Ik dacht ik bel nog even met Kniest. Die zijn wat makkelijker bereikbaar dan Verkeer en Waterstaat aan het eind van de middag
De man die ik sprak zei een van de specialisten op het gebied van navigatie verlichting bij Kniest te zijn (naam niet gevraagd maar misschien ook niet relevant). Ik legde de situatie uit en verwees naar de discussie op zeilersforum. Die bleek hij met veel belangstelling te volgen.
Ik zei hem dat het misschien, ook gezien zijn rol als professioneel adviseur naar de watersport amateurs, veel zou bijdragen aan de duidelijkheid als hij in een post op het forum zou uitleggen het nou precies zat.
Gevraagd naar of de Osculati 3 kleur nou toegestaan is op een Nederlands jacht werd in eerste instantie omheen gedraaid. Er was naar zijn weten nog nooit een bekeuring uitgedeeld wegens het voeren van dit licht.
op mijn vraag:
Of het licht gecertificeerd was was het antwoord duidelijk nee het is niet gecertificeerd.
Of certificering niet verplicht was kreeg ik het zelfde antwoord als in het begin namelijk dat er bij zijn weten nog nooit bekeurd was.
Hoe dat dan zou zijn als ik hiermee in de Duitse bocht zou worden aangehouden kreeg ik een duidelijk antwoord namelijk dat daar wel gecontroleerd wordt en ik dan een certificaat zou moeten kunnen overleggen en omdat ik dat met dit licht niet kon zou er proces verbaal opgemaakt worden. (he he)
Toen ik stelde dat hij dus bewust illegale navigatie verlichting verkocht was zijn reactie dat hij ervan overtuigd was dat het een goed product was anders zou hij het niet verkopen. Bovendien, iedereen mag het verkopen en kopen (je mag het alleen niet voeren).
Ik vroeg nog waarom de fabrikant de verlichting dan niet gewoon liet keuren. Hij dacht dat de fabrikant dit te duur vond.
De man vroeg of ik van plan was Kniest aan de schandpaal te nagelen. Ik gaf hem aan dat dat niet mijn bedoeling was maar slechts duidelijkheid wou. Ik zou nogmaals de heren van Kniest willen vragen om hier op dit forum zelf niet alleen goed maar ook volledig te adviseren. Dan weet iedereen hoe het zit. Het wordt namelijk een beetje lastig als je naar een vooraanstaande grote watersport zaak gaat met het idee je te laten adviseren over veiligheid en je krijgt maar een half verhaal als amateur.