Barre Skik schreef :
@jeroenfemke, met het liberale deel van jouw betoog ben ik het eens. Goed zeemanschap draagt voor mij verder. Het anderen kunnen helpen in (nood) situaties vind daar een belangrijk onderdeel van.
Daar hoort uitrusting bij. Als een ander goed uitgerust is en zijn/haar/hen middelen gebruikt o jou uit een benarde situatie te hrlpen, dan vind je dat ook fijn. Als je verzuipt terwijl de ander geen nood oproep kan doen is dat dan een gevolg van jouw noodsituatie of slecht zeemanschap?
Goed zeemanschap is toch een gezamenlijke verantwwoordelijkheid?
Dit lijkt mij een omkering van zaken.
TS vraagt zich af of hij naar Engeland kan oversteken zonder een marifoon. In tweede instantie waaiert de discussie uit naar het al dan niet hebben van AIS.
Met de eventuele keuze om zonder marifoon en zonder AIS de oversteek te maken, ontzegt TS zichzelf de mogelijk om hulp in te roepen en zijn eigen veiligheid te vergroten. Waarvoor hij zelf de verantwoordelijkheid draagt. Een verantwoordelijkheid die hij, neem ik aan, ook bereid is te dragen.
Eén en ander zegt niks over bereidheid van TS om andere schippers of bemanningsleden, binnen de mogelijkheden die hij heeft, te helpen. Ik ga ervan uit dat hij daartoe bereid is.
Maar ondertussen wordt hem hierboven geheel ongevraagd wel de verantwoordelijkheid voor het welzijn van die andere zeevaarders op de schouders gelegd, middels de verplichting om wèl een marifoon en AIS aan boord te hebben.
Goed zeemanschap mag dan in het BPR en in het zee-aanvaringreglement 1972 van een definitie zijn voorzien, maar zolang in dezelfde voorschriften voor jachten niet de verplichting is opgenomen tot het aan boord hebben van marifoon en AIS, blijft het een tikkeltje moeizaam om het hebben van een marifoon en AIS te scharen onder goed zeemanschap.
Het begrip is bovendien een heel stuk breder dan alleen alles doen om aanvaringen te voorkomen. Er werd al gewezen op de neiging om de randjes van veilig handelen op te zoeken, omdat men zich gedekt weet door de techniek. Er zit een keerzijde aan veiligheid door techniek.
Begrijp mij goed: ik heb een marifoon en zou hem niet graag willen missen, net als mijn AIS-ontvanger. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of TS voldoende in staat is goed te beoordelen of hij al dan niet een marifoon nodig heeft om veilig te kunnen varen.
Maar ik hou niet zo van moralistische opmerkingen die inhouden dat ik verkeerd bezig ben als ik die dingen niet heb, met als voornaamste reden dat ik daarmee de veiligheid van mijn mede-zeevarenden niet voldoende kan behartigen.
Ik zou ervoor willen pleiten iedereen zijn eigen keuzes en verantwoordelijkheid te gunnen en niet een soort groepsdwang op te leggen die zegt wat je allemaal wèl en niet aan boord moet hebben.
Ik lees alleen ff mee hier, maar wilde graag opmerken dat ik het hier 100% met Wadlopers betoog eens ben !
....en verder is het wel weer duidelijk dat ZF als vraagbaak voor beginners intussen zijn doel volledig voorbij schiet......of denkt iemand nog dat dit bijdraagt en meelezers niet allang zijn afgehaakt ?