Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verklaring zeevaardigheid schipper en schip

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 08:46 #1600164

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8469
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Dit is de lijst.

Bijlage:

Bestandsnaam: ChecklistZ...ANWB.pdf
Bestandsgrootte:513 KB

Lijst naar waarheid invullen en terugsturen.

Kijken wat er van komt. Dit zijn niet eisen, maar een inventaris.
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 08:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 08:56 #1600166

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Joop66 schreef :
Lijst naar waarheid invullen en terugsturen.

Kijken wat er van komt. Dit zijn niet eisen, maar een inventaris.
Er staat wel boven: "Zijn er zaken niet aanwezig? Dan moet dit eerst in orde gemaakt zijn voordat wij
akkoord kunnen geven voor: Klein Vierkant/Groot Vierkant."
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 09:39 #1600178

Achter de ANWB staat Unigarant als risicodrager. Die lieden grijpen ALLES aan om onder een claim uit te komen. Dus, andere verzekering nemen, of volgens hun voorwaarden alles voor elkaar hebben. En in ieder geval nergens over liegen

Dat is totaal niet mijn ervaring met ANWB/Unigarant, er werd netjes uitgekeerd, zonder gezeik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 09:48 #1600181

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28280
triXXS schreef :
Er staat wel boven: "Zijn er zaken niet aanwezig? Dan moet dit eerst in orde gemaakt zijn voordat wij
akkoord kunnen geven voor: Klein Vierkant/Groot Vierkant."

Blijft wèl raar dat voor klein en groot vierkant dezelfde eisen gelden.
Binnen het groot vierkant kun je naar de Azoren en Groenland. Dat zijn geen oversteekjes van één of twee nachtjes. Halverwege Groenland is de functionaliteit van een marifoon niet zo groot meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 09:50 #1600184

Is er iemand hier die alle punten van de checklist kan aanvinken?
  • Anker met kettingvoorloop en ankerlijn van tenminste 60 meter
    - Ik heb 50m ketting, geen ankerlijn eraan vast.
  • Brandblusser minimaal 2 kg per compartiment. Automatische brandblusser in motorkamer
    - Heb geen automatische brandblusser in motorkamer. Wie wel?
  • Reddingsboei: groot genoeg om gemakkelijk in te komen en voorzien van een joon + licht en sleepzak en binnen bereik van de stuurman
    - Een reddingsboei met Joon heb ik, maar geen sleepzak eraan.
    Veel boten met een joon zie ik trouwens niet op het water.
  • Satelliettelefoon
    - Niet aanwezig
  • Schroefas borgen tegen verlies
    - Wat moet ik me hier bij voorstellen?
  • Stormzeil en Groot Zeil: minimaal 3x rif
    - Geen derde rif in grootzeil aanwezig bij mij en niet bij veel anderen volgens mij.

Er staan ook vereisten die hier op ZF discussiepunten zijn m.b.t veiligheid, zoals een AIS Transponder en 275N zwemvesten (i.p.v. 150N).
Feeling 326 di
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 09:54 #1600185

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2464
Ik wilde recent terug van klein vierkant naar standaard omdat ik voorlopig niet zo ver meer kan gaan. Dat betekent bij mijn verzekering tot 10 mijl uit de kust. Genoeg voor een tochtje buitenom. Maar pas op, desgevraagd betekent dat ik ook niet meer buitenom de Waddeneilanden kan omdat gerekend wordt met 10 mijl vanaf het vaste land.
Omdat de premie ook nog geen 2 euro minder werd, heb ik het voorlopig maar zo gelaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:00 #1600186

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Willem-vdV schreef :
  • Schroefas borgen tegen verlies
    - Wat moet ik me hier bij voorstellen?

  • Borgen door middel van een slangenklem ergens binnen op een vrij stukje schroefas doen. Als die onverhoopt los komt van de keerkoppeling/stuwdruk lager dan kan die niet door het galant naar buiten en een groot gat veroorzaken. Dit kost bijna niets en is ongeacht verzekering een aan te raden voorziening.
    dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
    Laatst bewerkt: 05 dec 2024 10:00 door 3Noreen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:01 #1600187

    • ilCigno
    • ilCigno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 18615
    De veiligheidsuitrusting van mijn boot is naar mijn mening bovengemiddeld, maar ook ik voldoe niet aan deze lijst (al kom ik een heel eind). Zoals ik en Olav al aangaven, deze is samengesteld door iemand die geen enkele praktische nautische ervaring heeft. Of heeft tot doel heeft om sowieso iedereen die verder wil gaan dan de Vinkeveense plassen te ontmoedigen om bij de ANWB een bootverzekering af te sluiten :evil:

    Verzekeraars met dit soort voorwaarden moet je gewoon mijden.
    Timo
    Compromis 888 'il Cigno'
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:03 #1600188

    • 3Noreen
    • 3Noreen's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15693
    ilCigno schreef :
    De veiligheidsuitrusting van mijn boot is naar mijn mening bovengemiddeld, maar ook ik voldoe niet aan deze lijst (al kom ik een heel eind). Zoals ik en Olav al aangaven, deze is samengesteld door iemand die geen enkele praktische nautische ervaring heeft. Of heeft tot doel heeft om sowieso iedereen die verder wil gaan dan de Vinkeveense plassen te ontmoedigen om bij de ANWB een bootverzekering af te sluiten :evil:

    Verzekeraars met dit soort voorwaarden moet je gewoon mijden.

    Zoals ik al eerder schreef rare lijst. In gesprek gaan met je tussenpersoon. Die kan eventueel de dekking ergens anders onderbrengen.
    dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:03 #1600189

    • martinw
    • martinw's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 2464
    3Noreen schreef :
    Willem-vdV schreef :
  • Schroefas borgen tegen verlies
    - Wat moet ik me hier bij voorstellen?

  • Borgen door middel van een slangenklem ergens binnen op een vrij stukje schroefas doen. Als die onverhoopt los komt van de keerkoppeling/stuwdruk lager dan kan die niet door het galant naar buiten en een groot gat veroorzaken. Dit kost bijna niets en is ongeacht verzekering een aan te raden voorziening.

    Maar loop je dan niet het risico dat de as uit balans raakt. Een slangklem is immers niet overal gelijk?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:12 #1600191

    • 3Noreen
    • 3Noreen's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15693
    martinw schreef :
    3Noreen schreef :
    Willem-vdV schreef :
  • Schroefas borgen tegen verlies
    - Wat moet ik me hier bij voorstellen?

  • Borgen door middel van een slangenklem ergens binnen op een vrij stukje schroefas doen. Als die onverhoopt los komt van de keerkoppeling/stuwdruk lager dan kan die niet door het galant naar buiten en een groot gat veroorzaken. Dit kost bijna niets en is ongeacht verzekering een aan te raden voorziening.

    Maar loop je dan niet het risico dat de as uit balans raakt. Een slangklem is immers niet overal gelijk?

    Een slangenklem weegt pakweg 15 gram. Daarvan zit ± 5 gram uit het midden. Om de schroefas gaat het dan om maximaal 20mm uit het midden. De as draait pakweg 1500 rpm. Knappe jongen die iets van de ontstane onbalans merkt. Een stukje aangroei op de schroef zou dan een regelrechte ramp moeten veroorzaken. Maar in de theorie van een internetforum; yes you are right, het veroorzaakt onbalans. Mocht je het een probleem vinden doe je twee slangenklemmen 180 graden gedraaid. En neemt de extra kosten a €1,50 voor lief.
    dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
    Laatst bewerkt: 05 dec 2024 10:14 door 3Noreen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:17 #1600195

    • triXXS
    • triXXS's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 815
    martinw schreef :
    Ik wilde recent terug van klein vierkant naar standaard omdat ik voorlopig niet zo ver meer kan gaan. Dat betekent bij mijn verzekering tot 10 mijl uit de kust. Genoeg voor een tochtje buitenom. Maar pas op, desgevraagd betekent dat ik ook niet meer buitenom de Waddeneilanden kan omdat gerekend wordt met 10 mijl vanaf het vaste land.
    Precies, dat soort grenzen ... en bij ANWB was nergens gedefinieerd wat nou 'de kust van het vasteland' is, en ze konden het ook niet zeggen, ik kreeg steeds verschillende antwoorden.
    Is Helgoland vasteland? Terschelling? Goeree? Corsica? Engeland dan misschien?
    Voor Denemarken heb ik toen voorgesteld: de grotere eilanden die met bruggen met het vasteland verbonden zijn, en daar konden ze wel in meegaan. Voor ons dan.
    Corsair 24
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 10:26 #1600198

    martinw schreef :
    Ik wilde recent terug van klein vierkant naar standaard omdat ik voorlopig niet zo ver meer kan gaan. Dat betekent bij mijn verzekering tot 10 mijl uit de kust. Genoeg voor een tochtje buitenom. Maar pas op, desgevraagd betekent dat ik ook niet meer buitenom de Waddeneilanden kan omdat gerekend wordt met 10 mijl vanaf het vaste land.
    Omdat de premie ook nog geen 2 euro minder werd, heb ik het voorlopig maar zo gelaten.
    Als je polis tot 10 mijl van het vaste land is, kan je zelfs niet verzekerd naar Vlieland of Terschelling varen. Moet je daar geen schade maken of sleephulp nodig hebben. :huh:

    Mijn polis is tot 20 mijl uit de kust. Deze verzekering komend jaar ook aanpassen naar Klein vierkant, verwacht bij Datacombinatie niet zo'n gekke vragenlijst.
    Feeling 326 di
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 11:37 #1600210

    triXXS schreef :
    martinw schreef :
    Ik wilde recent terug van klein vierkant naar standaard omdat ik voorlopig niet zo ver meer kan gaan. Dat betekent bij mijn verzekering tot 10 mijl uit de kust. Genoeg voor een tochtje buitenom. Maar pas op, desgevraagd betekent dat ik ook niet meer buitenom de Waddeneilanden kan omdat gerekend wordt met 10 mijl vanaf het vaste land.
    Precies, dat soort grenzen ... en bij ANWB was nergens gedefinieerd wat nou 'de kust van het vasteland' is, en ze konden het ook niet zeggen, ik kreeg steeds verschillende antwoorden.
    Is Helgoland vasteland? .

    Helgoland valt niet onder het klein vierkant. Het is meer dan 10 mijl, en het is logischerwijs geen vast land.
    Wát zoek je? Wind?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 11:40 #1600212

    Dat eisenpakket lijkt me sterk overdreven, en meer voor zeeschepen dan voor zeilboten. Ik denk ook dat het daar vandaan komt. Automatische blusinstallatie in de 'motorkamer'..?
    Wát zoek je? Wind?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 11:42 #1600213

    Willem-vdV schreef :
    Is er iemand hier die alle punten van de checklist kan aanvinken?
    • Anker met kettingvoorloop en ankerlijn van tenminste 60 meter
      - Ik heb 50m ketting, geen ankerlijn eraan vast.
    • Brandblusser minimaal 2 kg per compartiment. Automatische brandblusser in motorkamer
      - Heb geen automatische brandblusser in motorkamer. Wie wel?
    • Reddingsboei: groot genoeg om gemakkelijk in te komen en voorzien van een joon + licht en sleepzak en binnen bereik van de stuurman
      - Een reddingsboei met Joon heb ik, maar geen sleepzak eraan.
      Veel boten met een joon zie ik trouwens niet op het water.
    • Satelliettelefoon
      - Niet aanwezig
    • Schroefas borgen tegen verlies
      - Wat moet ik me hier bij voorstellen?
    • Stormzeil en Groot Zeil: minimaal 3x rif
      - Geen derde rif in grootzeil aanwezig bij mij en niet bij veel anderen volgens mij.

    Er staan ook vereisten die hier op ZF discussiepunten zijn m.b.t veiligheid, zoals een AIS Transponder en 275N zwemvesten (i.p.v. 150N).

    nee, voldoe ik ook niet aan.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:04 #1600217

    Zwaardopzee schreef :
    triXXS schreef :
    Is Helgoland vasteland? .

    Helgoland valt niet onder het klein vierkant. Het is meer dan 10 mijl, en het is logischerwijs geen vast land.
    Kleine correctie:
    Helgoland valt wel onder "Klein vierkant", maar niet onder "Europese Binnenwateren tot 20 mijl uit de kust van het vasteland".
    Feeling 326 di
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:06 #1600218

    Zwaardopzee schreef :
    Automatische blusinstallatie in de 'motorkamer'..?
    Voor CE is dat volgens mij al een eis.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:08 #1600219

    • ilCigno
    • ilCigno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 18615
    De term "klein vierkant" wordt wel door de meeste verzekeraars gebruikt, maar de definitie (de begrenzingen) is niet overal hetzelfde. Wat bij de één "groot vierkant" heet kan kleiner zijn dan wat de ander "klein vierkant" noemt. De definitie kan zelf verschillen tussen de verschillende voorwaarden van één verzekeraar. Lekker eenduidig dus (not).
    Check dus altijd of je beoogde vaargebied past bij de voorwaarden van je verzekering.
    Timo
    Compromis 888 'il Cigno'
    Laatst bewerkt: 05 dec 2024 12:21 door ilCigno.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:13 #1600221

    • ilCigno
    • ilCigno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 18615
    SimondeDanser schreef :
    Zwaardopzee schreef :
    Automatische blusinstallatie in de 'motorkamer'..?
    Voor CE is dat volgens mij al een eis.
    Nee dat is niet zo.



    eur-lex.europa.eu/legal-conten...013L0053#d1e32-131-1
    Timo
    Compromis 888 'il Cigno'
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:20 #1600224

    • Ilex
    • Ilex's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 8937
    Dehler36cwsSIETSKE schreef :
    Dit is de lijst.

    Bijlage:

    Bestandsnaam: ChecklistZ...ANWB.pdf
    Bestandsgrootte:513 KB

    Misschien ANWB-verantwoordelijke aanschrijven om deze lijst kritisch onder de loep te nemen en af te stellen naar de werkelijkheid...
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:38 #1600226

    • brambo
    • brambo's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7738
    De ANWB heeft een watersport afddeling meer. De verzekeraar is Unigarant.

    Een automatisch blusinstallatie in een zeilbootje van beperkte afmetingen. Ook al onzin.

    Verzekeraars hebben niet zoveel interesse meer in een kleine markt van al die verschillende soorten bootjes en vaargebeden.

    Deskundig personeel ontbreekt. Je bent het beste uit bij een meer gespecialiseerde verzekerde met meensen die weten waar het over gaat.

    Dan krijg je niet van die rare eisen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:40 #1600227

    Kendu schreef :
    (Voor de goede orde: dit werd mij verteld toen ik contact had met de ANWB over hoe zij omgaan met solozeilen. Antwoord toen: totaal uitgesloten meneer.)

    Dat zou gelden voor solo zeilen in het algemeen?? ook op ijsselmeer, wadden etc??
    Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 12:57 #1600229

    • Johan22
    • Johan22's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1159
    Ik hen verzekerd bij dna yacht insurance, ik vermoed dat die wel dedicated bezig zijn met bootjes www.dnayachtinsurance.nl/ maar heb alle eisen rondom vierkanten bij hun ook niet helemaal scherp. Goed topic daarom!

    Gepost met de officiële Zeilersforum-app
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 13:12 #1600234

    • Eclips
    • Eclips's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 6848
    Waterblok schreef :
    Dat lijkt me juridisch niet haalbaar, verzekerd tot 20 mijl, je gaat naar Engeland en komt heelhuids terug.
    Niet verzekerd in Engeland ok, misschien ook nog als je net binnen 20 mijl terugkomt.
    Maar als je een week later van Bru naar Brouw gaat zou je niet verzekerd zijn vanwege de reis naar Engeland? Dat lijkt me juridisch niet hard te maken door verzekeraar.

    Nou, niet verzekerd in Engeland lijkt me ook niet OK. Ook daar ben je volgens de voorwaarden tot 20 mijl uit de kust verzekerd. Wat je tussen die twee gebieden doet moet je zelf weten.
    Roald

    Never follow a Southerly!
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl