Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland?

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 05:55 #1605838

Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Ik ben het maar deels eens met Wadloper. Mij wordt niet helemaal precies duidelijk wie hij nou preciess bedoelt met "mede-zeevarenden". Als dat is: je bemanning, dan ben je als schipper wel degelijk verantwoordelijk voor hun veiligheid.

We spreken hier over het al dan niet hebben van een marifoon en/of AIS en dan specifiek over de mogelijkheden die één en ander biedt voor hulp aan andere schepen. Het gaat in dit verband dus duidelijk niet over de verantwoordelijkheid voor je eigen bemanning. Dat moet je wèl willen begrijpen, natuurlijk.
Daarbuiten ben je alsnog verantwoordelijk voor de "veilige vaart". Daar kunnen prima verplichtigen uit voort komen die verder gaan dan de letter van de wet. Moreel, maar zelfs juridisch.

Wat betreft juridisch daar zijn we voor wat betreft marifoon en AIS wel uit, lijkt me. Er is geen juridische plicht tot het aan boord hebben het één en ander.

Voor wat betreft die morele plicht zou de vraag willen stellen: waar eindigt die?
Persoonlijk ben ik van mening dat de hele discussie rond veiligheid (niet alleen rond de watersport, maar algemeen) op diverse fronten nogal is ontaard in een lichtelijk hysterische drang naar het willen afdekken van werkelijk èlk risico, hoe klein ook.

Voor wat betreft AIS (als voorbeeldje); dat is nu sinds enkele jaren iets dat veel zeegaande jachtschippers aan boord hebben. Aanvankelijk hadden de klasse-B transponders een vermogen van 2W. Naar mijn idee ruim voldoende voor gebruik op een jacht. Maar inmiddels vinden velen dat niet meer voldoende en gaat men (al dan massaal) over op de aanschaf van transponders met 5W vermogen.
Ben je nu onverantwoordelijk bezig als je dingen laat voor wat ze zijn?

Ben je ook onverantwoordelijk bezig als je geen DSC-marifoon hebt maar een ordinair apparaat dat je ook met het basis-certificaat mag bedienen?

In een veel groter verband vraag ik me trouwens af of iedereen die als jachtschipper verhalen heeft over morele verplichtingen ten opzichte van andere zeevarenden diezelfde verplichting voelt met betrekking tot de omstanders op straat.
Is iemand die geen mobiele telefoon bij zich heeft onverantwoordelijk bezig, omdat hij niet meteen 112 kan bellen als iemand op straat een hartaanval krijgt? Komen we ooit in de situatie dat iedereen een mobiele defibrilator op zak moet hebben?

Van die dingen.


Ik bedoel juist wat Joop omschrijft. Ik noem het liever een sociale verantwoordelijkheid (zo omschreef ik het ook). Ik heb me beperkt tot de marifoon.
De relay mogelijkheid, maakt als dat je anderen kunt helpen, en zij jou. Het kunne reageren op een mayday kan levens redden, en panpan kan mensen uit een nare situatie helpen. Dit is een wederkerigheid.

Waarom zou je een ander en je zelf niet willen helpen. Wat je in gebieden doet met mobiel bereik staat buiten. We hebben het over varen op zee.

Ik benadruk, mijn betoog draait niet om een verplichting, maar om sociaal gedrag. Help elkaar aan een veilige vaart.

Daarom vind ik het erg jammer dat jij, Wadloper, je met jouw betoog een zekere plichttoon in de mond legt. Wat je wel goed hebt gelezen is dat ik erg slecht kan tegen handjes ophouden. Hulp aannemen die je zelf met eigen vrije keuze (daar heb je recht op) niet kan bieden.....dat noem ik wel nemen en niet geven en dus handjes ophouden.

En ja, ik voel mezelf verantwoordelijk voor die sociale actie op straat. En die gaat verder dan wat ik om me heen zie. Ik ga me hier niet over verantwoorden, je bent met deze vraag echt te hard op mijn tenen gaan staan. Maak je geen zorgen, als je me tegenkomt op straat en je hebt hulp nodig, dan wil ik je evengoed nog helpen.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 05:59 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 08:02 #1605851

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Orange Sunset schreef :
Jij hebt voornamelijk goeie ervaringen met oproepen van pleziervaarders op binnenwateren?

Bij een overtocht naar Engeland vaar je op zee. Je vraag is dus off topic.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 08:40 #1605855

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Barre Skik schreef :
Wadloper schreef :
In een veel groter verband vraag ik me trouwens af of iedereen die als jachtschipper verhalen heeft over morele verplichtingen ten opzichte van andere zeevarenden diezelfde verplichting voelt met betrekking tot de omstanders op straat.
Is iemand die geen mobiele telefoon bij zich heeft onverantwoordelijk bezig, omdat hij niet meteen 112 kan bellen als iemand op straat een hartaanval krijgt? Komen we ooit in de situatie dat iedereen een mobiele defibrilator op zak moet hebben?

Van die dingen.

En ja, ik voel mezelf verantwoordelijk voor die sociale actie op straat. En die gaat verder dan wat ik om me heen zie. Ik ga me hier niet over verantwoorden, je bent met deze vraag echt te hard op mijn tenen gaan staan. Maak je geen zorgen, als je me tegenkomt op straat en je hebt hulp nodig, dan wil ik je evengoed nog helpen.

Hmm. Ik sta dus te hard op je tenen, als ik de vraag stel of op straat geen telefoon bij hebben c.q. onverantwoordelijk c.q. a-sociaal is? Dan heb je wat mij betreft erg lange tenen.

Misschien komt dat omdat de analogie met op zee geen marifoon aan boord hebben in één klap duidelijk maakt waar we het hier over hebben.
Want ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat het een beetje absurd is, om het bij je hebben van een mobiele telefoon tot een vereiste te verklaren voor iemand die zichzelf als een sociaal wezen wil kunnen zien. En ook al denkt geen haar op je hoofd eraan om dit tot een wettelijke verplichting te verheffen; ik wil doodgewoon niet dat mij op een dergelijke manier een zekere sociale druk word opgelegd.

Ik zie iets dergelijks ook in de context van de huidige maatschappij, die individualistischer en egoïstischer is dan ooit te voren. Het is in veel opzichten tegenwoordig ieder voor zich en God voor ons allen. Eerlijk gezegd levert dat bij mij een bepaald wantrouwen op tegen de sociale druk die ik hierboven bespeur. Waarom wèl sociaal zijn als om een telefoon gaat en op andere fronten totaal niet?

De wereld zou er in alle opzichten een stuk beter voor staan als hulp bieden en sociaal gedrag tot een allesomvattende collectieve levenshouding zou worden. Ik vind dat op dit moment nog behoorlijk tegenvallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 08:41 #1605856

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Barre Skik schreef :

De relay mogelijkheid, maakt als dat je anderen kunt helpen, en zij jou. Het kunne reageren op een mayday kan levens redden, en panpan kan mensen uit een nare situatie helpen. Dit is een wederkerigheid.

Waarom zou je een ander en je zelf niet willen helpen. Wat je in gebieden doet met mobiel bereik staat buiten. We hebben het over varen op zee.

Ik benadruk, mijn betoog draait niet om een verplichting, maar om sociaal gedrag. Help elkaar aan een veilige vaart.

De kans dat je in het stukje tussen Zeeland en Ramsgate als jacht voor mayday relay moet zorgen is nihil. Een kul argument. Verder is de dekking van het mobiele netwerk daar uitstekend. Je zult heel hard moeten zoeken naar een plekje waar geen dekking is. Verder hebben nieuwere telefoons een satelliet dekking voor noodgevallen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 08:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 09:05 #1605862

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Wadloper schreef :

Voor wat betreft die morele plicht zou de vraag willen stellen: waar eindigt die?
Persoonlijk ben ik van mening dat de hele discussie rond veiligheid (niet alleen rond de watersport, maar algemeen) op diverse fronten nogal is ontaard in een lichtelijk hysterische drang naar het willen afdekken van werkelijk èlk risico, hoe klein ook.

Kijk. Hier vinden we elkaar volkomen. Volgens de huidige verplichte industriele veiligheids- en ARBO-regels, heb ik geen enkel recht meer om überhaupt nog in leven te zijn. Als ik zie wat ik in mijn loopbaan allemaal uitgevreten heb... Oei.

Vwb veiligheid aan boord van mijn of jouw schip, sta ik daar dan toch weer wat anders in. Dat ligt maar net aan de deskundigheid van je bemanning. Zijn dat mensen die kwa kennis en kunde gelijkwaardig of hoger zijn dan jij? Of zijn t argeloze opstappers. Voor die laatsten heeft de schipper weldegelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen. Vooral omdat ze een risico setting in gaan die ze niet kùnnen beoordelen.

Mbt AIS heb ik volgens mij prima stelling genomen: die heeft flinke praktische voordelen. Ikzelf heb een ouwe Emtrak B100. In de aanbieding toen het model uitliep. Ik heb daar nog geen beperkingen van ondervonden. Dus of je overal het laatste, meest spiffy model van moet hebben? Nee. Ik zou zelfs de zee op durven helemaal zonder.

Maar om jezelf bewust incommuncicado te maken door te vertrouwen op je mobiel, want dat was de vraag van TS? Dat gaat mij te ver.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 09:08 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 09:15 #1605864

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Joop66 schreef :
Vwb veiligheid aan boord van mijn of jouw schip, sta ik daar dan toch weer wat anders in. Dat ligt maar net aan de deskundigheid van je bemanning. Zijn dat mensen die kwa kennis en kunde gelijkwaardig of hoger zijn dan jij? Of zijn t argeloze opstappers. Voor die laatsten heeft de schipper weldegelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen. Vooral omdat ze een risico setting in gaan die ze niet kùnnen beoordelen.

Zeker 10 jaar geleden maar mogelijk wel 15 jaar. Vriend met twee kinderen uitgenodigd om een weekeind mee te varen op het IJsselmeer. Er stond denk ik zo'n 12-14 knoop wind en zeilen leuk. Onze boot doet dan rond de 10 knoop. Zegt mijn vriend dat die wel zin heeft om te zwemmen. En dat als hij overboord springt ik hem wel zo zou halen. Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.
Naar aanleiding van dit voorval besloten geen leken / onervaren opstappers aan boord te nemen. Zeker niet iemand met suïcidale aspiraties.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 09:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 09:17 #1605865

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
Joop66 schreef :
Vwb veiligheid aan boord van mijn of jouw schip, sta ik daar dan toch weer wat anders in. Dat ligt maar net aan de deskundigheid van je bemanning. Zijn dat mensen die kwa kennis en kunde gelijkwaardig of hoger zijn dan jij? Of zijn t argeloze opstappers. Voor die laatsten heeft de schipper weldegelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen. Vooral omdat ze een risico setting in gaan die ze niet kùnnen beoordelen.

Dat punt hebben we al gehad. Mijn eigen veiligheid of die van mijn bemanning is niet war het in deze specifiek discussie over gaat. Barre Skik gaat om de hulp aan andere schepen, die je niet zou kunnen leveren als je geen marifoon aan boord hebt.
Wat bemanning betreft: op zee heb ik, voor zover ik me kan herinneren slechts één keer bemanning aan boord gehad. Dat was op een kort ritje buitenom van de Oosterschelde naar Vlissinge; mijn vrouw was aan boord. Dat was overigens nog met de Victoire 22 en zónder marifoon..
Maar om jezelf bewust incommuncicado te maken door te vertrouwen op je mobiel, want dat was de vraag van TS? Dat gaat mij te ver.

Voor wat TS van plan is, is die mobiel volgens 3Noreen, een proma alternatief.
En zoals ik al eerder schreef: ik heb zèlf sinds 2007 wèl een marifoon, een DSC-type nog wel. Een bewuste keus. In de discussie die zich nu ontvouwt gaat het mij om de morele plicht een marifoon aan boord te hebben. Dat moeten we niet willen, vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 09:23 #1605866

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28196
3Noreen schreef :
Naar aanleiding van dit voorval besloten geen leken / onervaren opstappers aan boord te nemen. Zeker niet iemand met suïcidale aspiraties.

Ik doe het soms nog wel, maar alleen in Zeeland.
Heel af en toe vaart er een heel goede vriend mee, die zelf ook nautische ervaring heeft, maar meestal zijn het relatieve leken. Vaak kennissen van mijn vrouw. Ze zien inderdaad veel minder risico's en denken al gauw, omdat de zaak volledig onder controle lijkt (..), dat die er ook niet zijn.

Ik ben altijd op mijn hoede voor onverstandig/gevaarlijk gedrag. Wat het varen met dergelijke opstappers niet altijd tot een ontspannen aangelegenheid maakt.

Want inderdaad: ik ben verantwoordelijk voor hun welzijn aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 09:47 #1605869

Risico's..... persoonlijk zou ik liever met onervaren bemanning zonder marifoon en zonder AIS de overtocht maken ipv solo met marifoon, AIS en radar.......
Nu denk ik dat ik wel gemiddeld kundig genoeg ben om solo te kunnen varen maar ik voel me er gewoon niet prettig bij, om dan solo zeilers als onverantwoord te noemen??
Ik heb het gevoel dat de personen die zich zelf niet prettig voelen zonder de techniek dat dan uiten naar de ander als onverantwoord.
Ik ben ondertussen bij heel wat forum leden aan boord geweest het verbaast me bij hoeveel ik niet zou opstappen voor een overtocht, die zij wel maken...
Mijn eerste overtocht ooit heb ik met een ervaren zeilinstructeur gemaakt en zelfs bij hem stap ik nooit meer op!!! De afwegingen die hij maakte waren gewoon niet ok en daardoor kwamen we verschillende keren in onnodige problemen.
Nee iedereen maakt zijn eigen afwegingen en moet zelf inschatten wat voor hem nodig is, dat totaal plaatje hebben wij niet van een ander of je moet met hem gezeild hebben.
Je moet eens weten hoeveel solo zeilers mij de dag voor vertrek bellen om te vragen hoe de autopilot werkt en dan aangeven dat ze er wel volledig afhankelijk van zijn. (natuurlijk ook om de druk een beetje op te voeren) Daar zitten wereldzeilers tussen die "professioneel" (op kosten van sponsors etc) het jaar rond varen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 11:27 #1605881

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.

Gezellig sfeer aan boord :cheer: !
René
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 11:28 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 11:40 #1605883

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Kock1964 schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.

Gezellig sfeer aan boord :cheer: !
René

Absoluut niet. Maar als schipper heb je nu eenmaal een verantwoordelijkheid als een opvarende iets onverantwoords van plan is.
Maar uit jou opmerking maak ik op dat jij het een prima idee vind als iemand die bij jou aan boord is overboord springt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 11:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 12:05 #1605886

3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.
Naar aanleiding van dit voorval besloten geen leken / onervaren opstappers aan boord te nemen. Zeker niet iemand met suïcidale aspiraties.

Ik vindt dit een hele vreemde redenatie, kennelijk heb jij hem vooraf niet goed gewezen op de mogelijke gevaren, op dat moment is het aan jou om rustig uit te leggen waarom het niet kan, hoe moet hij dat nu weten?
In ieder geval een grote plus dat jij er achter bent gekomen dat jij beter geen onervaren opstappers mee kunt nemen dat wil niet zeggen dat anderen dat dan ook niet kunnen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 12:10 #1605889

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2454
Dit is natuurlijk weer ZF over de top. Neem vooral geen opstappers mee. Levensgevaarlijk en voor je het weet zit je als aansprakelijke in de nor B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 12:12 #1605890

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Zeilprutser schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.
Naar aanleiding van dit voorval besloten geen leken / onervaren opstappers aan boord te nemen. Zeker niet iemand met suïcidale aspiraties.

Ik vindt dit een hele vreemde redenatie, kennelijk heb jij hem vooraf niet goed gewezen op de mogelijke gevaren, op dat moment is het aan jou om rustig uit te leggen waarom het niet kan, hoe moet hij dat nu weten?
In ieder geval een grote plus dat jij er achter bent gekomen dat jij beter geen onervaren opstappers mee kunt nemen dat wil niet zeggen dat anderen dat dan ook niet kunnen.

Ja dat is helemaal juist. Ik kan dat niet. Geen probleem mee. In de VS moeten ze mensen uitleggen dat je de kat niet in de magnetron moet drogen. Dat is voor mij zo absurd dat ik daar niet op voorbereid ben. Van te voren wel duidlijk gemaakt dat er ten alle tijden een zwemvest gedragen moest worden. Uiteraard wilde de zwemmer het vest wel uit doen voordat hij overboord sprong.
Maar je conclusie is helemaal juist. Wij komen van een andere planeet. Gelukkig zijn we nooit tegen elkaar aan gebotst.

Rond de jaarwisseling was er een interview op de radio met een man die als kind een oog is kwijt geraakt aan vuurwerk. Van zijn moeder moest hij een veiligheidsbril op. Maar de jongen bleef net zo lang zeuren dat moeders om de vrede te bewaren toegaf dat de bril niet op hoefde. Dan zie ik toch liever een moeder die boos wordt en voet bij stuk houdt.

Mocht het ooit zover komen dat de vuurwerk verboden in grote steden gehandhaafd gaan worden zal dat wel gepaard gaan met inzet van ME en waterkanonnen enz. Vriendelijk uitleggen aan volwassenen dat vuurwerk toch echt veel slachtoffers geeft is niet afdoende.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 12:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 12:54 #1605892

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je als schipper hiervan schrikt. Zelf ooit zoiets meegemaakt met een zeer zeezieke opstapper die onverwacht véél verder over de reling ging hangen dan verantwoord was. Ik heb hem heel stevig bij zijn reddingsvest gegrepen en vastgehouden. Dat was mijn fout: ik had moeten weten dat een zeeziek iemand sowiezo niet handelt zoals zijn gezond verstand hem zou vertellen en dat zijn onervarenheid ook niet helpt. In veel andere sitiaties is dat niet zichtbaar (maar wel aanwezig).


Off-topic over wie verantwoordelijk is:

Vaak vaar ik met vrienden die net zo of meer ervaren zijn dan ik, alleen niet op mijn boot met mijn materiaal. Dat roept vaak de vraag op wie er nu eigenlijk schippert. Op één of andere manier lijkt het mij logsich dat dat de eigenaar is, omdat die zijn boot het beste kent en de kosten draagt voor onderhoud/normale slijtage en zijn bemanning uitnodigt. Voor een weekendje is dat wel duidelijk; soms geef ik explcitiet een aanlegmanoeuvre uit handen en ga mij daar bewust niet mee bemoeien - dat werkt het handigst op het voordek ;)

Maar je zou ook anders kunnen afspreken. Tijdens onze vakantieperiode vorig jaar (3 weken) hadden we afgesproken dat óf ik wanneer aan wacht, óf de (meer ervaren) wachtleider wanneer ik van wacht was zou schipperen. Tochtplanning dan in overleg (hele team) en bij twijfel even ruggespraak tussen actieve en standby schipper (dat gebeurde spontaan ook al).

Dat ging goed maar "loslaten en een andere stijl accepteren" was af en toe wel een uitdaging (voor mij én voor hem) en één moment heb ik (na mij een kwartier geërgerd te hebben) vanuit mijn kooi discussie moeten voeren omdat ik vond dat er toch écht een reguleerlijntje van de gloednieuwe genua aan moest en hij "dat wel mee vond vallen".

Maar we hebben deze rollen toen niet vastgelegd in logboek oid. Wel handig dit wél te doen denk ik achteraf, vooral als "the shit hits the fan"...
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 13:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 13:49 #1605894

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Vwb veiligheid aan boord van mijn of jouw schip, sta ik daar dan toch weer wat anders in. Dat ligt maar net aan de deskundigheid van je bemanning. Zijn dat mensen die kwa kennis en kunde gelijkwaardig of hoger zijn dan jij? Of zijn t argeloze opstappers. Voor die laatsten heeft de schipper weldegelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen. Vooral omdat ze een risico setting in gaan die ze niet kùnnen beoordelen.

Dat punt hebben we al gehad. Mijn eigen veiligheid of die van mijn bemanning is niet war het in deze specifiek discussie over gaat. Barre Skik gaat om de hulp aan andere schepen, die je niet zou kunnen leveren als je geen marifoon aan boord hebt.

Dat is het probleem: Op zee kun je er niet op vertrouwen dat je een noodoproep kunt doen met je mobiel. Meer met een marifoon. Ook als je zo'n handheld hebt, is de kans groot dat die door een ander schip wordt opgepikt. Mobiel? Nul.

En dan zit je toch weer bij de deskundigheid van je opstappers, die niet kunnen en hoeven te weten dat je zonder VHF aan boord een flink extra risico loopt.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 13:50 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 13:51 #1605895

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Gerard schreef :
Tony2920 schreef :
Is het echt zo moeilijk om dat papiertje even te halen, zelfs een Belg kan dat,
Was het nou echt nodig om je eigen domheid zo te etaleren door te suggereren, dat anderen dommer zijn? ;)

Ik laat anderen altijd graag denken dat ik dom ben.
Of het ook echt zo is, merken ze wel als ze me wat langer kennen.
Gaat al 67 jaar goed, dus houden we het zo.

Maar mijn insteek in deze was om TS te motiveren om de kleine moeite te doen om het VHF papiertje te halen, dan kan hij reglementair een VHF meehebben en gebruiken. Is volgens mij op de noordzee de verstandigste keuze. Je mag en kan ook zonder VHF op zee gaan, maar dat vindt ik niet zo verstandig.
Wat men leert is hoe een VHF te gebruiken en de procedures die men hoort te kennen.
allemaal niet zo spannend, maar als het spannend wordt bevorderd het gebruiken van die procedures de veiligheid en de juiste communicatie. En vooral voorkomt het miscommunciatie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 13:56 #1605897

3Noreen schreef :
Dan zie ik toch liever een moeder die boos wordt en voet bij stuk houdt
Dat is wat anders, als een opstapper de autoriteit van de schipper (hoeft niet de eigenaar te zijn wat het nog extra compliceert) niet accepteert dan is het einde zeiltocht.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 14:21 #1605899

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
3Noreen schreef :
Kock1964 schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.

Gezellig sfeer aan boord :cheer: !
René

Absoluut niet. Maar als schipper heb je nu eenmaal een verantwoordelijkheid als een opvarende iets onverantwoords van plan is.
Maar uit jou opmerking maak ik op dat jij het een prima idee vind als iemand die bij jou aan boord is overboord springt.

Waar maak je dat uit op 3Noreen?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 14:47 #1605901

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7294
en dan vanaf 2 april ook nog even dit.

www.nu.nl/buitenland/6341653/i...binnen-te-komen.html
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 14:52 #1605902

Zeilprutser schreef :
als een opstapper de autoriteit van de schipper (hoeft niet de eigenaar te zijn wat het nog extra compliceert) niet accepteert dan is het einde zeiltocht.

Zijn alle opvarenden die geen schipper zijn automatisch "opstapper", of bestaan er nog meer statussen op een recreatieboot?

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de schippers waarmee ik voer uit autoriteit moesten handelen, maar dat ging altijd natuurlijk; vanuit een verdiend vertrouwen/geloofwaardigheid. Het lijkt mij heel lastig varen met een schipper waarvan je vindt dat ie verkeerde dingen besluit waar je daar persoonlijk een risico door loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:03 #1605903

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1877
Kock1964 schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb hem de huid volledig vol gescholden met de woorden dat de kans dat hij dat niet zou overleven rond de 30% was.

Gezellig sfeer aan boord :sfeer: !
René

En hier komt de menselijke kant naar boven en de verschillen van onze karakters.
Ik zou mijn gasten nooit zo toespreken ook al doen of zeggen ze domme en/of verkeerde dingen.
Op een beschaafde en rustige beargumenteerde manier uitleggen dat dat niet handig is en je dat niet wilt hebben, maakt minstens zo veel indruk en zorgt voor een blijvende plezierige en ontspannen sfeer aan boord.
Wanneer ik zo`n schipper zou treffen zou dat voor mij reden zijn om per direct alsnog overboord te springen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:08 #1605906

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13899
Nachtvlinder schreef :
Zeilprutser schreef :
als een opstapper de autoriteit van de schipper (hoeft niet de eigenaar te zijn wat het nog extra compliceert) niet accepteert dan is het einde zeiltocht.

Zijn alle opvarenden die geen schipper zijn automatisch "opstapper", of bestaan er nog meer statussen op een recreatieboot?

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de schippers waarmee ik voer uit autoriteit moesten handelen, maar dat ging altijd natuurlijk; vanuit een verdiend vertrouwen/geloofwaardigheid. Het lijkt mij heel lastig varen met een schipper waarvan je vindt dat ie verkeerde dingen besluit waar je daar persoonlijk een risico door loopt.
geen probleem mee, 2x meegemaakt en (dus) zelf in gegrepen.
sterker nog, dit ging over het onveilig handelen van beide schippers zelf...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:08 #1605907

@Reed: Dat kan niet altijd. Onze kinderen leggen we ook zoveel mogelijk waarom iets "Nee" is, maar als er overgestoken word bij niet gezien aanstormend verkeer gaat het fysiek ingrijpen gepaard met krachttermen. Dat lijkt mij heel menselijk. De uitleg komt later dan wel, tijdens het napraten. Zo'n leermoment blijft dan goed hangen, meestal.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 08 jan 2025 15:12 #1605909

sy helios schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het lijkt mij heel lastig varen met een schipper waarvan je vindt dat ie verkeerde dingen besluit waar je daar persoonlijk een risico door loopt.

geen probleem mee, 2x meegemaakt en (dus) zelf in gegrepen.


Hoe deed je dat en hoe ging dat verder, qua groepsdynamiek? Was dit tijdens een dagtocht of zat de bemanning nog een tijd met elkaar opgescheept?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl