Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 22 nov 2020 15:40 #1230248

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hans V schreef :
Huijp schreef :
Ik zie nog nergens officieel een datum van inwerkingtreding. Is die er?

De inwerkingtreding van de mogelijkheid tot een (gecertificeerde) waterzuiveringsinstallatie aan boord is met de vertraging van de inwerkingtreding van de Omgevingswet (naar ik begrepen heb vanwege IT-problemen) vertraagd. Invoering per 01-01-2021 is dus vervallen, nieuwe datum is voor zover ik weet nog niet bekend.

De verzegeling van de toiletafsluiters zal in een afzonderlijk traject worden uitgewerkt.
Als ik me niet vergis is de mogelijkheid tot het aan boord zuiveren geregeld in een aanpassing van het Besluit lozen buiten inrichtingen, dus dat heeft geen vertraging.
Het zeker stellen van een dichte afsluiter en de bevoegdheid tot binnentreden zonder toestemming loopt wel vertraging op.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 22 nov 2020 16:04 #1230261

Hans V schreef :
De natuurlijke kringloop waar ik op doel is dat uitwerpselen van dieren en mens door de natuur zelf worden afgebroken en omgezet. Die kringloop vindt zowel in de bodem als in het water plaats. Dat is een heel natuurlijk, biologisch proces.
Dat kan alleen als de kringloop ook echt rond is. De uitwerpselen worden afgebroken en omgezet in wat anders (planten/dieren). Maar het probleem is dat er te veel mensen en te veel dieren op een te klein stukje land leven. Dat stukje land zou nooit groot genoeg zijn om voldoende levensmiddelen te groeien om het aantal levende wezens op dat stukje te kunnen voeden. Per definitie is er dus een mestoverschot van zowel mens als dier. Daar kun je miljoenen kostende onderzoeken tegenaan gooien, maar dat de kringloop uit balans is moge zeer duidelijk zijn. Het verbod tot lozing brengt de kringloop iets meer in balans.

In de voorgaande twee pagina's lees ik enkele referenties naar hoe de Amerikanen het lozingsverbod hebben aangepakt. Nu woon ik in een zeer dunbevolk deel van de VS waar alles gedoogd lijkt te worden (Alaska word ook wel de 'last frontier' genoemd), maar ook hier krijg ik soms controle van de kustwacht. Ze kijken dan ook altijd even naar de afsluiter van het toilet. En laat het nu zo zijn dat die in iedere mogelijke positie mag staan :P
De naleving van het lozingsverbod word aan de schipper overgelaten en dat mag opgelost worden zoals je dat zelf wilt. Een controlerende ambtenaar mag een potje kleurstof door het toilet spoelen, als het buitenwater verkleurd dan loos je dus overboord en krijg je een boete. Hoe je voorkomt dat de inhoud van het toilet overboord gaat meot je zelf weten.

Overigens hebben ze hier ook een type II tank, een mini zuiveringsinstallatie voor aanboord van jachten waarvan de gezuiverde inhoud zo overboord mag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 22 nov 2020 17:48 #1230314

Erikdejong schreef :
Hans V schreef :
De natuurlijke kringloop waar ik op doel is dat uitwerpselen van dieren en mens door de natuur zelf worden afgebroken en omgezet. Die kringloop vindt zowel in de bodem als in het water plaats. Dat is een heel natuurlijk, biologisch proces.
Dat kan alleen als de kringloop ook echt rond is. De uitwerpselen worden afgebroken en omgezet in wat anders (planten/dieren). Maar het probleem is dat er te veel mensen en te veel dieren op een te klein stukje land leven. Dat stukje land zou nooit groot genoeg zijn om voldoende levensmiddelen te groeien om het aantal levende wezens op dat stukje te kunnen voeden. Per definitie is er dus een mestoverschot van zowel mens als dier. Daar kun je miljoenen kostende onderzoeken tegenaan gooien, maar dat de kringloop uit balans is moge zeer duidelijk zijn. Het verbod tot lozing brengt de kringloop iets meer in balans.

In de voorgaande twee pagina's lees ik enkele referenties naar hoe de Amerikanen het lozingsverbod hebben aangepakt. Nu woon ik in een zeer dunbevolk deel van de VS waar alles gedoogd lijkt te worden (Alaska word ook wel de 'last frontier' genoemd), maar ook hier krijg ik soms controle van de kustwacht. Ze kijken dan ook altijd even naar de afsluiter van het toilet. En laat het nu zo zijn dat die in iedere mogelijke positie mag staan :P
De naleving van het lozingsverbod word aan de schipper overgelaten en dat mag opgelost worden zoals je dat zelf wilt. Een controlerende ambtenaar mag een potje kleurstof door het toilet spoelen, als het buitenwater verkleurd dan loos je dus overboord en krijg je een boete. Hoe je voorkomt dat de inhoud van het toilet overboord gaat meot je zelf weten.

Overigens hebben ze hier ook een type II tank, een mini zuiveringsinstallatie voor aanboord van jachten waarvan de gezuiverde inhoud zo overboord mag.

Da’s een best makkelijke oplossing! Die Alaskan State Troopers zijn zo gek nog niet! ;)

Geen verzegeling of vergrendeling...

Standaard afsluiter dicht. En het dwingt je ff na te denken voordat je gebruikt maakt van het toilet. (Is het ok om hier te lozen?).

Verder geen toeters en bellen nodig, alleen toestemming om in de kajuit ff de kleurstof door te spoelen...

En controle kan dan ook gericht (waar het mogelijk een probleem is, veel jachtjes in de zomer vlakbij een zwemstrandje...)

De rest van de jachtjes kan je gewoon met rust laten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 22 nov 2020 20:29 #1230376

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Erikdejong schreef :
Hans V schreef :
De natuurlijke kringloop waar ik op doel is dat uitwerpselen van dieren en mens door de natuur zelf worden afgebroken en omgezet. Die kringloop vindt zowel in de bodem als in het water plaats. Dat is een heel natuurlijk, biologisch proces.
Dat kan alleen als de kringloop ook echt rond is. De uitwerpselen worden afgebroken en omgezet in wat anders (planten/dieren). Maar het probleem is dat er te veel mensen en te veel dieren op een te klein stukje land leven. Dat stukje land zou nooit groot genoeg zijn om voldoende levensmiddelen te groeien om het aantal levende wezens op dat stukje te kunnen voeden. Per definitie is er dus een mestoverschot van zowel mens als dier. Daar kun je miljoenen kostende onderzoeken tegenaan gooien, maar dat de kringloop uit balans is moge zeer duidelijk zijn. Het verbod tot lozing brengt de kringloop iets meer in balans.

Bedoel je in je laatste zin het landelijke lozingsverbod voor de pleziervaart? Dan deel ik je conclusie vooralsnog niet. De keuze om Nederland als één systeem te zien lijkt me vanuit ecologisch oogpunt onhoudbaar. Landsgrenzen zijn vanuit de natuur gezien volledig arbitrair. Als Frankrijk een mestoverschot heeft ga je ook niet in de Pyreneeën de keutels van berggeiten verzamelen. Tenzij blijkt dat die keutels een significante rol spelen in het Franse mestoverschot. En dan nog weeg je de maatregelen tegen het te verwachten effect af.

Je ontkomt als overheid dus niet aan onderzoeken die de omvang en oorzaken van een probleem in kaart brengen èn je ontkomt ook niet aan een afweging of de maatregelen in verhouding staan tot de (oplossing van de) kwaal. Die proportionaliteitstoets bij regelgeving (kun je alleen doen als je de feiten kent) is er niet voor niets, daar is goed over nagedacht.

Daarom kan ik ook bijna niet geloven dat er geen onderzoek is dat een landelijk lozingsverbod voor de pleziervaart deugdelijk onderbouwt. Maar ik begin toch te twijfelen als de minister/staatssecretaris in de motivatie (ook van het lozingsverbod uit 2009) er niet over rept en ook forumlid JotM - doorgaans toch heel handig in het vinden van ambtelijke stukken en regelgeving èn pleitbezorger van het landelijke lozingsverbod - nog nergens mee gekomen is.

Maar wie weet komt er nog iets boven drijven...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 nov 2020 23:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 22 nov 2020 22:01 #1230399

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik heb al wel weer wat gevonden, maar dat betreft referenties naar onderzoeken en adviezen van de Gezondheidsraad en RIVM, naar aanleiding van de Urgentienota Milieuhygiëne, die in het Nationaal Archief liggen en die kennelijk (nog?) niet gedigitaliseerd zijn.

Verder denk ik nu dat het opheffen van de in 1974 geïntroduceerde uitzondering voor pleziervaartuigen in 2009 een beetje op stoom is gekomen met de 4de Nota Waterhuishouding (1997/1998). Daarin staat een noodzaak tot het beëindigen van de lozingen van afvalwater door pleziervaartuigen en passagiersschepen vermeld. Maar de onderliggende rapporten en evaluaties heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Ik kwam ook nog een analyse van het E-coli gehalte in schelpdieren in de Westerschelde tegen. Dat was al geen grote liefhebberij van me, maar nu is helemaal alle trek me vergaan.

Voor zover.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 06:26 #1230417

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
[quote="JotM"

Dat heeft in de afgelopen veertig jaar inderdaad geleid tot een aanzienlijke verbetering van de waterkwaliteit, ook in het buitengebied.[/quote]


Niet alleen dat, maar 40 / 50 jaar geleden eindige bij ons op het dorp nog veel toiletten boven de sloot.
Ik denk niet dat dat alleen bij ons op het dorp zo was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 07:32 #1230427

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6770
Hans V schreef :
JotM schreef :
Zijn lozingen door de pleziervaart op het binnenwater wel wenselijk voor de kwaliteit van het binnenwater?
Leveren lozingen door pleziervaart op het binnenwater geen risico's voor de gezondheid van zwemmers op?

Of vind je nog iets anders in deze premisse aanvechtbaar?

Je draait ook nu weer de bewijslast om. ..........
Is dat raar? Dus eigenlijk zeg je dan: wij hebben het volste recht om vuiligheid overboord te pompen tenzij kan worden aangetoond dat dit schadelijk is.
Overal en voor alles moet je met een mileu effect rapportage komen voordat je ook maar ergens aan begint, maar voor bootjes moet dat omgekeerd.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 10:15 #1230486

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
rooiedirk schreef :
Dus eigenlijk zeg je dan: wij hebben het volste recht om vuiligheid overboord te pompen tenzij kan worden aangetoond dat dit schadelijk is.
Overal en voor alles moet je met een mileu effect rapportage komen voordat je ook maar ergens aan begint, maar voor bootjes moet dat omgekeerd.?

Ik bestrijd dat het vuiligheid is. Ontlasting is geen systeemvreemde stof. Alle vissen, vogels, muggenlarven en noem maar op, lozen het. Het wordt pas een probleem als het systeem het niet kan verwerken zonder er schade van op te lopen of gezondheidsrisico's voor de mens op te leveren. We zijn het er over eens dat dat het geval kan zijn in besloten zwemwater. We zijn het er niet over eens of dat het geval is op ruim water zoals IJsselmeer, Zeeuwse stromen, Waddenzee en kustwateren. HansV heeft ruimschoots de argumenten aangedragen waarom we daar niet bezorgd over hoeven te zijn. Helaas maakt het geen bal uit of we medezeilers van ons standpunt overtuigen, waar de politiek aan zet is. Om die reden ben ik slechts low-profile in deze discussie.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 10:34 #1230496

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
rooiedirk schreef :
Hans V schreef :
JotM schreef :
Zijn lozingen door de pleziervaart op het binnenwater wel wenselijk voor de kwaliteit van het binnenwater?
Leveren lozingen door pleziervaart op het binnenwater geen risico's voor de gezondheid van zwemmers op?

Of vind je nog iets anders in deze premisse aanvechtbaar?

Je draait ook nu weer de bewijslast om. ..........
Is dat raar? Dus eigenlijk zeg je dan: wij hebben het volste recht om vuiligheid overboord te pompen tenzij kan worden aangetoond dat dit schadelijk is.
Overal en voor alles moet je met een mileu effect rapportage komen voordat je ook maar ergens aan begint, maar voor bootjes moet dat omgekeerd.?

We raken ver bij de natuur vandaan als we fecaliën standaard als ‘vuiligheid’ gaan aanduiden. Vanuit die gedachte zijn vogels en wild enorme vervuilers. Zelf ervaar ik dat anders en zie ik mest als onmisbaar onderdeel van gezonde ecologische systemen. Je kunt naar mijn idee niet ingrijpen in de natuur omdat je zojuist bent uitgegleden in de eendenstront op de steiger en het allemaal maar ‘vuiligheid’ vindt.

Doordat we als mens plaatselijk grote mestoverschotten hebben gecreëerd (steden, intensieve veehouderij, etc.) is er een daadwerkelijk probleem ontstaan en zijn we fecaliën als ‘vuiligheid’ gaan beschouwen en niet meer als deel van de natuurlijke kringloop.

Als de door de minister/staatssecretaris genoemde onderzoeken juist met ontlastende (what’s in a word) feiten lijken te komen over de invloed van fecaliën van pleziervaartuigen op andere dan populaire recreatieplekken met grote concentraties stilliggende boten lijkt een gedegen onderzoek dat het tegendeel aantoont mij wel gepast als je toch landelijke maatregelen wilt treffen. En misschien is dat er ook wel maar om wat voor reden dan ook niet door de bewindslieden genoemd. We gaan het zien.

EDIT: Ik zie dat Arcadia me voor is (met een veel beter verwoorde post)... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 11:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 11:46 #1230513

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Politiek gezien is het natuurlijk onhaalbaar, maar met betrekking tot zwemwaterkwaliteit zou je het doel vermoedelijk al bereiken door alleen voor motorkruisers een lozingsverbod in te stellen. :woohoo:
Die zijn op de kleine binnenwateren oververtegenwoordigd en liggen langer aan recreatiesteigers e.d.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 11:58 #1230514

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7535
Hoe zit het eigenlijk met de binnenvaart ? Hebben die een vuilwater tank. Gebruiken zij een afzuiginstallatie ? Liggen soms in vluchthavens met een flink aantal schepen bij elkaar.

Dan nog de boeren die het land voorzien van mest en gier, die uiteraard met regen en drainage uitlogen naar de kleinere oppervlakte wateren.

Wat is nu het aandeel van een beperkt aantal plezierbootjes op het oppervlakte water. Bovendien gebruiken ze in de havens de toilet voorzieningen van de haven. Misschien niet altijd s'nachts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 12:35 #1230528

Binnenvaart loost gewoon overboord..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 13:43 #1230554

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
brambo schreef :
Hoe zit het eigenlijk met de binnenvaart ? Hebben die een vuilwater tank. Gebruiken zij een afzuiginstallatie ? Liggen soms in vluchthavens met een flink aantal schepen bij elkaar.

Dan nog de boeren die het land voorzien van mest en gier, die uiteraard met regen en drainage uitlogen naar de kleinere oppervlakte wateren.

Wat is nu het aandeel van een beperkt aantal plezierbootjes op het oppervlakte water. Bovendien gebruiken ze in de havens de toilet voorzieningen van de haven. Misschien niet altijd s'nachts.

Als je uitzondering maakt voor de binnenvaart en rondvaartboten met als argument varen op dieper water, dan kun je ook differentiëren voor jachtjes. Uitzondering voor jachtjes op zee en ander groot/diep water zoals b.v. de zeeuwse wateren. Een zero lozingsbeleid voor specifieke zwemgebieden met ondiepwater zoals zuidholandse- en friese meren .
Ik blijf herhalen, eersts een goede, objectieve analyse van het probleem en daar wetgeving op baseren.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 14:44 #1230576

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Als diepwater een argument zou zijn is het zo opgelost. Alle schepen die ondiep steken moeten afsluiten en de dieperts kunnen blijven lozen. Binnenvaart heeft geladen een diepgang vanaf 2.20 meter maar leeg (ver) onder de twee meter.
Laten we de lat eerst eens eens op 1,50 leggen dan moet het goed komen.

Zeilboten met vaste kiel >1,50 kunnen alleen maar op diep water hoeven in feite niet te vergrendelen, net als binnenschippers. In ondiep water is afsluiten verplicht (kan dus ook gecontroleerd worden).
Van mij mogen ze die streep ook op 2 diepgang meter leggen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 14:44 #1230578

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
zeilram schreef :
...Ik blijf herhalen, eersts een goede, objectieve analyse van het probleem en daar wetgeving op baseren.

Helemaal mee eens. Zó creëer je draagvlak!
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 14:48 #1230580

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Mischief schreef :
Als diepwater een argument zou zijn is het zo opgelost. Alle schepen die ondiep steken moeten afsluiten en de dieperts kunnen blijven lozen. Binnenvaart heeft geladen een diepgang vanaf 2.20 meter maar leeg (ver) onder de twee meter.
Laten we de lat eerst eens eens op 1,50 leggen dan moet het goed komen.

Zeilboten met vaste kiel >1,50 kunnen alleen maar op diep water hoeven in feite niet te vergrendelen, net als binnenschippers. In ondiep water is afsluiten verplicht (kan dus ook gecontroleerd worden).
Van mij mogen ze die streep ook op 2 diepgang meter leggen.

Ik hoef niet te vragen hoe diep jij steekt. :whistle: Maar verder is het natuurlijk ridicuul, want een handhaver kan aan de buitenkant niet zien hoe diep een willekeurige zeilboot steekt.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 14:48 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 15:55 #1230597

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Eclips schreef :
...een handhaver kan aan de buitenkant niet zien hoe diep een willekeurige zeilboot steekt.

Wacht maar tot ze langskomen... :laugh:



Even serieus: een lozingsverbod kun je - net als een parkeerverbod of autovrije zone - natuurlijk best lokaal instellen voor die plekken waar het speelt. In Friesland hebben ze op enkele locaties voorzieningen getroffen (steigertjes met toilet en uitpompfaciliteit) om het probleem daar waar het speelt op te lossen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 15:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:26 #1230608

nog ongeveer 1 maand de tijd op de boel in orde te maken, de boetes zijn erg hoog als ze je betrappen op het niet naleven van de pleziervaart lozingswet 2021
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:27 #1230610

Arcadia schreef :
Ik bestrijd dat het vuiligheid is. Ontlasting is geen systeemvreemde stof. Alle vissen, vogels, muggenlarven en noem maar op, lozen het.
Dat ben ik om twee reden niet met je eens.
Wij mensen eten heel veel niet-natuurlijke zaken die eigenlijk niet in het oppervlakte water thuishoren. Denk daarbij aan hormonen, antibiotica en medicijnen. Ook die zooi komt allemaal in het oppervlakte water terecht.
De andere reden is het overschot. Vissen, muggen, larven, vogels etc leven er in aantallen welke de natuur kan onderhouden: er is genoeg voedsel om ze in leven te houden. Voor mensen is dat niet zo. Er wonen meer mensen op een kluitje dan waar de natuur in kan voorzien. Je hebt dus er definitie een overschot aan afval stoffen waar de natuur niet noodzakelijkerwijs mee overweg kan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:29 #1230611

Easyzeiler schreef :
nog ongeveer 1 maand de tijd op de boel in orde te maken, de boetes zijn erg hoog als ze je betrappen op het niet naleven van de pleziervaart lozingswet 2021
Ach, dat waren ze 15 jaar terug ook al toen men de vuilwatertank verplicht maakte en overal uitzuig stations plaatste. Ik heb nooit van een controlerende ambtenaar gezien of gehoord, dat zal nu ook wel loslopen. Het budget voor handhaving is er helemaal niet en zal er ook niet komen. De vraag is alleen of je het juiste voor het milieu zult doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:31 #1230613

Erikdejong schreef :
Easyzeiler schreef :
nog ongeveer 1 maand de tijd op de boel in orde te maken, de boetes zijn erg hoog als ze je betrappen op het niet naleven van de pleziervaart lozingswet 2021
Ach, dat waren ze 15 jaar terug ook al toen men de vuilwatertank verplicht maakte en overal uitzuig stations plaatste. Ik heb nooit van een controlerende ambtenaar gezien of gehoord, dat zal nu ook wel loslopen. Het budget voor handhaving is er helemaal niet en zal er ook niet komen. De vraag is alleen of je het juiste voor het milieu zult doen.

klopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:37 #1230618

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik denk dat velen wel het juiste voor het milieu willen doen. Maar dan moet dat wel een beetje haalbaar zijn. Op mijn 31 voeter wil ik best een vuilwatertank inbouwen. Denk ook dat ik dat deze winter doe. Maar veel meer dan een liter of 50 is niet haalbaar. Met 5 man aan boord lang niet toereikend om enige tijd zonder toiletgebouwen te zijn.
En dan de kwestie van uitpompstations; ik ken rond Sneek 2 enigzins bereikbare pompen. Als die zondagmiddagstoet die aan het einde van het weekeinde de Houkesloot op vaart allemaal bij die 2 pompen leeg gezogen moeten worden, denk ik dat ik rond woensdag wel aan de beurt ben...

Verder is een zuiveringsinstallatie toegestaan. Maar die bestaan niet bij mijn weten, of kosten een vermogen en nemen permanent veel stroom.

Verder denk ik dat het maatschappelijk een stuk makkelijker te verteren is, als iedereen er aan moet voldoen. Dus ook binnenvaart, passagiervaart en de controlerende ambtenaren...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:37 #1230619

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Erikdejong schreef :
Arcadia schreef :
Ik bestrijd dat het vuiligheid is. Ontlasting is geen systeemvreemde stof. Alle vissen, vogels, muggenlarven en noem maar op, lozen het.
Dat ben ik om twee reden niet met je eens.
Wij mensen eten heel veel niet-natuurlijke zaken die eigenlijk niet in het oppervlakte water thuishoren. Denk daarbij aan hormonen, antibiotica en medicijnen. Ook die zooi komt allemaal in het oppervlakte water terecht.
De andere reden is het overschot. Vissen, muggen, larven, vogels etc leven er in aantallen welke de natuur kan onderhouden: er is genoeg voedsel om ze in leven te houden. Voor mensen is dat niet zo. Er wonen meer mensen op een kluitje dan waar de natuur in kan voorzien. Je hebt dus er definitie een overschot aan afval stoffen waar de natuur niet noodzakelijkerwijs mee overweg kan.

Jammer dat je de volgende regels van mij niet gequote hebt:
Arcadia schreef :
Het wordt pas een probleem als het systeem het niet kan verwerken zonder er schade van op te lopen of gezondheidsrisico's voor de mens op te leveren.

Mensen op een kluitje zie ik nooit midden op het IJsselmeer. Systeemvreemde stoffen komen er meer in het IJsselmeer via de rivieren dan via die paar drollen.
En gaat het verhaal niet op voor urine, die wél geloosd mag worden? (waaruit blijkt dat het alleen om bacteriële verontreiniging gaat)

De voorstanders van een lozingsverbod op ruim water poneren voortdurend schadelijke effecten die niet aangetoond, noch aannemelijk zijn.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 16:40 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:40 #1230622

Arcadia schreef :
Erikdejong schreef :
Arcadia schreef :
Ik bestrijd dat het vuiligheid is. Ontlasting is geen systeemvreemde stof. Alle vissen, vogels, muggenlarven en noem maar op, lozen het.
Dat ben ik om twee reden niet met je eens.
Wij mensen eten heel veel niet-natuurlijke zaken die eigenlijk niet in het oppervlakte water thuishoren. Denk daarbij aan hormonen, antibiotica en medicijnen. Ook die zooi komt allemaal in het oppervlakte water terecht.
De andere reden is het overschot. Vissen, muggen, larven, vogels etc leven er in aantallen welke de natuur kan onderhouden: er is genoeg voedsel om ze in leven te houden. Voor mensen is dat niet zo. Er wonen meer mensen op een kluitje dan waar de natuur in kan voorzien. Je hebt dus er definitie een overschot aan afval stoffen waar de natuur niet noodzakelijkerwijs mee overweg kan.

Jammer dat je de volgende regels van mij niet gequote hebt:
Arcadia schreef :

De voorstanders van een lozingsverbod op ruim water poneren voortdurend schadelijke effecten die niet aangetoond, noch aannemelijk zijn.
dat is te danken aan de politiek, wordt altijd wel wat verzonnen, ook dat prestige project van ene politieker , die kaasplankjes langs de weg is zo.n voorbeeld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vanaf 2021 verzegelen van toiletafsluiters 23 nov 2020 16:41 #1230623

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
rooiedirk schreef :
Hans V schreef :
JotM schreef :
Zijn lozingen door de pleziervaart op het binnenwater wel wenselijk voor de kwaliteit van het binnenwater?
Leveren lozingen door pleziervaart op het binnenwater geen risico's voor de gezondheid van zwemmers op?

Of vind je nog iets anders in deze premisse aanvechtbaar?

Je draait ook nu weer de bewijslast om. ..........
Is dat raar? Dus eigenlijk zeg je dan: wij hebben het volste recht om vuiligheid overboord te pompen tenzij kan worden aangetoond dat dit schadelijk is.
Dat je je afvraagt of een maatregel wel een probleem oplost lijkt me logisch en gewenst, maar is in dit geval *wat mij betreft* duidelijk genoeg.

Zoals Jedre al aanhaalt was het lozen van ongezuiverd huishoudelijk afvalwater (inclusief toiletwater) buiten de grote woonkernen tot begin jaren zeventig de normaalste zaak van de wereld. En dat had gevolgen. Dus werd in navolging van de Urgentienota Milieuhygiëne en de in het kader daarvan gevraagde adviezen van de Gezondheidsraad en het RIVM besloten tot een algemeen verbod op het lozen van àl het ongezuiverd huishoudelijk afvalwater in de oppervlaktewateren, waarvan de pleziervaart in eerste instantie tijdelijk werd uitgesloten vanwege het ontbreken van een infrastructuur voor inzameling.

Na pakweg 25 jaar en het op het riool aansluiten van het grootste deel van Nederland valt in o.a. de 4de Nota Waterhuishouding (1997/1998) te lezen dat het voor de gewenste verdere verbetering van de waterkwaliteit noodzakelijk is op (zo kort mogelijke) termijn ook het lozen van huishoudelijk afvalwater door de pleziervaart en passagiersschepen te doen staken.

Via de WayBack machine valt in ongeveer 2005 (het exacte jaar van publicatie is mij onduidelijk) online te lezen:
Er is met diverse (wetenschappelijke) onderzoeken aangetoond dat de pleziervaart een aardig deel van de totale vervuiling van het oppervlaktewater voor haar rekening neemt. Directe effecten op het milieu zijn 1) anaerobe – zuurstofloze omstandigheden en 2) eutrofiëring – verrijking met meststoffen van het water.

Eutrofiëring leidt tot algenbloei (waaronder voor de mens schadelijke blauwalg (wat eigenlijk geen alg is...maar een bacterie). Algenbloei kan voor een ernstige verstoring van het ecosysteem zorgen. En op het moment dat deze algen massaal afsterven dan kan dat tevens tot zuurstofloze omstandigheden leiden met vissterfte tot gevolg.

De milieubelasting is overigens verwaarloosbaar ten opzichte van de effecten op de volksgezondheid. Volgens onderzoek is in Nederland de pleziervaart verantwoordelijk voor circa 15% van de 100.000 mensen die jaarlijks ziek worden van het zwemmen in meren en rivieren. De 15.000 ziektegevallen is wellicht de belangrijkste reden voor het verbieden van de lozingen.
{Onderzoeksrapport Gezondheidsraad, Onderzoek RIZA , Stichting Reinwater}

Hierbij geldt wel dat de mate van vervuiling sterk afhankelijk is van de concentratie aan schepen binnen een bepaald gebied en het aantal lozingen binnen een bepaald tijdsbestek. Zo kunnen een tiental schepen die voor anker liggen bij een strandje een reëel besmettingsgevaar opleveren maar zullen bijv. honderd boten midden op het IJsselmeer die op dezelfde dag 2 keer hun toilet legen zeer weinig effect sorteren vanuit (milieu)hygiënisch oogpunt.

De links zijn een goede vijftien jaar later allemaal dood. Dan kun je je op het standpunt stellen dat de onderzoeken daarom niet meer bestaan. Is niet mijn uitgangspunt.

Over de impact van nog bestaande lozingen van huishoudelijk afvalwater is in recentere rapporten met name ten aanzien van het effect van eutrofiëring nog genoeg terug te lezen. En in de internationale wetenschappelijke literatuur specifiek over de invloed van "recreational boating" op eutrofiëring ook.

Over de impact van lozen door pleziervaart in verhouding tot lozing door de binnenvaart (ik denk dat we gezien eerdere berichten in dit draadje mogen stellen dat Whataboutism op ZF inmiddels ook stevig voet aan de grond heeft gekregen):
volgens het meest recente door mij gevonden "factsheet huishoudelijk afvalwater scheepvaart" loost de pleziervaart - al naar gelang de parameter waar je naar kijkt - ongeveer twee à drie keer zoveel als de binnenvaart, chartervaart en passagiersvaart bij elkaar.
Altijd leuk om die weer af te schieten, dus wees welkom.



Overigens wordt het lozingsverbod voor zover het passagiersschepen betreft in internationaal verband (Verdrag inzake de Verzameling, Afgifte en Inname van Afval in de Rijn- en Binnenvaart (CDNI)) vermoedelijk uitgebreid van schepen voor >50 passagiers naar alle passagiersschepen (>12 passagiers).

Hoe het ook zij, waar Hans V terecht opmerkt dat regelgeving aan de beginselen van proportionaliteit, subsidiariteit en doeltreffendheid dient te worden getoetst (voor zover door de overheid opgesteld, de Staten Generaal (politiek) is hier niet aan gebonden), zo geldt voor de omgang met ons milieu ook het voorzorgsbeginsel.
Wat zich hier mijns inziens laat vertalen tot: tenzij je kan aantonen dat een activiteit niet schadelijk is moet een vermoeden van schadelijkheid leiden tot maatregelen.
En wat in vroeger tijden in de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en recenter in de Wet milieubeheer (vrij) is vertaald tot: als een gedraging vermoedelijk kan leiden tot schade aan het milieu, doe dat dan niet. Mag je "omkeren van bewijslast" noemen, maar het betreft hier geen strafzaak dus ... het zij zo.
(Ik merk bij mezelf dat ik geen enkele behoefte voel één van de uitgangspunten van o.a. het klimaatverdrag en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie te gaan bediscussiëren)

Uitwerking voor wat betreft het lozen van toiletwater uit pleziervaartuigen op alle Nederlandse oppervlaktewateren, inclusief de territoriale zee (12-mijls zone): dat is verboden, al elf jaar en dat blijft ook zo (vermoed ik). Daar kan je allerlei alternatieven voor bij elkaar dagdromen, maar meer zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet worden.

En niet alleen omdat de politiek geen tijd of geen zin zou hebben om het te bespreken.
Dat mag je wat mij betreft in ieder geval wel afleiden uit de uitbreiding van het lozingsverbod ten aanzien van passagiersschepen in de Rijnvaart waaraan gewerkt wordt.

Ik denk dat als je terugkijkt op de verbetering van de waterkwaliteit in de afgelopen pakweg 40 jaar de oppervlaktewateren wel varen bij het algemeen lozingsverbod van huishoudelijk afvalwater, ondanks (en zeker niet dankzij) de tijdelijke (1974-2009) uitzondering voor pleziervaartuigen en de overtredingen van het lozingsverbod sinds 2009. Ook al is er, met name ten aanzien van eutrofiëring, nog een wereld te winnen.

Waarmee ik voor mezelf aan het einde van dit draadje kom. Ik zal het nog wel eens teruglezen om te zien wie zich geroepen voelt om tot een vorm van morele verantwoording van het illegaal lozen van toiletwater in de grote oppervlaktewateren te komen.
Ervaar ik zelf als een "na mij de zondvloed" instelling waar ik wat minder mee heb, maar dat is ook maar weer een kwestie van smaak en persoonlijke beginselen, dus who cares?
Salut en tot ziens in een ander draadje. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 19:15 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.893 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl