Wadloper schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Deze hele discussie is een prima voorbeeld. Hoe ouder je wordt hoe risico averser je wordt. Dit hele topic zit vol met mannen voorbij middelbare leeftijd die elkaar overtoepen en alle risico’s enorm groot maken en alles maar willen verbieden…
Nu krijg ik vast een zure snauw. Maar dat hoort ook bij het overtoepen.
Ha! De ouwe mannenkaart! Dat kon er ook nog wel bij.
Mijn naam is Wadloper; ik ben 70 jaar oud en ik heb sterk afwijkende meningen als het gaat over veiligheidsmaatregelen op jachten en ben in de ogen van anderen waarschijnlijk regelmatig vrij onverantwoordelijk bezig.
Desondanks heb ik nog steeds geen doodswens.
Wat betreft deze discussie: ik was de eerste die TS antwoordde. Ik had geen mening over zijn lampje, maar was wèl enigszins geIrriteerd door de premisse van TS: geen woord over het Wheelmark graag. Met andere woorden TS: riep één en ander ook we een beetje over zichzelf af.
Verder zou ik mijn instemming willen betuigen met de mening van Helmsman38, die ik verder een stalker eerste klas vind, maar die natuurlijk volledig gelijk heeft met betrekking tot navigateverlichting op zee: rode en groene lampjes zie je pas als je eigenlijk al te dicht bij bent.
Ik heb zo'n Aquasignal driekleur/ankerlicht combinatie op de mast staan. In de driekleur zit nog een ouderwets lampje. In het ankerlicht een led. Wat doe ik in voorkomend geval ('s nachts) aan op ruim water? Het ankerlicht!
Ja, mijn boot is 1,5 m. te lang om dat te mogen doen, maar dat zie je niet in het donker..
Voorts ben ik van mening dat TS het verder maar zelf moet uitzoeken en wie graag een nieuwe LED-driekleurtest wil zien, moet daar het initiatief maar voor nemen.
Ik zou (als ex stuurman grote vaart) toch willen adviseren tegen het niet voeren van de juiste navigatie verlichting.
Mijn ervaring is niet dat je groene lampjes te laat ziet. Het is wel belangrijk dat de lampjes voldoen aan de eisen zodat je ze ook op tijd en duidelijk kan zien.
Voorts is mijn ervaring dat het erg belangrijk is om de situatie zo snel mogelijk te doorgronden. Dit geeft rust en tijd om te handelen. In die analyse helpen diverse middelen die je als stuurman van de wacht op een zeeschip in combinatie dient te gebruiken. In beginsel je directe waarneming maar tevens hulpmiddelen als radar en AIS. De kleuren van het licht patroon dat je ziet geeft essentieel informatie over het soort schip en hoe hij voorligt.
Indien je denkt dat je als zeiljacht kleiner dan 20m onvoldoende zichtbaar bent kan je en mag je de verlichting voeren van een zeiljacht groter dan 20m. deze bestaat uit:
- boordlichten (mogen indien kleiner dan 20m in een goedgekeurde gecombineerde lantaarn zitten)
- heklicht
- rood boven groen rondom schijnende lichten in de top van de mast
Ook kan je om in specifieke gevallen als dat nodig is de aandacht trekken met een sterke zaklamp in je zeil schijnen (aangenomen dat je een wit en geen zwart zeil hebt) of met een sterke zaklamp op de brug van het schip schijnen waarvan je de aandacht wil.
Op deze manier acteer je op een manier die je mede gebruikers van het water kunnen verwachten en is het risico van ongelukken het kleinst.