Erikdejong schreef :
Ik vul in rood even wat (uit de losse pols) getalletjes hier in.
Dekadent schreef :
Ik doe een voorzichtige poging om een overzicht te maken welke kosten er gemaakt worden om 1 rib van 7 meter, met 2 buitenboordmotoren in de vaart te houden.
Aanschaf rib €300.000 a 10 jaar = 30.000 per jaar
Aanschaf motoren €35.000 per motor en deze gaan ongeveer 3000 uur mee = €17.500 per jaar
Aanschaf navigatie apparatuur laten we dit zetten op €6000, uit ervaring reken ik op niet meer dan 7 jaar = 850 per jaar
Aanschaf vesten, drijfpakken, uitgaande van 3 personen en 5 jaar voor een setje overlevingspakken, vesten en dergelijke = €2000/jaar
reddingsboeien, vuurpijlen, portofoons, sleeplijnen, lier voor sleeplijn Laten we dit op €2000 zetten met 5 jaar afschrijving/vernieuwing = 400 per jaar
Aanschaf kantoorinrichting €200.000 is niets en een normale afschriving is 30 jaar = 6.600 per jaar, ik betwijfel dat je iets kunt huren voor minder dan 500 per maand
Afschrijving van alle fysieke middelen. Dat zijn zaken als auto's telefoons, trailers for de scheepjes, garage voor materiaal etc. Dit gaat ook gemakkelijk richting de €200.000 met een afschrijving van minde dan 20 jaar. Dat geeft 10.000 per jaar
Verzekeringen commerciele verzekering van het materieel gaat richting de 5% van het verzekerde bedrag. We hebben het hier over 3 scheepjes van 300k per stuk, kantoor, garage, auto's. trailers etc. Dit gaat makkelijk richting de 60K per jaar
Keuringen Als dit serieus gedaan word gaat het om ongeveer 20K per boot > 60K per jaar
Opleidingen Laten we zeggen dat ze rotaties van 3 man per dag werken (8 uur op 16 uur af), keer 3 per boot keer 3 boten is 27 personen. Laten we zeggen dat ze een goed rotatie systeem hebben en met minder dan de helft toe kunnen. €1500 pe jaar per persoon is aan de heel erg voorzichtige kant en dit maakt voor 20.000 per jaar.
Lidmaatschap beroepsverenigingen Geen idee wat dit is. Zullen we het op 2000 per jaar zetten?
Salariskosten, inclusief gevaren toeslag en zwaar werk toeslag 13 personen a 100.000 brutto per jaar, voor een ondernemer is dat al snel 150.000 per jaar per werknemer doe dat keer 13 en je zit op net geen 2 miljoen
Kosten als een medewerker ziek is en doorbetaald moet worden Het is redelijk om dit op 8% personeelskosten te zetten > 156k per jaar
Inkomen en winst voor de ondernemer bedoel je belasting? Rekenen ik even niet mee
Onderhoudskosten aan alle middelen 6% van de nieuwwaarde van de scheepjes op jaarbasis is normaal. Voor 3 scheepjes van 300K per stuk heb je het over 54k per jaar. Daar komen auto's trailers en garage met materieel nog bovenop.
Opleiden nieuwe medewerkers Gaat makkelijk richting de 15K per personeelslid. Aangezien dit afhangt van het verloop valt hier geen schatting van te maken.
Dan ben ik er vast nog niet, maar 300 euro per uur is peanuts. 120 eur aan benzine lees ik net. De bemanning kost aan loonkosten 75 euro per uur. dat maakt 270 euro. Dan komt de rest nog, die 300 euro is dus veel te weinig voor een fatsoelijke bedrijfsvoering.
Vul maar aan, schoffel het maar onderuit maar alle bovengenoemde zaken kosten geld en moeten terug verdiend worden. En die worden ook terugverdiend, anders is ook LD brodeloos. Je kunt iets vinden van hun benadering van schippers (en dat vind ik ook) ik ook, en dat heb ik al meerdere malen hier aangegeven die een stommiteit hebben uitgehaald/ vinden dat ze hulp nodig hebben/ echt hulp nodig hebben en bij windkracht 3 op het zand zitten, maar de kosten zijn er, en de business case is er ook.
Dus roofredden alleen op basis van uurtarief gaat er bij mij niet in.
Dekadent
Even het rode bij elkaar opgeteld hebben we het over 2.4 tot 2.5 miljoen per jaar aan overhead kosten. Daar komen brandstofkosten nog bovenop. Laten we zeggen dat ze op het de Nederlandse meertjes niet meer dan 10% voluit varen, zitten de brandstofkosten waarschijnlijk rond de €50 per uur.
Voor een bedrag van 300 per uur moeten ze dus al 10.000 uur per jaar aan het werk zijn. Aangezien er maar 8760 uren in een jaar zitten is 300 per uur dus schier onmogelijk. €1500 tot 2000 per uur is aanzienlijk realistischer.
Ok, maar als jij deze berekening vanuit het mooie alaska zo snel kan maken, dan kan een bergings en sleep bedrijf dit toch ook?
En als er iemand bij windkracht 3 is vastgevaren, en ze er snel heen zijn gevaren, en de hulpvragende vraagt: hoeveel kost dit ongeveer? Kúnnen ze toch zeggen:
“Nou mevrouwtje, ons uurtarief is €1500 per uur. Voor-vaartarief €1000,- We weten niet hoelang dit precies gaat duren, maar een uurtje zijn we zo bezig. Dús, mag ik nu nog aan boord komen?”
In plaats van: “Nou geen zorgen mevrouwtje, dat betaalt de verzekering allemaal, zal ik nu aan boord komen “
Eerste is duidelijke communicatie.
Tweede niet, expres vaag houden, aanname doen dat men verzekerd is en dat die wel betaald, geen enkel bedrag noemen, want dat kan een klant kosten…
Het is een keuze om op de eerste of tweede manier potentiele klanten te benaderen (zeker in een stressvolle situatie). En daar mogen we wat van vinden…
Verder: het gaat in dit topic om de kosten. Met jouw mooie berekening heb je het minimale uurtarief goed duidelijk gemaakt. Dat kan de berger/sleper ook. Dus die kan hij/zij gebruiken in de communicatie…