Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 16:42 #1320054

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
koko schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
CRS = RCC

Dit zinnetje zegt boekdelen over de ontwerp principes die gebruikt zijn voor het dsc systeem. Vergelijk dat maar eens met hoe het huidige mobieltje is ontworpen. Immers ook een telecommunicatie apparaat. Hoeveel cursussen en onbegrijpelijke handleidingen met vele niets zeggende afkortingen moet je daarvoor doornemen voordat je een whatsappje kunt versturen ?

Ik kan me vinden in je punt, maar de maritieme wereld en deze uitvindingen zijn van ver voor het intuïtieve tijdperk. Het heeft ook wel wat.

Oude troep moet je opruimen.

Schrijf ff een brief aan het IMO, dan is het zo opgelost (20-30 jaar)


Ik ga zeker hun werk NIET doen. Ik ga er vanuit dat zo'n club gewoon hun werk op een goede manier uitvoeren. Als je na drie decennia kunt constateren dat het door jou bedachte systeem nog steeds niet in redelijke mate wereldwijd is geïmplementeerd zou er ergens toch een lampje moeten gaan branden. Gelukkig heeft men wel ingezien dat het afschaffen van het uitluisteren van kanaal 16 door de diverse kustwachten toch niet zo'n goed idee was. Nu nog de volgende logische stap en toegeven dat het dsc gebeuren gewoon helemaal geen goed plan was.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 16:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 16:53 #1320058

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
GMDSS en betrouwbaar alarmeren

Op 1 Epirb, werkt gegarandeerd om het hele circus opgang te krijgen
Op 2 SAT-C idem





Op 3 en 4 VHF DSC en MF/HF DSC, of het knopje wat toevoegt !! direct door naar voice is echt niet slechter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 17:29 #1320072

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Even voor de goede orde... De termen DSC en DSC-distress worden hier beiden soms genoemd als noodoproep maar verschillen toch wezenlijk van elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 22:14 #1320189

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
henkvd schreef :
Is nu eenmaal een eis dat MMSI en ATIS niet vrij veranderd kunnen worden door de gebruiker, dat er wat lekken zijn waardoor de gebruiker de weg vindt om de boel te resetten, ja wat op straat ligt kun je niets meer aan doen.

De eerste keer uit de doos wordt de willekeurige koper capabel geacht.
Een tweede keer niet? ? ?
Een complete fabrieksreset door de gebruiker tot nieuw uit doos zou dan niet mogen?

Dat is ook niet zo. Geregeld is dat het niet “makkelijk” kan.
Daarom komen er steeds meer vhf’s waarbij dit wel kan.
Voorbeelden:
SH HH 890 zit kabel en software bij (in ieder geval bij aankoop in NL)
Sailor 6215: kabel en software niet te koop in NL; wel elders in EU.
Wat dan wel gek is dat je dan plotseling als willekeurige gebruiker alles (echt alles) tot kanalen set en tri-band onder Atis in kan stellen. En dat is juist wel verboden.

Het enige wat ik bepleit is: free reset mmsi (en atis) en als alternatief free total factory reset.

Het is niet verboden om te implementeren, maar de markt heeft geaccepteerd dat het niet tot weinig gebeurd. We moeten ophouden dit te accepteren.

En, bij alle vhf’s kan het. Remote service voor remote sailors is gewoon geimplementeerd.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 22:16 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 30 aug 2021 22:33 #1320191

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
3Noreen schreef :
Er is een verhaal van een KNRM boot die boven de wadden eilanden een 360 graden rol gemaakt heeft waarbij de elektronica dusdanig nat geworden was dat het aantal alarmen niet meer te harden was. De bemanning heeft het paneel waarachter het spul zat open gemaakt en alle elektronica er achter er helemaal uit gerost. Dat zijn dus professionals die getraind zijn om hun hoofd cool te houden. ;) Moraal; een alarm wat een takke herrie maakt moet heel spaarzaam ingezet worden. Dat elke jojo in een omtrek van 20 mijl dat bij jou aan boord kan veroorzaken is buitengewoon contra productief.

Er zijn vliegtuigen neergestort omdat de crew elkaar amper nog kon verstaan en al helemaal niet meer kon nadenken, door het door elkaar getoeter van diverse alarmen, die op zichzelf niet onoverkomelijk waren geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 31 aug 2021 06:16 #1320215

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
Misschien kort na de Grote Oorlog ja, maar recenter?
Zelfs een brandalarm in een bedrijf kan met een simpele reset van een knop het alarm doen zwijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 31 aug 2021 22:01 #1320606

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Toen hadden ze de waarschuwingspiepjes nog niet uitgevonden hoor.

Nee de luchtvaartautoriteit was tot voor heel kort echt van mening dat het absoluut onmogelijk moest zijn een alarm te missen of negeren, dus het zwijgen opleggen was uit den boze.

Pas heel recent mag dat weer, en bouwen fabrikanten het mondjesmaat in, omdat men is gaan erkennen dat de crew er ook gewoon stapelgek van kan worden en/of elkaar niet meer kan verstaan. De laatste dergelijke incidenten zijn nog wel deze-eeuws...

Niet dat ik er nou zo veel van weet, maar ik heb heel veel tv gekeken :woohoo: ;)
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 22:02 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 06:37 #1320635

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
koko schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
CRS = RCC

Dit zinnetje zegt boekdelen over de ontwerp principes die gebruikt zijn voor het dsc systeem. Vergelijk dat maar eens met hoe het huidige mobieltje is ontworpen. Immers ook een telecommunicatie apparaat. Hoeveel cursussen en onbegrijpelijke handleidingen met vele niets zeggende afkortingen moet je daarvoor doornemen voordat je een whatsappje kunt versturen ?

Ik kan me vinden in je punt, maar de maritieme wereld en deze uitvindingen zijn van ver voor het intuïtieve tijdperk. Het heeft ook wel wat.

Oude troep moet je opruimen.

Schrijf ff een brief aan het IMO, dan is het zo opgelost (20-30 jaar)


Ik ga zeker hun werk NIET doen. Ik ga er vanuit dat zo'n club gewoon hun werk op een goede manier uitvoeren. Als je na drie decennia kunt constateren dat het door jou bedachte systeem nog steeds niet in redelijke mate wereldwijd is geïmplementeerd zou er ergens toch een lampje moeten gaan branden. Gelukkig heeft men wel ingezien dat het afschaffen van het uitluisteren van kanaal 16 door de diverse kustwachten toch niet zo'n goed idee was. Nu nog de volgende logische stap en toegeven dat het dsc gebeuren gewoon helemaal geen goed plan was.

DSC is in mijn beleving wel een goede ontwikkeling, alleen de implementatie door de verschillende fabrikanten is onnodig ingewikkeld.
Mijn oude Navman 2700 heeft een goede structuur en een heldere uitleg in de handleiding.
Voor de modernere Standaard Horizon portofoon kan ik dit niet zeggen. Daar moet je bijna een universitair diploma voor hebben. Onnodig ingewikkeld gemaakt en nog ingewikkelder beschrijving.

De geluidsalarmen voor DSC oproepen zouden inderdaad ook wat minder mogen. Uitgezonderd de noodoproepen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 08:09 #1320676

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Tony2920 schreef :
De geluidsalarmen voor DSC oproepen zouden inderdaad ook wat minder mogen. Uitgezonderd de noodoproepen.

Voor mij, en misschien voor veel andere gebruikers, is het akelige volume van de 'ringtone' een belangrijke reden om niet via DSC op te roepen voor normaal overleg.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 09:55 #1320721

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
Dat geeft ook een heel ander piepje en kan je uitzetten voor "routine calls"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 13:44 #1320817

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Jaren geleden waren we in de stad Groningen en maakte de stekker van mijn RS 8300 sluiting waardoor er een noodoproep uitging. (!) Agentschap had alleen mijn huistelefoon en belde naar iemand paar deuren verder in mijn straat omdat diens partner dezelfde achternaam heeft.
Zij verwees naar de "bootjesman" paar deuren de andere kant op in mijn straat.
Deze botenmakelaar had mijn 06 nr en ik werd dus aan boord gebeld door de kustwacht.
Binnen 10 minuten na de oproep!
Het verbaasde de kustwacht dat mijn oproep door de mast in Woensdrecht en ergens in het oosten (Drente?) opgepikt was, ze wisten dus ook niet waar te zoeken en op te roepen wat wel geprobeerd is.
Laatst bewerkt: 01 sept 2021 13:45 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 16:03 #1320863

Dat is wel een heel….uhm…apart…verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 17:59 #1320906

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Calidris schreef :
Dat geeft ook een heel ander piepje en kan je uitzetten voor "routine calls"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die mogelijkheid heb ik nog niet gevonden, zal volgend weekend even kijken of ik dat kan vinden in mijn toestellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 18:03 #1320907

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Waterblok schreef :
Jaren geleden waren we in de stad Groningen en maakte de stekker van mijn RS 8300 sluiting waardoor er een noodoproep uitging. (!) Agentschap had alleen mijn huistelefoon en belde naar iemand paar deuren verder in mijn straat omdat diens partner dezelfde achternaam heeft.
Zij verwees naar de "bootjesman" paar deuren de andere kant op in mijn straat.
Deze botenmakelaar had mijn 06 nr en ik werd dus aan boord gebeld door de kustwacht.
Binnen 10 minuten na de oproep!
Het verbaasde de kustwacht dat mijn oproep door de mast in Woensdrecht en ergens in het oosten (Drente?) opgepikt was, ze wisten dus ook niet waar te zoeken en op te roepen wat wel geprobeerd is.

Mast in Woensdrecht die een DSC ontvangt uit Drente van een ship in Groningen ? ? ?
Ik denk niet dat ik het verhaal begrepen heb.
Ik mag hopen dat een noodoproep uit Groningen niet in Woensdrecht op een mast ontvangen moet worden. Maar bvb in Den Helder.
Want al is die mast in Woensdrecht hoog, hij zal niet hoog genoeg zijn om Groningen te zien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 18:11 #1320915

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Groningen Woensdrecht, met de juiste condities hoeft dat geen probleem te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 19:33 #1320948

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
Kustwacht heeft in de binnenlanden überhaupt geen masten of dekking.
Afdeling sterke verhalen? :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 20:33 #1320960

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Calidris schreef :
Kustwacht heeft in de binnenlanden überhaupt geen masten of dekking.
Afdeling sterke verhalen? :unsure:

Ja Woensdrecht heeft geen haven, (meer). Ligt ook niet echt aan een rivier.
Er is een vliegveld, en daar staan wat hoge ontvangstantennes, maar of de Kustwacht die gebruikt.
Afstand Woensdrecht Groningen 302 Km ?
Lijkt me dat Den Helder, Brandaris, Harlingen en zelfs Amsterdam een stuk dichter zitten.
Mogelijks kunnen ze vanuit het Kustwachtgebouw in Den Helder Groningen zelfs met een portofoon ontvangen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 01 sept 2021 20:37 #1320962

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
henkvd schreef :
Groningen Woensdrecht, met de juiste condities hoeft dat geen probleem te zijn.
Nou ontving ik Dover Coast graurd vandaag weer luid en duidelijk in Den Osse (Brouwershaven).
Maar dat is toch echt niet elke dag het geval.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:08 #1321056

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
Het probleem is ook niet de afstand, dat kan onder bepaalde omstandigheden prima. Het gaat om de onwaarschijnlijke combinatie Woensdrecht en kustwacht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:17 #1321059

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.

Ik kwam in de appstore SARMOB tegen: apps.apple.com/mt/app/sarmob/id1239179505

Interessant, zou je ook apps hebben die, al dan niet na bevestiging of langdurig niet gereset alarm (schipper overboord), automatisch de kustwacht/nabije schepen alarmeren, via GPRS/4G en wellicht met een bluetooth/wifi relay naar de boordcomputer/(hand)marifoon/sateliettelefoon, een bericht incl positie, schipinfo (positie opvarenden/MOB!)?

Deze wereld kan zoveel beter? Of is dit er allang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:18 #1321060

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Het verhaal is van jaren geleden. Interpretatie neemt over de jaren vaak een loopje met details.
De strekking was de vasthoudendheid bij het opvolgen van een alarm. Die kan ik beamen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:21 #1321062

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Calidris schreef :
Het probleem is ook niet de afstand, dat kan onder bepaalde omstandigheden prima. Het gaat om de onwaarschijnlijke combinatie Woensdrecht en kustwacht.

Tijd voor een bekentenis.
Nog in de nl.sport.varen tijd had jij ook eens zo'n verhaal over het testen van de rode knop. Als je hem maar weer op tijd losliet, gaf je geen vals alarm en wist je toch hoe, c.q. òf het werkte.

Ik proberen, terwijl ik gewoon op mijn toenmalige ligplaats bij wsv De Kil in Willemsdorp lag.
Het ging natuurlijk mis. Ik jaste er toch een alarm uit. Binnen een halve minuut kwam de Kustwacht op VHF16: of het serieus was? Ze hadden mijn positie gezien en al een vermoeden gekregen.
Na uitvoerige excuses mijnerzijds werd het gesprek weer beëindigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:22 #1321063

Tony2920 schreef :
Calidris schreef :
Dat geeft ook een heel ander piepje en kan je uitzetten voor "routine calls"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die mogelijkheid heb ik nog niet gevonden, zal volgend weekend even kijken of ik dat kan vinden in mijn toestellen.

Heb net de 1400 gekocht, dit stond in de NL handleiding (door copy paste is de layout wat verhusseld) :
10.4.6 Het belsignaal voor individuele oproepen instellen
Wanneer er een individuele oproep wordt ontvangen, laat de marifoon gedurende 2
minuten (standaardinstelling) een belsignaal horen. Via deze selectie kan de duur van
het belsignaal voor individuele oproepen gewijzigd worden.
1. [ ] ➠“SETUP” ➠“DSC SETUP” ➠“INDIVIDUAL RING”
2. Druk op toets [▲] of [▼] om de duur van het belsignaal
van een individuele oproep te selecteren en druk
vervolgens op de schermtoets [ENTER].
BACK ENTER
INDIVIDUAL RING
10 sec
15 sec
20 sec
2 min
3. Druk op toets [16/S] of druk op schermtoets [CLR] om terug te keren naar
marifoonbediening.
45
Op de marifoon kan het belsignaal voor individuele oproepen uitgezet worden.
1. [ ] ➠ “SETUP” ➠ “DSC SETUP” ➠ “DSC BEEP”
2. Selecteer “DSC BEEP” met toets [▲] of [▼] en druk
vervolgens op de schermtoets [SELECT].
BACK SELECT
DSC SETUP
AUTO CH CHANGE
AUTO ACTION TIMER
POS UNFIX WAIT
DSC BEEP
3. Selecteer “INDIVIDUAL” met toets [▲] of [▼] en druk
vervolgens op de schermtoets [SELECT].
BACK SELECT
DSC BEEP
INDIVIDUAL
ALL SHIPS
GROUP
POS REQUEST
ON
ON
ON
OFF
4. Druk op toets [▲] of [▼] om “OFF” te selecteren en
druk vervolgens op de schermtoets [ENTER].
BACK ENTER
INDIVIDUAL
OFF
ON
5. Druk op toets [16/S] of druk op schermtoets [CLR] om terug te keren naar
marifoonbediening.
Als u het belsignaal weer wilt aanzetten, dan kunt u bovengenoemde procedure gewoon
herhalen; druk daarvoor op toets [▲] of [▼] om “ON” in stap 4 hierboven te selecteren.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:32 #1321069

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
Thijs1971 schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.

Ik kwam in de appstore SARMOB tegen: apps.apple.com/mt/app/sarmob/id1239179505

Interessant, zou je ook apps hebben die, al dan niet na bevestiging of langdurig niet gereset alarm (schipper overboord), automatisch de kustwacht/nabije schepen alarmeren, via GPRS/4G en wellicht met een bluetooth/wifi relay naar de boordcomputer/(hand)marifoon/sateliettelefoon, een bericht incl positie, schipinfo (positie opvarenden/MOB!)?

Deze wereld kan zoveel beter? Of is dit er allang?

Hoeveel onbetrouwbare extra schijven wil je in het systeem nog verknopen?

HenkvD schreef al:

- 406 EPIRB, al dan niet als PLB.
- Inmarsat
- Iridium LT-3100S.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 02 sept 2021 08:37 #1321070

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
Thijs1971 schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Afin, wat de gebruiker moet weten is dat een distress zonder positie zinloos is

Steve Jobs had je onmiddellijk de laan uit gestuurd. Niet de gebruiker moet dat weten maar de software van je marifoon. Geen positie, dan meld de software dat aan de gebruiker en verzend geen nutteloos bericht. Maar het bevestigd weer het punt over het ontwerp uitgangspunt van dsc wat ik hier boven al vermeld heb.

Ik kwam in de appstore SARMOB tegen: apps.apple.com/mt/app/sarmob/id1239179505

Interessant, zou je ook apps hebben die, al dan niet na bevestiging of langdurig niet gereset alarm (schipper overboord), automatisch de kustwacht/nabije schepen alarmeren, via GPRS/4G en wellicht met een bluetooth/wifi relay naar de boordcomputer/(hand)marifoon/sateliettelefoon, een bericht incl positie, schipinfo (positie opvarenden/MOB!)?

Deze wereld kan zoveel beter? Of is dit er allang?

Als de geruchten over nieuwe Iphones kloppen, kan het een aanvulling zijn:

www.bloomberg.com/news/article...ones-for-emergencies
Bijlagen:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 sept 2021 08:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl