Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verklaring zeevaardigheid schipper en schip

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 13:15 #1600235

Willem-vdV schreef :
Zwaardopzee schreef :
triXXS schreef :
Is Helgoland vasteland? .

Helgoland valt niet onder het klein vierkant. Het is meer dan 10 mijl, en het is logischerwijs geen vast land.
Kleine correctie:
Helgoland valt wel onder "Klein vierkant", maar niet onder "Europese Binnenwateren tot 20 mijl uit de kust van het vasteland".

Dat bedoelde ik, correctie.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 13:17 #1600236

ilCigno schreef :
SimondeDanser schreef :
Zwaardopzee schreef :
Automatische blusinstallatie in de 'motorkamer'..?
Voor CE is dat volgens mij al een eis.
Nee dat is niet zo.



eur-lex.europa.eu/legal-conten...013L0053#d1e32-131-1

Er is hier sprake van 'benzinemotoren' geen diesel.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 13:24 #1600238

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18514
En zelfs bij benzinemotoren is het geen eis om een automatische blusinstallatie in de motorruimte te hebben. Een blusopening (fire port) voldoet ook aan de eis. Bij dieselmotoren is er helemaal geen sprake van een specifieke eis omtrent een brandblusvoorziening in de motorruimte volgens de norm.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 13:53 #1600245

Eclips schreef :
Nou, niet verzekerd in Engeland lijkt me ook niet OK. Ook daar ben je volgens de voorwaarden tot 20 mijl uit de kust verzekerd. Wat je tussen die twee gebieden doet moet je zelf weten.

Ook hierbij geldt: Lees de voorwaarden van je eigen verzekering!

Bij de mijne "is de verzekering van kracht op alle Europese binnenwateren en op zee tot 20 zeemijlen uit de kust van het vaste land van de Europese landen (met uitzondering van de Zwarte zee). De 20 zeemijl uit de kust op zee geldt alleen vanuit het vaste land van de Europese landen. Dit betekent dat deze dekking dus niet geldt vanuit de kust van bijvoorbeeld Groot Brittannië of Ierland."

Als jouw verzekering Engeland niet uitsluit, dan kan je vlak bij het kanaal verzekerd oversteken.
Feeling 326 di
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 13:53 #1600246

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Wie heeft een brandblusser onder handbereik vanaf de helmstok?

Want natuurlijk staat de verzekeraar in z'n recht om een claim af te wijzen, als je daarvoor eerst twee passen naar de kajuit moet zetten, naar binnen gaan, en 'm dan pas kunnen pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 15:01 #1600264

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6826
Willem-vdV schreef :
Eclips schreef :
Nou, niet verzekerd in Engeland lijkt me ook niet OK. Ook daar ben je volgens de voorwaarden tot 20 mijl uit de kust verzekerd. Wat je tussen die twee gebieden doet moet je zelf weten.

Ook hierbij geldt: Lees de voorwaarden van je eigen verzekering!

Bij de mijne "is de verzekering van kracht op alle Europese binnenwateren en op zee tot 20 zeemijlen uit de kust van het vaste land van de Europese landen (met uitzondering van de Zwarte zee). De 20 zeemijl uit de kust op zee geldt alleen vanuit het vaste land van de Europese landen. Dit betekent dat deze dekking dus niet geldt vanuit de kust van bijvoorbeeld Groot Brittannië of Ierland."

Als jouw verzekering Engeland niet uitsluit, dan kan je vlak bij het kanaal verzekerd oversteken.

Ik ga dat maar eens verifiëren bij de verzekeraar. Daar heb ik "Alle Europese binnenwateren en op zee tot 20 zeemijlen uit de kust van het vaste land van de Europese landen. Met uitzondering van de Zwarte zee." De toelichting die jij noemt (en die m.i. ook vrij absurd is) staat er bij mij niet bij.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 15:22 #1600272

ilCigno schreef :
SimondeDanser schreef :
Zwaardopzee schreef :
Automatische blusinstallatie in de 'motorkamer'..?
Voor CE is dat volgens mij al een eis.
Nee dat is niet zo.



eur-lex.europa.eu/legal-conten...013L0053#d1e32-131-1
Dank voor deze correctie. Ik zit niet zo in de CE eisen want mijn boot is van voor dat tijdperk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 15:27 #1600274

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Joop66 schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste,

Omdat ik van plan ben om iets verder te zeilen dan voorheen heb ik mijn verzekering aangepast.
Ik wilde hem overzetten naar "klein vierkant"




Ik moest een lijst invullen van de ANWB met een zeewaardigheids verklaring
Drie dingen van de lijst kon ik niet aankruisen
- Epirb
- satelliet telefoon
- 3e rif en stormzeil.

dus klein vierkant zit er niet in voor mij.

Nu hebben ze mijn verzekering op " europese binnenwateren tot 20 mijl uit de kust" gezet.
maar ja, als ik naar Engeland wil heb ik dus een probleem.?

Heb overigens gewoon een WA verzekering

Gr Erik

Achter de ANWB staat Unigarant als risicodrager. Die lieden grijpen ALLES aan om onder een claim uit te komen. Dus, andere verzekering nemen, of volgens hun voorwaarden alles voor elkaar hebben. En in ieder geval nergens over liegen!

In de Unigarant voorwaarden staan allerlei vage formuleringen als "voldoende zorg", "goede voorbereiding", "goed zeemanschap", etc, die verder niet uitgediept worden. Dit zijn paraplu begrippen waar zij weldegelijk een strakke lijst voor hebben, maar je die niet geven.

In die zin is de ANWB netjes dat ze die lijst wel afgeven.

Je zet hier Unigarant wel even weg als verzekeraar met weinig transparante voorwaarden. Ben wel nieuwsgierig hoe je op deze analyse bent gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 15:39 #1600277

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
ik denk dat EOC (wel) iets van bootjes begrijpt
maar, ok,
never a claim
beter ook
ipv zeiken over een plankje ankerkluis a 4000 euri
pfff
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 17:20 #1600297

'Stormzeil' mag ook gewoon stormfok zijn. Is onmisbaar in mijn optiek.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 17:23 #1600298

sy helios schreef :
ik denk dat EOC (wel) iets van bootjes begrijpt
maar, ok,
never a claim
beter ook
ipv zeiken over een plankje ankerkluis a 4000 euri
pfff

He? Ik lees hier nergens een bijdrage van EOC, en jouw bijdrage is warrig en onbegrijpelijk. Verkeerde draadje?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 17:39 #1600302

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1847
dyanemaniac schreef :
Kendu schreef :
(Voor de goede orde: dit werd mij verteld toen ik contact had met de ANWB over hoe zij omgaan met solozeilen. Antwoord toen: totaal uitgesloten meneer.)

Dat zou gelden voor solo zeilen in het algemeen?? ook op ijsselmeer, wadden etc??

Jouw vraag was precies mijn verbazing en ik ben daarover het gesprek aangegaan met een meneer aan de ANWB verzekeringstelefoonlijn.

In eerste instantie werd gezegd: ‘Solozeilen is altijd uitgesloten’.

Waarop ik ging vragen of dat ook gold op de Grevelingen. ‘Ja’, was in eerste instantie het antwoord. Ik zou dan niet verzekerd zijn. Toen ik ging vragen wat dat betekende als ik in mijn eentje de boot uit de box naar bijvoorbeeld het havenkantoor voer, wist die meneer het ook niet meer en begon hij ook wat onduidelijker te worden over wel of niet verzekerd zijn bij solozeilen op de Grevelingen.

Kortom: er ontstond een gesprek vol onduidelijkheden en ‘bureau-waarheden’ waar in dit draadje al meer aan gerefereerd wordt.

In hetzelfde gesprek werd mij verteld dat als ik solo ging zeilen, ik niet voldeed aan de verzekeringsvoorwaarden en pas weer verzekerd zou zijn als ik opnieuw geaccepteerd was door de verzekeraar.

Tot slot zei die meneer (nog steeds) in hetzelfde gesprek dat de ANWB verzekering meer bedoeld was voor ‘standaard familie boottochtjes op binnenwater’ (niet exact zijn woorden, meer mijn interpretatie)

Samen kwamen we tot de conclusie dat mijn verzekering niet paste bij mijn manier van zeilen. Ik ben nu een aantal jaar naar tevredenheid verzekerd bij Pantaenius. Ook mijn nieuwe (voor mij dan) boot verzeker ik weer daar. Prima voorwaarden en realistische eisen. Oók mbt solozeilen.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 18:24 #1600310

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Kendu schreef :
In hetzelfde gesprek werd mij verteld dat als ik solo ging zeilen, ik niet voldeed aan de verzekeringsvoorwaarden en pas weer verzekerd zou zijn als ik opnieuw geaccepteerd was door de verzekeraar.

Ik heb de ANWB verzekeringsvoorwaarden er even op nagelezen, maar 'solozeilen' wordt er niet in genoemd. Evenmin heb ik iets anders gevonden dat er duidelijk op wijst. Kan ook niet, want ze verzekeren ook eenmansboten.

Dan zou zo'n regel dat solozeilen niet verzekerd is, als aparte clausule op het polisblad moeten worden bijgeschreven. Als dat niet is gedaan, hebben ze geen been om op te staan toch?

Maar ik begrijp dat je na zo'n telefoongesprek je heil ergens anders zoekt.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 18:33 #1600313

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Dat is ook een goeie wanneer is solozeilen voor de verzekering een extra risico?
Vanaf welke maat boot?
Met zijn tweeen in een laser is eerder groter risico op schade dam solo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 18:33 #1600314

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Dat is ook een goeie wanneer is solozeilen voor de verzekering een extra risico?
Vanaf welke maat boot?
Met zijn tweeen in een laser is eerder groter risico op schade dan solo...
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 18:33 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 19:11 #1600325

Wij hebben groot vierkant gehad omdat we ook op de Middellandse zee voeren en zijn nu naar klein vierkant gegaan omdat onze trailerbare boot te koop staat en we nu een catamaran hebben. Ik heb in al die jaren nog nooit zo'n lijst gehad wat we allemaal aan boord moesten hebben. Eerst Delta Loid gehad daarna werd het NN en nu hebben we Hienfeld.
Je kan met meerdere mensen aan boord varen maar als die geen enkel idee hebben wat ze moeten doen ben je gewoon aan het solo zeilen denk ik dan maar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 19:25 #1600334

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
Zwaardopzee schreef :
sy helios schreef :
ik denk dat EOC (wel) iets van bootjes begrijpt
maar, ok,
never a claim
beter ook
ipv zeiken over een plankje ankerkluis a 4000 euri
pfff

He? Ik lees hier nergens een bijdrage van EOC, en jouw bijdrage is warrig en onbegrijpelijk. Verkeerde draadje?
tja moeilijk hey,
ok,
zelf bij EOC, die begrijpen wel iets over bootjes (denk ik)
2e; ander topic; zeiken bij de verzekering over...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 19:31 #1600337

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1847
triXXS schreef :

Ik heb de ANWB verzekeringsvoorwaarden er even op nagelezen, maar 'solozeilen' wordt er niet in genoemd. Evenmin heb ik iets anders gevonden dat er duidelijk op wijst. Kan ook niet, want ze verzekeren ook eenmansboten.

Dan zou zo'n regel dat solozeilen niet verzekerd is, als aparte clausule op het polisblad moeten worden bijgeschreven. Als dat niet is gedaan, hebben ze geen been om op te staan toch?

Maar ik begrijp dat je na zo'n telefoongesprek je heil ergens anders zoekt.

Zie artikel 19, lid 5. Zij scharen dat onder ‘goed zeemanschap’. Want goed zeemanschap is onder andere dat je goed uitkijk houdt. En terecht. En in ieder geval in dat telefoongesprek werd gesteld: solozeilen is per definitie geen goed zeemanschap dus niet verzekerd. Want dat is onvoldoende zorg en in een volgend artikel is ‘onvoldoende zorg’ een grond voor uitsluiting.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 19:39 #1600340

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6826
Iemand een indicatie hoeveel het bij benadering scheelt in premie? Of zit het vooral in de eisen waaraan voldaan moet worden?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 20:32 #1600346

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Eclips schreef :
Iemand een indicatie hoeveel het bij benadering scheelt in premie? Of zit het vooral in de eisen waaraan voldaan moet worden?
Premieverschil tussen Europese binnenwateren en Klein Vierkant, voor cascoverzekering, was bij ANWB maar een 10%. Het gaat alleen om de eisen waaraan voldaan moet worden, anders hadden we deze discussie niet hoeven hebben.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 22:57 #1600368

triXXS schreef :
Kendu schreef :
In hetzelfde gesprek werd mij verteld dat als ik solo ging zeilen, ik niet voldeed aan de verzekeringsvoorwaarden en pas weer verzekerd zou zijn als ik opnieuw geaccepteerd was door de verzekeraar.

Ik heb de ANWB verzekeringsvoorwaarden er even op nagelezen, maar 'solozeilen' wordt er niet in genoemd. Evenmin heb ik iets anders gevonden dat er duidelijk op wijst. Kan ook niet, want ze verzekeren ook eenmansboten.

Dan zou zo'n regel dat solozeilen niet verzekerd is, als aparte clausule op het polisblad moeten worden bijgeschreven. Als dat niet is gedaan, hebben ze geen been om op te staan toch?

Maar ik begrijp dat je na zo'n telefoongesprek je heil ergens anders zoekt.


Uit mijn ANWB Polis: "124: Solozeilen
In aanvulling op de polisvoorwaarden is niet verzekerd: - Solozeilen buiten de 20 zeemijl uit de kust."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 05 dec 2024 22:59 #1600370

" En in ieder geval in dat telefoongesprek werd gesteld: solozeilen is per definitie geen goed zeemanschap dus niet verzekerd."


Dit is wel een lachwekkende redenering...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 07:03 #1600391

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
triXXS schreef :
martinw schreef :
Ik wilde recent terug van klein vierkant naar standaard omdat ik voorlopig niet zo ver meer kan gaan. Dat betekent bij mijn verzekering tot 10 mijl uit de kust. Genoeg voor een tochtje buitenom. Maar pas op, desgevraagd betekent dat ik ook niet meer buitenom de Waddeneilanden kan omdat gerekend wordt met 10 mijl vanaf het vaste land.
Precies, dat soort grenzen ... en bij ANWB was nergens gedefinieerd wat nou 'de kust van het vasteland' is, en ze konden het ook niet zeggen, ik kreeg steeds verschillende antwoorden.
Is Helgoland vasteland? Terschelling? Goeree? Corsica? Engeland dan misschien?
Voor Denemarken heb ik toen voorgesteld: de grotere eilanden die met bruggen met het vasteland verbonden zijn, en daar konden ze wel in meegaan. Voor ons dan.

Dat staat er ook niet.

Er staat:



Nederlandse kust plus 20 mijl. Dus een rondje buitenom de Wadden mag zeker wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 08:50 #1600415

Ik had destijds ook gedoe met de definitie van groot vierkant. Het was onduidelijk of daar de Zwarte Zee bij zou zitten. Na een belletje van de ANWB werd mij verzekerd (later ook per e-mail), dat daar ook (een stuk) Zwarte Zee bij zat. Voor ons van belang, al zijn we er maar 2 dagen geweest. Soms is er kennelijk wel wat flexibiliteit.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 09:52 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 09:09 #1600421

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Joop66 schreef :
Dat staat er ook niet.

Er staat:



Nederlandse kust plus 20 mijl. Dus een rondje buitenom de Wadden mag zeker wel.

Inderdaad staat er bij het gebied 'Nederland (uitgebreid): 'Nederlandse kust',
maar bij dekkingsgebied 'Europese binnenwateren' (en daar ging het hier om), staat: 'kust van het vasteland'.
Lijkt me een vreemde inconsequentie.
Telefonisch werd mij gezegd dat de Waddeneilanden niet tot de kust van het vasteland horen. Met 20 mijl kun je dan net buitenom.
In plaats van dat verzekeringsmaatschappijen gewoon een kaartje maken van het dekkingsgebied (en daarbij zelf er achter komen wat voor onduidelijkheden er zijn) moeten we het met deze teksten doen.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 09:13 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl