Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verklaring zeevaardigheid schipper en schip

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 09:36 #1600425

Mijn Dehler is anwb verzekerd klein vierkant. Nooit deze lijst gehad en in de afgelopen 15 jaar 1 keer een schroefblad verloren en declaims. Werd per omgaande een nieuwe schroef plus takel kosten vergoed.
Wedstrijdzeilen is echter uitgesloten waardoor ik mijn skiff verzekerd heb bij you sure.
Ik ga mijn laatste anwb polis er maar eens op na slaan… wellicht heb ik er nu ook uitsluitingen in waar ik geen weet van heb.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 09:50 #1600428

triXXS schreef :
Joop66 schreef :
Dat staat er ook niet.

Er staat:



Nederlandse kust plus 20 mijl. Dus een rondje buitenom de Wadden mag zeker wel.

Inderdaad staat er bij het gebied 'Nederland (uitgebreid): 'Nederlandse kust',
maar bij dekkingsgebied 'Europese binnenwateren' (en daar ging het hier om), staat: 'kust van het vasteland'.
Lijkt me een vreemde inconsequentie.
Telefonisch werd mij gezegd dat de Waddeneilanden niet tot de kust van het vasteland horen. Met 20 mijl kun je dan net buitenom.

De persoon aan de telefoon snapt het niet. Logisch lezen wat er staat:

1) Nederlands binnenwateren excl. Waddenzee-->de Waddenzee valt dus onder "De Nederlands Binnenwateren" (is ook gewoon BPR gebied)

2) Als (1) (dus "De Nederlandse Binnenwateren" incl. Waddenzee) EN op zee tot 20 NL uit de kust.

3) In aanvulling op (2) --> dus sowiezo een groter gebied.

Etc: het verzekerd gebied wordt steeds groter.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 09:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 10:16 #1600438

Nachtvlinder schreef :
Dat staat er ook niet.

Er staat:
1) Nederlands binnenwateren excl. Waddenzee-->de Waddenzee valt dus onder "De Nederlands Binnenwateren" (is ook gewoon BPR gebied)

2) Als (1) (dus "De Nederlandse Binnenwateren" incl. Waddenzee) EN op zee tot 20 NL uit de kust.

3) In aanvulling op (2) --> dus sowiezo een groter gebied.

Etc: het verzekerd gebied wordt steeds groter.
Wel of geen Bor heeft voor een verzekeraar hier geen betekenis. Met nl Basis het binnenwater waarbij ook het grote binnenwater is uitgesloten. ( zo lees ik dat tenminste)
Dat herken ik nog wel van vroeger met de valk: mocht je ook expliciet niet IJsselmeer op. Begrijpelijk overigens.
Om groot binnenwater gedekt te hebben moet je dus tenminste nl uitgebreid dekking hebben.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:18 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 10:24 #1600440

Maar ook zonder die BPR opmerking blijft de betekenis gelijk. Rondje buitenom is vanaf (2) verzekerd. De Waddenzee kan niet én binnenwater én zee tegelijk zijn ;)

PS: Je quotte klopt niet: je laat mij dingen zeggen die ik niet gezegd heb.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 10:25 #1600441

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Nachtvlinder schreef :
De persoon aan de telefoon snapt het niet.
Dat kan heel goed! Mijn ervaring was: als je verschillende medewerkers ernaar vraagt, kun je zomaar verschillende antwoorden krijgen. Net alsof de vraag nooit eerder was opgekomen.
Dus: als het er echt toe doet, probeer het zwart op wit te krijgen.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 11:03 #1600452

Willem-vdV schreef :
martinw schreef :
Ik wilde recent terug van klein vierkant naar standaard omdat ik voorlopig niet zo ver meer kan gaan. Dat betekent bij mijn verzekering tot 10 mijl uit de kust. Genoeg voor een tochtje buitenom. Maar pas op, desgevraagd betekent dat ik ook niet meer buitenom de Waddeneilanden kan omdat gerekend wordt met 10 mijl vanaf het vaste land.
Omdat de premie ook nog geen 2 euro minder werd, heb ik het voorlopig maar zo gelaten.
Als je polis tot 10 mijl van het vaste land is, kan je zelfs niet verzekerd naar Vlieland of Terschelling varen. Moet je daar geen schade maken of sleephulp nodig hebben. :huh:

Dit is gelukkig niet zo. Ik heb ook een 10 mijl uit de kustzone dekking. Zoals anderen al aangaven valt bij (de meeste?) verzekeringen de Waddenzee expliciet binnen de dekking in dat geval (zelfs bij alleen binnenwater dekking).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 11:52 #1600467

AndreAzuree schreef :
Ik had destijds ook gedoe met de definitie van groot vierkant. Het was onduidelijk of daar de Zwarte Zee bij zou zitten. Na een belletje van de ANWB werd mij verzekerd (later ook per e-mail), dat daar ook (een stuk) Zwarte Zee bij zat. Voor ons van belang, al zijn we er maar 2 dagen geweest. Soms is er kennelijk wel wat flexibiliteit.
Ben jij in het groot vierkant verzekerd?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 13:58 #1600509

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2454
jvanakker schreef :

Dit is gelukkig niet zo. Ik heb ook een 10 mijl uit de kustzone dekking. Zoals anderen al aangaven valt bij (de meeste?) verzekeringen de Waddenzee expliciet binnen de dekking in dat geval (zelfs bij alleen binnenwater dekking).

Precies, bij mij ook zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 14:29 #1600513

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Ndbpw schreef :
Je zet hier Unigarant wel even weg als verzekeraar met weinig transparante voorwaarden. Ben wel nieuwsgierig hoe je op deze analyse bent gekomen.

Ikzelf heb nog nooit iets hoeven claimen. Dus geen persoonlijke ervaring. Binnen mijn zeilclubje waren er wel enkelen. Weer enkelen daarvan waren bij Unigarant verzekerd. Best veel gedoetjes waren dat. De anderen waren verzekerd bij Kuiper, en kregen meteen veel deskundiger mensen aan de telefoon. Dat scheelde heel erg veel miscommunicatie en gedoe.

Ik zelf zit bij EOC met de oude DOV voorwaarden.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 14:40 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 15:40 #1600522

Nachtvlinder schreef :
Maar ook zonder die BPR opmerking blijft de betekenis gelijk. Rondje buitenom is vanaf (2) verzekerd. De Waddenzee kan niet én binnenwater én zee tegelijk zijn ;)

PS: Je quotte klopt niet: je laat mij dingen zeggen die ik niet gezegd heb.
Sorry.
Dan heb ik je niet goed begrepen en zijn we het wel eens.. vanaf 2 kun je buiten om idd..
ik probeerde de lap quote tekst in te perken. Blijkbaar niet helemaal goed gegaan.

Mbt unifaeant: wanneer je wedstrijden zeilt stopt het bij hen snel.. clubwedstrijd zou denk ik nog net kunnen maar goodies etc vrijwel zeker niet…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 06 dec 2024 17:06 #1600538

Zwaardopzee schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik had destijds ook gedoe met de definitie van groot vierkant. Het was onduidelijk of daar de Zwarte Zee bij zou zitten. Na een belletje van de ANWB werd mij verzekerd (later ook per e-mail), dat daar ook (een stuk) Zwarte Zee bij zat. Voor ons van belang, al zijn we er maar 2 dagen geweest. Soms is er kennelijk wel wat flexibiliteit.
Ben jij in het groot vierkant verzekerd?

Toen wel (voor MED en zwarte zee), nu niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 13:12 #1601067

Apae schreef :
Wie heeft een brandblusser onder handbereik vanaf de helmstok?

Want natuurlijk staat de verzekeraar in z'n recht om een claim af te wijzen, als je daarvoor eerst twee passen naar de kajuit moet zetten, naar binnen gaan, en 'm dan pas kunnen pakken.

Ik heb in mijn 33ft zeiljacht(je) een brandblussers van 1kg in de bakskist direct naast het stuurwiel. Helaas een poederblusser. Binnen heb ik nog een 2kg PFOS-vrije schuimblusser. Ik ben nog naarstig op zoek naar een 1kg schuimblusser, maar het lijkt wel alsof die niet bestaan. Ik weet dat je eigenlijk minimaal een 2kg blusser wilt hebben, maar die kan ik daar niet kwijt. Het is dus waarschijnlijk wel bruikbaar als eerste fase tot de 2kg schuimblusser kan worden bereikt.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 13:44 #1601071

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Neyfik kampeer- en watersportwinkel.

Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 16:17 #1601100

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Alles bij elkaar genomen, gaat het niet om zeewaardigheid, maar om risico's voor de verzekeraar uit te sluiten. Immers, zo lang iedereen overal met een zgn. "klein schip" het water op kan, zonder enige kennis van wet- en regelgeving, laat staan vaarervaring is vaarvaardigheid kennelijk niet van belang. Bij varen staan 3 dingen centraal. In de 1e plaats de kwaliteit van de schipper. In de 2e plaats het schip incl. uitrusting en in de 3e plaats geluk/pech. Naarmate een schipper vaardiger is, kan er meer met hetzelfde schip en meer dan een "beter" schip met een mindere schipper.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 20:15 #1601169

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Booty24 schreef :
Neyfik kampeer- en watersportwinkel.


Hoe lang heb je met dit ding?

Lijkt me wel eens interessant om m ook echt uit te proberen. Zo'n mooi slank dingetje, ben ik benieuwd of er ook uithoudingsvermogen in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 20:49 #1601172

Het is een 1 kg schuimspuitbusje, bedoeld om jezelf naar buiten mee te krijgen. Ik heb er een paar op strategische plekken in de boot gehangen. Dekker verkoopt ze ook. Verzekering wil echter minimaal 1 x 2 kg zien in plaats van 2 x 1 kg…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 21:03 #1601173

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4049
Nachtvlinder schreef :
Het is een 1 kg schuimspuitbusje, bedoeld om jezelf naar buiten mee te krijgen. Ik heb er een paar op strategische plekken in de boot gehangen. Dekker verkoopt ze ook. Verzekering wil echter minimaal 1 x 2 kg zien in plaats van 2 x 1 kg…

Als je bij de ene niet er bij kunt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 21:26 #1601179

Joop66 schreef :

Hoe lang heb je met dit ding?

Lijkt me wel eens interessant om m ook echt uit te proberen. Zo'n mooi slank dingetje, ben ik benieuwd of er ook uithoudingsvermogen in zit.

Het lijkt mij een uitermate zinloos speeltje.
Een puts water zal effectiever zijn, of een fles frisdrank of spa, of een blusdeken.

Vroegâh, toen het milieu en de ozonlaag nog niet bestonden, had ik van die freon-blussertjes in de auto. Die zouden he-le-maal mieters zijn. Nou, 5 seconden, hooguit.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 21:44 #1601184

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 22:12 #1601186

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4049
Nachtvlinder schreef :
Precies, soms wordt je positief verrast..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 23:06 #1601193

Spuittijd zegt natuurlijk niet direct iets over de effectiviteit van het blussen, maar meer over de grootte van de spuitmond vs inhoud.

De rating van de 750ml spuitbus geeft aan dat deze het volgende krijgt geblust:

5A = brandend hout blussen van 50 x 50 x 56cm
21B = 21L vloeistof blussen (1/3 water, 2/3 heptaan)
5F = 5L brandend frituurvet blussen

Deze ABF schuimbrandblusser is een 2L met de volgende rating
5A (even goed)
34B (62% beter)
40F (800% beter)

Deze ABC poederbrandblusser van 1kg heeft de volgende rating
8A (60% beter)
34B (62% beter)
C (nvt)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 23:07 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 09 dec 2024 23:56 #1601195

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Het is overigens deze:
sprayblusser-neyfik-750-ml-auto-boot-camper-neyfik-voertuighouder
5A 21B (geen 5F)

Wie weet wat dit betekent, 2e foto uit de link, hetgeen ik vanmiddag las n.a.v. de bijdrage:
“Voldoet aan alle eisen van het bpr”?



Of zou bedoeld worden: “Hiermee voldoe je aan betreffende eis in het bpr”.

Misschien zou een universele bij de Origo brander beter zijn. Die doet ook 5F. Bijna weer Kerst! (Dan krijg ik traditioneel veiligheidsdingetjes voor de boot).


Aangeschaft naar aanleiding van onderstaand draadje 8 november 2023 over een vergelijkbaar product. Ik neem aan dat de adviezen en de uitkomst van de navraag nog waar zijn en er geen grote ontwikkelingen in branden zijn geweest:
zeilersforum.nl hoofdmenu reisvoorbereiding-en-veiligheid ophangen-brandblusser?#1521364
It Paradyske schreef :
It Paradyske schreef :
JB-NL schreef :
It Paradyske schreef :
JB-NL schreef :
Er zijn ook tegenwoordig ook spuitbussen met schuim van 2kg inhoud.
Lichter, compacter, hoef je niet elk jaar te keuren en gaan 4 of 5 jaar mee.
Gelijkwaardig aan de bekende brandblusser.
Was een tip vd KNRM.
Voorbeeld ( geen binding mee)
www.rs-jachttechniek.nl/produc...lusspray-universeel/
Er zijn er ook met montage beugel.

JB

Da's geen twee kilo.
Voor BHV mogen wij elk jaar wat blussers leeg spuiten, een echte 2 kilo is toch vrij snel leeg hoor, zo'n spuitbusje nog veel sneller.
KNRM melde dat functie gelijkwaardig is, ben alleen de boodschapper ;)

Ik zal eens kijken of ik de vraag bij mijn BHV-trainer kan neerleggen (Brandweercommandant)

Nou, ik was wat te sceptisch,
Van een echte brandweerman:

Goedemorgen Hans,

Wij vinden dit blusmiddel wel wat voor een beginnende brand.
In de thuisomgeving is dit zeker een goed blusmiddel. Ook aan boord bij een pleziervaartuig zou ik dit aanraden.
Omdat je met bluspoeder heel veel nevenschade aanricht.

Vandaar dat ik het Sjetonneke ook aanraadde.

Terzijde?
Ik vind het solo relevanter om een brandblusser te hebben “binnen” de brand (keuken, slaapplek) dan “buiten” de brand (helmstok).
Een brandblusser bij de helmstok is om te hulp te kunnen schieten.
In deze redenatie zou je op 2-3 blussers komen.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 00:42 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 10 dec 2024 09:04 #1601219

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18514
Ik heb ook al jaren twee van die Neyfik spraybrandblussers aan boord. Daarover is indertijd veel geschreven op ZF. Het feit dat deze blussers geen nevenschade aanrichten, zeer gemakkelijk te gebruiken zijn (iedereen die een spuitbus kent kan er mee overweg), licht zijn, niet gekeurd hoeven te worden (je vervangt ze gewoon na 4 jaar), vorstbestendig zijn, klein (gemakkelijk op een bereikbare plek te plaatsen) en een goed blusvermogen hebben. Verzekeraars die vasthouden aan grote zware 2 kg blussers hebben waarschijnlijk geen praktische ervaring met relatief kleine zeilboten en welke mogelijkheden je daar aan boord hebt om dat soort grote zware dingen kwijt te raken.

Het lijkt mij overigens belangrijker dat je zelf een beleid hebt op het gebied van brand dan wat je verzekering theoretisch voorschrijft. Levens en boot redden is belangrijker dan een uitkering van de verekering. Wie heeft bijvoorbeeld brandbare stoffen nabij het kooktoestel (b.v. gordijntjes) geïmpregneerd met vlamwerend middel? Tip: in de Kerstperiode overal te koop om kerststukjes e.d. mee te behandelen. Zéér effectief!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 09:07 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 10 dec 2024 09:10 #1601221

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Booty24 schreef :
Misschien zou een universele bij de Origo brander beter zijn.
Mijn verzekering heeft bij acceptatie een inspectie uitgevoerd. De beoordelaar adviseerde een branddeken bij de kombuis, in plaats van een brandblusser. Ook ik kook op een Origo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring zeevaardigheid schipper en schip 10 dec 2024 10:23 #1601243

Leerzaam, deze specificaties. Nooit geweten :)
Orange Sunset schreef :
Spuittijd zegt natuurlijk niet direct iets over de effectiviteit van het blussen, maar meer over de grootte van de spuitmond vs inhoud.

De rating van de 750ml spuitbus geeft aan dat deze het volgende krijgt geblust:

5A = brandend hout blussen van 50 x 50 x 56cm
21B = 21L vloeistof blussen (1/3 water, 2/3 heptaan)
5F = 5L brandend frituurvet blussen

Deze ABF schuimbrandblusser is een 2L met de volgende rating
5A (even goed)
34B (62% beter)
40F (800% beter)

Deze ABC poederbrandblusser van 1kg heeft de volgende rating
8A (60% beter)
34B (62% beter)
C (nvt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl