Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 15:59 #1318046

Hoi 3Noreen, nog 1 reactie dan B) wat je beschrijft is de standaard DSC noodprocedure zoals je die bij Marcom B leert ( tenminste wel bij mij). 1: DSC distress bericht via noodknop als het kan met " nature of distress " en 2: direct daarna een oproep via 16. Lees het nu eens rustig en simuleer in gedachten een situatie als brand , snel zinken etc en simpelweg geen mogelijkheid om verder te communiceren via 16. Wat ik aangeef in mij OP is echt geen onzin. Ik reageer omdat ik uit andere posts van je weet dat je vraag serieus bedoeld is en ik dat wil beantwoorden. Nu echt over en voor nu ;) tot morgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 16:05 #1318048

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@3noreen

Maar is het niet zo dat de DSC distress call uitgeschakeld wordt als je manueel overschakelt naar ch16 ?
Pas na een ‘ack’ van de DSC schakelt de marifoon over naar CH16 en kun je blèren , als je niet overschakelt blijft de DSC de distress call iedere 4 minuten uitzenden totdat het bevestigd wordt

Nu hebben wij 3 DSC marifoons (1 vast 2 handheld) en kan ik ook op CH16 gaan roepen maar als je maar 1 marifoon hebt , is manueel overschakelen naar 16 een goed idee ?

Marco-B is voor mij al weer een tijdje geleden en misschien is het behandeld maar ik kan me de precieze details niet herinneren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 16:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 16:05 #1318049

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
ac320 schreef :
Hoi 3Noreen, nog 1 reactie dan B) wat je beschrijft is de standaard DSC noodprocedure zoals je die bij Marcom B leert ( tenminste wel bij mij). 1: DSC distress bericht via noodknop als het kan met " nature of distress " en 2: direct daarna een oproep via 16. Lees het nu eens rustig en simuleer in gedachten een situatie als brand , snel zinken etc en simpelweg geen mogelijkheid om verder te communiceren via 16. Wat ik aangeef in mij OP is echt geen onzin. Ik reageer omdat ik uit andere posts van je weet dat je vraag serieus bedoeld is en ik dat wil beantwoorden. Nu echt over en voor nu ;) tot morgen

Ik voeg je toe aan mijn speciale ZF lijstje.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 16:19 #1318054

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
3Noreen schreef :
Maar neem van mij maar aan dat schepen om je heen helemaal niet op een DSC distress zullen reageren.

Dat is ook wel begrijpelijk, gezien de frequentie waarmee je op zee DSC distress oproepen te horen krijgt. Laatst nog een boot die elk gesprek met de kustwacht vooraf deed gaan met een DSC oproep, een stuk of 10 keer in en half uur.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 16:43 #1318059

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
ReneK schreef :
@3noreen

Maar is het niet zo dat de DSC distress call uitgeschakeld wordt als je manueel overschakelt naar ch16 ?
Pas na een ‘ack’ van de DSC schakelt de marifoon over naar CH16 en kun je blèren , als je niet overschakelt blijft de DSC de distress call iedere 4 minuten uitzenden totdat het bevestigd wordt

Nu hebben wij 3 DSC marifoons (1 vast 2 handheld) en kan ik ook op CH16 gaan roepen maar als je maar 1 marifoon hebt , is manueel overschakelen naar 16 een goed idee ?

Marco-B is voor mij al weer een tijdje geleden en misschien is het behandeld maar ik kan me de precieze details niet herinneren

Dat is dus ook precies het dilemma wat in een dsc distress call schuilt. Maar de keren die ik geoefend heb op een cursus kon de marifoon handmatig naar 16 geschakeld worden. Anders doet die dit pas automatisch als er een knowledgment komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 16:49 #1318061

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
3Noreen schreef :
Dit is zover het de kustwachten betreft aperte onzin. Maar neem van mij naar aan dat schepen om je heen helemaal niet op een DSC distress zullen reageren.
Wij lagen 10 mijl van de Astrid toen die bij Kinsale verging. Maar schepen in de buurt kwamen echt pas in actie NADAT de kustwacht op kanaal 16 de omliggende schepen alarmeerden. Dat is gewoon de harde praktijk. De aanname dat DSC een wondermiddel is kan je ernstig in problemen brengen. Wat je ook doet zorg in ieder geval dat je mayday,mayday,mayday op kanaal 16 door de marifoon schreeuwt.
assumption is the mother of all f ups.

Dat is de juiste procedure, niemand reageert op een Distress DSC call , tenzij geheel duidelijk wordt dat er geen RCC (Kustwacht) in actie komt door het uit blijven van een Distress acknowledgement door RCC. Als ontvanger wordt van je verwacht uit te luisteren op CH16 tot dat duidelijk wordt dat er helemaal niets opgang komt, dan mag je pas actie ondernemen. Voor de rest luister je uit RCC heeft de leiding.


Met de Distress functie knop van de Standard Horizon is niets mis, voldoet aan de minimale eisen en dat is voldoende, waarschuwing is dus overbodig.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 17:27 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 18:34 #1318084

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Wat een fijne stemming weer. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 20:19 #1318118

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Eerst maar de concrete vraag in deze onverwachte DSC Distress oefening: hoe werken mijn marifoons?

SH HX 890: DSC HandHeld:
Distress zend een “undesignated” uit. Geen “nature” opties, via deze weg. Dit kan ik zonder manual.
“nature” instellen via: (na manual opgezocht op iPad en daarna geprobeerd: 3 min)
>menu (staat direct op DSC Call) >select >5x down >select >nature > (staat op “man overboard” 9x up voor 9 andere keuzes, 10e is weer undesignated > 3s distress drukken
Dat zijn heel veel handelingen en de 9x up was niet intuitief. Down werkt daar niet, want je staat onderin het menu.
Maar deze procedure rommel ik er straks wel doorheen, als ik onthoud dat je nature eerst moet instellen.
Ik den dat als ik in distress ben, ik gewoon die knop indruk.

Sailor 6215:
Distress undesignated idem als SH.
“nature” instellen via: (na manual opgezocht op iPad en daarna geprobeerd: 3 min)
> More >Alert > (staat dan op “undesignated”) en het scherm zegt “push distress”; om “nature” te wijzigen moet de kanalen-draaiknop ingedrukt worden en daarna kan je een ander “nature” voordraaien >
en dan pas “push distress”.....
“Alert” en “de draaiknop indrukken” heb ik alleen met de manual gevonden en vind ik straks niet.

Fijn dat ik dit nu weet.
Fijn dat beide marifoons aan boord dezelfde basiskeuze maken.
Jammer dat de Sailor geoefend moet worden, want dit onthoud je niet en is wel de vhf met het grootste bereik. Misschien een briefje ernaast plakken (op het briefje met mmsi en call sign en huisadres).

Dan het onderwerp: dat is SH bashen en dat had eleganter gekund conform Calidris.

Dan de stelling: intuitief en/of logisch. Wat daarin bij jezelf hoort ontwikkeld zich met jezelf en is geen objectieve wetmatigheid. Neem maar schrijfwijzen/formattering en de volgorde dag/maand/jaar of maand/dag/jaar. De eerste vinden wij “natuurlijk” het meest “logisch”. Mijn vrouw is echter opgevoed met jaar/maand/dag en dat doe ik tegenwoordig ook. Hartstikke logisch nu in onze wereld. En sorteert heerlijk handig.

Het lijkt een beetje op de programmeer discussie eerst het object en dan de actie of andersom. Smaak.

Toch is dit anders, want dit is een noodprocedure die we (bijna) nooit uitvoeren en levensreddend kan zijn. Ons eigen leven.
Hoe vaak heb ik een distress uitgezonden: niet sinds mijn Marcom B 16 jaar geleden. En toen ook niet, want schriftelijk behaald en (eerste) boot met (eerste) marifoon was alleen nog maar besteld.
Hoe vaak een DSC verstuurd. 1x 4 jaar geleden (en een aantal keer herhaald. Daarna kanaal 16. Vraag op zee ‘s nachts graag of ze mij opgemerkt hebben en hoe we denken te kruisen. Houd je bezig.

Hoe vaak een DSC ontvangen. Van een windfarmwachtschip en we wisten echt niet wat ons overkwam. Waar komt dat lawaai vandaan en hoe gaat dat uit? Tot we op 16 aangeroepen werden. Ik lag met mijn certificaat te slapen, maar mij wakker maken hielp ook niet.

Zou het logisch zijn als de procedure voor “nature” net zo geharmoniseerd zou zijn als voor “undesignated”. Ja, in een ideale wereld wel. Maar in de Maritieme wereld zijn er twee mogelijkheden:
-We harmoniseren 50 jaar vooraf en dan krijg je daarna wat.
-Of je krijgt het snel uit de industrie en ieder op eigenwijze eigen wijze en we praten 50 jaar om het een keer te harmoniseren.
Het is geen hele grote markt en toch moeten er consumentenprijzen uitkomen...

En tot slot:
Verschil is juist wat het leven vaak zo mooi maakt, maar niet altijd even handig voor de een of de ander.

De distressde toon, ja, daar wil ik het maar niet over hebben, noch van distressde TS noch van de distressde volgers, maar het buikje is wel weer vol...
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 20:26 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 21:09 #1318124

  • Effies
  • Effies's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
Dank voor de openingspost...nuttig..alles wat erna komt zal ik niet onthouden :(

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 23 aug 2021 21:25 #1318126

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6323
Effies schreef :
Dank voor de openingspost...nuttig..alles wat erna komt zal ik niet onthouden :(

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Daarmee doe je jezelf te kort wat mij betreft. Afgezien van het gekissebis staat er veel zinnige informatie in dit draadje.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 21:26 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 01:02 #1318133

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
henkvd schreef :

Dat is de juiste procedure, niemand reageert op een Distress DSC call ,

Mijn fout. Ik dacht altijd dat het de bedoeling was dat je een schip in nood, als je kon, te hulp zou moeten komen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 01:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 06:11 #1318141

3Noreen schreef :
henkvd schreef :

Dat is de juiste procedure, niemand reageert op een Distress DSC call ,

Mijn fout. Ik dacht altijd dat het de bedoeling was dat je een schip in nood, als je kon, te hulp zou moeten komen.
aan: 3Noreen >
dat klopt in principe ook hoor, je hebt dat zeker goed voor situaties waarbij een Kustwacht niet bereikbaar is (vanwege beperkte zendbereik noodlijdende-bv liferaft, mastbreuk etc. of vanwege fysieke afstand midden op oceaan bv) of wanneer de kustwacht de regie heeft en jij aangegeven hebt dat je kunt helpen. Ook voor de daaropvolgende communicatie op kanaal 16. Er is veel formatie over goed zeemanschap en de rol van nabije boten/schepen (dsc of niet)

Je zou de procedure rond acknowledgement dsc bericht nog eens kunnen doornemen, is bij velen niet echt bekend (moest ik zelf ook opfrissen). In principe wacht je tot Kustwacht regie neemt maar het is zeker niet waar dat dsc berichten alleen door kustwacht beantwoord kunnen worden (die omstandigheden zijn denkbaar) en als antwoord van kustwacht uitblijft en jij in staat bent te helpen is er een rol voor je (bv helpen communicatie tot stand te brengen bv van reddingsvlot naar kustwacht station (vanaf jouw brugdek/kuip) of indien nodig zelf fysiek helpen.

Het is denk ik voor alle ZF,ers inclusief mijzelf goed de marcom b procedures weer eens door te nemen, daarnaast raad ik iedereen aan je eigen marifoon (vast en portofoon) goed te leren kennen. Een stap is de check doen die ik beschreef in mijn opening post. Negeer de bangmakerij dat je een vals alarm gaat geven als je je marifoon leert gebruiken op de manier zoals ik beschreef ( en ook in de handleiding staat).

Plan for the worst and hope for the best.
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 06:33 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 07:08 #1318148

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Dit is een citaat dat ik 25 jaar geleden schreef voor MARCOM-A opleiding op de Enkhuizer Zeevaart School:



Altijd handig voor op de brug.

Populair gezegd: na een ontvangen distress houdt iedereen z'n waffel en doet niks!

Soms hoor je een distress op de Noordzee, het is dat ten hemelschreiend hoeveel klojo's denken dat ze een DSC acknowledgement moeten geven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 07:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 07:18 #1318151

Wat is een RTF-reçu?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 07:31 #1318154

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
It Paradyske schreef :
Wat is een RTF-reçu?

Kanaal 16 is een normaal spraakkanaal, dus ik vermoed dat het een mondelinge melding van de ontvangst van een dsc-distress call is.
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 07:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 07:42 #1318156

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Als het goed is heeft iedereen met Marcom geleerd dat RTF = radio telefonie, ofwel gesproken woord.
Zo is RTX = Radio Telex en DSC = ..(vul maar in ;) ).

Wat leren jullie eigenlijk?
Een reçu is een ontvangstbevestiging op een radio telefonie noodoproep.

Bij DSC is dat dus een acknowledgement.

Dus resumé:
Reçu hoort bij gesproken woord en acknowledgement bij DSC. (niet verwisselen svp)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 07:55 #1318158

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Calidris schreef :

Populair gezegd: na een ontvangen distress houdt iedereen z'n waffel en doet niks!

Ik moet bekennen twee keer in mijn zeilers bestaan heb ik dus een grote fout begaan. De eerste keer een sleeplijntje aangepakt van een scheepje met motor pech wat dreigde te stranden op een dam. Na ± tien minuten toen de RNLI eenmaal gearriveerde het lijntje aan hun over gedaan. Maar wat ik nu hier leer is dat het beter is dat ik eerst te overlegen met de RCC. Dat had dan zeker langer geduurd dan dat het scheepje nodig had om de basalt bokken te bereiken. Maar de procedure was dan tenminste wel correct verlopen. De tweede keer een hond uit het water gevist. Misschien niet zo eervol als wat de reddingsboot deed, die was namelijk bezig met het baasje die ook in het water lag. Mijn handelen is dus veel te impulsief zonder overleg met de RCC.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 08:06 #1318163

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Populair gezegd: na een ontvangen distress houdt iedereen z'n waffel en doet niks!

Ik moet bekennen twee keer in mijn zeilers bestaan heb ik dus een grote fout begaan. De eerste keer een sleeplijntje aangepakt van een scheepje met motor pech wat dreigde te stranden op een dam. Na ± tien minuten toen de RNLI eenmaal gearriveerde het lijntje aan hun over gedaan. Maar wat ik nu hier leer is dat het beter is dat ik eerst te overlegen met de RCC. Dat had dan zeker langer geduurd dan dat het scheepje nodig had om de basalt bokken te bereiken. Maar de procedure was dan tenminste wel correct verlopen. De tweede keer een hond uit het water gevist. Misschien niet zo eervol als wat de reddingsboot deed, die was namelijk bezig met het baasje die ook in het water lag. Mijn handelen is dus veel te impulsief zonder overleg met de RCC.

Daar is onze verwarring-zaaier weer.
Het ontvangen van een distress call en het zien (aanwezig zijn bij) een concrete noodsituatie zijn verschillende dingen.

Maar je wilt weer zagen, geloof ik. Wat is dat toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 08:24 #1318169

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Populair gezegd: na een ontvangen distress houdt iedereen z'n waffel en doet niks!

Ik moet bekennen twee keer in mijn zeilers bestaan heb ik dus een grote fout begaan. De eerste keer een sleeplijntje aangepakt van een scheepje met motor pech wat dreigde te stranden op een dam. Na ± tien minuten toen de RNLI eenmaal gearriveerde het lijntje aan hun over gedaan. Maar wat ik nu hier leer is dat het beter is dat ik eerst te overlegen met de RCC. Dat had dan zeker langer geduurd dan dat het scheepje nodig had om de basalt bokken te bereiken. Maar de procedure was dan tenminste wel correct verlopen. De tweede keer een hond uit het water gevist. Misschien niet zo eervol als wat de reddingsboot deed, die was namelijk bezig met het baasje die ook in het water lag. Mijn handelen is dus veel te impulsief zonder overleg met de RCC.

Het radio verkeer is natuurlijk wat anders dan fysiek handelen. Als jij iets ziet gebeuren of in de buurt bent, verbied niemand je op assistentie verlenen. In die zin heb je prima gehandeld om erger te voorkomen.

In mijn bericht ging het om de radio procedures.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 08:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 08:28 #1318170

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
In het verleden vond ik dat het DSC systeem wel wat had. Ik heb zelfs samen met ilCigno een groeps MMSI nummer aangevraagd voor ZF. Op dat moment was ZF de enige in NL met een groepsnummer. Zelfs de KNRM heeft er geen. :( :woohoo: Maar door voortschrijdend inzicht vind ik het hele DSC gebeuren heel weinig waarde hebben. Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die het ZF nummer in zijn marifoon heeft staan. Maar weet inmiddels blind de twee knopjes van de marifoon in te drukken die nodig zijn om het lawaai van een DSC oproep het zwijgen op te leggen en de oproep te negeren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 08:36 #1318173

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
3Noreen schreef :
In het verleden vond ik dat het DSC systeem wel wat had. Ik heb zelfs samen met ilCigno een groeps MMSI nummer aangevraagd voor ZF. Op dat moment was ZF de enige in NL met een groepsnummer. Zelfs de KNRM heeft er geen. :( :woohoo: Maar door voortschrijdend inzicht vind ik het hele DSC gebeuren heel weinig waarde hebben. Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die het ZF nummer in zijn marifoon heeft staan. Maar weet inmiddels blind de twee knopjes van de marifoon in te drukken die nodig zijn om het lawaai van een DSC oproep het zwijgen op te leggen en de oproep te negeren.

Nou, nou, nou.. Als er een drijver van je tri afbreekt (wat ik je vanzelfsprekend NIET toewens, voor je daar weer mee op de loop gaat) dan druk jij op de rode knop, hoor. Zeker weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 08:50 #1318176

Er blijkt wat verwarring te zijn. Mijn post is duidelijk voor pleziervaart bedoeld, niet voor beroepsvaart.

Zelfs experts blijken soms onbewust onbekwaam met betrekking tot de werking van de rode DSC knop op hun eigen marifoon.

Geeft niets, doe gewoon even de moeite de procedures rond DSC Distress berichten door te nemen en daarnaast ook even in het echt oefenen op je marifoon (en niet aannemen dat je de handleiding begrijpt, zelfs de besten maken hier vergissingen zo blijkt ook in deze link (klik) uit het draadje in mijn opening post).

Als je de stappen in mijn openingspost doorneemt en de handleiding er bij pakt terwijl je dat doet kun je iets leren dat je hopelijk nooit nodig zult hebben.

Wellicht ten overvloede maar uiteraard nooit je DSC Distress knop 3 seconden indrukken tijdens oefenen zoals ook duidelijk in de openings post staat. Niet bang zijn om te oefenen met je marifoon, het blijkt dat veel mensen niet begrijpen hoe de Rode DSC Knop precies werkt. Negeer de bangmakerij over valse alarmen, dat gebeurt echt niet als je de stappen rustig en zorgvuldig doorneemt.

Plan for the worst and hope for the best
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 09:07 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 09:05 #1318183

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Er is geen verschil in beroepsvaart en pleziervaart op zee. Procedures voor radio communicatie zijn dus hetzelfde. Als je tijd hebt kun je extra informatie geven zoniet gewoon op de rode knop drukken. Je moet natuurlijk wel weten hoe het allemaal werkt op je marifoon...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 09:26 #1318190

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
3Noreen schreef :
Maar weet inmiddels blind de twee knopjes van de marifoon in te drukken die nodig zijn om het lawaai van een DSC oproep het zwijgen op te leggen en de oproep te negeren.

Dat maakt me dan weer blij dat op mijn B&G V50 ATIS en DSC niet gelijktijdig aan kunnen staan ;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschuwing: DSC Distress knop STANDARD HORIZON 24 aug 2021 10:18 #1318203

Ha goede opmerking. Ik weet niet zeker hoe dit werkt ( handleidingen reppen niet over dsc functionaliteit in atis stand ook niet cobra, sh etc) . Maar "my best guess" is dat voor mijn cobra hh600 en ook mijn Standard Horizon gx2400 bijvoorbeeld de dsc distress knop wel werkt in atis stand (dit weet ik zeker, zie draadje uit openingpost) maar dat de verdere functionaliteit voor ontvangen andere dsc berichten (afgezien van acknowledgement van een eigen distress bericht) niet actief is in ATIS ( dit weet ik niet zeker, kan dus anders zijn)
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 10:21 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl