal dubieus. Aan de overkant is totaal geen sprake van rode boeien, en een paar mijl zuidwestelijker loopt ook nog eens de volledig betonde vaarweg Oranjesluizen-Houtribsluizen. Het zou logischer zijn als MN 1-7 net als de MIJ 1-7 ook gewoon kardinalen zouden zijn, toch?

MN1-7 markeren de begrenzing aan stuurboordzijde van het vaarwater. Dit is echter zo breed dat er geen bakboordzijde te markeren valt, vandaar het ontbreken van de rode betonning. Kardinalen markeren een ongewoon obstakel of ondiepte en dat is het niet. Dichtbij de wal mag je ondiepte verwachten maar bijv. een ondiepte als het Hop midden op het IJsselmeer is daar onverwacht en wordt dus gemarkeerd door kardinalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl