Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 07:51 #1095693

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Nachtvlinder schreef :
-geen bewijzen betreft de voyage data recorder

Slechts vermoedens...

Zonder die voyage data recorder wordt het juist lastig om dingen te bewijzen. En laat nou net dat ding niet (goed) gefunctioneerd hebben... :whistle:
Dit doet mij sterk denken aan het filmrolletje uit Srebrenica.
Dan kunnen we wel heel cynisch gaan reageren dat er niets te bewijzen valt, maar MSC probeert zich er natuurlijk met alle middelen onder uit te draaien. Ze hadden daar op die bewuste nacht, onder die omstandigheden, niet moeten zijn. Punt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:00 #1095698

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7662
CeesS schreef :
La Mavare schreef :
Stefanvanvee schreef :
Wat een ontluisterend verhaal over de te ondiepe zuidelijke route die waarschijnlijk icm helling van het schip tot grondberoering heeft geleid....

Dat is geen verrassing, dat hebben Rooiedirk en ondergetekende al als eersten geconcludeerd.
Ook dat na melding op VHF 80 de Duitsers het schip geboden hebben naar de DW-route te gaan.

Een natte vinger berekening : bij een scheepsbreedte van 60 meter, doet een statische helling van 30 graden de normale diepgang van 12,7 meter toenemen tot ruim 25 meter.




Dat lijkt wel extreem veel, is die berekening gecompenseerd voor het verhogen van het drijfvermogen als je zo veel extra romp onder water duwt. In de reportage hadden ze het over een tabel die aangaf hoeveel extra diepgang erbij kwam bij verschillende hellingshoeken.
Hoeveel het juist is geweest is niet zo heel belangrijk, wel dat het te veel was om over het ondiepste stuk te varen ( ongeveer 17mtr diepte ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:17 #1095704

Als je zo'n tekeningetje eens naar PDF formaat brengt en dat met www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-viewer opent kun je heel amkkelijk de relatieve opperlakten van (delen van) een tekening bepalen en zo ook de toegenomen inhoud/drijfvermogen bepalen.
Zo kun je wel redelijk precies bepalen hoevel de diepgangtoename echt is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:27 #1095708

Eclips schreef :
Dan kunnen we wel heel cynisch gaan reageren dat er niets te bewijzen valt, maar MSC probeert zich er natuurlijk met alle middelen onder uit te draaien.
verbaasd me niets, MSC is al vaak genoeg aan de italiaanse maffia gelinkt, om iets specifieker te zijn de Aponthe tak. Als die iets niet publiekelijk bekend willen hebben dan gebeurt dat ook niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:29 #1095709

Dat is toch hoop ik een grap YellowBoat.
Berekenen lijkt mij eenvoudiger
Diepgang = diepg * Cos heel + (breedte * Sin heel / 2)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:30 #1095710

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15015
Noballast schreef :
WADnWIND schreef :
Wat een 2 ontstellend suffe afleveringen van Zembla, bol van de emotie en schaarse zakelijke informatie en geen enkel bewijs grenzend aan speculatie.
Teleurstellende journalistiek.

Maar wel een ontzettende hoeveelheid troep.

Teleurstellend inderdaad.

Ik ben in slaap gevallen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:33 #1095712

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Nog even verder spequleren :) Ik heb nog niemand gehoord over de togenomen diepgang door "squat". Terwijl bij 20 kn dit toch zo'n 2.5 m is. Dan wordt je diepgang geen 12.7 maar 15.2m en dan raak je bij een helling van 8.9 graden al de bodem op 20m diepte.

Dat ie daar niet had moeten zijn, daar is iedereen het wel over eens lijkt me.

PS Zolang de kim niet bovenwater komt is te toegenomen waterverplaatsing aan de lage kant even groot als de vermindering aan de hoge kant. (Voor een rechthoekige doorsnede)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:43 #1095715

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15015
Yellow Boat schreef :
Als je zo'n tekeningetje eens naar PDF formaat brengt en dat met www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-viewer opent kun je heel amkkelijk de relatieve opperlakten van (delen van) een tekening bepalen en zo ook de toegenomen inhoud/drijfvermogen bepalen.
Zo kun je wel redelijk precies bepalen hoevel de diepgangtoename echt is.
Ad

De diepgang berekenen lijkt me nog knap lastig in verband met de golfhoogte. Die was volgens Zembla ± 10 meter. Het schip wordt door zo'n golf aan één kant opgetild gaat slagzij maken. Golf loopt onder de boot door waardoor de boot weer rechtop komt te liggen. Er zit echter een vertraging in de beweging van de boot ten opzichte van het wateroppervlak. Dat noem je ook wel een fase verschuiving in het tijdsdomein. Zonder die verschuiving te kennen kun je moeilijk iets zeggen over de bodemvrijheid.
Het kan ook goed zijn dat de rotatie een grotere tijdsverschuiving heeft dan de verticale beweging. De boot volgt ook een verticale sinus beweging. Bij een vertraagde rolbeweging kan de boot die nog slagzij maakt door de verticale beweging met een kim op de bodem gezet worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:44 #1095716

Op zich wel vreemd dat het nemen van de noordelijke route ipv de zuidelijke route voor schepen > 350m nog steeds slechts een aanbeveling is ipv een verplichting. Dat druist toch in tegen gezond verstand en bij een beetje wind en zeegang tot een soort van Russisch roulette. En dat vlak bij zo’n belangrijk natuurgebied. Hoe zit dat eigenlijk met de stikstof uitstoot daar ? Oh wacht, dat wereld erfgoed zal wel net te ver buiten de bron liggen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 08:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:48 #1095718

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Tony2920 schreef :
Dat lijkt wel extreem veel, is die berekening gecompenseerd voor het verhogen van het drijfvermogen als je zo veel extra romp onder water duwt. In de reportage hadden ze het over een tabel die aangaf hoeveel extra diepgang erbij kwam bij verschillende hellingshoeken.
Hoeveel het juist is geweest is niet zo heel belangrijk, wel dat het te veel was om over het ondiepste stuk te varen ( ongeveer 17mtr diepte ).

Ja,Archimedes geeft meegekeken. In feite is de berekening conservatief, ik heb het schip als rechthoekige balk genomen, zonder de invloed van boeg en hek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:51 #1095719

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15015
Noballast schreef :
Op zich wel vreemd dat het nemen van de noordelijke route ipv de zuidelijke route voor schepen > 350m nog steeds slechts een aanbeveling is ipv een verplichting. Dat druist toch in tegen gezond verstand en bij een beetje wind en zeegang tot een soort van Russisch roulette. En dat vlak bij zo’n belangrijk natuurgebied. Hoe zit dat eigenlijk met de stikstof uitstoot daar ? Oh wacht, dat wereld erfgoed zal wel net buiten de toegestane zone liggen.

Op het moment dat je iets verplicht maakt verschuift ook de verantwoordelijkheid. Verder moet je het ook maar voor elkaar krijgen bij het IMO
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:52 #1095720

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15015
CeesS schreef :
Tony2920 schreef :
Dat lijkt wel extreem veel, is die berekening gecompenseerd voor het verhogen van het drijfvermogen als je zo veel extra romp onder water duwt. In de reportage hadden ze het over een tabel die aangaf hoeveel extra diepgang erbij kwam bij verschillende hellingshoeken.
Hoeveel het juist is geweest is niet zo heel belangrijk, wel dat het te veel was om over het ondiepste stuk te varen ( ongeveer 17mtr diepte ).

Ja,Archimedes geeft meegekeken. In feite is de berekening conservatief, ik heb het schip als rechthoekige balk genomen, zonder de invloed van boeg en hek.

Met een puur statische berekening kom je er niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 08:57 #1095721

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
3Noreen schreef :
CeesS schreef :
Tony2920 schreef :
Dat lijkt wel extreem veel, is die berekening gecompenseerd voor het verhogen van het drijfvermogen als je zo veel extra romp onder water duwt. In de reportage hadden ze het over een tabel die aangaf hoeveel extra diepgang erbij kwam bij verschillende hellingshoeken.
Hoeveel het juist is geweest is niet zo heel belangrijk, wel dat het te veel was om over het ondiepste stuk te varen ( ongeveer 17mtr diepte ).

Ja,Archimedes geeft meegekeken. In feite is de berekening conservatief, ik heb het schip als rechthoekige balk genomen, zonder de invloed van boeg en hek.

Met een puur statische berekening kom je er niet.

Ja dat weet ik ook wel. Niet voor niets heb ik het een natte vinger berekening genoemd. Het geeft wel een indruk wat helling met de diepgang van dit schip doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:00 #1095724

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Of het schip de grond geraakt heeft of niet, volgens mij is er geen twijfel van welk schip de containers zijn gevallen.
Wat ik niet goed begrijp is, waarom het schip niet aan de ketting is gelegd totdat alle rommel is opgeruimd, of daarvoor betaald is door de eigenaar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:02 #1095726

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Dat hoef je ook niet te begrijpen.
Je kan er veel beter over speculeren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:05 #1095727

PvO schreef :
Of het schip de grond geraakt heeft of niet, volgens mij is er geen twijfel van welk schip de containers zijn gevallen.
Wat ik niet goed begrijp is, waarom het schip niet aan de ketting is gelegd totdat alle rommel is opgeruimd, of daarvoor betaald is door de eigenaar.

€ 3,5 mi schade komt op mij over als een schijntje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:32 #1095737

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7204
1 ding is zeker, de nederlandse belastingbetaler draait op voor de kosten :angry: en de rommel zal daar nog jaren liggen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:39 #1095739

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Zonder die voyage data recorder wordt het juist lastig om dingen te bewijzen. En laat nou net dat ding niet (goed) gefunctioneerd hebben... :whistle:
Dit doet mij sterk denken aan het filmrolletje uit Srebrenica.
Tja, ik heb op 3 verschillende schepen gevaren met zon VDR. En op één daarvan moest je de hele handel ongeveer eens per week resetten. Hiervoor moest je in de kruipruimte onder de stuurhut zijn, en dan kruipdoor sluipdoor de VDR opnieuw opstarten. Vele monteurs naar een oorzaak gezocht, maar nooit gevonden.
Ik kan me goed voorstellen dat je dan op een gegeven moment het waarschuwingslampje op het dashboard gaat saboteren. (lees kapot lampje erin doen)

Als ik statistisch naar mijn eigen data kijk, functioneert 33% van de VDR recorders dus niet :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:45 #1095741

CaptainRob schreef :
Dat is toch hoop ik een grap YellowBoat.
Berekenen lijkt mij eenvoudiger
Diepgang = diepg * Cos heel + (breedte * Sin heel / 2)

Nee hoor want daarmee houd je geen rekening met de extra waterverplaatsing het deel van de romp wat onder helling extra onder water verdwijnt.
En daarvoor moet je dus het oppervlak van de romp onder de waterlijn in beide gevallen ( rechtop en schuin) vergelijken en zodanig de diepgang corrigeren dat die waterverplaatsing bij helling hetzelfde blijft.
Archimedes "eureka" weet je wel.
En dat is ook wat er in een eerdere post werd verteld.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 09:48 #1095742

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7662
rooiedirk schreef :
Zonder die voyage data recorder wordt het juist lastig om dingen te bewijzen. En laat nou net dat ding niet (goed) gefunctioneerd hebben... :whistle:
Dit doet mij sterk denken aan het filmrolletje uit Srebrenica.
Tja, ik heb op 3 verschillende schepen gevaren met zon VDR. En op één daarvan moest je de hele handel ongeveer eens per week resetten. Hiervoor moest je in de kruipruimte onder de stuurhut zijn, en dan kruipdoor sluipdoor de VDR opnieuw opstarten. Vele monteurs naar een oorzaak gezocht, maar nooit gevonden.
Ik kan me goed voorstellen dat je dan op een gegeven moment het waarschuwingslampje op het dashboard gaat saboteren. (lees kapot lampje erin doen)

Als ik statistisch naar mijn eigen data kijk, functioneert 33% van de VDR recorders dus niet :whistle:

En er wordt ook niet naar gekeken door de autoriteiten en geen sancties opgelegd bij niet werken dus.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 10:26 #1095750

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Tony2920 schreef :
En er wordt ook niet naar gekeken door de autoriteiten en geen sancties opgelegd bij niet werken dus.
Jawel hoor, maar bij een controle kijk je normaal gesproken of er een alarm lampje brand. Anders moet de controleur ook kruip door sluipdoor de kruipruimte in. Dat zal in 9 van de 10 gevallen dus niet gaan gebeuren. En een modern koopvaardij schip is dusdanig gecompliceerd dat je eigenlijk nooit alles kan controleren, tenzij je het schip een week vast legt en dan met 10 man gaan controleren.

Wat wel gebeurt is dat Port State Control een internaionale database heeft met de vastgestelde gebreken van schepen, en dat in een volgende haven wordt gecontroleerd of dit punt is gerepareert.

Je kan zelf opzoeken wat, wanneer gecontroleert is, en wat de bevindingen zijn.
https://www.parismou.org/inspection-search
Bi de controle in Bremerhaven kwamen de volgende punten boven.

Bij een vervolg controle in Gotheborg (21-3) zijn er geen gebreken meer geconstateert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 11:02 #1095758

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Goed schip dus. Selfhealing.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 11:35 #1095767

b100 schreef :
1 ding is zeker, de nederlandse belastingbetaler draait op voor de kosten :angry: en de rommel zal daar nog jaren liggen.

Terecht, want de Nederlandse belastingbetaler koopt de shitzooi die door die schepen vervoerd wordt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 12:23 #1095777

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
It Paradyske schreef :
b100 schreef :
1 ding is zeker, de nederlandse belastingbetaler draait op voor de kosten :angry: en de rommel zal daar nog jaren liggen.

Terecht, want de Nederlandse belastingbetaler koopt de shitzooi die door die schepen vervoerd wordt.

Okee okee okee. Ik zal alles weer terugsturen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 25 okt 2019 13:30 #1095795

It Paradyske schreef :
b100 schreef :
1 ding is zeker, de nederlandse belastingbetaler draait op voor de kosten :angry: en de rommel zal daar nog jaren liggen.

Terecht, want de Nederlandse belastingbetaler koopt de shitzooi die door die schepen vervoerd wordt.

Hoe kom ik dan aan die My Little Pony’s??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl