skik op reis schreef :
Geen discussie om de discussie. Maar ik vind het wel belangrijk omdat je advies mensen op het pad kan zetten om iets te doen dat volgens mij verboden is.
Ik geef geen advies maar deel mijn ervaring
voor het Kanaal.
skik op reis schreef :
Jouw ervaring is dat je dit deed en er niet op aangesproken bent. IMHO is dat geen bewijs dat het is toegestaan. Ik rijd ook wel eens te hard zonder dat er een bekeuring volgt. Zelfs wel eens naast een politieauto.
Je aanname is dat mijn ervaring één enkel incident betreft dat aan de aandacht van de autoriteiten is ontsnapt. Die aanname is onjuist. Zoals je kunt lezen ben ik ook niet de enige met deze praktijkervaring. En geloof me: het toezicht op het Kanaal - een van de drukste vaarwateren ter wereld - is grondig.
skik op reis schreef :
Hans het is anders als je een uitspraak hebt van de coastgard dat dit is toegestaan. Ik heb er één van de kustwacht ingebracht die zegt dat het verboden is.
De nationale Kustwachten hebben hun eigen interpretaties van de Colregs (de officiële regels). Zo vindt de Duitse Kustwacht dat je als pleziervaart niet dichtbij de grens van het door hen gecontroleerde deel van TSSen mag varen en dat oversteken als watersporter in principe niet mag. Ik vermoed omdat zij vinden dat daar voor watersporters geen noodzaak voor is (‘…if obliged to do so…’, Colregs 10c), maar heb dat niet bij hen gecheckt.
Op het ‘Nederlandse deel’ is oversteken geen probleem maar lijken ze een tegenliggende koers bij uitwijken tijdens een oversteek zonder voorafgaand contact volgens recente berichten onwenselijk te vinden. Net als bij de aanvankelijk verwarrende berichtgeving in Zeilen over corrigeren voor stroming en drift neem ik persoonlijk deze goedbedoelde berichten niet 100% serieus totdat ze komen van een bron waarvan ik weet dat er geen ruis (misverstand of eigen interpretatie) op de lijn zit.
Voor het Kanaal kan ik alleen mijn ervaringen delen dat het tegenliggend varen tijdens een uitwijkmanoeuvre bij een verder haakse oversteek geen probleem is. Anderen hier op het forum hebben dezelfde ervaring. Ik kan wel een argument bedenken waarom Dover Coastguard hier geen probleem mee heeft: net als de haakse heading tijdens een oversteek leidt waar nodig tegenliggend uitwijken om achter een schip langs te gaan doorgaans tot een korter verblijf in het TSS dan meeliggen en dat is in lijn met de gedachte achter de Colregs. Als je het officiële (theoretische) standpunt van Dover Coastguard wilt weten zou je ze hierover kunnen contacten.
Nogmaals, gedeeltelijk tegenliggend uitwijken in het Kanaal is niet mijn advies aan andere zeilers maar een ervaringsfeit dat ik in dit draadje gedeeld heb en waarvan ik persoonlijk de logica - de Colregs zijn hierin wat mij betreft leidend - zie.
Ik zou er voor waken om na een contact met de Nederlandse Kustwacht de regels zoals jij die van hen begrijpt universeel te verklaren voor de hele Noordzee. Voor je eigen beeld zou je hun Duitse collega’s ook eens kunnen polsen…