Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 26 juli 2017 19:51 #855653

roozeboos schreef :
zoals je ziet is er maar heel weinig wind. Los is okay, maar hij had inderdaad ietsjes strakker gemogen. Omdat ze fotos kwamen maken had ik even wat anders aan mn hoofd. Zit mn haar goed enzo...

Wind is zo te zien 3 met een tikje 4 erdoor: hier en daar een enkel wit krulletje op een golf.
Bij een trimclinic (weet je wel ;-) ) kijken we af e toe naar het effect van een lossere voorstag bij weinig wind.
De meest voorkomende gedachte is dat je zeil met weinig wind (aan de wind) wel wat diepte kan gebruiken, en dat de voorstag dus wat losser mag.
Maar elke keer blijkt weer dat een strakkere voorstag ook met licht weer (6 kts en minder, 2B) sneller is. Dat zie je direct aan de performancemeter.
Het komt omdat de weerstand (drag) van een dieper zeil ook flink groter is dan van een plat zeil.
Zeker aan de wind telt dat hard aan.
Het gaat om het zoeken naar de balans tussen drive en drag, tussen voortstuwende kracht en weerstand.
Deelnemers aan de clinic zijn elke keer weer verbaasd van het effect....

Positieve bijdrage, niet? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 26 juli 2017 20:03 #855658

Was geen 4 hoor. misschien een plaatselijk vlaagje, maar het was echt maar net 3. Bft is een uurgemiddelde toch? ;)

als ik de boel nog strakker moet zetten met mn toptuig , moet ik aan het hekstag gaan draaien met een paar steeksleutels.
Ik zet m dus zoals ik denk dat ie moet. Solo ga ik daar niet mee klooien in een wedstrijd. Daar is het de boot niet voor.
Maar ik waardeer je positieve bijdrage, ik zal het de volgende keer eens proberen. Ik laat wel weten wat er gebeurt.

Inmiddels heb ik ook de performance in mijn multiviews ingebouwd, dus kan het goed zien nu.

Overigens was de boot ook erg vies onderwater. Dus erg veel zal het niet geholpen hebben.

Maar, vanaf de foto met jou streep is dit al erg off topic, en niet interessant voor TS lijkt me.
Met jou permissie laten we het hier bij
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 26 juli 2017 20:50 #855673

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou dat weet je niet, misschien zit ts het in alle stilte met genoegen te volgen met een zak chips erbij.

Ik zou bijna duizelig worden van zoveel verhalen over alleen het ijsselmeer. En dan ook nog een lesje voorstagspanning erbij. Complete all-in pakket. Wat wil je nog meer.

Wel ff een weekje ervoor uittrekken om alle posts door te nemen.

TS kan vertrouwd op weg als hij even een mooi gemiddelde uit alle adviezen en meningen haalt, en ik hoop dat hij dan voor het mooie niet vergeet de voorstag te spannen. :woohoo:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 20:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 05:52 #855702

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Zonder woorden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 06:01 #855704

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Waar op het ijselmeer is dat? :unsure:
Zeker voor Urk... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 06:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 09:19 #855745

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 350
Fly-Tour schreef :
Nou dat weet je niet, misschien zit ts het in alle stilte met genoegen te volgen met een zak chips erbij.

Ik zou bijna duizelig worden van zoveel verhalen over alleen het ijsselmeer. En dan ook nog een lesje voorstagspanning erbij. Complete all-in pakket. Wat wil je nog meer.

Wel ff een weekje ervoor uittrekken om alle posts door te nemen.

TS kan vertrouwd op weg als hij even een mooi gemiddelde uit alle adviezen en meningen haalt, en ik hoop dat hij dan voor het mooie niet vergeet de voorstag te spannen. :woohoo:

Precies! ;) Ik lees dit topic regelmatig door. Zitten hele handige tips en trucs bij. Echter; de kaart gaat gewoon in de kuip, met zo'n 'citronella kaars' er op zodat ie niet wegwaait. Werkt prima. Parallel liniaal heb ik niet. Koers wordt dus lekker gokken. Opkruisen vind ik leuk, dus dat ik zeker doen. Dan heb ik pas het gevoel dat ik 'echt' aan het zeilen ben. En een beetje buiswater er over heen (buiskap heb ik niet), maakt het alleen maar leuker.

Verder, ik word niet bang van de verhalen, hoogstens wat meer oplettend dan toch al het geval was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 09:45 #855750

tuur schreef :
Verder, ik word niet bang van de verhalen, hoogstens wat meer oplettend dan toch al het geval was.

Je hebt hem begrepen Tuur! Lekker genieten op je boot. Een beetje opletten moet je bij alles in het leven.
Met risico's kan je beste omgaan als je weet dat ze bestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 10:12 #855753

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
tuur schreef :
Precies! ;) Ik lees dit topic regelmatig door. Zitten hele handige tips en trucs bij. Echter; de kaart gaat gewoon in de kuip, met zo'n 'citronella kaars' er op zodat ie niet wegwaait. Werkt prima. Parallel liniaal heb ik niet. Koers wordt dus lekker gokken. Opkruisen vind ik leuk, dus dat ik zeker doen. Dan heb ik pas het gevoel dat ik 'echt' aan het zeilen ben. En een beetje buiswater er over heen (buiskap heb ik niet), maakt het alleen maar leuker.

Verder, ik word niet bang van de verhalen, hoogstens wat meer oplettend dan toch al het geval was.

Top!
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 10:34 #855755

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zonder parrallelliniaal kun je ook nog redelijk precies de boel gelijk houden als je 2 rechte dingen neemt, bijvoorbeeld een latje en je liniaal uit je bureau la thuis.

Ik had er ook geen en zette het uit met twee stukjes hard karton die rechte kanten hadden
:laugh: en toch kwam ik precies waar ik naartoe wilde.

Nog iets: neem 'n radio mee. Hoor je op de wal nog een keer datzelfde liedje, dan wordt je herrinnerd aan die mooie IJsselmeervakantie en wil je graag weer.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 10:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 11:37 #855775

FT, kún je eigenlijk kruisen met jouw boot? Of vaar je dan over de grond netto iets hoger dan halvewind heen en weer? Wel weer mooi dat je boot moeiteloos brekers van 1.80 (zo hoog als een mán!) aan kan! Als jij de op je A4tje opgeschreven of "met houten latjes" bepaalde koersen vaart, met wat voor drift houd je dan rekening?

Over kaart in de kuip: laat maar, ik ben van een te oude stempel blijkbaar. Navigeren doe je binnen en je komt weer naar buiten met een kompaskoers in je hoofd en enig begrip heo het er om je heen uit ziet en wanneer het tijd wordt weer eens naar binnen te gaan navigeren. Kaart op schoot is handig voor de bijrijder in een auto, die kan dan elke 3 minuten zeggen "rechtsaf" (of iets dergelijks). Op het water gaat het zo hard niet...
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 11:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 13:50 #855818

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nachtvlinder schreef :
FT, kún je eigenlijk kruisen met jouw boot? Of vaar je dan over de grond netto iets hoger dan halvewind heen en weer? Wel weer mooi dat je boot moeiteloos brekers van 1.80 (zo hoog als een mán!) aan kan! Als jij de op je A4tje opgeschreven of "met houten latjes" bepaalde koersen vaart, met wat voor drift houd je dan rekening?

Over kaart in de kuip: laat maar, ik ben van een te oude stempel blijkbaar. Navigeren doe je binnen en je komt weer naar buiten met een kompaskoers in je hoofd en enig begrip heo het er om je heen uit ziet en wanneer het tijd wordt weer eens naar binnen te gaan navigeren. Kaart op schoot is handig voor de bijrijder in een auto, die kan dan elke 3 minuten zeggen "rechtsaf" (of iets dergelijks). Op het water gaat het zo hard niet...

Modern times Skipper !! Ik houd er ook niet van hoor om een kaart in de kuip te hebben. B) Maar in Noorwegen of Zweden ontkom je er soms niet aan als je tussen de eilanden door moet.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 14:01 #855824

Twee driehoeken die je langs elkaar schuift, vele malen beter dan zo´n parallel lineaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 14:11 #855830

Toch nog even hoor, als ik het zo lees gebruikt iedereen dus fysieke kaarten en een lineaal en geodriehoek en wat dies meer zij. En niemand dus Navionics of de ANWB waterkaarten app op de mobiel?
Bij de navigatiehoek heb ik een wat oudere garmin plotter hangen die ik nooit gebruik, kaarten gebruik ik ook niet. Maar sinds het bestaan van de IPhone gebruik ik gewoon voor navigatie de ANWB waterkaarten app (en laatst gratis de Navionics app, 15 dagen op proef).
Ben ik dan echt zo'n vreemde eend in de bijt?
Neem ik echt ongekende risico's vanwege de kans dat er een plensje water op het verkeerde moment op mijn mobiel komt en ik dan radeloos tegen alle kusten van het IJsselmeer tegelijk ga zitten opboeksen?
Of ben ik dan die ene zeldzame zeiler met een gat in zijn hand die het astronomische bedrag van € 39 per jaar voor de ANWB waterkaarten app uitgeeft?
Of misschien komt het doordat ik zo'n kille moderne metroman ben die niet meer de romantiek van passers en potloden en gummetjes in ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 14:26 #855842

je bent niet de enige hoor.
ik gebruik wingps , tot volle tevredenheid

Ik heb nog wel een kaart aan boord. Is ook wel handig voor het grote overzicht.
Lang geleden dat ik een passer en liniaal in mn hand heb gehad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 14:43 #855848

Bauke Dufour schreef :
Toch nog even hoor, als ik het zo lees gebruikt iedereen dus fysieke kaarten en een lineaal en geodriehoek en wat dies meer zij. En niemand dus Navionics of de ANWB waterkaarten app op de mobiel?

Veel zeilers zijn...'ietsjes conservatief'. Zal met de leeftijd te maken hebben. Niks van aantrekken. Ondanks een cursus TKN heb ik nog nooit iets anders gebruikt dan een plotter+apps en zal dat ook nooit meer doen. Neem zelfs niet eens meer kaarten aan boord. Zelfs als de stroom helemaal wegvalt kan de iPad zelf het nog een dag volhouden (niet te vaak kijken), is die leeg dan hebben we nog een volle iPhone met dezelfde mogelijkheden. Alleen gaan ze nooit leeg want voor je 20,- euro koop je tegenwoordig een powerbank waarmee je diezelfde iPhone nog 4 keer helemaal kunt laden.

Die hang naar vroeger zit er toch diep in bij sommigen. Geen idee waarom, niemand die op het werk nog een brief uittypt op een typmachine toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 14:51 #855852

Heb het hele spul natuurlijk aan boord, kaart, liniaal, passer, enz, voor noodgevallen wel te verstaan.

Enkele weken geleden hoog aan de wind van Urk naar Enkhuizen gezeild, windje 4/5 met dito golven.
Kan iemand mij eerlijk vertellen hoe je in een kleine boot met 30 graden helling al stampend en/of rollend met overkomend buiswater, buiten met een papieren kaart navigeert...?
Ik heb dan echt mijn handen vol aan andere dingen hoor, kan dan zowiezo niet weg bij de helmstok...

Ben in die omstandigheden dan heel blij met mijn Ipad achter de buiskap.

Met alle respect voor TS, maar als ik dan lees over een papieren kaart in de kuip met een citronella kaars erop voor het wegwaaien... Mijn ervaringen daar zijn toch echt anders. :)
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 16:08 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 15:04 #855853

Evaluationcopy schreef :

Die hang naar vroeger zit er toch diep in bij sommigen. Geen idee waarom, niemand die op het werk nog een brief uittypt op een typmachine toch?

Waarom zou je met een zeilboot van Lelystad naar Medemblik varen? Met een motorboot of een auto gaat het vele maken sneller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 16:32 #855865

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nachtvlinder schreef :
FT, kún je eigenlijk kruisen met jouw boot? Of vaar je dan over de grond netto iets hoger dan halvewind heen en weer? Wel weer mooi dat je boot moeiteloos brekers van 1.80 (zo hoog als een mán!) aan kan! Als jij de op je A4tje opgeschreven of "met houten latjes" bepaalde koersen vaart, met wat voor drift houd je dan rekening?

Over kaart in de kuip: laat maar, ik ben van een te oude stempel blijkbaar. Navigeren doe je binnen en je komt weer naar buiten met een kompaskoers in je hoofd en enig begrip heo het er om je heen uit ziet en wanneer het tijd wordt weer eens naar binnen te gaan navigeren. Kaart op schoot is handig voor de bijrijder in een auto, die kan dan elke 3 minuten zeggen "rechtsaf" (of iets dergelijks). Op het water gaat het zo hard niet...


Hoe hoog die golven precies waren weet ik ook niet, maar wel grof hoog. Had ook 1,5 kunnen zijn hoor. Neem die 1,8 meter die ik ooit genoemd heb nou niet te letterlijk.

Gek genoeg heeft het ding helemaal niet zoveel drift als je denkt, ondanks zijn loefgierigheid en lompheid. Vooral niet als de gang er lekker in zit vanaf 3 bft. Check soms de positie via de GPS en dan weet ik of ik nog een beetje op de lijn zit. Meestal eigenlijk wel.

Heeeel hoog aan de wind komt dit bakbeest natuurlijk niet. Hoger kan wel, maar dat remt wel wat af op die golven, deze boot heeft daar wat meer last van door zijn volle rompvorm. Ja, het is geen loper, wat verwacht je.

Ik ben een aantal keren met bijna noordenwind van Marken naar Enkhuizen gezeild met een VOOORAF vastgestelde koers en heb daar niet veel vanaf geweken, soms iets binnen die koers west van de lijn gezeild voor eventuele drift en mocht de wind ineens meer noordelijk worden , dat ik dan wat afvallen kan en niet hoef te kruisen om bij de bestemming te komen, maar kwam dan ook hoger uit bij de vaste wal richting Enkhuizen. Daar bij Oosterleek in de buurt. Daar voorbij draaide de wind toch iets en moest ik later in de krabbersgeul kruisen, dat ging gewoon. !



Allemaal prima hoe iedereen alles wil en doet verder met die kaarten, over de kaarten ga ik niet in discussie, daar word ik een beetje moe van... :whistle:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 17:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 17:06 #855866

Evaluationcopy schreef :
Bauke Dufour schreef :
Toch nog even hoor, als ik het zo lees gebruikt iedereen dus fysieke kaarten en een lineaal en geodriehoek en wat dies meer zij. En niemand dus Navionics of de ANWB waterkaarten app op de mobiel?

Veel zeilers zijn...'ietsjes conservatief'. Zal met de leeftijd te maken hebben. Niks van aantrekken. Ondanks een cursus TKN heb ik nog nooit iets anders gebruikt dan een plotter+apps en zal dat ook nooit meer doen. Neem zelfs niet eens meer kaarten aan boord. Zelfs als de stroom helemaal wegvalt kan de iPad zelf het nog een dag volhouden (niet te vaak kijken), is die leeg dan hebben we nog een volle iPhone met dezelfde mogelijkheden. Alleen gaan ze nooit leeg want voor je 20,- euro koop je tegenwoordig een powerbank waarmee je diezelfde iPhone nog 4 keer helemaal kunt laden.

Die hang naar vroeger zit er toch diep in bij sommigen. Geen idee waarom, niemand die op het werk nog een brief uittypt op een typmachine toch?


Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 17:06 #855867

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
keeszeiler schreef :
Evaluationcopy schreef :

Die hang naar vroeger zit er toch diep in bij sommigen. Geen idee waarom, niemand die op het werk nog een brief uittypt op een typmachine toch?

Waarom zou je met een zeilboot van Lelystad naar Medemblik varen? Met een motorboot of een auto gaat het vele maken sneller

Varen is toch leuk.

Die motorboot houdt zich veel minder goed hoor dan ons zeiljacht wat erin gedrukt wordt door de zeilen.

Ik zou voor geen goud met een kleine motorboot van plm 8 m dat Ijsselmeer over willen steken met flinke rollers bij 4-5 bft. Wel met de zeilboot.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 17:12 #855871

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Ach ja smooth memories , ik had het allemaal, vaarbewijzen, marifoon certificaten, de hele mikmak.
Ook hevige interesse (toen al) in digitale navigatie, mijn cursusdocent spuwde er op, dat was helemaal niks en zou ook nooit wat worden. Ik werkte (zijdelings weliswaar) met Wayplan onder DOS. Wie kent DOS nu eigenlijk nog? En Wayplan?.
Het Markermeer en IJsselmeer op voor de eerste keer, écht een belevenis hoor maar het het werkte perfect moet ik zeggen, het had nog niet de accurate positie van dit moment en nog met European 1950 chart data. Daar zijn nog heel wat vergissingen mee gemaakt met de huidige normaal instelling op WGS84.
Ik vermoed dat daarmee nog steeds fouten mee worden gemaakt als ik soms lees dat een rock o.i.d. 400 meter verder zou moeten liggen dan de kaart aangaf. Laat dat nu precies het verschil zijn tussen de "1950" en "84".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 17:27 #855877

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ouderwets? Ach, ik geloof dat ik bij de 0,01% hoor als early bitcoin adaptor.

Anyway: ik heb een fraaie 12 inch plottert in de kuip en die staat aan, maar meestal pak ik de kaart en de plotter om een koers te bepalen op het IIsselmeer.

Op zee natuurlijk plotten in de kaart om het uur, soms om de 2 uur.

Mensen die geen kaart meenemen begrijp ik niet, dat dan weer wel. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 17:37 #855884

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Airgead schreef :
Mensen die geen kaart meenemen begrijp ik niet, dat dan weer wel. :woohoo:

Ach, de S.I. verplicht schepen om papieren kaarten inclusief alle aanvullingen aan boord te hebben, zo houdt een instantie zichzelf in stand, de kaarten werden ongeopend elk jaar vervangen op de bij mij bekende schepen...
Op mijn trip naar en bij Scandinavië had ik niet eens meer papieren kaart bij me.
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 17:38 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 19:00 #855914

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
JeePee schreef :
Airgead schreef :
Mensen die geen kaart meenemen begrijp ik niet, dat dan weer wel. :woohoo:

Ach, de S.I. verplicht schepen om papieren kaarten inclusief alle aanvullingen aan boord te hebben, zo houdt een instantie zichzelf in stand, de kaarten werden ongeopend elk jaar vervangen op de bij mij bekende schepen...
Op mijn trip naar en bij Scandinavië had ik niet eens meer papieren kaart bij me.

Ik weet dat "de grote vaart" (vaak?) geen papier meer gebruikt, maar die hebben triple redundancy en meerdere grote schermen. Dat begrijp ik dan weer wel. Een professioneel systeem met genoeg schermoppervlakte en resolutie en rechstreekse updates via de satteliet. Niet te vergelijken natuurlijk met de situatie aan een plezierjachtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stelt niks voor, maar toch... IJsselmeer 27 juli 2017 20:07 #855944

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Airgead schreef :
Ouderwets? Ach, ik geloof dat ik bij de 0,01% hoor als early bitcoin adaptor.

Anyway: ik heb een fraaie 12 inch plottert in de kuip en die staat aan, maar meestal pak ik de kaart en de plotter om een koers te bepalen op het IIsselmeer.

Op zee natuurlijk plotten in de kaart om het uur, soms om de 2 uur.

Mensen die geen kaart meenemen begrijp ik niet, dat dan weer wel. :woohoo:

+1
En het grote voordeel van een papieren kaart is dat je die mee in de kuip kan nemen B) Op windjammers namen ze ook graag de kaart mee naar buiten (zie kaartentafel links op de foto). En alle info staat er op, ook als ik uitzoom (van wat verder weg kijk). Misschien heb je op een groot computerscherm ook voldoende overzicht, maar op mijn 9 duims plotter niet. En dat computerscherm zit vast aan de kaartentafel.
En was er niet een VOR-boot (met grote schermen) op een rots gevaren omdat de navigator niet had ingezoomd?
Dus op de kaart bekijk ik wat ik ga doen en op de plotter wat er gebeurt. Eventueel met waypoints in de plotter. Werkt voor mij perfect.
Bijlagen:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl