Om te voorkomen dat mede ZF 'ers dezelfde fout maken bij aankoop van een nieuwe marifoon als ik hierbij een waarschuwing:
Als je een DSC marifoon koopt vanwege de mogelijkheid om in geval van een noodsituatie op zee (of ruim binnenwater) snel een DSC Distress bericht te versturen met aard ("nature") noodsituatie via de rode DSC knop koop dan geen Standard Horizon van o.a. het type GX1850, GX2400.
Deze marifoons hebben een gebrekkige menu structuur waardoor het niet mogelijk is in een noodsituatie (waarvoor in geval pleziervaart DSC hoofdzakelijk bedoeld is) snel een DSC bericht met "nature distress" te versturen via de rode DSC knop.
Dit kan relevant zijn in een noodsituatie waarbij je snel de mogelijkheid voor communicatie gaat verliezen (denk aan brand, groot oncontroleerbaar lek). Bij een "undesignated" DSC distress bericht waarbij je daarna niet of heel beperkt de mogelijkheid hebt via 16 te communiceren bijvoorbeeld door uitval communicatie of beperkt bereik in een reddingsvlot kan het maar zo het verschil maken tussen serieus genomen te worden of te worden genegeerd omdat men aanneemt dat het een vals alarm is omdat het een ("undesignated") DSC bericht is zonder verdere opvolging via kanaal 16.
Opgeven van "nature" distress direct van het "Rode DSC Knop" menu kan wel bij de marifoons van Simrad / B&G en ook bij de marifoons van Cobra. Voor meer details lees dit draadje/link:
Draadje: dsc-ais-target-oproep-direct-vanuit-opencpn waarin ook te zien is hoe de Standard Horizon importeur in Nederland (Shiptron, op ZF bekend als Calidris) dit uiteindelijk gaat oppakken. Hopelijk met resultaat.
Van Raymarine en ICOM weet ik het niet zeker. Misschien dat medeforum leden dit kunnen testen.
Je kunt dit doen door op de volgende manier:
1: Druk heel kort (minder dan 3 seconden) de rode DSC knop in.
2: Maak een foto van het scherm dat je nu ziet (in het geval van Cobra en Simrad / B&G bijvoorbeeld een menu waarbij je nature of distress kunt ingeven met "undesignated" als default optie mocht daar geen tijd voor zijn. Bij de Standard Horizon krijg je geen menu maar alleen de optie "undesignated"
3: De volgende stap is selecteren "nature of distress" en daarna zie je de instructie om de DSC Knop 3 seconden ingedrukt te houden voor verzenden of op Exit of Quit te drukken om terug te gaan naar hoofdmenu. Uiteraard druk je nu op quit of exit en druk je de DSC knop
NIET 3 seconden in . Dit laatste zou een vals alarm veroorzaken maar de bovenste stappen zijn een makkelijke manier om de functionaleit te checken.
Ik zou iedereen aanraden dit te checken om deze functie goed te begrijpen. Mocht je net als ik een DSC Standard Horizon marifoon hebben dan moet je zorgen dat niet alleen jij maar ook elke opvarende weet dat voor een DSC Noodbericht met Nature of distress je vastloopt als je de rode knop indrukt. Je moet dan voordat je de rode knop indruk eerst via het menu DSC calls selecteren, daarna naar beneden scrollen voor de optie DSC Distress en pas daarna zie je optie "Nature". Compleet kansloos natuurlijk in een echte noodsituatie met meerdere opvarenden.
Het feit dat ik de verkeerde marifoon voor mezelf gekocht heb is overigens 100% mijn eigen domme fout..
Dit soort zaken is begraven in sub draadjes en omdat Standard Horizon een gangbaar merk is dat meer mensen overwegen zeker nu er zo veel bootwissels zijn lijkt het me relevant dit als apart topic te melden.