Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TSS, VSS 45graden over steken

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 11:46 #1633778

Om de knuppel weer terug in het hoenderhok te gooien: in de nieuwe Zeilen wordt de handhaving van VC Den Helder geïnterviewd. Hij( Johan Wiekhart) zegt: haaks oversteken, rekening houdend met drift en stroom.
Tegelijk zegt hij dat je zo kort en voorspelbaar mogelijk moet zijn.
Die punten staan wel haaks (!) tegenover elkaar.

We blijven bezig met misverstanden zo.

Ik ga gewoon voor een haakse voorliggende koers. Bij te weinig, of tegenwind, de motor bij.
Als dat de goede vaart hindert ( en dus een langere doorvaart veroorzaakt) even via marifoon melden bij kustwacht. Ook Wiekhart geeft aan dat overleg gewoon mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 11:50 #1633779

En overigens pieker ik er niet over om tegen te gaan liggen in het TSS als achterlangs even niet kan. Als je even meeligt is dat duidelijker en met het snelheidsverschil komt het vrijwel op hetzelfde neer.
Laatst bewerkt: 29 juni 2025 11:51 door skik op reis. Reden: Typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 12:40 #1633790

skik op reis schreef :
Hij( Johan Wiekhart) zegt: haaks oversteken, rekening houdend met drift en stroom.

Wat betekent 'rekening houdend met' ?

- Corrigeren voor? Corrigeren voor drift lijkt me wel wat ;-)
- Gewoon laten gebeuren?

Geef even de volledige tekst uit Zeilen, wil je?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 juni 2025 12:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 14:49 #1633805

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Situatie afgelopen week inner TSS bij Terschelling. Wind is ZO. op weg naar vlie. Ik vaar hoog aan de wind.
Hoger kan niet en op de motor ga ik zeker niet harder.
Stroming zet me naar het ZW weg.
Volgens mij heb ik dan de instructie gevolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 15:00 #1633810

aluijten schreef :
Volgens mij heb ik dan de instructie gevolgd.
Klopt
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 20:06 #1633847

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Baasklusje schreef :
skik op reis schreef :
Hij( Johan Wiekhart) zegt: haaks oversteken, rekening houdend met drift en stroom.

Wat betekent 'rekening houdend met' ?

- Corrigeren voor? Corrigeren voor drift lijkt me wel wat ;-)
- Gewoon laten gebeuren?

Geef even de volledige tekst uit Zeilen, wil je?

Hoe controleren jullie of iedereen zich aan de regels houdt?
“Iedereen weet: een traffic lane moet je haaks oversteken, rekening houdend met drift en stroom. Het doel is dat je zo kort en zo voorspelbaar mogelijk oversteekt; dat is het veiligst. Veel zeilers doen dat niet, zien wij op ais en radar. Als we het zien, dan zoeken we op wie de eigenaar is van het betreffende jacht en doen we een verhoor. Soms blijkt dan dat er wel over na is gedacht, maar dat de schipper allerlei redenen had om het niet haaks te doen. Dan is onze vraag: waarom heb je dat niet even gemeld? Gewoon op kanaal 16 de Kustwacht oproepen. Niemand gaat je verbieden er een aantal graden vanaf te wijken, maar: laat het even weten, dan kunnen we als het nodig is scheepvaart informeren.”


Op z'n zachtst gezegd weer een verwarrende formulering. Als je 'rekening houdend met drift en stroom' in dezelfde zin gebruikt als 'haaks oversteken' suggereer je naar mijn mening dat je voor drift en stroom corrigeert. Terwijl hij in de volgende zin de reden van haaks (kompaskoers/heading) oversteken zonder te corrigeren voor drift en stroom noemt: zo kort mogelijk in het stelsel verblijven. Dat is ook waarom je niet voor drift en stroom moet corrigeren (Colregs).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 juni 2025 21:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 20:15 #1633850

Maar gewoon aanhouden wat de Colregs voorschrijven ipv een of ander glossy magazine?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 20:22 #1633853

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16687
AIS wordt vol automatisch gecontroleerd. De in de AI software zal wel nog geen getijden stroming opgenomen zijn. Wat Calidris al eerder schreef. Haaks volgens de AIS is makkelijker te begrijpen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 29 juni 2025 20:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 29 juni 2025 20:24 #1633855

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
1 van de redenen om haaks over te steken, zonder correctie voor wind en stroom, is het zo kort mogelijk in het stelsel verblijven.
Reden 2 is dat je op die manier je navigatieverlichting op de juiste manier aan de overige gebruikers van de trafficlane laat zien.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 01 juli 2025 14:07 #1634246

Nachtvlinder schreef :
Maar gewoon aanhouden wat de Colregs voorschrijven ipv een of ander glossy magazine?
Ho ho, het staat wel in een glossy maar het is niet de eerste de beste die aan het woord is. En ik denk dat handhavers teksten wel checken voor publicatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 01 juli 2025 14:14 #1634250

Net gebeld met de handhavingsdesk. Ik wordt terug gebeld door team maritieme politie. Nou zullen we het weten ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 01 juli 2025 15:12 #1634258

Goede aktie, ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 01 juli 2025 15:25 #1634261

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4958
Maak je er een transcript van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 01 juli 2025 16:38 #1634267

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Prima toch, zo? Mocht je je voor een rechter moeten verantwoorden dan voer je al naar behoefte ofwel de colregs op ofwel dit artikel in Zeilen van een beëdigd handhaver. Zo kun je elke situatie rechtbreien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 01 juli 2025 18:15 #1634282

Marinusz schreef :
Prima toch, zo? Mocht je je voor een rechter moeten verantwoorden dan voer je al naar behoefte ofwel de colregs op ofwel dit artikel in Zeilen van een beëdigd handhaver. Zo kun je elke situaitie rechtbreien.
Was het maar zo'n feest. Rechters kijken naar de wettekst en eerdere uitspraken. Een artikeltje gaat je niet vrijpleiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 08:44 #1634330

Ik ben keurig gebeld door koen Simons van het handhavingteam.
Uitgangspunt is de brug van een vrachtschip. Daar moet duidelijk zijn dat je oversteekt.
De VOORLIGGENDE koers moet haaks zijn. Handhaving gebruikt een marge van 15%. En zij houden rekening met stroom en wind. Bij een evt. Proces verbaal wordt stroom en wind toegevoegd.
Tegenliggen mag nooit. Als je tijd moet winnen en dat kan niet door snelheid te minderen dan meeliggen. Maar bij voorkeur één steady voorliggende koers aanhouden.
Is het niet haaks mogelijk onder zeil moet je op de motor tenzij je toestemming hebt van de kustwacht. Hetzelfde bij weinig wind.
Allerlei eigen redenaties op goed zeemanschap kun je bij de rechtbank toetsen maar vrijwaren je niet van een proces-verbaal.
Ze gaan nog even in overleg met Wiekhart over de tekst. Waarschijnlijk b3doelt hij dat handhaving bij beoordeling rekening houdt met stroom en wind.

Hij vraagt ons beleefd dit door te vertellen maar verwacht dat er altijd verwarring over kan blijven.

André Rotteveel
Laatst bewerkt: 02 juli 2025 08:44 door skik op reis. Reden: Typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 08:52 #1634332

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1534
Dank voor het uitzoeken. Voorliggende koers haaks +-15graden. Lijkt helder.

"Voorliggende koers (of heading) is de richting van de boeg:
Wanneer je op een kompas kijkt, zie je de voorliggende koers. Deze koers geeft de richting aan waarin de voorsteven van het schip wijst."
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 02 juli 2025 08:53 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 09:19 #1634337

skik op reis schreef :
Uitgangspunt is de brug van een vrachtschip. Daar moet duidelijk zijn dat je oversteekt.
De VOORLIGGENDE koers moet haaks zijn. Handhaving gebruikt een marge van 15%. En zij houden rekening met stroom en wind.

Voorliggende koers (HDG) haaks, dat was al duidelijk (hoewel sommigen dat nooit willen geloven).

Blijft nog wel een paar vragen:
- die 15 graden marge, is dat exclusief of inclusief de invloed van stroom?

- En de invloed van wind, wat bedoelen ze daarmee? Als de invloed van wind zodanig is dat je heel schuin moet oversteken, veel meer dan 15 graden, mag dat dan (meeliggend, nooit tegenliggend)?

Dat kan flink oplopen... kruisen plus drift is al 50 graden, dan nog 2 kts stroom van loef bij 5 kts bootsnelheid, kom je al gauw aan 70 a 80 graden COG...... dat is bijna meeliggen en maximale tijd in de VTS. Dit met een HDG van 45.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juli 2025 09:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 09:29 #1634339

Thomas jij vaart bij voorkeur met 2Bf op IJsselmeer of wad. Daar zijn volgens mij geen shipping lanes te kruisen B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 09:30 #1634340

helmsman 38 schreef :
Thomas jij vaart bij voorkeur met 2Bf op IJsselmeer of wad. Daar zijn volgens mij geen shipping lanes te kruisen B)

Ik kruiste al shipping lanes toen er nog geen GPS of Decca voor jachies bestond.
Dat was extra spannend want je had geen idee of je erin zat of niet. ;-)

Ooit een schijnwerper van een heel groot schip in ons zeil, met een enorme toeter erbij!
Toen maar even omgekeerd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juli 2025 09:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 19:54 #1634485

Baasklusje schreef :
skik op reis schreef :
Uitgangspunt is de brug van een vrachtschip. Daar moet duidelijk zijn dat je oversteekt.
De VOORLIGGENDE koers moet haaks zijn. Handhaving gebruikt een marge van 15%. En zij houden rekening met stroom en wind.

Voorliggende koers (HDG) haaks, dat was al duidelijk (hoewel sommigen dat nooit willen geloven).

Blijft nog wel een paar vragen: l
- die 15 graden marge, is dat exclusief of inclusief de invloed van stroom?

- En de invloed van wind, wat bedoelen ze daarmee? Als de invloed van wind zodanig is dat je heel schuin moet oversteken, veel meer dan 15 graden, mag dat dan (meeliggend, nooit tegenliggend)?

Dat kan flink oplopen... kruisen plus drift is al 50 graden, dan nog 2 kts stroom van loef bij 5 kts bootsnelheid, kom je al gauw aan 70 a 80 graden COG...... dat is bijna meeliggen en maximale tijd in de VTS. Dit met een HDG van 45.

Invloed van wind is drift waardoor een rechte koers een schuine track geeft.
Heel schuin door de wind kan dus niet dan moet de motor aan. Het is vrij simpel. Kompaskoers altijd haaks. Meer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 02 juli 2025 22:56 #1634496

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
skik op reis schreef :
Ik ben keurig gebeld door koen Simons van het handhavingteam.
Uitgangspunt is de brug van een vrachtschip. Daar moet duidelijk zijn dat je oversteekt.
De VOORLIGGENDE koers moet haaks zijn.

Voorliggende koers = kompaskoers?
Dan is er als je voor de rechter staat toch een geitenpaadje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 03 juli 2025 02:28 #1634498

skik op reis schreef :
De VOORLIGGENDE koers moet haaks zijn. Handhaving gebruikt een marge van 15%. En zij houden rekening met stroom en wind. Bij een evt. Proces verbaal wordt stroom en wind toegevoegd.
Tegenliggen mag nooit. Als je tijd moet winnen en dat kan niet door snelheid te minderen dan meeliggen. Maar bij voorkeur één steady voorliggende koers aanhouden.

Helder:
-KK dus haaks plus en min 15 graden
-Wat stroom en drift doet met je grondkoers maakt niet uit en wordt geaccepteerd en bij twijfel teruggerekend naar jouw gevolgde KK

Bij conflicten:
-in principe niet uitwijken maar KK behouden en vaart aanpassen. Dat stroom en wind dan de grondkoers wijzigen maakt niet uit
-wanneer vaart aanpassen onvoldoende mogelijk is wél uitwijken; dit door mee te gaan liggen
Laatst bewerkt: 03 juli 2025 02:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 03 juli 2025 05:11 #1634499

Er wordt gesproken over de kompaskoers, dat zou betekenen dat je geen rekening hoeft te houden met de deviatie (en de variatie). Keten we niet uitgaan van de ware koers?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 03 juli 2025 06:34 #1634503

Nee dat heb ik er van gemaakt. “Voorliggende koers” is idd “ware koers” want is de KK koers gecorrigeerd voor variatie en deviatie. Dat zal bij een goed gecompenseerd kompas in 2025 minder dan 3 graden verschillen van KK.
Laatst bewerkt: 03 juli 2025 06:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl