Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland?

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 11:19 #1605471

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Tony2920 schreef :

( Is het echt zo moeilijk om dat papiertje even te halen, zelfs een Belg kan dat, jij toch ook? )

Ik heb een bewijsje marcom A. Daarmee ben ik van mening dat ik wel een VHF mag gebruiken. Hoewel eerlijkheid gebied me te schrijven dat 90% van wat ik daarvoor moest weten niet meer in mijn afnemende grijze massa aanwezig is.
Mijn indruk is ook dat je nadat je zo'n bewijsje hebt verkregen je zo snel mogelijk het geleerde moet vergeten en vooral niet in praktijk moet brengen. Op straffe van niet serieus genomen worden door de meer ervaren gebruikers.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 11:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 11:27 #1605474

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5459
La Mavare schreef :
Ik denk niet dat er hier veel zeilers zijn die vaker de oostkust van Engeland hebben bezocht of de zuidelijke Noordzee hebben bevaren ...

En dan zie je hier pagina's met geouwedeur, zelfs van iemand die 1 keer dit heeft gedaan, bah.

Dus houd ik mijn ervaring maar voor mezelf.

Ja als jij naar Engeland vaart ben je een seizoen later nog bezig met de afwikkeling. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 11:48 #1605475

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8937
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 12:05 #1605477

Calidris schreef :

Zie het schrijnende geval van de schelpenzuiger Oostzee..


Ik ken het geval van schelpenzuiger HA38 Frisia, maar op welk geval wordt hier gedoeld?

www.om.nl/onderwerpen/milieucr...vliegbrevet%E2%80%99
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 12:06 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 13:08 #1605481

Goed zeemanschap is inderdaad een paraplu om de schipper verantwoordelijk te maken voor zaken waar regelgeving niet in voorziet.

BPR 1.04 definieert goed zeemanschap.
BPR 1.05 stelt zelfs dat indien het voor de veiligheid en goede orde noodzakelijk is de schipper geboden is volgens “goed zeemanschap “ van de regels af te wijken. (Jou quote gaat dus enkel over de uitzondering in 1.05)

Nachtvlinder schreef :
Geinig dat “goed zeemanschap” hier als een paraplu begrip wordt uitgebreid, waarbij het een lading als “verstandig bezig zijn”, “veilig handelen”, “goed voorbereid” zijn wordt toegedicht.

Een goede zeeman doet dat vast, maar het begrip “goed zeemanschap” kent een concrete definitie. Hoe deze in het BVA is zal vast niet veel afwijken van hoe dit in het BPR is gedefinieerd:



Zo langzamerhand lijkt het goed onderhouden van je motor er al onder te vallen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 15:45 #1605532

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
keeszeiler schreef :
Calidris schreef :

Zie het schrijnende geval van de schelpenzuiger Oostzee..


Ik ken het geval van schelpenzuiger HA38 Frisia, maar op welk geval wordt hier gedoeld?

www.om.nl/onderwerpen/milieucr...vliegbrevet%E2%80%99

Ja, dat is dezelfde. De procedures zijn tenenkrommend, opname te vinden op youtube
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 16:11 #1605539

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
FF FliereFluiter schreef :
Goed zeemanschap is inderdaad een paraplu om de schipper verantwoordelijk te maken voor zaken waar regelgeving niet in voorziet.:
Niet "te maken", maar om te voorkomen, dat een schipper zich aan zijn/haar verantwoordelijkheid kan onttrekken. Zo'n regel zou op de weg (of bij ouderschap) ook een wereld van verschil maken.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 16:13 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 16:18 #1605540

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Tony2920 schreef :
Is het echt zo moeilijk om dat papiertje even te halen, zelfs een Belg kan dat,
Was het nou echt nodig om je eigen domheid zo te etaleren door te suggereren, dat anderen dommer zijn? ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 16:28 #1605543

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Wadloper schreef :
Dit lijkt mij een omkering van zaken.

[KNIP].
Ik ben het op al jouw punten volledig met je eens!
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 20:55 #1605599

La Mavare schreef :
Ik denk niet dat er hier veel zeilers zijn die vaker de oostkust van Engeland hebben bezocht of de zuidelijke Noordzee hebben bevaren ...

En dan zie je hier pagina's met geouwedeur, zelfs van iemand die 1 keer dit heeft gedaan, bah.

Dus houd ik mijn ervaring maar voor mezelf.

Tripje al heel vaak gemaakt. Maar als je vindt dat de info hier onder de maat is, waarom deel je dan niet je onmetelijke kennis met ons?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 08:27 #1605637

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Wadloper schreef :
Barre Skik schreef :
@jeroenfemke, met het liberale deel van jouw betoog ben ik het eens. Goed zeemanschap draagt voor mij verder. Het anderen kunnen helpen in (nood) situaties vind daar een belangrijk onderdeel van.
Daar hoort uitrusting bij. Als een ander goed uitgerust is en zijn/haar/hen middelen gebruikt o jou uit een benarde situatie te hrlpen, dan vind je dat ook fijn. Als je verzuipt terwijl de ander geen nood oproep kan doen is dat dan een gevolg van jouw noodsituatie of slecht zeemanschap?

Goed zeemanschap is toch een gezamenlijke verantwwoordelijkheid?

Dit lijkt mij een omkering van zaken.
TS vraagt zich af of hij naar Engeland kan oversteken zonder een marifoon. In tweede instantie waaiert de discussie uit naar het al dan niet hebben van AIS.
Met de eventuele keuze om zonder marifoon en zonder AIS de oversteek te maken, ontzegt TS zichzelf de mogelijk om hulp in te roepen en zijn eigen veiligheid te vergroten. Waarvoor hij zelf de verantwoordelijkheid draagt. Een verantwoordelijkheid die hij, neem ik aan, ook bereid is te dragen.

Eén en ander zegt niks over bereidheid van TS om andere schippers of bemanningsleden, binnen de mogelijkheden die hij heeft, te helpen. Ik ga ervan uit dat hij daartoe bereid is.

Maar ondertussen wordt hem hierboven geheel ongevraagd wel de verantwoordelijkheid voor het welzijn van die andere zeevaarders op de schouders gelegd, middels de verplichting om wèl een marifoon en AIS aan boord te hebben.

Goed zeemanschap mag dan in het BPR en in het zee-aanvaringreglement 1972 van een definitie zijn voorzien, maar zolang in dezelfde voorschriften voor jachten niet de verplichting is opgenomen tot het aan boord hebben van marifoon en AIS, blijft het een tikkeltje moeizaam om het hebben van een marifoon en AIS te scharen onder goed zeemanschap.

Het begrip is bovendien een heel stuk breder dan alleen alles doen om aanvaringen te voorkomen. Er werd al gewezen op de neiging om de randjes van veilig handelen op te zoeken, omdat men zich gedekt weet door de techniek. Er zit een keerzijde aan veiligheid door techniek.

Begrijp mij goed: ik heb een marifoon en zou hem niet graag willen missen, net als mijn AIS-ontvanger. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of TS voldoende in staat is goed te beoordelen of hij al dan niet een marifoon nodig heeft om veilig te kunnen varen.
Maar ik hou niet zo van moralistische opmerkingen die inhouden dat ik verkeerd bezig ben als ik die dingen niet heb, met als voornaamste reden dat ik daarmee de veiligheid van mijn mede-zeevarenden niet voldoende kan behartigen.

Ik zou ervoor willen pleiten iedereen zijn eigen keuzes en verantwoordelijkheid te gunnen en niet een soort groepsdwang op te leggen die zegt wat je allemaal wèl en niet aan boord moet hebben.

Ik lees alleen ff mee hier, maar wilde graag opmerken dat ik het hier 100% met Wadlopers betoog eens ben !

....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 07 jan 2025 08:32 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 09:14 #1605655

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8469
Watermaat schreef :
Wadloper schreef :
Maar ondertussen wordt hem hierboven geheel ongevraagd wel de verantwoordelijkheid voor het welzijn van die andere zeevaarders op de schouders gelegd, middels de verplichting om wèl een marifoon en AIS aan boord te hebben.

Goed zeemanschap mag dan in het BPR en in het zee-aanvaringreglement 1972 van een definitie zijn voorzien, maar zolang in dezelfde voorschriften voor jachten niet de verplichting is opgenomen tot het aan boord hebben van marifoon en AIS, blijft het een tikkeltje moeizaam om het hebben van een marifoon en AIS te scharen onder goed zeemanschap.

Het begrip is bovendien een heel stuk breder dan alleen alles doen om aanvaringen te voorkomen. Er werd al gewezen op de neiging om de randjes van veilig handelen op te zoeken, omdat men zich gedekt weet door de techniek. Er zit een keerzijde aan veiligheid door techniek.

Begrijp mij goed: ik heb een marifoon en zou hem niet graag willen missen, net als mijn AIS-ontvanger. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of TS voldoende in staat is goed te beoordelen of hij al dan niet een marifoon nodig heeft om veilig te kunnen varen.
Maar ik hou niet zo van moralistische opmerkingen die inhouden dat ik verkeerd bezig ben als ik die dingen niet heb, met als voornaamste reden dat ik daarmee de veiligheid van mijn mede-zeevarenden niet voldoende kan behartigen.

Ik zou ervoor willen pleiten iedereen zijn eigen keuzes en verantwoordelijkheid te gunnen en niet een soort groepsdwang op te leggen die zegt wat je allemaal wèl en niet aan boord moet hebben.

Ik lees alleen ff mee hier, maar wilde graag opmerken dat ik het hier 100% met Wadlopers betoog eens ben !

....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?

Ik ben het maar deels eens met Wadloper. Mij wordt niet helemaal precies duidelijk wie hij nou preciess bedoelt met "mede-zeevarenden". Als dat is: je bemanning, dan ben je als schipper wel degelijk verantwoordelijk voor hun veiligheid. Daarbuiten ben je alsnog verantwoordelijk voor de "veilige vaart". Daar kunnen prima verpllichtigen uit voort komen die verder gaan dan de letter van de wet. Moreel, maar zelfs juridisch.

De vraag die ter beoordeling ligt op dat moment: Hoe zorg je voor de veilige vaart? Op welke plekken snijdt je de bocht af, en hoe zitten die overwegingen in elkaar? Want dat doen we allemaal wel ergens, omdat het onpraktisch is om alles volgens het boekje maximaal te doen. Welke overwegingen en inschattingen heb je gemaakt? Heb je zelf genoeg kennis en eraring om die inschattingen te maken? Over anderen, je bemanning, maar ook andere vaartuigen, zeggen: die zijn volledig verantwoordelijk voor hun eigen keuzes, dat is onvoldoende. Je opvarenden kunnen onvoldoende kennis hebben om de inschatting te maken. Andere vaartuigen kunnen niet weten welke stupiditeiten je aan het begaan bent. Daar ligt de verantwoordelijkheid toch echt weer bij jou.

Je vaart niet in een vacuum. Er is een omgeving die eisen stelt. Geschreven en ongeschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 09:28 #1605660

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Zo, dat zijn nog eens woorden!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 09:40 #1605669

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Joop66 schreef :
Je vaart niet in een vacuum. Er is een omgeving die eisen stelt. Geschreven en ongeschreven.

Zeker ! Daar zijn ook afspraken internationaal over gemaakt; SOLAS. Daar komen verplichtingen uit voort voor de aangesloten landen. Namelijk dat die landen er zorg voor moeten dragen dat er een veilige vaart kan plaatsvinden.

Het mooie is dat SOLAS zowel voorschrijft waar de schepen en scheepjes aan dienen te voldoen als voorschrijft wat de deelnemende overheiden voor dienen te zorgen.
Met het rapport van de onderzoeksraad voor de veiligheid in de hand kun je stellen dat de Nederlandse overheid onvoldoende waarborgt dat kleine boten veilig kunnen op de Noordzee.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 09:42 #1605670

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28280
Joop66 schreef :
Ik ben het maar deels eens met Wadloper. Mij wordt niet helemaal precies duidelijk wie hij nou preciess bedoelt met "mede-zeevarenden". Als dat is: je bemanning, dan ben je als schipper wel degelijk verantwoordelijk voor hun veiligheid.

We spreken hier over het al dan niet hebben van een marifoon en/of AIS en dan specifiek over de mogelijkheden die één en ander biedt voor hulp aan andere schepen. Het gaat in dit verband dus duidelijk niet over de verantwoordelijkheid voor je eigen bemanning. Dat moet je wèl willen begrijpen, natuurlijk.
Daarbuiten ben je alsnog verantwoordelijk voor de "veilige vaart". Daar kunnen prima verplichtigen uit voort komen die verder gaan dan de letter van de wet. Moreel, maar zelfs juridisch.

Wat betreft juridisch daar zijn we voor wat betreft marifoon en AIS wel uit, lijkt me. Er is geen juridische plicht tot het aan boord hebben het één en ander.

Voor wat betreft die morele plicht zou de vraag willen stellen: waar eindigt die?
Persoonlijk ben ik van mening dat de hele discussie rond veiligheid (niet alleen rond de watersport, maar algemeen) op diverse fronten nogal is ontaard in een lichtelijk hysterische drang naar het willen afdekken van werkelijk èlk risico, hoe klein ook.

Voor wat betreft AIS (als voorbeeldje); dat is nu sinds enkele jaren iets dat veel zeegaande jachtschippers aan boord hebben. Aanvankelijk hadden de klasse-B transponders een vermogen van 2W. Naar mijn idee ruim voldoende voor gebruik op een jacht. Maar inmiddels vinden velen dat niet meer voldoende en gaat men (al dan massaal) over op de aanschaf van transponders met 5W vermogen.
Ben je nu onverantwoordelijk bezig als je dingen laat voor wat ze zijn?

Ben je ook onverantwoordelijk bezig als je geen DSC-marifoon hebt maar een ordinair apparaat dat je ook met het basis-certificaat mag bedienen?

In een veel groter verband vraag ik me trouwens af of iedereen die als jachtschipper verhalen heeft over morele verplichtingen ten opzichte van andere zeevarenden diezelfde verplichting voelt met betrekking tot de omstanders op straat.
Is iemand die geen mobiele telefoon bij zich heeft onverantwoordelijk bezig, omdat hij niet meteen 112 kan bellen als iemand op straat een hartaanval krijgt? Komen we ooit in de situatie dat iedereen een mobiele defibrilator op zak moet hebben?

Van die dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 10:03 #1605675

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Wadloper schreef :
Voor wat betreft AIS (als voorbeeldje); dat is nu sinds enkele jaren iets dat veel zeegaande jachtschippers aan boord hebben. Aanvankelijk hadden de klasse-B transponders een vermogen van 2W. Naar mijn idee ruim voldoende voor gebruik op een jacht. Maar inmiddels vinden velen dat niet meer voldoende en gaat men (al dan massaal) over op de aanschaf van transponders met 5W vermogen.
Ben je nu onverantwoordelijk bezig als je dingen laat voor wat ze zijn?

Kleine maar niet onbelangrijke aanvulling.
Zo'n 5W exemplaar is niet beter dan een 2W ding omdat die meer vermogen heeft. Maar omdat die een ander uitzend protocol gebruikt waarbij er meer garantie is dat dit apparaat in drukke gebieden ook echt uitzend.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 11:30 #1605691

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Watermaat schreef :
....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?

Het is dan ook zeilersforum.nl, bedoeld voor interactie, niet zeilersvraagbaak.nl, voor vraag en antwoord als je zelf niets uit kunt zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 13:00 #1605709

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
JRomkes schreef :
Watermaat schreef :
....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?

Het is dan ook zeilersforum.nl, bedoeld voor interactie, niet zeilersvraagbaak.nl, voor vraag en antwoord als je zelf niets uit kunt zoeken.

Ik denk dat het nut van een forum vol zeilers zou kunnen zijn dat je er objectieve informatie kunt vinden, niet alleen aangestuurd door commercie, maar door ervaring.
Beetje vriendelijk reageren op vragen en to-the-point blijven zou daarbij kunnen helpen.
Dat is overduidelijk niet het doel is hier op ZF, jammer en gemiste kans vlgs mij.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 13:05 #1605711

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Watermaat schreef :
JRomkes schreef :
Watermaat schreef :
....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?

Het is dan ook zeilersforum.nl, bedoeld voor interactie, niet zeilersvraagbaak.nl, voor vraag en antwoord als je zelf niets uit kunt zoeken.

Ik denk dat het nut van een forum vol zeilers zou kunnen zijn dat je er objectieve informatie kunt vinden, niet alleen aangestuurd door commercie, maar door ervaring.
Beetje vriendelijk reageren op vragen en to-the-point blijven zou daarbij kunnen helpen.
Dat is overduidelijk niet het doel is hier op ZF, jammer en gemiste kans vlgs mij.

Gelukkig heeft sociale interactie veel meer kanten dan plat verstrekken van informatie. Wat betreft dit draadje vind ik het buitengewoon waardevol. Misschien dat er dingen geschreven zijn die anderen niet aan staan. Maar als je daar niet mee om kunt gaan is dat niet het probleem van het forum.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 15:02 #1605726

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
JRomkes schreef :
Watermaat schreef :
....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?

Het is dan ook zeilersforum.nl, bedoeld voor interactie, niet zeilersvraagbaak.nl, voor vraag en antwoord als je zelf niets uit kunt zoeken.

Ik denk dat het nut van een forum vol zeilers zou kunnen zijn dat je er objectieve informatie kunt vinden, niet alleen aangestuurd door commercie, maar door ervaring.
Beetje vriendelijk reageren op vragen en to-the-point blijven zou daarbij kunnen helpen.
Dat is overduidelijk niet het doel is hier op ZF, jammer en gemiste kans vlgs mij.

Gelukkig heeft sociale interactie veel meer kanten dan plat verstrekken van informatie. Wat betreft dit draadje vind ik het buitengewoon waardevol. Misschien dat er dingen geschreven zijn die anderen niet aan staan. Maar als je daar niet mee om kunt gaan is dat niet het probleem van het forum.

Ik heb daar geen enkel probleem mee, naar wel met de wat kleinerende en belerende toon richting TS en andersdenkenden die veel tussen de regels door is te lezen. Dat maakt voor mij een op zich interessant onderwerp tot een vrij vervelende vorm van sociale interactie ....waarbij ik het dan weer niet kan nalaten daarop te reageren. Ik zou beter moeten weten.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 15:05 #1605727

3Noreen schreef :
Tony2920 schreef :

( Is het echt zo moeilijk om dat papiertje even te halen, zelfs een Belg kan dat, jij toch ook? )

Ik heb een bewijsje marcom A. Daarmee ben ik van mening dat ik wel een VHF mag gebruiken. Hoewel eerlijkheid gebied me te schrijven dat 90% van wat ik daarvoor moest weten niet meer in mijn afnemende grijze massa aanwezig is.
Mijn indruk is ook dat je nadat je zo'n bewijsje hebt verkregen je zo snel mogelijk het geleerde moet vergeten en vooral niet in praktijk moet brengen. Op straffe van niet serieus genomen worden door de meer ervaren gebruikers.

Mwah, er is genoeg om te blijven onthouden. Maar het is inderdaad zo dat die formele aanroepen voor normale communicatie worden in Nederland in praktijk zelden worden gebruikt.

Maar in noodsituaties wordt het formeel en zijn die zinnetjes zeer handig om alles vlot te laten verlopen en de gewenste spoed aan te geven (securité, pan pan, mayday) en zo snel mogelijk alle relevante gegevens door te geven om zsm hulp te kunnen sturen. Verder mag je zelf geen noodoproep beantwoorden in een gebied waar de kustwacht actief is.

Ook als de andere kant je niet verstaat/begrijpt (andere moedertaal bijv) dan kun je ook formeler gaan spreken met grotere kans op begrijpen gezien de zinsopbouw meer gestandaardiseerd is.

Die vrij informele communicatie bij ons op het binnenwater werkt in het buitenland mogelijk ook weer anders. Binnenwateren Nederland + Duits en geen Engels. Kustwateren Nederlands en Engels geen Duits.

Verder is verstand van duplex en simplex handig en als je kanalenpakket niet goed staat ingeprogrammeerd is het ook fijn om te weten welke kanalen je wel en niet mag gebruiken.

In praktijk luisteren pleziervaarders helaas hun marifoon dusdanig slecht uit dat ik geneigd ben om formeel te gaan spreken en 3x de scheepsnaam te noemen om meer kans te hebben dat ze doorhebben dat ze worden opgeroepen. Bij beroeps is dat niet nodig, vrijwel altijd tijdig antwoord.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 jan 2025 15:29 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 18:42 #1605771

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Orange Sunset schreef :

Mwah, er is genoeg om te blijven onthouden. Maar het is inderdaad zo dat die formele aanroepen voor normale communicatie worden in Nederland in praktijk zelden worden gebruikt.

Maar in noodsituaties wordt het formeel en zijn die zinnetjes zeer handig om alles vlot te laten verlopen en de gewenste spoed aan te geven (securité, pan pan, mayday) en zo snel mogelijk alle relevante gegevens door te geven om zsm hulp te kunnen sturen. Verder mag je zelf geen noodoproep beantwoorden in een gebied waar de kustwacht actief is.

Ook als de andere kant je niet verstaat/begrijpt (andere moedertaal bijv) dan kun je ook formeler gaan spreken met grotere kans op begrijpen gezien de zinsopbouw meer gestandaardiseerd is.

Die vrij informele communicatie bij ons op het binnenwater werkt in het buitenland mogelijk ook weer anders. Binnenwateren Nederland + Duits en geen Engels. Kustwateren Nederlands en Engels geen Duits.

Verder is verstand van duplex en simplex handig en als je kanalenpakket niet goed staat ingeprogrammeerd is het ook fijn om te weten welke kanalen je wel en niet mag gebruiken.

In praktijk luisteren pleziervaarders helaas hun marifoon dusdanig slecht uit dat ik geneigd ben om formeel te gaan spreken en 3x de scheepsnaam te noemen om meer kans te hebben dat ze doorhebben dat ze worden opgeroepen. Bij beroeps is dat niet nodig, vrijwel altijd tijdig antwoord.

Er is wat onderzoek gedaan door wetenschappers betreffende het taalgebruik op de marifoon en het overbrengen van wat de zender bedoelt. Helaas blijken op dit vlak juist beroeps heel erg slecht te presteren. Dus laat die denigrerende opmerkingen richting pleziervaarders maar even achterwegen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 jan 2025 18:44 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 07 jan 2025 19:03 #1605777

Jij hebt voornamelijk goeie ervaringen met oproepen van pleziervaarders op binnenwateren?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 02:57 #1605832

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Orange Sunset schreef :
Jij hebt voornamelijk goeie ervaringen met oproepen van pleziervaarders op binnenwateren?
In de eerste plaats hebben velen al geen marifoon.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 04:42 #1605833

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4122
3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :

Mwah, er is genoeg om te blijven onthouden. Maar het is inderdaad zo dat die formele aanroepen voor normale communicatie worden in Nederland in praktijk zelden worden gebruikt.

Maar in noodsituaties wordt het formeel en zijn die zinnetjes zeer handig om alles vlot te laten verlopen en de gewenste spoed aan te geven (securité, pan pan, mayday) en zo snel mogelijk alle relevante gegevens door te geven om zsm hulp te kunnen sturen. Verder mag je zelf geen noodoproep beantwoorden in een gebied waar de kustwacht actief is.

Ook als de andere kant je niet verstaat/begrijpt (andere moedertaal bijv) dan kun je ook formeler gaan spreken met grotere kans op begrijpen gezien de zinsopbouw meer gestandaardiseerd is.

Die vrij informele communicatie bij ons op het binnenwater werkt in het buitenland mogelijk ook weer anders. Binnenwateren Nederland + Duits en geen Engels. Kustwateren Nederlands en Engels geen Duits.

Verder is verstand van duplex en simplex handig en als je kanalenpakket niet goed staat ingeprogrammeerd is het ook fijn om te weten welke kanalen je wel en niet mag gebruiken.

In praktijk luisteren pleziervaarders helaas hun marifoon dusdanig slecht uit dat ik geneigd ben om formeel te gaan spreken en 3x de scheepsnaam te noemen om meer kans te hebben dat ze doorhebben dat ze worden opgeroepen. Bij beroeps is dat niet nodig, vrijwel altijd tijdig antwoord.

Er is wat onderzoek gedaan door wetenschappers betreffende het taalgebruik op de marifoon en het overbrengen van wat de zender bedoelt. Helaas blijken op dit vlak juist beroeps heel erg slecht te presteren. Dus laat die denigrerende opmerkingen richting pleziervaarders maar even achterwegen.

Lees ongeval sneltaxi Terschelling bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl