Boot8 schreef :
Nog maar weer een poging om on-topic te komen tussen al het veelpost offtopic geweld van wat types hier.
Voor de echte zeilers, wat denk je dat robuuster is qua waterbestendige aansluiting? Zie plaatje hieronder. De AS34 of de Osculati Discovery LED?
Voor de AS34 zijn er hier maar ook op andere fora berichten te vinden over roest bij de aansluitingen en dat is ook begrijpelijk kijkend naar de constructie, een >15jr? oud ontwerp en wat verouderd vergeleken met moderne armaturen. Lijkt een beetje op de situatie met de helmstok stuurautomaten van RM waar dat ook een zwak punt is.
Een veilige masttop lamp is een lamp die werkt (en aan COLREG72 voorwaarden voldoet).
Montage ergens in het voorjaar als ik erbij kan.
Antwoord aan Menno, De kabel kan rechtstreeks op de connector aangesloten worden zie ik nu. Lijkt solide en in de instructie hieronder zie je ook de aandacht die er aan geschonken wordt. Ik heb alles nog in de doos en ga er later dit seizoen mee bezig als ik erbij kan (mastkraan of mast plat)
tweede poging schreef :
ON TOPIC
AS34
Osculati Discovery LED
Nu TS het pand verlaten heeft toch nog maar een "on topic" reactie om het topic (in ieder geval wat mij betreft) af te sluiten.
Op het eerste gezicht lijkt de aansluiting van de AS 34 heel erg (identiek?) op de aansluiting van mijn AS40. Deze conventionele driekleur met ankerlicht zit er sinds 2003 op en ziet er van binnen en van buiten nog uit als nieuw terwijl wij enkel op zout water varen (voor wat het waard is voor een toplicht). Vanwege het stroomverbruik overweeg ik desalniettemin een led. Voor mij gelden de volgende belangrijke criteria:
- gecertiificeerd
- prijs
Ik kom dan uit op de AS34. Ook omdat de AS40 meer dan 20 jaar probleemloos heeft gewerkt (en nu nog steeds). Ik zou ook de Hella navi pro kunnen overwegen maar ben dan wel benieuwd naar (technische?) argumenten om het prijsverschil mee te verantwoorden.
“ Een veilige masttop lamp is een lamp die werkt (en aan COLREG72 voorwaarden voldoet)”
Dit is helemaal waar maar niet de hele waarheid. Er dient namelijk wel aan toegevoegd te worden dat:
- COLREG72 is IMO regelgeving die door middel van nationale wetten bekrachtigd wordt.
- Daarnaast is Nederland onderdeel van de EU. Ook EU regelgeving wordt door middel van nationale wetten bekrachtigd.
- volgens Nederlandse wetgeving dient een COLREG lamp voor een Nederlands vaartuig gecertificeerd te zijn door een door de EU erkende onafhankelijke organisatie (dus niet de fabrikant) en een wheelmark te dragen.
Bovenstaande is tot in detail uitgezocht door de heer Baasklusje (heb ik geen relatie mee) en in bijgaande reeds eerder gedeelde document heeft hij dit zeer goed uitgelegd. (voor diegene die wel een mening hebben maar nog niet precies weten hoe het ziet is het een aanrader dit te lezen)
Mijn reactie op de vraag naar mijn ervaring met de Osculatie is dan ook dat deze niet voldoet aan de Nederlandse wet en regelgeving en daarom niet mag worden gebruikt op een Nederlands vaartuig. Dit werd mij aan de telefoon bevestigd door (de Osculatie leverancier) Kniest (zie eerdere post). Ik neem aan dat TS dit nog geconfirmeerd heeft met Kniest want ik heb hem hier niet meer over gehoord.