De zeemamschappelijke en praktische aanpak zijn imho door Erik en enkele anderen uitstekend beschreven (‘crossing sailing vessel shall not impede’, en ‘heading as nearly as practicable to right angle’). Overigens is dat ook volledig in lijn met de colregs. Wie heeft ze woord voor woord gelezen en begrijpt ze, alvorens een TSS te kruisen en/of hier te reageren?
Als bijdrage aan de puur theoretische discussie die overblijft:
Marinusz schreef :
Bij loodrecht oversteken ben je uitwijkplichtig als een aanvaring dreigt en meer niet.
Dit is mogelijk de meest complexe situatie waar de colregs in voorzien. Hier onder het uitgebreide verhaal, voor de komman*kers en theoretici onder ons.
Je hebt gelijk, maar via een omweg:
- Rule 10a: ALLE normale colregs gelden ook in een TSS. Dit is de eerste regel van voorschrift 10. Dus actions by stand-on vessel en give-way vessel zijn gewoon zoals altijd, evenals de ‘hierarchie’ bij overtaking, head-on situations, power vs. sail, etc. Boten tussen de roze strepen hebben dus geen ‘supervoorrang’ en moeten, als er risk of collision dreigt, gewoon wijken voor een zeiljachtje (of ze dat op tijd zien, kunnen, weten, en doen is een tweede…).
- Rule 10i. een visser, klein schip (<20m) of sailing vessel ‘shall not impede’ any vessel using the TSS. Wij in onze bootjes moeten dus zorgen dat ze ongestoord hun weg kunnen volgen (Rule 6 of 7 ofzo geeft wat acties vwb ‘not to impede’). Als er risk of collission ontstaat is het te laat, dan hebben we gehinderd, en dus de colregs overtreden. Dus toch een soort ‘supervoorrang’: zeilschepen moeten handelen VOORDAT er uberhaupt risk of collision ontstaat.
Maar: ALS deze regel overtreden wordt, en er tòch risk of collision ontstaat, kan, afhankelijk van de situatie (zeilend, of kruisend ‘van rechts’), het grote schip uitwijkplichtig worden. Niet tof voor die jongens in druk vaarwater. Wij moeten nog altijd stoppen met hinderen, maar zijn mogelijk ook stand-on vessel. Lastig. Duidelijke acties, eventueel geholpen door duidelijke communicatie lost een boel op.
En ja, ook deze situatie heb ik proefondervindelijk meegemaakt (een oplopend schip van 3000GT werd door de VTS gesommeerd meer afstand van mij, kruisend zeilschip dat was gaan meeliggen, te houden. Mijn (handheld) VHF communicatie met het grote schip was niet gehoord door het VTS en visueel waren we beide happy met de CPA (300m ofzo, stil weertje), maar toch mooi dat ze ook op de kant een oogje op de radar hielden. Ik kreeg overigens ook een vraag naar deze ‘nuance’ in de regel bij mijn mondeling examen bij de MCA, dus het niet kennen van deze regel kan wel degelijk praktische consequenties hebben.