Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland?

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:13 #1605910

Gerard schreef :
Orange Sunset schreef :
Jij hebt voornamelijk goeie ervaringen met oproepen van pleziervaarders op binnenwateren?
In de eerste plaats hebben velen al geen marifoon.

Die wat ik oproep hebben een actieve AIS transponder, antenne en/of radar in de mast. Behalve bij een antenne is bij de overige apparatuur marifoon verplichte uitrusting en uitluisterplicht.
3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Jij hebt voornamelijk goeie ervaringen met oproepen van pleziervaarders op binnenwateren?

Bij een overtocht naar Engeland vaar je op zee. Je vraag is dus off topic.

Inderdaad deels offtopic. Deze mindere marifoon ervaringen betreffen binnenwateren waarbij ik zelf oproep. Op zee te weinig gevaren om een ander pleziervaartschip aan te roepen, maar wel merk ik dat in VTS gebieden (Zeeland - Zeebrugge, HvH etc) regelmatig pogingen zijn van verkeersposten om contact te leggen met jachten met vaak weinig resultaat. Soms op verzoek van zeegaande vaart die intenties van het jacht willen weten. Een actieve AIS transponder zegt niets.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:26 #1605914

Reed schreef :
En hier komt de menselijke kant naar boven en de verschillen van onze karakters.
Ik zou mijn gasten nooit zo toespreken ook al doen of zeggen ze domme en/of verkeerde dingen.
Op een beschaafde en rustige beargumenteerde manier uitleggen dat dat niet handig is en je dat niet wilt hebben, maakt minstens zo veel indruk en zorgt voor een blijvende plezierige en ontspannen sfeer aan boord.
Wanneer ik zo`n schipper zou treffen zou dat voor mij reden zijn om per direct alsnog overboord te springen.

+1

Ik heb geen probleem met onervaren opstappers. Ze moeten zich aan mijn afspraken houden. Met name snachts moet ik daarop kunnen vertrouwen. Met sommigen heb ik duizenden mijlen gezeild, ook duo handed. Die gingen iig wel meer ervaren van boord dan toen ze opstapten :laugh:
Het sorteert zizh zelf uit, wie wel, wie niet. Ook wel debacles beleeft (of juist op tijd voorkomen) Dan is het of terug of afstappen in de volgende haven.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er aan mijn autoriteit als schipper is getwijfeld. Wat daarbij zeker heeft mee geholpen is dat ik maar zelden wel ervaren zeilers mee aan boord had. :laugh:

Wat is nu leuker dan ook anderen jouw hobby te laten meebeleven ?

Zelf als opstapper bij een andere schipper is ook wel het nodige over te zeggen. Zowel positieve als negatieve ervaringen gehad. Daar laat ik het dan maar even bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:33 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:33 #1605915

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Nachtvlinder schreef :
@Reed: Dat kan niet altijd. Onze kinderen leggen we ook zoveel mogelijk waarom iets "Nee" is, maar als er overgestoken word bij niet gezien aanstormend verkeer gaat het fysiek ingrijpen gepaard met krachttermen. Dat lijkt mij heel menselijk. De uitleg komt later dan wel, tijdens het napraten. Zo'n leermoment blijft dan goed hangen, meestal.

Precies. Maar als er iemand in zijn zwembroek op de rand van de boot staat op het punt om overboord te springen zijn drastische maatregelen nodig.
Overigens zijn we nog steeds vrienden en zien elkaar zeer regelmatig en kunnen we goed met elkaar overweg. We zijn echter beide nogal eigenwijs. Dus heel af en toe is er een botsing. Tot op de dag van vandaag ziet hij er geen probleem in als je van boord springt van een varende boot op groot water.
Maar wees eerlijk we zijn er zelf ook niet voortdurend bewust van hoe gevaarlijk overboord gaan weel is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:35 #1605916

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Joop66 schreef :
En dan zit je toch weer bij de deskundigheid van je opstappers, die niet kunnen en hoeven te weten dat je zonder VHF aan boord een flink extra risico loopt.

Zonder VHF een flink extra risico?

Neem het niet kwalijk, maar het grootste deel van mijn varende leven heb ik het zonder marifoon gedaan. Ook tijdens tochtjes langs de kust. De eerste 14 jaar ook zonder mobiele telefoon. Nooit het idee gehad dat ik een flink extra risico nam. Geen marifoon was voor mij destijds de natuurlijke staat van de dingen. Daar was ik me van bewust en daar handelde ik naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:53 #1605920

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
Nachtvlinder schreef :
sy helios schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het lijkt mij heel lastig varen met een schipper waarvan je vindt dat ie verkeerde dingen besluit waar je daar persoonlijk een risico door loopt.

geen probleem mee, 2x meegemaakt en (dus) zelf in gegrepen.


Hoe deed je dat en hoe ging dat verder, qua groepsdynamiek? Was dit tijdens een dagtocht of zat de bemanning nog een tijd met elkaar opgescheept?

beide gevallen een ZF Pinkstertrip, nog aan de NL kust. Oversteek moest nog beginnen. Fikse wind en golven. Zonder zwemvest, niet aangelijnd even op een schuin dek gaan staan om wat aan een reeflijn te kutten. Ik weet dat overboord dan geen succes gaat worden en als "stuurman" daar dus geen zin in had.
edit; verder in beide gevallen top weekenden geweest.

Achtergond; voor ZF vele malen naar UK geweest op een charterbak (de Nirwana);55ft. In no time werd ik (onbetaald) 2e schipper. En veel besef meegekregen van de eigenaar/ schipper. Enige autoriteit is mij niet vreemd, dat helpt ook wel eens. Op eigen schip met gasten voor vertrek (beetje zwart/wit) de instructie/ duidelijkheid; "niet doen wat ik niet zeg, en doen wat ik wel zeg"; anders; niet onnodig zorgen voor verrassingen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:54 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 16:37 #1605927

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Ik denk dat TS allang weer terug is uit de UK.... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 17:46 #1605944

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6436
3Noreen schreef :
grappig dat die Belgen iets te zeggen menen te hebben over wat buiten de territoriale wateren gebeurt.
in NL niet anders? zie; wie bepaalt dat windmolenparken verboden gebied zijn, en van wie komt de prent als je er maling aan zou hebben...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 18:07 #1605951

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
TuuLeVi schreef :
3Noreen schreef :
grappig dat die Belgen iets te zeggen menen te hebben over wat buiten de territoriale wateren gebeurt.
in NL niet anders? zie; wie bepaalt dat windmolenparken verboden gebied zijn, en van wie komt de prent als je er maling aan zou hebben...

klik Zolang zo'n boot niet op heterdaad betrapt wordt kan de Nederlandse overheid er zeer weinig tegen doen.

Windmolen parken is een beetje een "gat" in de regelgeving. Internationaal is overeengekomen dat er een exclusie zone van 500 meter rond een plek met mijnbouw activiteit ingesteld kan worden. Als je die windmolens vervolgens op 900 meter van elkaar zet kun je het hele gebied afzetten. Of je moet netjes aanvragen bij de club en hopen dat je toestemming krijgt. Zo gebeurt dat met een TTS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 18:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 00:07 #1605999

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8743
Is die marifoon nu wel of niet boven water?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 06:09 #1606004

3Noreen schreef :
Barre Skik schreef :

De relay mogelijkheid, maakt als dat je anderen kunt helpen, en zij jou. Het kunne reageren op een mayday kan levens redden, en panpan kan mensen uit een nare situatie helpen. Dit is een wederkerigheid.

Waarom zou je een ander en je zelf niet willen helpen. Wat je in gebieden doet met mobiel bereik staat buiten. We hebben het over varen op zee.

Ik benadruk, mijn betoog draait niet om een verplichting, maar om sociaal gedrag. Help elkaar aan een veilige vaart.

De kans dat je in het stukje tussen Zeeland en Ramsgate als jacht voor mayday relay moet zorgen is nihil. Een kul argument. Verder is de dekking van het mobiele netwerk daar uitstekend. Je zult heel hard moeten zoeken naar een plekje waar geen dekking is. Verder hebben nieuwere telefoons een satelliet dekking voor noodgevallen.
Je hebt een punt...Ramsgate - Zeeland is war het topic begon
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 06:26 #1606005

Wadloper schreef :


Hmm. Ik sta dus te hard op je tenen, als ik de vraag stel of op straat geen telefoon bij hebben c.q. onverantwoordelijk c.q. a-sociaal is? Dan heb je wat mij betreft erg lange tenen.

Misschien komt dat omdat de analogie met op zee geen marifoon aan boord hebben in één klap duidelijk maakt waar we het hier over hebben.
Want ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat het een beetje absurd is, om het bij je hebben van een mobiele telefoon tot een vereiste te verklaren voor iemand die zichzelf als een sociaal wezen wil kunnen zien. En ook al denkt geen haar op je hoofd eraan om dit tot een wettelijke verplichting te verheffen; ik wil doodgewoon niet dat mij op een dergelijke manier een zekere sociale druk word opgelegd.

Ik zie iets dergelijks ook in de context van de huidige maatschappij, die individualistischer en egoïstischer is dan ooit te voren. Het is in veel opzichten tegenwoordig ieder voor zich en God voor ons allen. Eerlijk gezegd levert dat bij mij een bepaald wantrouwen op tegen de sociale druk die ik hierboven bespeur. Waarom wèl sociaal zijn als om een telefoon gaat en op andere fronten totaal niet?

De wereld zou er in alle opzichten een stuk beter voor staan als hulp bieden en sociaal gedrag tot een allesomvattende collectieve levenshouding zou worden. Ik vind dat op dit moment nog behoorlijk tegenvallen.



Daarmee sta je niet op mijn tenen.

Ik had ergens gelezen dat jij je af vroeg of iemand met mijn argumenten zijn medemens op straat hulp zou bieden als het nodig was.
Ik zie die vraag nu even niet terug, dus dan geen lange tenen.

Over mobiele telefoonplicht ben ik in ieder geval niet begonnen. Jij gooide deze op tafel met het argument dat je dat niet wilt. In mijn ogen is dat geen vergelijk met een marifoon op zee, dus ben ik daar ook niet op in gegaan. Overigens ben ik inderdaad tegen dergelijke verplichtingen.

Jouw wantrouwen snap ik wel. Herken het ook, maar ik ga er niet aan toegeven. Ik ben allergisch voor asociaal gedrag. Sociaal gedrag is best simpel, het is er gewoon even willen zijn voor een ander.

Ik denk eerlijk gezegd dat we aan dezelfde kant zitten, maar met een andere kijk. Jij voelt sociale druk in mijn schrijven, ik zie dat niet. Mijn schrijven komt voort uit mijn antipathie tegen individualisering en de mate van egoïsme van de maatschappij.
Een keuze maken tussen geen hulp kunnen bieden ivm investering of moeite die je er voor moet doen (hulp bieden kost altijd iets, moeite of geld) of het tegenovergestelde vind ik raar. Als je hulp wilt aannemen, dan zou je het ook moeten willen aanbieden. Dat is mijn mening.

Dat de wereld er beter uit zou zien als iedereen er meer voor elkaar wil zijn is een feit. Dat het momenteel tegenvalt, ben ik met je eens. Maar moet dat niet juist een reden zijn om de handschoen op te pakken en niet neer te gooien? Of is dit in bitterheid concluderen het betere alternatief?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 06:28 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 07:52 #1606012

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Zeilprutser schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.
Naar aanleiding van dit voorval besloten geen leken / onervaren opstappers aan boord te nemen. Zeker niet iemand met suïcidale aspiraties.

Ik vindt dit een hele vreemde redenatie, kennelijk heb jij hem vooraf niet goed gewezen op de mogelijke gevaren, op dat moment is het aan jou om rustig uit te leggen waarom het niet kan, hoe moet hij dat nu weten?

Er zijn behoorlijk wat overeenkomsten met wel of niet een marifoon+AIS aan boord nemen. We hebben uitgelegd dat die spullen hebben verstandig is. Maar wat als iemand zich dan toch onverstandig gedraagt ? Grijp je dan autoritair in ? Wat is de (rechts)grond om in te grijpen ?
Bovendien zijn er wel degelijk nadelen verbonden aan een marifoon en AIS. Dus moet je een afweging kunnen maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 07:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 08:33 #1606017

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
@3Noreen, ik lees nadelen aan een Marifoon en AIS. Behalve de uitgave en de marifoon cursus, welke nadelen zie jij dan?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 08:55 #1606019

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Kock1964 schreef :
@3Noreen, ik lees nadelen aan een Marifoon en AIS. Behalve de uitgave en de marifoon cursus, welke nadelen zie jij dan?
René

Snelle opsomming zonder uitgebreide toelichting
- Kosten
- Afleiding
- Zeer beperkte bandbreedte
- illusion of control
- duidelijk taalgebruik voor iedereen te begrijpen laat te wensen over
- Het werkt afwijken van de regels in de hand
- privacy schendingen
- gebruik door de overheid om burgers te volgen
- neiging om het gebruik hiërarchisch informeel te rangschikken
- onduidelijkheid over de juridische status van aanwijzingen gegeven door vaarweg beheerders.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 08:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 10:04 #1606032

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
mooi lijstje, maar eigenlijk bedoel je; wantrouwen in de overheid..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 10:12 #1606033

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
sy helios schreef :
mooi lijstje, maar eigenlijk bedoel je; wantrouwen in de overheid..

Nee
Jij mag je eigen mening hebben. Hoe extreem die dan ook is.
Maar ik vind bijvoorbeeld de geringe bandbreedte niet iets wat de overheid verweten kan worden. Sterker nog de overheid heeft er voor gezorgd dat het DSC ingevoerd werd. Wat een deel van het probleem van de geringe bandbreedte oplost. Het zou ook een einde maken aan het verplichte uitluisteren van kanaal 16. Inclusief de afleiding die dat brengt. Alleen de gebruikers willen er niet aan.
Zo heeft het merendeel wat in het lijstje staat niets met de inbreng van de overheid te maken.

Meer algemeen. Ik deel niet mee in het ontstaan van een wantrouwen in de parlementaire democratie die voor de regelgeving verantwoordelijk is. Dat laat ik aan mensen die nep-parlement roepen en graag per decreet zouden willen regeren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 10:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 10:49 #1606038

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
3Noreen schreef :
Kock1964 schreef :
@3Noreen, ik lees nadelen aan een Marifoon en AIS. Behalve de uitgave en de marifoon cursus, welke nadelen zie jij dan?
René

Snelle opsomming zonder uitgebreide toelichting
- Kosten
- Afleiding
- Zeer beperkte bandbreedte
- illusion of control
- duidelijk taalgebruik voor iedereen te begrijpen laat te wensen over
- Het werkt afwijken van de regels in de hand
- privacy schendingen
- gebruik door de overheid om burgers te volgen
- neiging om het gebruik hiërarchisch informeel te rangschikken
- onduidelijkheid over de juridische status van aanwijzingen gegeven door vaarweg beheerders.

Dat is een serieuze lijst. Toch zou ik het niet willen missen, want andere communicatie met zee- of rivier vaart heb je niet. Op de Donau werd zeer regelmatig gecommuniceerd door de beroepsvaart wat hun intenties waren. Soms wijken ze af van SB wal om moverende redenen.

Wat zie jij als een alternatief voor de marifoon?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 10:56 #1606039

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Nadeel is ook op veel plaatsen de verplichting uit te luisteren als je een marifoon hebt.
Weinigen doen dat niet....
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 10:57 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 11:56 #1606043

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Kock1964 schreef :
Wat zie jij als een alternatief voor de marifoon?
René

Plato; Nadat je de crisis bevestigt hebt en weet waar de schoen wringt kun je weken aan de oplossing. Er is veel ruimte om de bezwaren weg te nemen. Misschien niet volledig maar het kan echt een stuk beter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 11:58 #1606044

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
3Noreen schreef :
sy helios schreef :
mooi lijstje, maar eigenlijk bedoel je; wantrouwen in de overheid..

Nee
Jij mag je eigen mening hebben. Hoe extreem die dan ook is.
Maar ik vind bijvoorbeeld de geringe bandbreedte niet iets wat de overheid verweten kan worden. Sterker nog de overheid heeft er voor gezorgd dat het DSC ingevoerd werd. Wat een deel van het probleem van de geringe bandbreedte oplost. Het zou ook een einde maken aan het verplichte uitluisteren van kanaal 16. Inclusief de afleiding die dat brengt. Alleen de gebruikers willen er niet aan.
Zo heeft het merendeel wat in het lijstje staat niets met de inbreng van de overheid te maken.

Meer algemeen. Ik deel niet mee in het ontstaan van een wantrouwen in de parlementaire democratie die voor de regelgeving verantwoordelijk is. Dat laat ik aan mensen die nep-parlement roepen en graag per decreet zouden willen regeren.
mijn constatering heeft NIETS met politiek van doen. Foute suggestie van je weer. In dat zelfde kader was jij toch degene die wars was van AIS op zenden zetten, of heb ik dat mis?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 12:03 #1606047

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Kock1964 schreef :
want andere communicatie met zee- of rivier vaart heb je niet.

Deze perceptie moeten we deconstrueren. Ofwel er zijn nog meer middelen om te communiceren op het water. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 12:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 12:04 #1606050

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
sy helios schreef :
mijn constatering heeft NIETS met politiek van doen. Foute suggestie van je weer.

Wat de overheid doet wordt bepaalt door de politiek. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 12:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 12:14 #1606051

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
3Noreen schreef :
Kock1964 schreef :
@3Noreen, ik lees nadelen aan een Marifoon en AIS. Behalve de uitgave en de marifoon cursus, welke nadelen zie jij dan?
René

Snelle opsomming zonder uitgebreide toelichting
- Kosten
- Afleiding
- Zeer beperkte bandbreedte
- illusion of control
- duidelijk taalgebruik voor iedereen te begrijpen laat te wensen over
- Het werkt afwijken van de regels in de hand
- privacy schendingen
- gebruik door de overheid om burgers te volgen
- neiging om het gebruik hiërarchisch informeel te rangschikken
- onduidelijkheid over de juridische status van aanwijzingen gegeven door vaarweg beheerders.

Ik heb wel enkele beperkingen op deze lijst met veel bij de haren getrokken argumenten.

- gebruik door de overheid om burgers te volgen
- Privacy schendingen ? Het is veel gemakkelijker je privacy te schenden met je GSM.
- Neiging om het gebruik hiërarchisch informeel te rangschikken ? ? ? ? WTF ?
- Afleiding? Je GSM is en grotere afleiding met alle berichtjes en appjes.

Echt je lijstje is een rommeltje met veel onwerkelijke "argumenten".

En de echte nadelen zie ik hier niet vermeld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 12:18 #1606052

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Tony2920 schreef :

En de echte nadelen zie ik hier niet vermeld.

Doe constructief mee aan de discussie en benoem wat jij hier als echte nadelen ziet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 12:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 13:15 #1606064

Nadeel is dat door het niet verplicht stellen van een marifoon voor schepen <20m altijd gokken is of er te communiceren valt met een schip indien gewenst.

Ander nadeel is dat er te weinig handhaving is op uitluisterplicht, waardoor zelfs als je ziet dat een pleziervaarschip een actieve AIS Transponder en radar heeft gemonteerd, vaak niet bereikbaar is voor verkeersposten en/of omliggende schepen in het geval dit gewenst of nodig is.

In België is een marifoon verplicht vanaf 7 meter, wat mij een zinnigere lengte lijkt dan de huidige 20m in Nederland. Vrijwel alle “serieuzere” pleziervaart valt hier onder.

Er zijn verkeersposten en gebieden waar pleziervaart met marifoon reeds verplicht zijn zich te melden etc. Bij verplichten van marifoon zal dit dan in praktijk gaan gelden voor alle pleziervaart >7m. Pleziervaart krijgt meer ervaring in het gebruik van de marifoon en wordt daar meer bedreven in.

Er zijn jaarlijkse kosten voor de registratie van de scheepszendinstallatie bij RDI. De hoogte hiervan is gebaseerd op kostprijs. In België is deze registratie gratis. Dat zou ook kunnen in Nederland als tegemoetkoming voor het verplicht stellen.

Enkele maanden terug ben ik in schemer en donker over de nieuwe waterweg en Oude Maas gevaren. Contact met de sector is dat heel prettig verlopen, werd goed geïnformeerd en kreeg hier en daar inlichtingen om het geheel goed te laten verlopen icm andere vaart. Hoe dan ook, behalve voor jezelf, is het ook fijn voor de andere scheepsvaart dat zij op de hoogte zijn van jouw intenties.

Had ook zonder (marifoon en AIS transponder, AIS ontvanger) gekund indien er een goede radarreflector gemonteerd is (maar vaak bij pleziervaart ook ontbreekt), maar dan zou ik dat nog niet doen in het donker ivm veiligheid. Door alle verlichting langs de wal zijn schepen slecht te onderscheiden van de installaties op de wal. En toch mag volgens het BPR grote vaart medewerking of voorrang verwachten van kleine schepen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl