Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 21:43 #1326228

henkvd schreef :
Eigenlijk zeg je Marcom B schiet te kort, vandaar dit hele draadje.

Ik deed al een jaar ( 1 uur per week ) over beperkt certificaat telefonie, maar ja daar zat ook nog de techniek in

Schiet te kort, mwah, dat bedoel ik niet zozeer. Mijn vermoeden is dat de kennis snel verwatert en onjuist gebruik ontstaat doordat er te weinig gebruik van wordt gemaakt en aan de andere kant mensen regels niet (meer) navolgen omdat ze hinder aan die ene groep mensen ondervinden (bijv onnodig DSC calls, of vissers die hun vangst delen of gehele gesprekken aangaan op kanaal 10 etc).

Het marifoon gebruik is nu eenmaal gestoeld op de eis dat iedereen zich houdt aan de regels en dus ook de discipline hiervoor opbrengt. Als iemand de regels breekt dan kunnen meerdere mensen hier hinder van ondervinden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 22:08 #1326230

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
henkvd schreef :
Een verkeerspost mag geen marifoon hebben, heeft een werkkanaal op bv een Motorola setje met repeater.

Ssst Henk, dat mag sinds een paar jaar wel, mits alleen het juiste kanaal kan zenden.
Effect is het zelfde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 22:10 #1326231

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
henkvd schreef :
Eigenlijk zeg je Marcom B schiet te kort, vandaar dit hele draadje.

Ik deed al een jaar ( 1 uur per week ) over beperkt certificaat telefonie, maar ja daar zat ook nog de techniek in

3 dagen van Dik Klein (Scheveningen radio) en dan mondeling examen in Rijswijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 18 sept 2021 22:15 #1326232

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Orange Sunset schreef :
Iemand met Marcom-B heeft twee examens moeten doen om dit te behalen en wordt met het basis certificaat reeds verwacht dat de regels (goed genoeg) gevolgd worden.

Hoezo 2 examens?
Marcom-B dekt ook basis.
Marcom-A dekt ook B en basis.
En dan hebben wij het in Nederland nog als cadeautje: geldig voor het leven.

In buitenlanden moet je elke 5 jaar het opnieuw doen. Ik moest in januari 2020 een opleiding radio surveyor voor klasse bureau DNV doen in Denemarken en werd afgewezen omdat mijn marcom-A te oud was. Ik moest speciaal een vrijbrief aanvragen aan Agentschap telecom, omdat ik helemaal geen "vers" certificaat kon halen in Nederland.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 19 sept 2021 05:39 #1326237

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Calidris schreef :
Orange Sunset schreef :
Iemand met Marcom-B heeft twee examens moeten doen om dit te behalen en wordt met het basis certificaat reeds verwacht dat de regels (goed genoeg) gevolgd worden.

Hoezo 2 examens?

Kun je dan examen Marcom-B doen zonder het basis-certificaat te hebben?
Ik heb zelf ook twee examens gedaan, in ieder geval. Basiscertificaat en daarna module GMDSS. Dat zal dan officieel samen Marcom-B zijn geweest. 10 -15 jaar terug was dat de meest voorkomende gang van zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 19 sept 2021 06:18 #1326241

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Wadloper schreef :
Kun je dan examen Marcom-B doen zonder het basis-certificaat te hebben?
Ik heb zelf ook twee examens gedaan, in ieder geval. Basiscertificaat en daarna module GMDSS. Dat zal dan officieel samen Marcom-B zijn geweest. 10 -15 jaar terug was dat de meest voorkomende gang van zaken.

Ja, dat is zelfs gebruikelijk. Op een zeevaartschool halen de leerlingen alleen marcom-A.
Als jij alles achter elkaar wilt doen is dat niet fout, maar hoeft niet.
In het marcom-A examen (70 vragen) staan ook basis vragen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 19 sept 2021 07:32 #1326259

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
Orange Sunset schreef :
henkvd schreef :
Eigenlijk zeg je Marcom B schiet te kort, vandaar dit hele draadje.

Ik deed al een jaar ( 1 uur per week ) over beperkt certificaat telefonie, maar ja daar zat ook nog de techniek in

Schiet te kort, mwah, dat bedoel ik niet zozeer. Mijn vermoeden is dat de kennis snel verwatert en onjuist gebruik ontstaat doordat er te weinig gebruik van wordt gemaakt en aan de andere kant mensen regels niet (meer) navolgen omdat ze hinder aan die ene groep mensen ondervinden (bijv onnodig DSC calls, of vissers die hun vangst delen of gehele gesprekken aangaan op kanaal 10 etc).

Het marifoon gebruik is nu eenmaal gestoeld op de eis dat iedereen zich houdt aan de regels en dus ook de discipline hiervoor opbrengt. Als iemand de regels breekt dan kunnen meerdere mensen hier hinder van ondervinden.

Als je ZF doorzoekt op marifoon gebruik door de beroepsvaart zul je tot je schrik ontdekken dat hier door "professionals" bepleit wordt dat het natuurlijk heel logisch is dat de beroeps hun eigen aangepaste regels hanteren voor het gebruik van hun marifoon. Het wordt hier dan in die draadjes de novices aangeraden zo snel mogelijk het geleerde van de cursus marifonie zo snel mogelijk achter zich te laten en zich te conformeren aan de mores van de beroepsvaart. Dat gepaard met dreigende taal als "anders krijg je natuurlijk geen antwoord van een beroeps."
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 sept 2021 07:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 19 sept 2021 08:59 #1326286

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Orange Sunset schreef :
DSC werkt niet bij alle schepen die wel AIS aan hebben staan, omdat ze geen DSC marifoon hebben, of niet DSC ingeschakeld hebben ivm ontbreken Marcom-B,
Wél AIS transponder maar géén DSC? Zou dat echt veel voorkomen? Nouja, dat ie uit staat misschien wel...

Ik zit ook wel een beetje op de "gemiste kans" lijn, dat walstations daar niets mee doen, en in plaats daarvan ouderwets eindeloos gaan roepen op blok- of noodkanalen, die maar moeizaam te verstaan zijn in de kuip als het een beetje waait. Maargoed, dat probleem is natuurlijk specifiek voor zeilers - de meeste marifoons hangen in een gesloten stuurhut en dan werkt dat wel.
Laatst bewerkt: 19 sept 2021 09:00 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 19 sept 2021 10:19 #1326316

Of het veel voorkomt weet ik uiteraard niet, maar wij hebben wel een AIS transponder aan boord, maar geen DSC-marifoon. Op mijn vorige boot zat wel een DSC marifoon, en ik vond het gepiep echt irritant. Op de marifoon van de ‘nieuwe’ boot zit het niet, en dat vind ik prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 19 sept 2021 12:20 #1326336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Veel VTSsen bestrijken zowel zee als binnenwater. Niet elke gebruiker heeft en mag DSC.

Zo simpel is het.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 20 sept 2021 08:01 #1326487

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Calidris schreef :
JotM schreef :
henkvd schreef :
... een vaste post heeft alleen de beschikking over de gebruikte werkkanalen en meer niet.
Dat ze CH 16 hebben schuurt al met de regelgeving.

:huh:

De regelgeving (Rec. ITU-R M.1171 - RADIOTELEPHONY PROCEDURES IN THE
MARITIME MOBILE SERVICE):
§ 14. (1) In the bands between 156 MHz and 174 MHz, intership and coast station to ship calling should, as a general rule, be made on 156.8 MHz. However, coast station to ship calling may be conducted on a working channel or on a two-frequency calling channel which has been implemented in accordance with RR No. S52.236 [No. 4391].

Volgens mij zou het schuren met de regelgeving als Maas-approach niet primair zou aanroepen op ch 16.


Edit:
Schepen horen Maas-approach wél aan te roepen op het werkkanaal.
Except for distress, urgency or safety communications, when 156.8 MHz should be used, ship to coast station calling should, whenever possible, be made on a working channel or on a two-frequency calling channel which has been implemented in accordance with RR No. S52.236 [No. 4391].

Maasmond is geen coaststation, maar een Vessel Traffic Center. Dat is héél wat anders.
Ch16 op een VTS is alleen maar om kort alle schepen naar hun werkkanaal "te harken". Om zo CH16 te bevrijden van onnodig verkeer

Tja en dat is waar DSC nog veel handiger zou kunnen zijn, en zou CH16 nog minder onnodig verkeer krijgen.
Maar ja waarom zou je ook een systeem gebruiken waarvoor het bedoelt is. :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 20 sept 2021 14:17 #1326600

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Als je dit leest, begrijp je dat de meeste schepen géén DSC bezitten in het werkgebied van Rotterdam.

www.varendoejesamen.nl/kennisc...rscentrale-rotterdam
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 21 sept 2021 15:17 #1326879

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Calidris schreef :
Veel VTSsen bestrijken zowel zee als binnenwater. Niet elke gebruiker heeft en mag DSC.

Zo simpel is het.
Daarom noem ik het ook een gemiste kans, en geen gemiste zekerheid ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 21 sept 2021 15:22 #1326881

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
web schreef :
Calidris schreef :
Veel VTSsen bestrijken zowel zee als binnenwater. Niet elke gebruiker heeft en mag DSC.

Zo simpel is het.
Daarom noem ik het ook een gemiste kans, en geen gemiste zekerheid ;)

DSC achterhaald voor dit soort doeleinden en bij alarm op een zielig piepje ( eenmaal) en auto acknowledge op off schiet je er ook geen bal mee op.
Buiten het feit dat er geen DSC aanwezig is, een VTS zou een class A AIS een text bericht sturen (een z.g. MTM)
Laatst bewerkt: 21 sept 2021 15:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 21 sept 2021 22:21 #1327001

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Tja in werkelijkheid moeten ze blijkbaar niets van welke nieuwerwetse meuk ook hebben, en brullen ze liever lukraak op de antieke FM kanalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 22 sept 2021 06:48 #1327021

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
web schreef :
Tja in werkelijkheid moeten ze blijkbaar niets van welke nieuwerwetse meuk ook hebben, en brullen ze liever lukraak op de antieke FM kanalen.

en 9 van de 10 keer onverstaanbaar ook, door ruis uit de ether, windgeruis, verstoringen in het elektrische gebeuren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 22 sept 2021 06:51 #1327022

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Maar dat is wel een beetje specifiek voor zeilboten. In een goed geïnstalleerde beroeps stuurhut geloof ik best dat de marifoon beter verstaanbaar is. En vaker op het juiste kanaal staat. Misschien naïef ;-)
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 06:51 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 22 sept 2021 07:43 #1327038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
web schreef :
Maar dat is wel een beetje specifiek voor zeilboten. In een goed geïnstalleerde beroeps stuurhut geloof ik best dat de marifoon beter verstaanbaar is. En vaker op het juiste kanaal staat. Misschien naïef ;-)

Inderdaad, het ligt vaker aan het Chinglish of het Philijns of Slavische dialect.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 sept 2021 08:56 #1327380

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Calidris schreef :
web schreef :
Maar dat is wel een beetje specifiek voor zeilboten. In een goed geïnstalleerde beroeps stuurhut geloof ik best dat de marifoon beter verstaanbaar is. En vaker op het juiste kanaal staat. Misschien naïef ;-)

Inderdaad, het ligt vaker aan het Chinglish of het Philijns of Slavische dialect.

Zeker. Maar daarnaast zou ik graag zien dat operators van blokkanalen een cursus lang-zaam en dui-de-lijk spreken zouden volgen. Te vaak kan ik ze niet verstaan omdat ze de tekst afraffelen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl