Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Arcona 460 gezonken

Arcona 460 gezonken 18 apr 2024 06:11 #1553930

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Mijn voorkeur voor roerkoningen is dikwandige pijp ipv massief rond. Het is goedkoper, stijver, sterker en vooral ook lichter.

Wel ietsje groter. Maar niet eens heel veel.

Hebben jullie het nog over een roerkoning waar een composiet roerblad omheen gelamineerd wordt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 apr 2024 06:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 18 apr 2024 06:52 #1553933

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
hoe zo, wilde je gelijk door naar een roerkoning van koolstof? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 18 apr 2024 13:13 #1554010

3Noreen schreef :
Hebben jullie het nog over een roerkoning waar een composiet roerblad omheen gelamineerd wordt ?
Je kunt er alles omheen vouwen wat je wilt, al wil je er een van karton omheen maken.

Overigens maakt het niet uit wat je doet, alle roeren die niet door en door van een en hetzelfde materiaal zijn, zijn allemaal tikkende tijdbommen. Een metalen roerkoning met een blok schuim er omheen waar dan weer laminaat op zit, gaat ALTIJD lekken langs de roerkoning, ongeacht hoe je het afwerkt. Het schuim gaat altijd inwateren en je hebt opgesloten water wat zorgt voor corosie op de roerkoning. Gelukkig gaat het meestal goed, maar een composiet roer wat ouder is als 30 jaar en geen problemen heeft is een behoorlijk uniek geval.

Het is ook een gedachten patroon wat ik niet kan volgen. Waarom niet het roer helemaal uit aluminium of rvs vervaardigen? Kost geen drol meer dan een komposiet roer en je bent voor altijd klaar. Ze wegen ook niet meer als een composiet roer, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 18 apr 2024 13:16 #1554011

Ik had op mijn vorige boot (jeanneau aquila) een massief houten (multiplex) roer. Nooit gezeur mee gehad. Af en toe een keer kaal halen en coaten, that's it. Het kan dus wel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 07 mei 2024 14:53 #1558100

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Hebben jullie het nog over een roerkoning waar een composiet roerblad omheen gelamineerd wordt ?
Je kunt er alles omheen vouwen wat je wilt, al wil je er een van karton omheen maken.

Overigens maakt het niet uit wat je doet, alle roeren die niet door en door van een en hetzelfde materiaal zijn, zijn allemaal tikkende tijdbommen. Een metalen roerkoning met een blok schuim er omheen waar dan weer laminaat op zit, gaat ALTIJD lekken langs de roerkoning, ongeacht hoe je het afwerkt. Het schuim gaat altijd inwateren en je hebt opgesloten water wat zorgt voor corosie op de roerkoning. Gelukkig gaat het meestal goed, maar een composiet roer wat ouder is als 30 jaar en geen problemen heeft is een behoorlijk uniek geval.

Het is ook een gedachten patroon wat ik niet kan volgen. Waarom niet het roer helemaal uit aluminium of rvs vervaardigen? Kost geen drol meer dan een komposiet roer en je bent voor altijd klaar. Ze wegen ook niet meer als een composiet roer, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Erik,

Het roer van mijn Loper is nog altijd als ze uit het water gaat kurkdroog!
Misschien de uitzondering op de regel, maar het kan dus wel!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 07 mei 2024 15:41 #1558110

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Erikdejong schreef :
........
Het is ook een gedachten patroon wat ik niet kan volgen. Waarom niet het roer helemaal uit aluminium of rvs vervaardigen? Kost geen drol meer dan een komposiet roer en je bent voor altijd klaar. Ze wegen ook niet meer als een composiet roer, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Over dat gedachtenpatroon.... Bij mij is een keer het vrijhangende, geheel aluminium, roer afgebroken net onder de romp. Daar was volgens de deskundigen (te?) zwaar aan gelast, om het blad waterdicht te krijgen. Lassen op dat punt geeft een verzwakking van de aluminium roeras.

Nu heb ik een RVS as van dezelfde diameter met een houtepoxy roer. Geen lassen aan de as, in elk geval niet in de buurt van het onderlager. Alleen een paar puntlassen om de doorgestoken veren vast te zetten. Als het blad eraf zou vallen schroef ik er wel een noodblad op, een plaat multiplex ofzo, de as breekt in elk geval niet meer. De boot staat erop bij droogvallen, zonder zorgen. Ik denk dat je de boot er ook wel aan zou kunnen optillen, totaal geen twijfels meer over de sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 07 mei 2024 16:24 #1558126

Joop66 schreef :
Voor het gevoel, en volstrekt ontdaan van elke garantie: wat zo'n spiegleuf doet in piekspanning:


Eerst kijkend naar een willekeurige as die op twee scharnieren geplaatst is, en een dwarskracht van 1 N op een band in het midden te verduren krijgt:



Max stress = 0.0188

Dan een spiebaan er bij , vlakbij het midden:



Max stress 0.0252. Ongeveer andrhalf keer zo hoog. De werkelijkheid is flink erger: de elementen zijn te grof om een echte piek te kunnen detecteren. Maar veel fijner maakt dat mijn op hol slaat.

Die kunnen we weer kleiner krijgen door de spiebaan naar de uiteinden te verplaatsen.



Max stress weer terug naar origneel niveau.

Sorry Joop, maar dat is écht je reinste kolder. Nadat je een mesh-analyse hebt gedaan kan je beoordelen hoe zwaar je aan de resultaten mag tillen. Dat is hier niet nodig. Zo te zien is dit de solidworks solver en die kan niet binnen een cel analyseren en je spipaan is één vertice. Dat is net zoiets als delen door nul.

In zo'n model krijg je altijd piekspanningen en die mogen gerust daar zijn als ze zeer lokaal zijn. Je hebt per slot van rekening een lineair model en je probeert wat over een non-lineair effect te zeggen hier.

De door jou geprojecteerde von mises stress is geen graadmeter voor kerfwerking.

Ik waardeer je input, maar jij zou echt beter moeten weten.
Laatst bewerkt: 07 mei 2024 16:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 31 mei 2024 10:33 #1563476

Volgens een bericht in “Zeilen” zat het kwadrant op een andere plaats, nl. het dunste deel van de roerkoning, dan waar het volgens de ontwerptekening zou moeten zitten. De aangepaste constructie was niet goed genoeg en de aanpassing ervan heeft het falen veroorzaakt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 08 juni 2024 15:05 #1564866

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Noballast schreef :
Volgens een bericht in “Zeilen” zat het kwadrant op een andere plaats, nl. het dunste deel van de roerkoning, dan waar het volgens de ontwerptekening zou moeten zitten. De aangepaste constructie was niet goed genoeg en de aanpassing ervan heeft het falen veroorzaakt.

Voor ontwerpaanpassingen heeft Erikdejong al vaak gewaarschuwd.
Blijft lastig voor de werf om het te laten, blijkbaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 10 juni 2024 07:02 #1565164

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
De werf zegt dat de aanpassing door een derde partij is gedaan achteraf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl