JotM schreef :
Voor wat betreft proportionaliteit: er zal hebben meegespeeld dat uit monitoring van het oppervlaktewater blijkt dat tien jaar na invoering er nog teveel viespeuken schijt blijken te hebben aan het verbod in het oppervlaktewater te schijten. Dan mag je mijns inziens verwachten dat de overheid gaat "escaleren", als ze zichzelf een beetje serieus nemen.
Wellicht ten overvloede nog maar eens het rapport wat voor deze regelgeving heeft gezorgd:
www.dechos.nl/beinvloeding%20v...e%20pleziervaart.pdf
Wat ik hier op tegen heb? Dat de "maatgevende" situatie niet representatief is voor het meerdendeel van de situaties. Het is een opeenstapeling van moeilijkheden veroorzakende omstandigheden. Namelijk:
Meer in Friesland met nauwelijks stroming,
Hoogzomer, dus druk, bootjes liggen zelfs in de laag,
Warm, dus bacterigroei nog in het water,
Norm voor "Zwemwater", ipv normaal "Oppervlaktewater". Dat die laatste niet genoemd wordt, is alleen al tendentieus.
Een grote component in het overtuigende argument is de toezegging van de handel dat er een oplossing is. Voor de somma van €2500,- kun je een installatie installeren die je bolus ontsmet. Maar die is er nog niet.
Met deze logica mag je op snelweg nog maar 30 rijden, want dat is ook op een woonerf de max. Tenzij je voor XXXXX bedrag een zelfrijdeninstallatie laat aanleggen die nog niet bestaat.
De omstandigheden met z'n allen op een druk Fries meer (wil ik nog niet dood gevonden worden) heeft niets te maken met het gebruik van bootjes wat ik zie. Ik anker graag op desolate plekken. Favoriet is ergens op de Westerschelde. Daar ga je niet zwemmen, want je spoelt zo de zee op. Daar zit een flinke deuk in de rechtvaardiging van deze regelgeving.
Jouw argument dat de overheid het zat is om in zijn laars gezeken te worden, is valide. Behalve dat de vorige regelgeving gewoon slecht is. Voor t meerendeel van de vloot is het niet verplicht een zwartwatertank te hebben. Het is wel verboden om te lozen, maar dan moet je op heterdaad betrapt worden. Hoe dan?
Wat vooral kwaad bloed heeft gezet, is dat de beroeps en passagiervaart uitgesloten is hiervan. Die mogen wel gewoon lozen.
Want wees nou eerlijk: hoe vaak zit jij zelf op t water in je eigen plee je ruggegraat te verlengen? Inderdaad, in een Doerak, aan een Marekrite ligplaats in Friesland.