Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: alweer een brug geramd.

Re:RE: Re:alweer een brug geramd. 27 sept 2018 17:45 #982696

Yellow Boat schreef :
Jollenbaas schreef :
Heb dit jaar ook dat geklungel met lampen meegemaakt.

Vlak voordat wij van het NZ kanaal door de Buitenhuizerbrug richting Spaarndam voeren ging de lampen bij deze brug ook opeens van groen naar rood terwijl hij net open stond. Gelukkig duurt het ff voordat de jol vaart krijgt dus ik voer niet hard.
Na mij directe oproep via de Marifoon of de brug toch weer dicht ging (grrrr) stond het weer op groen.

Amateurs......

Daar is toch niets fouts aan?
Dat het licht op rood gaat vóór de brug sluit is toch in orde?
Hier lijkt het alsof het groene licht uist aan bleef terwijl de brug ging sluiten. :unsure:
En dat is natuurlijk wel fout. Ik kan me wel voorstellen dat de tijd tussen licht omschakelen en beginnen met sluiten nu veel te kort is of er zelfs helemaal geen wachttijd tussen zit maar dat is dan een typische programmeerfout.

Da in jouw geval je kennelijk over het hoofd bent gezien , tja , dat kan gebeuren naturulijk.
Had je al eerder jezelf van tevoren aangemeld via de marifoon want dan zou zoiets natuurlijk niet mogen gebeuren.Of voer je achter een ander schip aan wat zich wel had aangemeld. Dat is altijd een beetje tricky vandaar dat ik me altijd ruim van tevoren aanmeld of zelf vraag of ik gelijk mee kan door de brug.

Ad


Ik had de brug opgeroepen en lag als enige voor de Buitenhuizerbrug.
De brug stond net open en het licht ging netjes op groen en binnen een paar tellen gelijk weer op rood.
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 17:49 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 18:23 #982704

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Heb meegemaakt dat ik de brug voor de neus van een grote zandhaas moest laten zakken, vanwege een niet aangemelde ambulance die met zwaailicht en sirene kwam aanzetten.
Heb eerst tegen de schipper gezegd: 'Piet, ik heb hier een spoed ambulance kan je nog stoppen?'
'Ja dat lukt wel, laat maar zakken.'
Al met al had de ambulance iets van twee minuten vertraging.
Had ik het schip éérst door laten komen, dan was het meer dan twaalf minuten geworden, omdat het schip - nog geen meter korter korter dan de sluiskolk - de laatste twintig meter zowat kruipend moet afleggen.

Heb ook al eens een op afstand bediende brug bijna op een passagiersschip gezet maar dat is een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:alweer een brug geramd. 27 sept 2018 18:27 #982705

Een remweg van 1 km is niet ondenkbaar, omdat hij wil kunnen blijven sturen tijden zijn 'noodstop'. Veel schepen worden onbestuurbaar (lopen uit hun roer) wanneer teveel vermogen achteruit wordt gegeven. Vaak (is mijn ervaring) mag je blij zijn als je alleen maar 'deadslow' achteruit kunt geven zonder uit je roer te lopen. Naast dit uit het roer lopen is er nog de schroefwerking. Daar stuur je vaak ook niet tegenin, zodat je je koers gedurende de noodstop ook nog eens moet corrigeren door een flinke klap vooruit te geven.
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 18:29 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 18:42 #982707

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Ik maak me sterk dat die bak een flinke kopschroef heeft waarmee hij wel degelijk koers kan houden tijdens het achteruitslaan.
Ik weet niet hoelang de opstarttijd van zo'n ding is maar op dat soort vaarwater zou ík het spulletje stand-by hebben staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 18:55 #982712

Albert 45 schreef :
Ik maak me sterk dat die bak een flinke kopschroef heeft waarmee hij wel degelijk koers kan houden tijdens het achteruitslaan.
Ik weet niet hoelang de opstarttijd van zo'n ding is maar op dat soort vaarwater zou ík het spulletje stand-by hebben staan.

Op het filmpje zie je duidelijk de rook uit de uitlaat van de kopschroef komen: hij blaast er flink tegenaan. Maar ook hier geldt: bij zo'n afgeladen schip gaat 't allemaal niet zo snel.

In principe kan zo'n binnenvaartschip gewoon voluit achteruit draaien zonder al te erg weg te draaien. Maar ja: het duurt een tijdje voordat de schipper ziet dat de brug zich sluit, vervolgens moet hij beseffen dat het mis gaat, en dan duurt het nog een tijdje voordat de motor van vooruit draaien naar volaan achteruit gaat. Verder zal de schipper ondertussen ook nog over de marifoon brullen, z'n bemanning waarschuwen en de kopschroef starten: hij heeft z'n handen vol. En dat allemaal in pakweg 20-30 seconden. Terwijl hij er terecht vanuit mocht gaan dat het een routineuze brugpassage zou worden.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 19:34 #982716

Albert 45 schreef :
Ik maak me sterk dat die bak een flinke kopschroef heeft waarmee hij wel degelijk koers kan houden tijdens het achteruitslaan.
Het ligt er allemaal maar aan wat de schroefwerking is.
Als het schip veel schroefwerking heeft dan kan hij waarschijnlijk de draaiing wel opvangen met de kopschroef, maar dan zal hij natuurlijk een aardige zijdelingse verplaatsing hebben en ligt hij met een beetje pech bakboord tegen de beschoeiing (bij een rechtse schroef).
Is natuurlijk wel weer op te vangen met een klapje vooruit (kopschroef dan stop), maar het kan dus wel lekker werken zijn voor de schipper, zo'n noodstop.
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 19:35 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 20:37 #982725

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Ik snap het niet:

zolang je vaart naar voren maakt, kan het roer het wieleffect toch compenseren?
vol achteruit moet m.i. gewoon kunnen, zeker als je ook nog een boegschroef achter de hand hebt.

en als dat niet werkt, dan lig je dwars in het kanaal? beter dan tegen een brug!

Ergo: ik denk dat Berghout gelijk heeft, het werd de schipper wat te veel ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 20:37 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 20:45 #982728

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Ik weet niet of men in zo een centrale post meer dan 1 object ( brug, sluis, etc ) tegelijk moet bedienen.
Maar ik krijg de indruk dat dit wel eens het geval zou kunnen zijn.
Dat lijkt me pas echt onverantwoord.
Als automobilist krijg je de waarschuwing dat je maar 1 ding tegelijkertijd mag doen, en dan zou men brug en sluiswachters verplichten 2 objecten tergelijkertijd te bedienen, bvb een sluis en een brug ?
van verschillende locaties. Dat is vragen om problemen.
Bediening op afstand, kan ik begrijpen, maar 1 persoon mag dan maar 1 object bedienen, en pas als dat volledig afgehandeld is overgaan naar hetvolgende.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 27 sept 2018 21:03 #982731

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
La Mavare schreef :
Ik snap het niet:

zolang je vaart naar voren maakt, kan het roer het wieleffect toch compenseren?
vol achteruit moet m.i. gewoon kunnen, zeker als je ook nog een boegschroef achter de hand hebt.

en als dat niet werkt, dan lig je dwars in het kanaal? beter dan tegen een brug!

Ergo: ik denk dat Berghout gelijk heeft, het werd de schipper wat te veel ...

Nee niet echt. Zolang je vaart naar voren hebt blijft je roer werken door het er langs stromende water. Zodra je schroef achteruit draait is er geen sprake meer van naar achteren langs stromend water, en heeft je roer weinig tot geen effect. En hoe harder de schroef achteruit draait, hoe groter de wielwerking. En een boegschroef zit te ver naar voren om effect te hebben op het wegdraaien van het achterschip, om dat tegen te gaan moet er een hekschroef zijn. Op binnenschepen heb ik die nog nooit gezien.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 06:26 #982762

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
plusfast schreef :
La Mavare schreef :
Ik snap het niet:

zolang je vaart naar voren maakt, kan het roer het wieleffect toch compenseren?
vol achteruit moet m.i. gewoon kunnen, zeker als je ook nog een boegschroef achter de hand hebt.

en als dat niet werkt, dan lig je dwars in het kanaal? beter dan tegen een brug!

Ergo: ik denk dat Berghout gelijk heeft, het werd de schipper wat te veel ...

Nee niet echt. Zolang je vaart naar voren hebt blijft je roer werken door het er langs stromende water. Zodra je schroef achteruit draait is er geen sprake meer van naar achteren langs stromend water, en heeft je roer weinig tot geen effect. En hoe harder de schroef achteruit draait, hoe groter de wielwerking. En een boegschroef zit te ver naar voren om effect te hebben op het wegdraaien van het achterschip, om dat tegen te gaan moet er een hekschroef zijn. Op binnenschepen heb ik die nog nooit gezien.

Ergo: je hebt vaart naar voren en het water bij het roer stroomt met je mee? Nog nooit gezien.

Ergo: de wielwerking neemt toe naar mate de schroef sneller draait? Dat heeft meer met de snelheid door het water (m.n. achteruit) te maken.

Dat een boegschroef te ver naar voren zit en er daarvoor een hekschroef nodig is, is niet zo relevant. Die werken beide des te beter naar mate de bootsnelheid afneemt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 06:38 #982765

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Albert 45 schreef :
Heb meegemaakt dat ik de brug voor de neus van een grote zandhaas moest laten zakken, vanwege een niet aangemelde ambulance die met zwaailicht en sirene kwam aanzetten.
Heb eerst tegen de schipper gezegd: 'Piet, ik heb hier een spoed ambulance kan je nog stoppen?'
'Ja dat lukt wel, laat maar zakken.'
Al met al had de ambulance iets van twee minuten vertraging.
Had ik het schip éérst door laten komen, dan was het meer dan twaalf minuten geworden, omdat het schip - nog geen meter korter korter dan de sluiskolk - de laatste twintig meter zowat kruipend moet afleggen.

Alles valt of staat met communicatie:
Je kan het doen, je kan het ook laten..............
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 07:35 #982789

  • Keesie
  • Keesie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
La Mavare schreef :
plusfast schreef :
La Mavare schreef :
Ik snap het niet:

zolang je vaart naar voren maakt, kan het roer het wieleffect toch compenseren?
vol achteruit moet m.i. gewoon kunnen, zeker als je ook nog een boegschroef achter de hand hebt.

en als dat niet werkt, dan lig je dwars in het kanaal? beter dan tegen een brug!

Ergo: ik denk dat Berghout gelijk heeft, het werd de schipper wat te veel ...

Nee niet echt. Zolang je vaart naar voren hebt blijft je roer werken door het er langs stromende water. Zodra je schroef achteruit draait is er geen sprake meer van naar achteren langs stromend water, en heeft je roer weinig tot geen effect. En hoe harder de schroef achteruit draait, hoe groter de wielwerking. En een boegschroef zit te ver naar voren om effect te hebben op het wegdraaien van het achterschip, om dat tegen te gaan moet er een hekschroef zijn. Op binnenschepen heb ik die nog nooit gezien.

Ergo: je hebt vaart naar voren en het water bij het roer stroomt met je mee? Nog nooit gezien.



Ergo: de wielwerking neemt toe naar mate de schroef sneller draait? Dat heeft meer met de snelheid door het water (m.n. achteruit) te maken.


Dat een boegschroef te ver naar voren zit en er daarvoor een hekschroef nodig is, is niet zo relevant. Die werken beide des te beter naar mate de bootsnelheid afneemt.


ergo 1:Dat staat er niet. Naar achteren langs stromend water staat er.

ergo 2:Bij remmen in zijn achteruit haal je de vaart er toch uit en wanneer je dat erg krachtig doet zal je dus veel schroefeffect ervaren. Daar weet ik alles van, omdat ik daardoor wel eens achterstevoren in een sluis gelegen heb met een boot die ontzettend gevoelig was voor het schroefeffect. :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 07:50 #982797

Heren,
Ik wil jullie causerie niet verstoren noch betweterig doen, maar uitweiden over wieleffecten bij geladen schepen is net zo relevant als discussiëren over het gestamp van een muis naast een olifant.

Het zal een schipper een worst zijn als de kont van z'n schip twee meter opzij gaat bij een noodstop. Hij zal het veel aangenamer vinden als hij die brug niet raakt.
Wim.
(Mijn sleep/duwboot had een vierblads schroef van 1,75 meter. Geen enkel wieleffect!).
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 09:22 #982848

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
:laugh: :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 09:55 #982857

La Mavare schreef :
Ik snap het niet:

zolang je vaart naar voren maakt, kan het roer het wieleffect toch compenseren?
vol achteruit moet m.i. gewoon kunnen, zeker als je ook nog een boegschroef achter de hand hebt.

en als dat niet werkt, dan lig je dwars in het kanaal? beter dan tegen een brug!

Ergo: ik denk dat Berghout gelijk heeft, het werd de schipper wat te veel ...

Of je vaart naar voren voldoende is om schroefwerking te compenseren verschilt per schip. Nu zijn binnenschepen (waar ik minder ervaring mee heb) meestal beter manoeuvreerbaar dan zeeschepen/coasters. Maar op een zeeschip/coaster doet bij gang vooruit het roer vaak te weinig om de schroefwerking bij hard achteruit slaan te compenseren. Het is mijn ervaring dat het een verrassing blijft welke kant het schip in zo' geval belieft uit te gaan (helemaal met een verstelbare schroef). Deadslow achteruit gaat het langst goeds, maar dan nog...

Of het de schipper wat teveel werd weet ik niet, maar doorgaans raken ze niet zo snel in de stress van wat manoeuvreer kunsten. En ik zou persoonlijk liever niet al teveel dwars willen vallen, om ten allen tijde mijn achterwerk vrij te houden van de kant. Liever een deuk voorop dan mijn schroef en roer kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 18:33 #983001

Berghout-2 schreef :
Het zal een schipper een worst zijn als de kont van z'n schip twee meter opzij gaat bij een noodstop. Hij zal het veel aangenamer vinden als hij die brug niet raakt.

Pff twee meter.......
Als een schip een flinke schroefwerking heeft, dan gaat hij bij vol achteruit rond in het kanaal wat dus niet past. Daarom zeg ik, met een kopschroef erbij beland je in de beschoeiing als je alleen maar dom achteruit blijft draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 19:18 #983012

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zou die boot geen schroeftunnel(s) hebben? Zo ja, waar blijft dan het schroefeffect waardoor hij rond gaat?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 28 sept 2018 20:56 #983069

Tuurlijk, schepen met een straalbuis hebben vaak weinig schroefwerking en kunnen flink achteruit geven.
Maar we weten niet hoe het betreffende schip reageert, en ik vind toch wel dat hier een aantal mensen het idee hebben dat het alleen een questie is van de knuppel vol achteruit op het dashboard te leggen.
Dat hoeft dus niet zo te zijn en dan is het echt wel werken voor de schipper om die schuit stil te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 29 sept 2018 07:29 #983112

CaptainRob, een straalbuis is iets anders dan een tunnel.

En inderdaad, het schijnt de tunnel te zijn die veel binnenschepen hebben die schroefwerking minimaliseert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 29 sept 2018 08:35 #983132

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Is er nu al iets meer bekend waarom de brug plots terug dicht draaide terwijl het binnenvaartschip groen had ? Was dat een technische fout of een bedieningsfout ?
Of was er sprake van een miscommunicatie tussen schip en brug ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 06 dec 2018 09:38 #1002983

En daar gáán we weer :ohmy:
www.rtvnoord.nl/nieuws/202210/...en-door-schip-update
Dit is de boosdoener.
Momenteel life op tv! ( als je snel bent.
www.rtvnoord.nl/livetv

En ja , is van afstand bedient :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2018 09:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 06 dec 2018 09:41 #1002987

Wel mooi "in de midden".
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 06 dec 2018 09:47 #1002992

Inmiddels zijn er wat meer fotó's waarop je ook kunt zien dat de brug een stuk is opgeschoven.
Daardoor is het Eemskanaal gesperd en als ik dat zo bekijk duurt dat nog wel even vrees ik ( gezien de vorige keer daar) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 06 dec 2018 09:49 #1002993

Yellow Boat schreef :
Momenteel life op tv! ( als je snel bent.
www.rtvnoord.nl/livetv

Die hebben een spraakgebrek joh.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 06 dec 2018 09:54 #1002995

Noballast schreef :
Yellow Boat schreef :
Momenteel life op tv! ( als je snel bent.
www.rtvnoord.nl/livetv

Die hebben een spraakgebrek joh.
Hoezo? Dat soort nieuws gaat gewoon in het ABN hoor ( nee niet de bank :lol: ) en niet in het Grönnings
Wacht maar even , komt zo wel op "uitzending gemist".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl