rooiedirk schreef :
Hans V schreef :
JotM schreef :
Zijn lozingen door de pleziervaart op het binnenwater wel wenselijk voor de kwaliteit van het binnenwater?
Leveren lozingen door pleziervaart op het binnenwater geen risico's voor de gezondheid van zwemmers op?
Of vind je nog iets anders in deze premisse aanvechtbaar?
Je draait ook nu weer de bewijslast om. ..........
Is dat raar? Dus eigenlijk zeg je dan: wij hebben het volste recht om vuiligheid overboord te pompen tenzij kan worden aangetoond dat dit schadelijk is.
Dat je je afvraagt of een maatregel wel een probleem oplost lijkt me logisch en gewenst, maar is in dit geval *wat mij betreft* duidelijk genoeg.
Zoals Jedre al aanhaalt was het lozen van ongezuiverd huishoudelijk afvalwater (inclusief toiletwater) buiten de grote woonkernen tot begin jaren zeventig de normaalste zaak van de wereld. En dat had gevolgen. Dus werd in navolging van de Urgentienota Milieuhygiëne en de in het kader daarvan gevraagde adviezen van de Gezondheidsraad en het RIVM besloten tot een algemeen verbod op het lozen van àl het ongezuiverd huishoudelijk afvalwater in de oppervlaktewateren, waarvan de pleziervaart in eerste instantie
tijdelijk werd uitgesloten vanwege het ontbreken van een infrastructuur voor inzameling.
Na pakweg 25 jaar en het op het riool aansluiten van het grootste deel van Nederland valt in o.a. de 4de Nota Waterhuishouding (1997/1998) te lezen dat het voor de gewenste verdere verbetering van de waterkwaliteit noodzakelijk is op (zo kort mogelijke) termijn ook het lozen van huishoudelijk afvalwater door de pleziervaart en passagiersschepen te doen staken.
Via de
WayBack machine valt in ongeveer 2005 (het exacte jaar van publicatie is mij onduidelijk) online te lezen:
Er is met diverse (wetenschappelijke) onderzoeken aangetoond dat de pleziervaart een aardig deel van de totale vervuiling van het oppervlaktewater voor haar rekening neemt. Directe effecten op het milieu zijn 1) anaerobe – zuurstofloze omstandigheden en 2) eutrofiëring – verrijking met meststoffen van het water.
Eutrofiëring leidt tot algenbloei (waaronder voor de mens schadelijke blauwalg (wat eigenlijk geen alg is...maar een bacterie). Algenbloei kan voor een ernstige verstoring van het ecosysteem zorgen. En op het moment dat deze algen massaal afsterven dan kan dat tevens tot zuurstofloze omstandigheden leiden met vissterfte tot gevolg.
De milieubelasting is overigens verwaarloosbaar ten opzichte van de effecten op de volksgezondheid. Volgens onderzoek is in Nederland de pleziervaart verantwoordelijk voor circa 15% van de 100.000 mensen die jaarlijks ziek worden van het zwemmen in meren en rivieren. De 15.000 ziektegevallen is wellicht de belangrijkste reden voor het verbieden van de lozingen.
{Onderzoeksrapport Gezondheidsraad, Onderzoek RIZA , Stichting Reinwater}
Hierbij geldt wel dat de mate van vervuiling sterk afhankelijk is van de concentratie aan schepen binnen een bepaald gebied en het aantal lozingen binnen een bepaald tijdsbestek. Zo kunnen een tiental schepen die voor anker liggen bij een strandje een reëel besmettingsgevaar opleveren maar zullen bijv. honderd boten midden op het IJsselmeer die op dezelfde dag 2 keer hun toilet legen zeer weinig effect sorteren vanuit (milieu)hygiënisch oogpunt.
De links zijn een goede vijftien jaar later allemaal dood. Dan kun je je op het standpunt stellen dat de onderzoeken daarom niet meer bestaan. Is niet mijn uitgangspunt.
Over de impact van nog bestaande lozingen van huishoudelijk afvalwater is in recentere rapporten met name ten aanzien van het effect van eutrofiëring nog genoeg terug te lezen. En in de internationale wetenschappelijke literatuur specifiek over de invloed van "recreational boating" op eutrofiëring ook.
Over de impact van lozen door pleziervaart in verhouding tot lozing door de binnenvaart (ik denk dat we gezien eerdere berichten in dit draadje mogen stellen dat
Whataboutism op ZF inmiddels ook stevig voet aan de grond heeft gekregen):
volgens het meest recente door mij gevonden "factsheet huishoudelijk afvalwater scheepvaart" loost de pleziervaart - al naar gelang de parameter waar je naar kijkt - ongeveer twee à drie keer zoveel als de binnenvaart, chartervaart en passagiersvaart bij elkaar.
Altijd leuk om die weer af te schieten, dus wees welkom.
Overigens wordt het lozingsverbod voor zover het passagiersschepen betreft in internationaal verband (Verdrag inzake de Verzameling, Afgifte en Inname van Afval in de Rijn- en Binnenvaart (CDNI)) vermoedelijk
uitgebreid van schepen voor >50 passagiers naar alle passagiersschepen (>12 passagiers).
Hoe het ook zij, waar Hans V terecht opmerkt dat regelgeving aan de beginselen van proportionaliteit, subsidiariteit en doeltreffendheid dient te worden getoetst (voor zover door de overheid opgesteld, de Staten Generaal (politiek) is hier niet aan gebonden), zo geldt voor de omgang met ons milieu ook het
voorzorgsbeginsel.
Wat zich hier mijns inziens laat vertalen tot: tenzij je kan aantonen dat een activiteit niet schadelijk is moet een vermoeden van schadelijkheid leiden tot maatregelen.
En wat in vroeger tijden in de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en recenter in de Wet milieubeheer (vrij) is vertaald tot: als een gedraging vermoedelijk kan leiden tot schade aan het milieu, doe dat dan niet. Mag je "omkeren van bewijslast" noemen, maar het betreft hier geen strafzaak dus ... het zij zo.
(Ik merk bij mezelf dat ik geen enkele behoefte voel één van de uitgangspunten van o.a. het klimaatverdrag en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie te gaan bediscussiëren)
Uitwerking voor wat betreft het lozen van toiletwater uit pleziervaartuigen op alle Nederlandse oppervlaktewateren, inclusief de territoriale zee (12-mijls zone): dat is verboden, al elf jaar en dat blijft ook zo (vermoed ik). Daar kan je allerlei alternatieven voor bij elkaar dagdromen, maar meer zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet worden.
En niet alleen omdat de politiek geen tijd of geen zin zou hebben om het te bespreken.
Dat mag je wat mij betreft in ieder geval wel afleiden uit de uitbreiding van het lozingsverbod ten aanzien van passagiersschepen in de Rijnvaart
waaraan gewerkt wordt.
Ik denk dat als je terugkijkt op de verbetering van de waterkwaliteit in de afgelopen pakweg 40 jaar de oppervlaktewateren wel varen bij het algemeen lozingsverbod van huishoudelijk afvalwater, ondanks (en zeker niet dankzij) de tijdelijke (1974-2009) uitzondering voor pleziervaartuigen en de overtredingen van het lozingsverbod sinds 2009. Ook al is er, met name ten aanzien van eutrofiëring, nog een wereld te winnen.
Waarmee ik voor mezelf aan het einde van dit draadje kom. Ik zal het nog wel eens teruglezen om te zien wie zich geroepen voelt om tot een vorm van morele verantwoording van het illegaal lozen van toiletwater in de grote oppervlaktewateren te komen.
Ervaar ik zelf als een "na mij de zondvloed" instelling waar ik wat minder mee heb, maar dat is ook maar weer een kwestie van smaak en persoonlijke beginselen, dus
who cares?
Salut en tot ziens in een ander draadje.