Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 21 sept 2018 20:32 #980845

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
rooiedirk schreef :
Klopt er moet inderdaad een overeenkomst zijn. Maar een mondelinge overeenkomst is óók een overeenkomst, en indien nodig kan dit zelfs over de marifoon.
Als de bergers zich niet als bergers bekend maken, dan mag je er toch vanuit gaan dat het collega schippers zijn die volgens het wetboek van koophandel artikel 785 (heb het op moeten zoeken ;) ) gewoon hun plicht doen.
Een bedankje en eventueel een flesje wijn en/of vergoeding van de brandstof volstaat dan lijkt mij.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 21 sept 2018 21:34 #980874

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het gedrag van commerciële redders kan best intimiderend zijn. Wij zijn 's zomers vaak op de Waddeneilanden te vinden. Als de windsnelheden dan oplopen tot 30 knopen, zit ik meestal met rode oortjes aan de marifoon. Zo ook op 9 augustus 2014. De Vlielander reddingboot was in actie bij de Vliehors, de Brandaris was druk met het binnenpraten van een Deen, toen een Nederlands zeiljacht vastliep in de Slenk, en dit meldde aan de VC Brandaris. Het beruchte Noordgat reageerde onmiddellijk. Hier het oorgetuige-verslag :


Intussen is het zeiljacht 'Blauwe Vlucht' in de Slenk bij de S18 boei aan de grond gelopen. We hoorden enige tijd daarvoor dat de Terschellinger reddingboot 'Arie Visser' voor een oefentocht is vertrokken, naar achteraf blijkt met gasten aan boord die ze nu eerst weer op Terschelling moeten afzetten. De 'Orca' van de beruchte commerciële redder Noordgat ruikt z'n kans en scheurt de haven van Terschelling uit, wat tot een hevige ruzie leidt met de snelboot 'Tiger', die de Orca bijna doormidden vaart. De KNRM heeft een tijdlang een convenant gehad met Noordgat, maar heeft dat door een aantal incidenten opgezegd (Uit de Schuttvaer van 18 september 2013 : De KNRM en bergingsbedrijf Rederij Noordgat verkeren opnieuw op voet van oorlog. De reddingsmaatschappij heeft het samenwerkingsconvenant met de berger opgezegd met de beschuldiging dat de bergers van Noordgat de KNRM-vrijwilligers stelselmatig onheus bejegenen en intimideren.).

Maar hoe dan ook, de Orca is als eerste ter plaatse bij het vastgelopen zeiljacht. Als de Arie Visser dat hoort, meldt hij dat hij binnen een kwartier ook ter plaatse kan zijn. De schipper van het zeiljacht vraagt advies aan de Brandaris wiens diensten hij moet accepteren, de Brandaris antwoordt diplomatiek dat het de keuze van de te redden schipper is. Waarop de Blauwe Vlucht meldt dat ze door de KNRM gered willen worden. De Orca ligt inmiddels langszij de Blauwe Vlucht en bonkt door de golven tegen het gestrande zeiljacht. Via de marifoon zijn we getuige van een scheldpartij van de jachtschipper tegen de Orca, waarna de laatste het hazenpad kiest. Even later wordt het zeiljacht vlotgetrokken door de Arie Visser, en met een beschadigd roer op sleeptouw genomen naar Terschelling.
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 21:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 21 sept 2018 22:50 #980882

CeesS schreef :
Als je jaarrekening journalistiek wilt bedrijven, zet dan de jaarrekening van de betreffende berger ertegenover. Nu suggereer je onterecht dat als de berger een vergelijkbaar bedrag als het gemiddelde van de KNRM onkosten rekent, de hoogte van de rekening van de berger dus wel OK is. Wat ik begrijp van de bergers zelf, heeft de hoogte van de rekening geen relatie met de onkosten, maar is het een percentage van de waarde van het geredde object. Er is dus zelfs geen enkele relatie met de gemaakte kosten.
Ik beweer helemaal nergens aan jaarrekening journalistiek te doen. Hell, ik doe niet eens aan journalistiek.
De jaarrekening van de KNRM kan ik vanuit de VS niet openen en heb ik dus ook geen inzage in. Dus mogelijk zit ik er 10, 15, 20 of zelfs 50% naast. Neemt niet weg dat de gemiddelde actie van de KNRM vele duizenden euro's aan onkosten vertegenwoordigd. Ik heb wat bronnen aangegeven waar ik twee getalletjes vandaan heb, natuurlijk is de realiteit veel complexer.

Ook ik weet dat bergers schijnbaar willekeurige rekeningen indienen. Hoe meer schade ze "voorkomen" hebben, hoe hoger de rekening. Die €5.100 die ik aangaf is ook zo ongeveer het bedrag wat ik links en rechts lees voor bergers die een jachtje lostrekken.

Begrijp me niet verkeerd, de methoden die de bergers schijnbaar hanteren staan mij helemaal tegen en zou ik niet mee geconfronteerd willen worden. Maar ze liggen dus blijkbaar wel te wachten op lokatie. Dat betekend loonkosten en operationele kosten voor uitrusting tijdens gebruik. De KNRM mag dan welliswaar 24/7/365 standbij moeten staan, maar de kosten daarvan zijn lager dan 1/3e van die tijd standby liggen op locaties.

Wat mij ook helemaal tegen staat is dat men alleen maar moord en brand loopt te schreeuwen over hoeveel de bergers in rekening brengen, en zich blijkbaar niet realiseren wat het kost om een organisatie als de KNRM te runnen. De bedragen per "redding" zullen elkaar echt niet veel ontlopen. En ik betwijfel ten zeerste dat de bergers er rijk van zullen worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 22:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 22 sept 2018 12:38 #980997

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Erikdejong schreef :
Ik beweer helemaal nergens aan jaarrekening journalistiek te doen. Hell, ik doe niet eens aan journalistiek.

Dit was een knipoog naar de term 'scoreboard journalistiek' van voetbaltrainer Co Adriaanse. Hij bedoelde daarmee dat je niet alleen naar cijfertjes moet kijken. En dat is precies wat hier aan de hand is. De KNRM heeft in de loop van de jaren een geweldige gunfactor opgebouwd, en kan zichzelf volledig bedruipen met vrijwillige bijdragen en zijn taken uitvoeren met vrijwilligers. Per definitie hebben professionele bergers dus een enorme sympathie achterstand, die ze door hun buitensporige claimcultuur nog eens vergroten.
Bij het grote publiek en de watersport zullen ze nooit populair worden.
Laatst bewerkt: 22 sept 2018 12:39 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 22 sept 2018 15:46 #981041

CeesS schreef :
die ze door hun buitensporige claimcultuur nog eens vergroten.
Bij het grote publiek en de watersport zullen ze nooit populair worden.
begrijp me niet verkeerd als ik zo lees hoe ze te werk gaan heb ik weinig sympathie voor die gasten. Maar ook jij hebt het weer over buitensporige claim cultuur. Ik bestreid alleen maar dat het buitensporig is, ik denk serieus niet dat je rijk kunt worden van dat baantje met de tarieven die ze in rekening brengen.

Wat mij betreft mogen ze dus volledig afgerekend worden op hun gedrag, maar de bedragen die ze rekenen zijn echt te verantwoorden. We weten allemaal wat voor centen wegers verzekeringen zijn als het op uitbetalen komt, denken jullie nu echt dat een verzekeraar accoord zou gaan als de bedragen daadwerkelijk zo buitensporig zouden zijn?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 22 sept 2018 18:08 #981081

Erikdejong schreef :
CeesS schreef :
die ze door hun buitensporige claimcultuur nog eens vergroten.
Bij het grote publiek en de watersport zullen ze nooit populair worden.
begrijp me niet verkeerd als ik zo lees hoe ze te werk gaan heb ik weinig sympathie voor die gasten. Maar ook jij hebt het weer over buitensporige claim cultuur. Ik bestreid alleen maar dat het buitensporig is, ik denk serieus niet dat je rijk kunt worden van dat baantje met de tarieven die ze in rekening brengen.

Wat mij betreft mogen ze dus volledig afgerekend worden op hun gedrag, maar de bedragen die ze rekenen zijn echt te verantwoorden. We weten allemaal wat voor centen wegers verzekeringen zijn als het op uitbetalen komt, denken jullie nu echt dat een verzekeraar accoord zou gaan als de bedragen daadwerkelijk zo buitensporig zouden zijn?

In deze want dat is het oeverloze discussie waar een hoop mensen het niet willen zien en snappen


Kijk wat er bij de knrm IN en UIT gaat in de kas

Wees blij dat het vrijwilligers zijn , binnen half jaar is de club failliet als het loondienst voor elk lid zou zijn met alle afdrachten erbij .

Het verdien model commercieel en knrm is NIET te vergelijken

De gene die dat wel doen moeten zich toch eerrdt echt eens gaan verdiepen voor ze verder onzin gaan lopen uitkramen .

Het hele donatie systeem van de knrm is net een verzekering , je doneerd maar je wil niet meteen iets terug.

Nu kopen we graag onze angsten af met een klein bedrag , we hebben dus voor werkelijk alles een verzekering , nou ook nog even €25 pj naar de knrm vaantje op de boot is ook weer een lekker gevoel mocht het ooit.........


Dat maakt het werk van de knrm niet minder belangrijk zo is het opgebouwd ooit en nog steeds en dat mag zo blijven en eigenlijk moet zo blijven

Alleen hou op met knrm is zo goedkoop en berger zo duur! want dat is gezwam van de bovenste plank
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 22 sept 2018 19:16 #981100

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Jeroen-pion schreef :

In deze want dat is het oeverloze discussie waar een hoop mensen het niet willen zien en snappen


Kijk wat er bij de knrm IN en UIT gaat in de kas

Wees blij dat het vrijwilligers zijn , binnen half jaar is de club failliet als het loondienst voor elk lid zou zijn met alle afdrachten erbij .

Het verdien model commercieel en knrm is NIET te vergelijken

De gene die dat wel doen moeten zich toch eerrdt echt eens gaan verdiepen voor ze verder onzin gaan lopen uitkramen .

Het hele donatie systeem van de knrm is net een verzekering , je doneerd maar je wil niet meteen iets terug.

Nu kopen we graag onze angsten af met een klein bedrag , we hebben dus voor werkelijk alles een verzekering , nou ook nog even €25 pj naar de knrm vaantje op de boot is ook weer een lekker gevoel mocht het ooit.........


Dat maakt het werk van de knrm niet minder belangrijk zo is het opgebouwd ooit en nog steeds en dat mag zo blijven en eigenlijk moet zo blijven

Alleen hou op met knrm is zo goedkoop en berger zo duur! want dat is gezwam van de bovenste plank

Gefeliciteerd, je hebt fraai onder woorden gebracht wat ik, een tiental posts geleden, met enig sarcasme in beeld heb getracht te brengen.
Laatst bewerkt: 22 sept 2018 19:17 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 23 sept 2018 05:59 #981159

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 23 sept 2018 21:48 #981484

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Erikdejong schreef :
(...) Maar ook jij hebt het weer over buitensporige claim cultuur. Ik bestreid alleen maar dat het buitensporig is, ik denk serieus niet dat je rijk kunt worden van dat baantje met de tarieven die ze in rekening brengen.

Wat mij betreft mogen ze dus volledig afgerekend worden op hun gedrag, maar de bedragen die ze rekenen zijn echt te verantwoorden. We weten allemaal wat voor centen wegers verzekeringen zijn als het op uitbetalen komt, denken jullie nu echt dat een verzekeraar accoord zou gaan als de bedragen daadwerkelijk zo buitensporig zouden zijn?

Ik zou zeggen lees de eerste mail van TS nog eens terug : 'Voor 20 minunten hulploon krijgt Enjoy Sailing een nota van Euro 5324 van berger Lima Delta.
Bovendien zegt Lima Delta tegen de schipper/huurder dat de hulp volledig vergoedt wordt door de verzekering, wat bij onze verzekering onjuist is.'


De verzekeraar ontvangt in eerste instantie de rekening niet, dat is de eigenaar. Dat is de partij die de opdracht aan de berger heeft gegeven. En de eigenaar legt de claim bij de verzekeraar. Als die niet of niet volledig betaalt, blijft de jachteigenaar met de strop zitten. Een rechtzaak beginnen is tegenwoordig in financiële zin ook niet voor iedereen weggelegd.

Zolang bedragen van omgerekend 16000 Euro per uur worden gerekend, zal ik van een verziekte claimcultuur blijven spreken.
Laatst bewerkt: 23 sept 2018 22:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 23 sept 2018 22:15 #981490

Ze zijn waarschijnlijk twintig minuten bij de boot in kwestie geweest. Dat betkend zeker niet dat ze 16.000 per uur rekenen. Je moet er namelijk ook heen varen en weer terug varen.
Op de site van Delta Lima staat dat ze 24/7 standby staan (net als de KNRM). Laten we zeggen dat ze twee sleepjes per dag krijgen. Dat is dan €11.000 over een tijdsbestek van 24 uur. Dan heb je het opeens nog maar over €460 per uur. Haal daar de brandstof kosten vanaf (voor de 300pk suzuki is dat €120 per uur voor 80% vermogen), onderhoudskosten van de boot, komen ook neer op minimaal twee tientjes per uur.
Dan heb je nog je kantoor, iemand die de telefoon bediend 24/7 etc. Wellicht hou je nog 200 per uur over om je personeel in de Rib van te betalen, en daar zitten volgens de foto meestal 3 man in.

Je mag het verziekte claim cultuur noemen, ik blijf erbij dat ik het echt niet onredelijk vind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 sept 2018 22:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 23 sept 2018 22:32 #981495

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
Het genoemde bedrag komt mij, grofweg gezien, niet als onredelijk voor.

Verder dekt bij een uitgebreide verzekering hulp- en bergloon. Dus de kosten worden inderdaad door de verzekering vergoed.

De expert van de verzekeraar gaat dit beoordelen en zonodig onderhandelen met de betreffende berger. Het is zeker niet zo dat de eigenaar het tekort moet aanvullen.

Bij alleen een WA verzekering zal de eigenaar de kosten zelf moeten dragen. Hij kan dan wel bij een expert om advies vragen wat een redelijke vergoeding is voor het betreffende geval.

Komt zo'n zaak toch nog voor de rechter, dan zal deze rekening houden met het feit dat een berger dag- en nacht paraat moet zijn en de kosten van het schip ook doorgaan als het voor de wal ligt.

Bovendien zijn dit soort handelingen op basis van "no-cure no pay".

De gevaar setting is dan ook nog van belang. Is verdere schade door de actie van de berger voorkomen ? Wat waren de omstandigheden ?

Zo werkt het. Zo zijn er talloze acties die niet door de KNRM kunnen worden uitgevoerd en de berger een onmisbare schakel is.

Bram
Laatst bewerkt: 23 sept 2018 22:34 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 23 sept 2018 23:14 #981506

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Erikdejong schreef :
Ze zijn waarschijnlijk twintig minuten bij de boot in kwestie geweest. Dat betkend zeker niet dat ze 16.000 per uur rekenen. Je moet er namelijk ook heen varen en weer terug varen.
Op de site van Delta Lima staat dat ze 24/7 standby staan (net als de KNRM). Laten we zeggen dat ze twee sleepjes per dag krijgen. Dat is dan €11.000 over een tijdsbestek van 24 uur. Dan heb je het opeens nog maar over €460 per uur. Haal daar de brandstof kosten vanaf (voor de 300pk suzuki is dat €120 per uur voor 80% vermogen), onderhoudskosten van de boot, komen ook neer op minimaal twee tientjes per uur.
Dan heb je nog je kantoor, iemand die de telefoon bediend 24/7 etc. Wellicht hou je nog 200 per uur over om je personeel in de Rib van te betalen, en daar zitten volgens de foto meestal 3 man in.

Je mag het verziekte claim cultuur noemen, ik blijf erbij dat ik het echt niet onredelijk vind.

Of het onredelijk is of niet ff in het midden te laten is deze berekening natuurlijk volstrekt onjuist,uitgaande van 2 sleepjes en dan wel 120 euro [/u aan brandstof tellen? 2 sleepjes p/d en dan elk sleepje 1 uur bezig dat is dan 240 euro aan brandstof dus blijft er nog 10760 euro over dan min die 20 euro p/u onderhoud is 10520 iemand die de telefoon bedient hmm die vind je wel voor 400 euro p/d restant is dan 10120 gedeeld door 3 is 3373 euro p/d per persoon hmm er zijn dagen dat ik minder verdien.Of zijn die roofredders 24 uur per dag op 80% bermogen aant rondcrossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 23 sept 2018 23:59 #981510

Ik had ook niet geschreven dat ze 24 uur lang dat brandstof verbruik hebben.
Je vergeet hier ook dat de mannetjes niet 24 uur per dag dienst hebben. Dus niet 3 mannetjes moeten er van leven, maar 9. Dan heb je ook nog alle andere overhead kosten zoals wagenpark, de boot trailers, de garages waar ze in opgeslagen staan, dat valt bij mij onder de "etc."
Zoals ik al schreef, het zal mij verbazen als er dan 70 euro per uur per persoon overblijft, een heel normaal uurloon dat een werkgever in rekening moet brengen voor zijn werknemers, zeker als er een toeslag voor zondagen en nachtdiensten van toepassing in en een potentieel gevaarlijke werkomgeving.

We kunnen er lang of kort over discusieren en je kunt het er mee eens zijn of niet, maar deze gasten zullen er echt niet rijk van worden. Ze dus bestempelen als rovers en graaiers vind ik wel heel erg laag bij de grond.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 01:38 #981513

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4118
Erikdejong schreef :
Ik had ook niet geschreven dat ze 24 uur lang dat brandstof verbruik hebben.
Je vergeet hier ook dat de mannetjes niet 24 uur per dag dienst hebben. Dus niet 3 mannetjes moeten er van leven, maar 9. Dan heb je ook nog alle andere overhead kosten zoals wagenpark, de boot trailers, de garages waar ze in opgeslagen staan, dat valt bij mij onder de "etc."
Zoals ik al schreef, het zal mij verbazen als er dan 70 euro per uur per persoon overblijft, een heel normaal uurloon dat een werkgever in rekening moet brengen voor zijn werknemers, zeker als er een toeslag voor zondagen en nachtdiensten van toepassing in en een potentieel gevaarlijke werkomgeving.

We kunnen er lang of kort over discusieren en je kunt het er mee eens zijn of niet, maar deze gasten zullen er echt niet rijk van worden. Ze dus bestempelen als rovers en graaiers vind ik wel heel erg laag bij de grond.

Hier een persoonlijke ervaring met de "bergers" Lima Delta.
Ik zeil een 2 persoons catamaran solo, met mijn 90 Kg + prima
te doen.
Een tijd terug sloeg ik om nabij de havenmond van Edam. Geen probleem,
ik heb daar een systeem voor om de cat solo weer op te richten.
Het duurt alleen even voordat ik kan oprichten, waterzak vullen,
boot met de kop in de wind zwemmen, etc etc.
Wat belangrijk is, is dat het grootzeil geen water bevat voor het
oprichten. Hiervoor moet de masttop net boven het oppervlak zijn,
wat altijd lukt met wat spanning op de oprichtlijn.

Opeens stuift er een oranje RIB uit de haven van Edam recht op mij
af.
De RIB stopt bij mijn masttop en informeert of alles goed gaat, nog
voor ik kan antwoorden pakt hij mijn masttop en duwt deze onder water.
Door het verleieren van de RIB is mijn trampoline ook weer in de wind
gedraaid wat de masttop nog verder onder water duwt.
Op mijn uitdrukkelijke vraag om van mijn schip af te blijven reageert
de bemanning met " je bent toch in nood? Doe niet zo heftig" .
Uiteindelijk was een scheldpartij nodig om ze te laten vertrekken.
En kon ik mijn opricht-ceremonie opnieuw beginnen.
Waarom? Om dat een idioot met een RIB geld wilde verdienen...

Ja, rovers en graaiers zijn het, Erik.

Inmiddels van wat andere catzeilers ook wat verhalen gehoord, een sleepje
van nog geen 2 myl, €350... Helpen oprichten €200 of wat je op zak hebt.
Pffff

Ben zelf nogal van de zelfredzaamheid en al decennia donateur van de KNRM.
Laten we het systeem in Nederland koesteren en de KNRM laten redden en
de echte Bergers laten bergen.

A

Edit; Het voorgaande speelde zich af bij 4/6 Bf , misschien wel de favoriete
windkracht voor rovers en graaiers op het Markermeer.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 01:51 door AdB. Reden: tsja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 01:57 #981515

Ik heb diverse berichten terug al geschreven dat ik het niet eens ben met hun praktijken en werkwijze. Het punt wat ik probeer te maken is dat de bedragen die er tegenover staan wel degelijk normaal zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 02:02 #981516

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Erikdejong schreef :
Ik heb diverse berichten terug al geschreven dat ik het niet eens ben met hun praktijken en werkwijze. Het punt wat ik probeer te maken is dat de bedragen die er tegenover staan wel degelijk normaal zijn.

oke het zijn dus geen rovers en graaiers omdat ze veel geld rekenen maar om hun praktijken.

Maar waarom is het dan laag bij de gronds om ze zo te noemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 02:08 #981517

Dat zijn benamingen die ik nooit zou gebruiken, zeker niet bij mensen die niet meelezen. Ik heb ze nooit rovers of graaiers genoemd en zal dat ook nooit doen.

Dat ze nogal opdringerig zijn vind ik niet kunnen, net als jullie, maar stop met die valse beschuldigingen van claimcultuur, graaien en roven.

Wil je van die gasten afkomen dan moet je ze aanpakken op de manier waarop ze zaken doen, niet op valse beschuldigingen die je niet waar kunt maken. We zitten hier niet in Amerika.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 05:58 #981526

AdB schreef :
Erikdejong schreef :
Ik had ook niet geschreven dat ze 24 uur lang dat brandstof verbruik hebben.
Je vergeet hier ook dat de mannetjes niet 24 uur per dag dienst hebben. Dus niet 3 mannetjes moeten er van leven, maar 9. Dan heb je ook nog alle andere overhead kosten zoals wagenpark, de boot trailers, de garages waar ze in opgeslagen staan, dat valt bij mij onder de "etc."
Zoals ik al schreef, het zal mij verbazen als er dan 70 euro per uur per persoon overblijft, een heel normaal uurloon dat een werkgever in rekening moet brengen voor zijn werknemers, zeker als er een toeslag voor zondagen en nachtdiensten van toepassing in en een potentieel gevaarlijke werkomgeving.

We kunnen er lang of kort over discusieren en je kunt het er mee eens zijn of niet, maar deze gasten zullen er echt niet rijk van worden. Ze dus bestempelen als rovers en graaiers vind ik wel heel erg laag bij de grond.

Hier een persoonlijke ervaring met de "bergers" Lima Delta.
Ik zeil een 2 persoons catamaran solo, met mijn 90 Kg + prima
te doen.
Een tijd terug sloeg ik om nabij de havenmond van Edam. Geen probleem,
ik heb daar een systeem voor om de cat solo weer op te richten.
Het duurt alleen even voordat ik kan oprichten, waterzak vullen,
boot met de kop in de wind zwemmen, etc etc.
Wat belangrijk is, is dat het grootzeil geen water bevat voor het
oprichten. Hiervoor moet de masttop net boven het oppervlak zijn,
wat altijd lukt met wat spanning op de oprichtlijn.

Opeens stuift er een oranje RIB uit de haven van Edam recht op mij
af.
De RIB stopt bij mijn masttop en informeert of alles goed gaat, nog
voor ik kan antwoorden pakt hij mijn masttop en duwt deze onder water.
Door het verleieren van de RIB is mijn trampoline ook weer in de wind
gedraaid wat de masttop nog verder onder water duwt.
Op mijn uitdrukkelijke vraag om van mijn schip af te blijven reageert
de bemanning met " je bent toch in nood? Doe niet zo heftig" .
Uiteindelijk was een scheldpartij nodig om ze te laten vertrekken.
En kon ik mijn opricht-ceremonie opnieuw beginnen.
Waarom? Om dat een idioot met een RIB geld wilde verdienen...

Ja, rovers en graaiers zijn het, Erik.

Inmiddels van wat andere catzeilers ook wat verhalen gehoord, een sleepje
van nog geen 2 myl, €350... Helpen oprichten €200 of wat je op zak hebt.
Pffff

Ben zelf nogal van de zelfredzaamheid en al decennia donateur van de KNRM.
Laten we het systeem in Nederland koesteren en de KNRM laten redden en
de echte Bergers laten bergen.

A

Edit; Het voorgaande speelde zich af bij 4/6 Bf , misschien wel de favoriete
windkracht voor rovers en graaiers op het Markermeer.

Ze hadden wel een goede uitkijk..........., :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 06:03 #981528

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Erikdejong schreef :
Op de site van Delta Lima staat dat ze 24/7 standby staan (net als de KNRM).
In OP lees ik nergens dat het een urgente situatie was. Dus of ze al dan niet 24/7 standby staan is niet relevant.
Als ik de loodgieter laat komen voor een lekkende kraan hoef ik ook niet te betalen voor de eventuele storingsdienst voor urgente situaties.
Delta Lima mag blij zijn dat ze tijdens een blijkbaar rustige dienst nog iets te doen hebben.
Kosten voor 24 uurs beschikbaarheid kan je naar mijn mening alleen verhalen op nood situaties.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 06:14 #981529

  • PeterR
  • PeterR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Erikdejong schreef :

We kunnen er lang of kort over discusieren en je kunt het er mee eens zijn of niet, maar deze gasten zullen er echt niet rijk van worden. Ze dus bestempelen als rovers en graaiers vind ik wel heel erg laag bij de grond.

Blijkbaar verdienen ze er toch voldoende mee anders zouden ze het niet doen, of geloof je dat ze het niet voor het geld doen?
Die 24/7 inzetbaarheid is natuurlijk een wassen neus op 9 van de 10 locaties. De telefoon wordt gewoon opgenomen door de bemanning in de boot. En het is zeker toeval dat ze bijna altijd precies daar gaan liggen waardoor een niet goed voorbereide watersporter een route kiest die hem in de problemen brengt? Geen idee waarom je deze groep zo hardnekkig blijft steunen, want de benaming is volkomen terecht, daar zijn al veel te veel voorbeelden voor ondertussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 06:25 #981532

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Het omrekenen van de kosten van de KNRM naar reddingen en dan een vergelijk maken met de roofredders gaat nogal mank en lijkt op deze manier eerder op stemmingmakerij dan wat anders.
De KNRM doet heel wat meer dan alleen maar uitvaren en daar hangt ook een prijskaartje aan. Voorlichting, open dagen, opleidingen en waarschijnlijk zitten ze ook ruimer in hun jasje dan een commerciele partij. Is dat erg? nee, totaal niet want voor mij mogen die gasten in de watten gelegd. Appels en peren op deze simplistische manier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 06:59 #981540

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Al die voorlichting, pr etc hebben tot doel meer donaties binnen te halen. dat is puur een kosten/baten verhaal. Als dat uiteindelijk niets op zou leveren deed de KNRM dat echt niet. De kosten delen door het aantal acties lijkt me dus zeer redelijk. Men zou, al is men al 40 jaar donateur, de KNRM niet voor ieder wissewasje moeten laten opdraven. Afgelopen week nog een jacht op het markermeer. Keerkoppeling stuk, stabiel voor kanker een paar mijl van de dijk. Meneer zendt een "pan pan" uit. Dan is het dus ernstig. Na enkele minuten meld een berger zich. Meneer is blijkbaar toch niet zo erg in nood want die hoeft niet te helpen. Nog een paar minuten later meld de reddingsbrigade Naarden zich. Dat is een organisatie die draait op donaties en gratis hulp verlenen. Zij het dat die heel wat minder dik in het geld zitten dan de KNRM. Ook deze moot mag vertrekken. Meneer is al 40 jaar donateur van de KNRM en dus "moet" KNRM Marken komen om hem naar "deblock van kuffeler" te begeleiden en hem daar te helpen afmeren... Waarmee een, ook voor medische zaken goed uitgeruste, reddingsboot de eerstvolgende twee uur als "niet beschikbaar" bij de kustwacht in het systeem stond. Als ik bij KNRM Marken zat was ik lekker thuis geblevene n had ik hem over de marifoon het telefoonnummer van een sleepboot gegeven...
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 07:31 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 06:59 #981541

Erikdejong schreef :
Ze zijn waarschijnlijk twintig minuten bij de boot in kwestie geweest. Dat betkend zeker niet dat ze 16.000 per uur rekenen. Je moet er namelijk ook heen varen en weer terug varen.
Op de site van Delta Lima staat dat ze 24/7 standby staan (net als de KNRM). Laten we zeggen dat ze twee sleepjes per dag krijgen. Dat is dan €11.000 over een tijdsbestek van 24 uur. Dan heb je het opeens nog maar over €460 per uur. Haal daar de brandstof kosten vanaf (voor de 300pk suzuki is dat €120 per uur voor 80% vermogen), onderhoudskosten van de boot, komen ook neer op minimaal twee tientjes per uur.
Dan heb je nog je kantoor, iemand die de telefoon bediend 24/7 etc. Wellicht hou je nog 200 per uur over om je personeel in de Rib van te betalen, en daar zitten volgens de foto meestal 3 man in.

Je mag het verziekte claim cultuur noemen, ik blijf erbij dat ik het echt niet onredelijk vind.

Ik kan je verzekeren dat ze niet 24/7 stand-by zijn.
Als dat zo was waarom zijn ze er nooit in de nacht en na 1 okt hoor je ze ook niet meer.
Misschien dat ze een telefoontje aan nemen maar dat is alles, ze gaan gewoon in winterslaap, en nachtslaap.
Dus je berekening klopt van geen kant.
En voor er gedacht wordt dat ik tegen bergers ben, echt niet
Ben alleen tegen zo genaamde bergers die de boel besodemieteren en daar is Lima Delta heel goed in.
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 07:02 door Ijsselmeervisser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 07:22 #981544

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
ik heb het al eens eerder gepost
een jaar of wat geleden lagen we een nachtje in de Ven, voor anker
toen we loop middag aankwamen lag er een berger vastgeknoopt aan het "moederschip" een wrakkig stalen motorkruisertje
's avonds rond een uur of 6 gingen ze weg, en kwamen de volgende ochtend om een uur of 9 weer terug
ze zwaaiden wel vriendelijk tijdens het langsvaren, misschien hoopten ze op handel vanwege die rottige dammetjes onder water
waar ik inderdaad prompt opzat toen we voor anker lekker lagen te draaien :blink:
geen idee of dat LD was trouwens
ipv 24/7 bedoelen ze waarschijnlijk 7/24, de rest is voor de knrm
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met berger Lima Delta 24 sept 2018 07:35 #981546

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
TonMitz schreef :
ik heb het al eens eerder gepost
een jaar of wat geleden lagen we een nachtje in de Ven, voor anker
toen we loop middag aankwamen lag er een berger vastgeknoopt aan het "moederschip" een wrakkig stalen motorkruisertje
's avonds rond een uur of 6 gingen ze weg, en kwamen de volgende ochtend om een uur of 9 weer terug
ze zwaaiden wel vriendelijk tijdens het langsvaren, misschien hoopten ze op handel vanwege die rottige dammetjes onder water
waar ik inderdaad prompt opzat toen we voor anker lekker lagen te draaien :blink:
geen idee of dat LD was trouwens
ipv 24/7 bedoelen ze waarschijnlijk 7/24, de rest is voor de knrm
Is "standby" hetzelfde als "op de boot aanwezig"? In dat geval is de KNRM namelijk maar zelden "standby". :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl