WADnWIND schreef :
Een overheids instantie zal alleen iets in de wet kunnen implementeren als er regels of eisen voor bestaan. Voor jachtenradars zijn eenvoudigweg geen minmale specificaties voor de prestaties. Een dergelijke radar is wel toegelaten op grond van "non interference" basis, maar dat zegt niets over de prestaties.
Voor de binnenvaart en zeevaart zijn wel prestaie normen voorhanden.
En daar kan nog wel eens de dooie mus zitten voor de jacht gebruiker. De overheid zegt bereid te zijn om eventueel jachtenradars te accepteren volgens minimale prestatie norm, welnu die normen zijn er gewoonweg (nog) niet.
De specs voor grote radars liggen nog mijlen ver boven wat de beste jachteradar kan halen op dit moment. De grootste bottleneeck is de horizontale openingshoek. Bij een grote radar ligt dat <1 graad (dacht ik), een jachtenradar haalt 3-7 graden. Dit zo even uit de losse pols. Dit onderscheidingsvermogen wordt natuurkundig bepaald door de afmetingen van de antenne. De kleinste goedgekeurde zeeradar is 4 voet. De grootste jachteradars van 60 cm zijn goed bruikbaar, maar haken die norm niet.
Er zullen dus nieuwe normen moeten komen, maar wie gaat dat doen en betalen?
Deze discussie loopt n.l. al 25 jaar voor de grote (charter)jachten, die een 60cm dome hebben, wel passagiersvervoeren en dus onder klasse vallen.
Je hebt gelijk: als je als overheid iets onmogelijk wil maken dan kan dat: dat zou dan jouw 'dooie mus' zijn. De vraag is of we accepteren dat de overheid varen voor kleine schepen bij slecht zicht onmogelijk maakt. We vragen denk ik veel eerder van de overheid of ze willen bevorderen c.q. het mogelijk willen maken voor kleine schepen om bij slecht zicht veilig te kunnen varen: 'waar een wil is, is een weg'.
Grootste knelpunt daarbij is denk ik niet de technische specificatie van de radar maar het als schipper gecertificeerd zijn om op radar te mogen varen: dat begint met een cursus van een week waarin je wordt geëxamineerd op het kennen en het kunnen. Overigens is dit punt ook op dit moment al duidelijk vastgelegd in de regels hoewel het wél even zoeken is.
Ten aanzien van het 'eisen aan de radar' verhaal: hoe zit het met AIS B waarmee ik het hele BPR en RPR gebied mag bevaren terwijl de grote schepen in dat zelfde gebied een inland AIS moeten hebben die aan andere, hogere, specificaties moet voldoen? Is dat niet de erkenning dat er op vaarwegen voor kleine schepen andere eisen kunnen gelden dan voor grote schepen? Ik zou zeggen: vervang AIS-B in het BPR door 'jachtenradar' en we hebben de tekst voor een nieuwe regeling die zo ingevoerd kan worden.
Als je stelt dat de discussie al 25 jaar voor charterjachten loopt geloof ik dat graag maar charterjachten zijn grote passagiersschepen en daar worden wel iets andere eisen aan gesteld dan aan kleine schepen voor recreatievaart: op alle fronten, de vergelijking gaat denk ik dus een beetje mank.
Ik wacht dus wel even af welke 'mus' er uit de hoge hoed van het Ministerie van I en M komt: kijken of ie leeft