Wadloper schreef :
FF FliereFluiter schreef :
Ik zou (als ex stuurman grote vaart) toch willen adviseren tegen het niet voeren van de juiste navigatie verlichting.
Mijn ervaring is niet dat je groene lampjes te laat ziet. Het is wel belangrijk dat de lampjes voldoen aan de eisen zodat je ze ook op tijd en duidelijk kan zien.
Voorts is mijn ervaring dat het erg belangrijk is om de situatie zo snel mogelijk te doorgronden. Dit geeft rust en tijd om te handelen. In die analyse helpen diverse middelen die je als stuurman van de wacht op een zeeschip in combinatie dient te gebruiken. In beginsel je directe waarneming maar tevens hulpmiddelen als radar en AIS. De kleuren van het licht patroon dat je ziet geeft essentieel informatie over het soort schip en hoe hij voorligt.
Ik ben het met veel van wat je schijft, buiten het stuk dat ik citeer, eens. Er zijn meerdere manieren om je aanwezigheid kenbaar te maken. Zeker als jij zelf een boot op een kruisende koers eerder ziet dan hij jou ziet.
Bij elke twijfel en beoordeelbaar risico is het in zo'n geval ook aan de jachtschipper om actie te ondernemen (lantaarn in de zeilen, marifoonoproep etc.)
Voor wat betreft de zichtbaarheid van navigatieverlichting van jachten op zee, vraag ik me wel af in hoeverre er op de brug van de grote vaart 's nachts echt daadwerkelijk naar buiten wordt gekeken met een zekere regelmaat. Persoonlijk denk ik dat er meer op het radarscherm en naar de AIS wordt gekeken dan dat men probeert kleine lampjes te zien. De verhalen dat men vertrouwt op eventuele alarmen, waarbij de roerganger even rustig koffie gaat zetten, zijn ook bekend.
De zichtbaarheid van 2 mijl, waaraan eerder werd gerefereerd, is er natuurlijk alleen op het moment dat het rustig weer is, zonder regen en een serieuze zeegang.
Jij weet dat nóg beter dan ik, maar ik vermoed zomaar dat men onder andere om die reden wèl naar het radarscherm en de AIS kijkt en veel minder naar kleine lampjes buiten.
Beste Wadloper,
De maritieme wet- en regelgeving zit volgens mij best goed in elkaar. In ieder geval heb ik met mijn kennis en ervaring niet de juiste competenties om hieraan te twijfelen dan wel deze te betwisten.
Een zeilschip kleiner dan 7m mag slechts een wit rondom schijnend licht voeren. Dit is vanuit de optiek dat het niet redelijkerwijs vereist kan worden dat zo'n klein bootje praktisch gezien in alle gevallen zowel boordlichten als een heklicht kan voeren.
Het is in ieder geval niet zo gekozen om dit bootje een betere zichtbaarheid te geven. Immers een zeilbootje kleiner dan 7 meter mag ten alle tijden de navigatie lichten voeren van een zeilboot groter dan zeven meter, zelfs de lichten van een zeilschip groter dan 20 meter zou hij dat willen.
Er is voor beroepsschepen een plicht om naast de stuurman van de wacht ook een uitkijk te hebben. In daglicht en goede omstandigheden mag de gezagvoerder bijvoorbeeld bij goed zicht in rustig vaarwater besluiten geen uitkijk op de brug te hebben. Voor de donkere uren geld die plicht echter sowieso.
Je weet natuurlijk niet wat de kwaliteit van de mensen is en goede uitkijk houden is niet eenvoudig. Bovendien zou het kunnen zijn dat tgv de elektronische hulpmiddelen er relatief gezien te weinig aandacht naar visuele uitkijk gaat. Daarom heb ik in een ander draadje aangeven het gebruik van AIS op onze drukke noordzee een goede
aanvulling te vinden voor de uitrusting van onze jachten.
Ik hoop in ieder geval dat ongeacht de kwaliteit van de stuurman van de wacht hij bij waarneming van een radar of AIS contact toch ook naar buiten kijkt en dan de juiste actie neemt naar aanleiding van het complete beeld van al zijn waarnemingen. Het is aan zijn medegebruikers een voorspelbaar beeld te geven. Dit is een plicht.