Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verklaring zeevaardigheid schipper en schip

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 10 dec 2024 10:24 #1601244

Apae schreef :
Booty24 schreef :
Misschien zou een universele bij de Origo brander beter zijn.
Mijn verzekering heeft bij acceptatie een inspectie uitgevoerd. De beoordelaar adviseerde een branddeken bij de kombuis, in plaats van een brandblusser. Ook ik kook op een Origo.


Een op hol geslagen Origo (of andere alcoholbrander) krijg je prima uit met een half kopje water!

Blijft over het "vlam in de pan"scneario dat ook bij andere brandstoffen geldt natuurlijk. Daarvoor is een deksel of branddeken de oplossing die de minste schade oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 10 dec 2024 22:50 #1601379

Wat me op de lijst opvalt is :

Opblaasbaar reddingsvlot, opblaasbare bijboot of vaste bijboot met riemen of peddels goed gesjord, te slepen (neen) of aan dek te voeren of direct bereikbaar vanaf het dek, in staat de gehele bemanning te dragen en:
- als het een opblaasbaar reddingsvlot betreft, dient het opblaasbaar te zijn door middel van een in cilinder samengeperst gas en tenminste iedere twee jaar te worden gecontroleerd op de juiste werking
- als het een opblaasbare boot betreft, dient ten minste 1 van de luchtkamers te allen tijde opgeblazen te zijn

Niet slepen? Altijd een luchtkamer vol als je opbergt? Niet iedereen kan op dek sjorren, maar met een luchtkamer vol lucht is het een groot pakket om op te bergen.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 11 dec 2024 00:11 #1601385

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Hoeveel ZF-ers kennen de zeilkwaliteiten van hun tweede en eventueel derde vrouw hetgeen in ANWB land een zeewaardige bemanning zou zijn.

Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Dit is de lijst.

Bijlage:

Bestandsnaam: ChecklistZ...ANWB.pdf
Bestandsgrootte:513 KB

Ze rekenen dan ook met een andere maat jachten waar een opgeblazen bijboot binnen stouwen de norm is.
Die heb je voor de lieve vrede dan ook wel nodig.

De rest heeft gewoon een vlot en gaat met allemaal stuurmannen op stap.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 11 dec 2024 00:13 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 11 dec 2024 01:36 #1601387

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Booty24 schreef :
Hoeveel ZF-ers kennen de zeilkwaliteiten van hun tweede en eventueel derde vrouw hetgeen in ANWB land een zeewaardige bemanning zou zijn?
Ach, hoeveel kunnen van alles wat ze van hun vrouw eisen (zoals een lijntje vanaf een paar meter (los)gooien)? ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 11:04 #1602077

Booty24 schreef :
Het is overigens deze:
sprayblusser-neyfik-750-ml-auto-boot-camper-neyfik-voertuighouder
5A 21B (geen 5F)

Wie weet wat dit betekent, 2e foto uit de link, hetgeen ik vanmiddag las n.a.v. de bijdrage:
“Voldoet aan alle eisen van het bpr”?



Of zou bedoeld worden: “Hiermee voldoe je aan betreffende eis in het bpr”.

Misschien zou een universele bij de Origo brander beter zijn. Die doet ook 5F. Bijna weer Kerst! (Dan krijg ik traditioneel veiligheidsdingetjes voor de boot).


Aangeschaft naar aanleiding van onderstaand draadje 8 november 2023 over een vergelijkbaar product. Ik neem aan dat de adviezen en de uitkomst van de navraag nog waar zijn en er geen grote ontwikkelingen in branden zijn geweest:
zeilersforum.nl hoofdmenu reisvoorbereiding-en-veiligheid ophangen-brandblusser?#1521364
It Paradyske schreef :
It Paradyske schreef :
JB-NL schreef :
It Paradyske schreef :
JB-NL schreef :
Er zijn ook tegenwoordig ook spuitbussen met schuim van 2kg inhoud.
Lichter, compacter, hoef je niet elk jaar te keuren en gaan 4 of 5 jaar mee.
Gelijkwaardig aan de bekende brandblusser.
Was een tip vd KNRM.
Voorbeeld ( geen binding mee)
www.rs-jachttechniek.nl/produc...lusspray-universeel/
Er zijn er ook met montage beugel.

JB

Da's geen twee kilo.
Voor BHV mogen wij elk jaar wat blussers leeg spuiten, een echte 2 kilo is toch vrij snel leeg hoor, zo'n spuitbusje nog veel sneller.
KNRM melde dat functie gelijkwaardig is, ben alleen de boodschapper ;)

Ik zal eens kijken of ik de vraag bij mijn BHV-trainer kan neerleggen (Brandweercommandant)

Nou, ik was wat te sceptisch,
Van een echte brandweerman:

Goedemorgen Hans,

Wij vinden dit blusmiddel wel wat voor een beginnende brand.
In de thuisomgeving is dit zeker een goed blusmiddel. Ook aan boord bij een pleziervaartuig zou ik dit aanraden.
Omdat je met bluspoeder heel veel nevenschade aanricht.

Vandaar dat ik het Sjetonneke ook aanraadde.

Terzijde?
Ik vind het solo relevanter om een brandblusser te hebben “binnen” de brand (keuken, slaapplek) dan “buiten” de brand (helmstok).
Een brandblusser bij de helmstok is om te hulp te kunnen schieten.
In deze redenatie zou je op 2-3 blussers komen.

Bedankt voor deze nuttige informatie. Ik ben er in ieder geval mee geholpen.

NB nu klinkt de naam NEYFIK wel bijzonder voor een brandblusser. Kunnen Friezen mij even helpen? Het betekent toch niet “nieuwe fik?” B)
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 14:10 #1602100

Geenfik?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 14:29 #1602103

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
Gerard schreef :
Booty24 schreef :
Hoeveel ZF-ers kennen de zeilkwaliteiten van hun tweede en eventueel derde vrouw hetgeen in ANWB land een zeewaardige bemanning zou zijn?
Ach, hoeveel kunnen van alles wat ze van hun vrouw eisen (zoals een lijntje vanaf een paar meter (los)gooien)? ;)

Helga, Spring doch mahl !
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 15:21 #1602117

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8861
Strak gequoot, Sjetonneke :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 16:28 #1602126

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6436
Ilex heeft wel een punt, vind ik.
Er is een aantal lieden dat (bijna) structureel, zinloos hele lappen tekst en plaatjes kwoot.
Dat komt de leesbaarheid niet ten goede, en het is irritant om steeds hetzelfde te lezen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 16:34 #1602128

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
onnodig plaatjes Kwooten (sic..) ben ik met je eens
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 16:50 #1602134

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3803
TuuLeVi schreef :
Ilex heeft wel een punt, vind ik.
Er is een aantal lieden dat (bijna) structureel, zinloos hele lappen tekst en plaatjes kwoot.
Dat komt de leesbaarheid niet ten goede, en het is irritant om steeds hetzelfde te lezen.
Dan lees je toch alleen de laatst quote. Maar ik kan ook beter zeilen dan dat ik dit computer gedoe begrijp. En die zullen er hier wel meer zijn.
Laatst bewerkt: 15 dec 2024 16:52 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 15 dec 2024 17:27 #1602147

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6436
madoc schreef :
Dan lees je toch alleen de laatst quote.
je kunt natuurlijk proberen om je eruit te draaien, maar de bedoeling (conform forumregels) is dat je zelf alleen de relevante quote quote.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 16 dec 2024 21:19 #1602352

Nee nee. Het is niet Madoc die quote hier, dus hij hoeft ook niet te draaien. Maar het kan soms best lastig zijn het juiste deel eruit te 'snijden' vind ik ook. Maar proberen kan altijd.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 18 dec 2024 07:51 #1602531

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Nachtvlinder schreef :
triXXS schreef :
Joop66 schreef :
Dat staat er ook niet.

Er staat:



Nederlandse kust plus 20 mijl. Dus een rondje buitenom de Wadden mag zeker wel.

Inderdaad staat er bij het gebied 'Nederland (uitgebreid): 'Nederlandse kust',
maar bij dekkingsgebied 'Europese binnenwateren' (en daar ging het hier om), staat: 'kust van het vasteland'.
Lijkt me een vreemde inconsequentie.
Telefonisch werd mij gezegd dat de Waddeneilanden niet tot de kust van het vasteland horen. Met 20 mijl kun je dan net buitenom.

De persoon aan de telefoon snapt het niet. Logisch lezen wat er staat:

1) Nederlands binnenwateren excl. Waddenzee-->de Waddenzee valt dus onder "De Nederlands Binnenwateren" (is ook gewoon BPR gebied)

2) Als (1) (dus "De Nederlandse Binnenwateren" incl. Waddenzee) EN op zee tot 20 NL uit de kust.

3) In aanvulling op (2) --> dus sowiezo een groter gebied.

Etc: het verzekerd gebied wordt steeds groter.

Ter aanvulling voor Nederland (uitgebreid): binnenwateren en Nederlandse kust staan in de Binnenvaartregeling als volgt gedefinieerd in §2, Artikel 1.2:
wetten.overheid.nl BWBR0025958 2024-04-01

De eerste zin luidt: “Binnenwateren zijn de wateren die in Nederland zijn gelegen binnen de langs de Nederlandse kust gaande lijn, die loopt van:”
Vervolgens wordt een lijn beschreven die buiten de eilanden om loopt.
“Kust” is, in Nederland, dus een wettelijk gedefinieerde lijn.

Alleen als in de polis een eigen definitie besloten is of dat aan het begrip kust beperkingen zijn opgelegd is dit anders (zoals in Nederland (Basis).

Voor Europese binnenwateren wordt “vasteland” aangehaald, waarvoor niet zo maar een vaste definitie geldt. Ieder “stukje droge grond” tussen onderscheid tussen een groot gebied deel en periferie. De polis uitspitten of navragen en documenteren zoals bij de bijdrage mbt Denemarken is dan de enige mogelijkheid.

Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 18 dec 2024 09:47 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl