Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 12:23 #1026370

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13444
Het is hier op het forum erg impopulair om te schrijven maar zoals ik al eerder vermelde voor grote schades die door de beroepsvaart veroorzaakt worden draait de belastingbetaler op.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 12:45 #1026379

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :

En de ervaring leert dat ze hun netten liever niet kwijt raken, en dus de beveiliging wel eens onklaar wordt gemaakt.

Je hebt geen idee wat je hier zegt.

Ik wel, Gelul.



De simpelste beveiliging wordt hierboven aangehaald
Iets luxer laat je het blok in de giek waar de vislijn doorheen loopt in de top van de giek met een extra lier trommel naar het schip zakken.

Doe je het nog luxer dan heb je een trekkracht meting die bij overschrijding de vislijn laat vieren en bij blijvende overschreiding de keerkoppeling uit pikt, daarna valt men terug op een van bovenstaande beveiligingen om het kantel moment te verkleinen


Braak geen onzin uit, vissers verzuipen ook niet graag.

Je hebt blijkbaar zelf geen idee wat je zegt.
Ik ben niet gisteren geboren. En als er weer een visserschip verloren was op zee, mochten wij gaan uitzoeken wat er mogelijks gebeurd was.
Denk maar niet dat we niet weten wat er gebeurde, en mogelijks nog gebeurd.
En niet alles wat er geweten en vastgesteld is komt in de openbaarheid, jammer genoeg.
Dus voor je mensen uitmaakt, ben zelf dan wel eerst honderd percent zeker van je zaak.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 12:57 #1026385

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Hans V schreef :
.. met enkele MSC schepen aan de ketting in Rotterdam en/of Hamburg ...

de MSC Zoë ligt al weer een maand in Bremerhaven op dezelfde plek ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 13:01 #1026390

Wat zou zo’n schip kosten per dag ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 16:21 #1026468

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Als passant ? 1,30 per meter.

Noballast schreef :
Wat zou zo’n schip kosten per dag ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2019 16:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 16:46 #1026478

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Noballast schreef :
Wat zou zo’n schip kosten per dag ?
Gokje waarschijnlijk aan de lage kant. Niet varend ergens tussen de €30 000 en €50 000. Varend het dubbele (brandstof)

Maar waarschijnlijk is het schip een aparte bv die het schip weer vercharterd heeft aan MSC. En MSC heeft tijdelijk de charterovereenkoms opgezegd wegens opgelopen vertragingen door gebrek van het schip. En de scheeps bv heeft een stillig verzekering, die nu mag uitkeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 04 mrt 2019 17:27 #1026487

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Tony2920 schreef :
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :

En de ervaring leert dat ze hun netten liever niet kwijt raken, en dus de beveiliging wel eens onklaar wordt gemaakt.

Je hebt geen idee wat je hier zegt.

Ik wel, Gelul.



De simpelste beveiliging wordt hierboven aangehaald
Iets luxer laat je het blok in de giek waar de vislijn doorheen loopt in de top van de giek met een extra lier trommel naar het schip zakken.

Doe je het nog luxer dan heb je een trekkracht meting die bij overschrijding de vislijn laat vieren en bij blijvende overschreiding de keerkoppeling uit pikt, daarna valt men terug op een van bovenstaande beveiligingen om het kantel moment te verkleinen


Braak geen onzin uit, vissers verzuipen ook niet graag.

Je hebt blijkbaar zelf geen idee wat je zegt.
Ik ben niet gisteren geboren. En als er weer een visserschip verloren was op zee, mochten wij gaan uitzoeken wat er mogelijks gebeurd was.
Denk maar niet dat we niet weten wat er gebeurde, en mogelijks nog gebeurd.
En niet alles wat er geweten en vastgesteld is komt in de openbaarheid, jammer genoeg.
Dus voor je mensen uitmaakt, ben zelf dan wel eerst honderd percent zeker van je zaak.


Ex visser, dus weet heel goed het hoe en waarom, schepen gaan om omdat de sliphaak nog niet bedient kan worden, stroom of wind ongunstig, grotere schepen hebben bijna allemaal een trekkracht meet systeem wat ingrijpt, ja je suggestie van het verwijderen van de sliphaak is idd Gelul
Laatst bewerkt: 04 mrt 2019 17:27 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 20 juni 2019 13:59 #1056682

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Geheel in lijn met onderstaande quotes is enkele dagen geleden een van de grootste coke-vangsten ooit gedaan in Philadelphia:
www.businessinsider.com/over-1...adelphia-port-2019-6
edition.cnn.com/2019/06/18/us/...aine-bust/index.html
Zestien ton uit de markt genomen! Jammer!.
Weer een boot van maffia shipping company. Bootje was onderweg naar.. Amsterdam, hoogstwaarschijnlijk ook Antwerpen; daar heeft MSC immers de macht.
Sunday schreef :
Lachuh: dacht dat MSC een Chinees was.
Zoek ik op Google, blijkt Italiaan te zijn, gesticht door meneer Aponte in 1970. Hij was toen eigenaar / kapitein van één schip. Kwam uit de buurt van Napels. MSC is nog steeds persoonlijk bezit van de famlia.
Momenteel is MSC rederij een van de grotere in de wereld, en voor containers nr2 na Maersk.
MSC heeft een cruise poot: de “Costa” cruise schepen. Is op twee na grootste in cruises.

Altijd gefascineerd door de soms onmogelijk snelle groei van Italiaanse bedrijven zoek ik Google op “MSC maffia”.
Mijn gedachte lijkt niet zo gek:
Befaamde “Costa Concordia” vervoerde op laatste reis grote lading cocaïne (de kapitein was dronken of had een witte neus toen ie verging toch?)
Ndrangetha bazen worden gearresteerd op costa cruisers: crew-center.com/mafia-boss-arrested-cruise-ship.
MSC beheerst Antwerpse containerhaven met soms schrikbewind.

Leuk he! Maffia is nooit te beroerd om milieu delicten te plegen..
Sunday schreef :
Interessant dat hier besproken wordt dat er in deze bedrijfstak misschien hier en daar (te) weinig onafhankelijke controle op naleving van de regels is.
In dat licht twee wetenswaardigheden:
MSC is door machinaties en dreigementen de haven te verlaten niet lang geleden de grootste aandeelhouder geworden van de haven van Gioia Tauro (goo.gl/maps/Qam3A3aHDSD2). Deze haven is in kort aantal jaren de grootste containerhub van Italië geworden. De haven ligt altijd vol met MSC schepen.
Soms wordt daar wel eens een schip gecontroleerd: dan wordt er cocaïne gevonden (lees: www.vesselfinder.com/news/6680...in-Cocaine-Smuggling). Inmiddels wordt door de Europese drugspolitie deze haven, gelegen in het centrum van de Ndrangheta, als de aanvoerhaven voor Europa van de edele witte poeder.
Zoals ik al eerder aangaf: MSC zwaait de scepter in Antwerpen. Antwerpse havenbaronnen scheppen op dat ze “flexibeler” zijn dan Rotterdam, en dat daarom het “Zwitserse MSC” kiest voor Antwerpen. Zwitsers klinkt betrouwbaar, “Napolitaans” bekt minder. En inderdaad: MSC heeft hoofdkantoor in Genève; daarover is ook vanalles vindbaar. Zie: www.trouw.nl/home/het-geheim-v...-antwerpen~a89c5f51/
Laatst bewerkt: 20 juni 2019 14:07 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 20 juni 2019 14:15 #1056687

Mmmm , ik vond die nieuwe haring laats ook al een beetje bitter smaken :ohmy: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 20 juni 2019 14:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 13:39 #1095548

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
vanavond op BNN VARA het tweede deel van de waarheid van de ramp met de msc zoe.

www.bnnvara.nl/zembla/artikele...e-wadden-de-zeebodem
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 14:23 #1095557

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :

En de ervaring leert dat ze hun netten liever niet kwijt raken, en dus de beveiliging wel eens onklaar wordt gemaakt.

Je hebt geen idee wat je hier zegt.

Ik wel, Gelul.



De simpelste beveiliging wordt hierboven aangehaald
Iets luxer laat je het blok in de giek waar de vislijn doorheen loopt in de top van de giek met een extra lier trommel naar het schip zakken.

Doe je het nog luxer dan heb je een trekkracht meting die bij overschrijding de vislijn laat vieren en bij blijvende overschreiding de keerkoppeling uit pikt, daarna valt men terug op een van bovenstaande beveiligingen om het kantel moment te verkleinen


Braak geen onzin uit, vissers verzuipen ook niet graag.

Je hebt blijkbaar zelf geen idee wat je zegt.
Ik ben niet gisteren geboren. En als er weer een visserschip verloren was op zee, mochten wij gaan uitzoeken wat er mogelijks gebeurd was.
Denk maar niet dat we niet weten wat er gebeurde, en mogelijks nog gebeurd.
En niet alles wat er geweten en vastgesteld is komt in de openbaarheid, jammer genoeg.
Dus voor je mensen uitmaakt, ben zelf dan wel eerst honderd percent zeker van je zaak.


Ex visser, dus weet heel goed het hoe en waarom, schepen gaan om omdat de sliphaak nog niet bedient kan worden, stroom of wind ongunstig, grotere schepen hebben bijna allemaal een trekkracht meet systeem wat ingrijpt, ja je suggestie van het verwijderen van de sliphaak is idd Gelul
.

Ik als 12jarig jongetje maar eens mee naar zee met mijn grote broer, de schipper. Beetje kotsen, wat films kijken met de bemanning die zeker niet geschikt waren voor mijn leeftijd,gevechten met de dekwasslang, de standaard dingen voor een Vissermans zoon. Lig ik te pitten, voel ik een grote schok, het schip wordt even scheef getrokken, de lier begint gelijk te vieren en er gaat een alarm af. Ik in m'n onderbroek naar de brug, bleek dat we een pijpleiding hadden gevangen. Lieren vastgezet, tuigen er over getrokken, en ik kon m'n kooi weer in. Overigens werd het algemeen alarm ook wel eens gebruikt om wat bemanning aan dek te krijgen. Veel alarmen gehoord die eerste week op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 15:28 #1095570

b100 schreef :
vanavond op BNN VARA het tweede deel van de waarheid van de ramp met de msc zoe.

www.bnnvara.nl/zembla/artikele...e-wadden-de-zeebodem

Bedankt voor de tip. Had deel 1 ook gemist en zojuist teruggekeken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 17:58 #1095595

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
Ja dank hier idem en eigenwijs ikke krijgt zijn zin, heb direct gedacht dat slagzij en de bodem stoten de meest waarschijnlijke optie was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 18:16 #1095605

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
ben benieuwd hoe ver de beerput opengaat
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 18:23 #1095609

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
Ze (MSC) zeiden te vergoeden maar er gebeurt niks en juridisch zal het zeer ingewikkeld zijn.

Een van de vissenmannen zei "leek onderwateruitverkoop" mooie uitspraak!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 19:07 #1095631

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
:laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 20:31 #1095650

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
De reportage bekeken vanavond.
Het lijkt erop dat we op termijn niet anders kunnen dan de kustwacht de bevoegdheid te geven om schepen te verbieden bepaalde routes te volgen.
Gezien geld van meer tel is voor sommige bedrijven als de veiligheid .
Dit had zo te horen nog veel slechter kunnen aflopen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 20:38 #1095651

Wat een ontluisterend verhaal over de te ondiepe zuidelijke route die waarschijnlijk icm helling van het schip tot grondberoering heeft geleid.

En de grote stukken rommel zijn redelijk weg, al liggen er dus nog 24 miljoen plastic korrels op de eilanden met een afbraak tijd van 1000 jaar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 21:21 #1095656

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Stefanvanvee schreef :
Wat een ontluisterend verhaal over de te ondiepe zuidelijke route die waarschijnlijk icm helling van het schip tot grondberoering heeft geleid....

Dat is geen verrassing, dat hebben Rooiedirk en ondergetekende al als eersten geconcludeerd.
Ook dat na melding op VHF 80 de Duitsers het schip geboden hebben naar de DW-route te gaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 24 okt 2019 22:13 #1095658

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Wat een 2 ontstellend suffe afleveringen van Zembla, bol van de emotie en schaarse zakelijke informatie en geen enkel bewijs grenzend aan speculatie.
Teleurstellende journalistiek.

Maar wel een ontzettende hoeveelheid troep.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 05:04 #1095667

Eens: geen nieuwe harde conclusies of bewujzen dat de grond is aangestoten. Emo-TV door telkens (herhaalde) beelden over de omvang van de ramp te tonen.

-geen bewijzen over de staat en volledigheid van de sjorringen
-geen bewijzen over een grindberoering
-geen bewijzen betreft de voyage data recorder

Slechts vermoedens...

Ik begrijp dat MSC de staat verantwoordelijk kan houden in de rol van vaarweghebeerder?
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 05:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 07:26 #1095681

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
La Mavare schreef :
Stefanvanvee schreef :
Wat een ontluisterend verhaal over de te ondiepe zuidelijke route die waarschijnlijk icm helling van het schip tot grondberoering heeft geleid....

Dat is geen verrassing, dat hebben Rooiedirk en ondergetekende al als eersten geconcludeerd.
Ook dat na melding op VHF 80 de Duitsers het schip geboden hebben naar de DW-route te gaan.

Een natte vinger berekening : bij een scheepsbreedte van 60 meter, doet een statische helling van 30 graden de normale diepgang van 12,7 meter toenemen tot ruim 25 meter.



Laatst bewerkt: 25 okt 2019 07:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 07:44 #1095687

Eigenlijk snap ik de discussie over wel of niet grondberoering ook niet zo.
Het schip heeft aanvankelijk enige tijd in Bremerhaven aan de ketting gelegen , o.a. om de scheefgezakte containers te lossen, en daar hebben duikers ook de bodem van het schip gecontroleerd , juist omdat men o.a. bang was voor schade door grondberoering.
Je zou toch zeggen dat e.e.a. daarbij duidelijk moet zijn geworden , ook als er geen ernstige schade te zien was :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 07:46 #1095688

Is genoemd in de documentaire. Maar geen hard bewijs. In Duitsland schijnen duikers onder de boot te zijn geweest vanwege het inspectierapport "Hull damage impairing sea worthiness". Maar geen voyage data met diepte en slingerdata, bewijs wat die schade dan is geweest. Slecht bemanning die verklaart dat het schip flink slingerde. En eentje die dacht "ik denk niet dat we morgen halen". Die zal de woorden wel in de mond zijn gelegd/zijn rol aan boord was ook niet duidelijk.

Zembra heeft niets nieuws boven water gekregen. Wel een duidelijke samenvatting van hoe lastig zo'n onderzoek is als je geen volledige medewerking krijgt/geen inzage in de beschikbare informatie krijgt. Gelukkig doet Zembra geen formeel onderzoek, maar maakt een lekker kijkend televisieprogramma. Ik mag hopen dat het officiele onderzoeksrapport wel harde en bewezen conclusies bevat.

Ik denk wel dat we weten welke kant dat op zal gaan...
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 07:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 07:48 #1095689

WADnWIND schreef :
Wat een 2 ontstellend suffe afleveringen van Zembla, bol van de emotie en schaarse zakelijke informatie en geen enkel bewijs grenzend aan speculatie.
Teleurstellende journalistiek.

Maar wel een ontzettende hoeveelheid troep.

Teleurstellend inderdaad.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl