Shit happens. 100% Veiligheid is een illusie.
Wat je wel kunt doen:
1. zorg dat je lifeline van goede kwaliteit is (breeksterkte)
2. zorg dat je lifeline met één hand te open/sluiten is, zodat je niet (met beide handen) met je sluiting staat te prutsen
3. zorg dat je lifeline makkelijk aan te haken is (grote opening)
Als punt 2 en 3 niet in orde zijn gebruik je de lifeline niet wanneer het er op aan komt. Schroefcarabiners werken alleen goed als je onderweg niet over hoeft te haken aan een ander punt. Bij veel zeiljachten kan dat vooralsnog alleen door een lange webbing in het gangboord, maar dat is een slecht idee, want last but not least:
4. zorg dat je lifeline zo verankerd zit dat je niet buiten de reling kunt komen. Meegesleurd worden is in veel gevallen ook verdrinken.
Er zijn wel
ontwikkelingen die de kans op verdrinking bij het meesleuren verminderen, maar de meeste zeilers beschikken hier niet over en je kunt ook op je rug nog steeds verdrinken. Een andere optie is om een sluiting te nemen die ook onder spanning te openen is, maar dat werkt alleen als de MOB bij bewustzijn is en het verhoogt het risico op spontaan losgaan als je ergens achter blijft hangen.
Toch naar mijn idee een nuttig aandachtspunt van de MAIB. Als je hierdoor in je eigen systeem aan boord iets kunt verbeteren is dat winst. Als producenten met een sluiting kunnen komen die beter tegen hoge en zijdelingse belasting kan (met handhaving van punt 2 en 3) is dat ook mooi.
Nog wat leesvoer voor wie zich er iets meer in wil verdiepen:
Is it safe to use a tether?
MOB myth busted
MOB lifesaving lessons learned at sea