Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Suezkanaal verstopt!

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 12:38 #1268131

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2201
AndreAzuree schreef :
Dat is inderdaad wat die Rotterdamse loods gisteren suggereerde
Nou hij zegt heel wat anders.
Hij zegt dat dat schip 230000 ton water voor zich uit duwt.
Het water kan in dat kanaal niet weg en dat geeft zuiging met de oevers.

Dat snap ik niet en volgens mij klopt het ook niet.

Dus dat mogen jullie mij even uitleggen.
Bij voorbaal dank.


Ik denk dat het heel anders is:
de schroef trekt water onder het schip vandaan. Dat water moet aangevuld worden maar omdat, als je vlak bij de oever vaart, tussen schip en wal bijna geen water is daalt het water daar flink.
Daardoor ontstaat naast het schip een "kuil" en het schip valt in die kuil.

Dat is wat ik er van denk.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 13:00 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 12:40 #1268133

hij zegt het alletwee:

-schip voer mogelijk te hard
-dit veroorzaakt veel zuiging tussen wal en achtersteven schip, dat trekt de kont van het schip naar de kant, dan moet je gaan tegensturen, en dan kan het fout gaan...wat Noorderzon ook zegt.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 12:41 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 13:37 #1268152

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6674
Dat snap ik niet en volgens mij klopt het ook niet.
Zal een beknopte poging doen.
Als je je even een schip model schoenendoos voorstelt dat door het water beweegt, dan is het duidelijk dat als je 1meter naar voren gaat dat er voor een hoeveelheid water 'weg moet' van breedte x diepgang x 1. Andersom onstaat er achter een 'gat' van breedte x diepgang x 1.
Wat is er nu logischer dan dat het overtollige water voor naar achteren stroomt om het gat daar op te vullen.
Als je de dwarsdoornede van het kanaal kent en de breedte/diepgang en de snelheid, dan kan je uitrekenen hoe snel het gaat stromen.
Dan heeft een of andere Italiaan (Bournelli) een natuurkundig wet bedacht die steld dat: hoe groter de stroomsnelheid, hoe lager de druk. Een drukverlaging betekent een lagere waterstand, wat je ook duidelijk kan waarnemen in een kanaal als er een groot schip passeert.
Als het schip netjes in de midden vaart is de verlaging aan beiede zijden even groot, niets aan de hand, maar zodra je uit de midden komt is de verlaging aan één kant groter dan aan de andere kant en krijg je 'zuiging' naar de oever waar je het dichts bij zit.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 15:42 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 14:39 #1268162

Prima uitleg. En als je het effect van zuiging bemerkt ben je misschien nog op tijd om snelheid te minderen. Of het gaat mis.

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 14:55 #1268167

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
Gijper schreef :
AndreAzuree schreef :
Dat is inderdaad wat die Rotterdamse loods gisteren suggereerde
Nou hij zegt heel wat anders.
Hij zegt dat dat schip 230000 ton water voor zich uit duwt.
Het water kan in dat kanaal niet weg en dat geeft zuiging met de oevers.

Dat snap ik niet en volgens mij klopt het ook niet.

Dus dat mogen jullie mij even uitleggen.
Bij voorbaal dank.

.
Als er een heel groot schip de sluis van IJmuiden binnenvaart wordt de snelheid heel snel geremd door de waterbuffer voor het schip.
Als je dat voor het eerst meemaakt schrik je je kapot en denk je dat hij zo door de sluisdeur heen ramt. Niet dus ;)
Tussen het schip en de sluismuur zie je het water dan met een enorme snelheid ontsnappen.
Die werking van de schroef heeft daar niets mee te maken.

Ga met je boot eens met harde wind door een heel klein slootje zeilen. Dan gebeurt hetzelfde als met het schip in het Suezkanaal. Kuil naast je boot en grote hekgolf achter je boot. En snelheid veel lager dan normaal.
Als kind van 5 vonden we dat indrukwekkend.
Locatie:Jouster vaartje tussen Sneekermeer en Goegarijpsterpoel
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 15:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 15:28 #1268172

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
Wat ik me nu afvraag, als ik op vesselfinder of iets dergelijks kijk zie ik de boten 1 richting op gaan, is het daar op en af of hoe gaat dat. Passeren zal wel niet gaan
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 15:31 #1268173

Ze varen in convooi, op en neer afwisselend. Net als de staandemastroute door Amsterdam :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 15:32 #1268174

Hoe je het fenomeen zuigen/squat uitlegt doet er wat mij betreft minder toe, het gaat mij om het gevolg, in dit geval in een kanaal: dieper komen te liggen en een put naast het schip aan beide kanten. Hoe meer snelheid hoe dieper de put en hoe minder ruimte voor water rondom het schip (naast en onder) hoe dieper de put. Zit het schip bijvoorbeeld meer aan BB dan wordt de put aan BB dieper dan aan SB. Dit veroorzaakt logischerwijs dat het achterschip (want daar is de put het diepst) naar BB wil.

Het is heel normaal dat dit gebeurd, daar houd je rekening mee. Als het alleen te gortig wordt moet je oppassen. Helemaal als je sneller dan normaal vaart zoals de Ever Given hier. Bovendien moest de Ever Given hier ook al off-center varen omdat de gebaggerde geul off-center ligt.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 15:47 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 15:35 #1268176

Een labiel evenwicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 16:28 #1268186

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2201
Neem onderstaande situatie:

Het touw is oneindig lang.
De boot heeft geen aandrijving.
Water wordt links in het kanaal gepompt en stroomt rechts er uit.

Jullie zeggen dat de boot onmogelijk in het midden blijft; als de boot een beetje naar bakboord gaat ontstaat daar onderdruk dus de boot vaart na verloop van tijd tegen de bakboord wal.

Klopt dat zo?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 16:58 #1268198

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12551
Het is simpelweg zo, dat bij te hoge snelheid de oever gaat zuigen en je dus kans loopt uit je roer te lopen.
Het zelfde gaat op bij twee schepen die naast elkaar varen, ook die worden naar elkaar toe gezogen.
Twee schepen daarentegen die elkaar ontmoeten, worden van elkaar weggezet.
Dat heeft inderdaad te maken met de "kuil" die ze trekken, gewoon elementaire natuurkunde.

Wat konvooivaart betreft.
Destijds was er maar een bypass, bekend onder de naam zijkanaal.
Daar gingen we tegen de kant, althans tegen het talud van de geul meer dan tien meter van de oever, om te wachten op het tegenkonvooi. Daar zette we, met de laadboom, de roeiers met boot en al overboord om de trossen naar de wal te brengen.
Soms wachtten we achter de spijker op de bittermeren.

Sturen, onder loodsaanwijzing, deed de eigen bemanning.
Alleen voor de bediening van het supergrote zoeklicht - kanaal licht - kwam er een "elektricien" aan boord.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 17:01 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 17:04 #1268201

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3120
Nachtvlinder schreef :
Ze varen in convooi, op en neer afwisselend. Net als de staandemastroute door Amsterdam :)
Dankje weer wat geleerd. :)
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 17:18 #1268205

Morgen ff om 20:30 uur kijken naar ‘Atlas’ op NPO2, dan gaat het over de uitdagingen van het varen met zo’n schip in een smal vaarwater als het Suez-kanaal.
(daarin komen een paar collega’s aan het woord die daar wel ‘iets’ over kunnen vertellen en laten zien... ;) )
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 17:18 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 18:38 #1268231

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
rooiedirk schreef :
...Dan heeft een of andere Italiaan (Bournelli) een natuurkundig wet bedacht die steld dat: hoe groter de stroomsnelheid, hoe lager de druk. Een drukverlaging betekent een lagere waterstand, wat je ook duidelijk kan waarnemen in een kanaal als er een groot schip passeert...

WIKI
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 18:42 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 19:22 #1268260

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6927
ReinierZeilt schreef :
Morgen ff om 20:30 uur kijken naar ‘Atlas’ op NPO2, dan gaat het over de uitdagingen van het varen met zo’n schip in een smal vaarwater als het Suez-kanaal.

Gaan we doen, bedankt voor de tip
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 30 mrt 2021 19:53 #1268286

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6674
La Mavare schreef :
rooiedirk schreef :
...Dan heeft een of andere Italiaan (Bournelli) een natuurkundig wet bedacht die steld dat: hoe groter de stroomsnelheid, hoe lager de druk. Een drukverlaging betekent een lagere waterstand, wat je ook duidelijk kan waarnemen in een kanaal als er een groot schip passeert...

WIKI
Ah de puntjes op de I. Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 31 mrt 2021 20:20 #1268605

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 282


Hele duidelijke uitleg en animatie. Wel wat langdradig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 31 mrt 2021 20:33 #1268615

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6927
Zoek wel de "kantjes" dit containerschip Nevergreen..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 01 apr 2021 19:47 #1268941

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6674
rooiedirk schreef :
Als je bestelling bij Alie aan boord staat, zou het kunnen dat je moet bijbetalen :pinch: Als de rederij er 'averij grosse' van kan maken, mag je als (deel) ladingeigenaar meebetalen aan de schade.
Even mezelf quoten :) .
https://gcaptain.com/shipowner-declares-general-average-for-ever-given/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 03 apr 2021 07:27 #1269355

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
rooiedirk schreef :
rooiedirk schreef :
Als je bestelling bij Alie aan boord staat, zou het kunnen dat je moet bijbetalen :pinch: Als de rederij er 'averij grosse' van kan maken, mag je als (deel) ladingeigenaar meebetalen aan de schade.
Even mezelf quoten :) .
https://gcaptain.com/shipowner-declares-general-average-for-ever-given/

Dat was te verwachten.

Egypte geeft al aan geen enkele verantwoordelijkheid te nemen, en de bemanning de zwarte piet toe te bedelen. :( :( :(
Het schip ligt nog steeds in een stil hoekje van het Suez kanaar voor anker. En het ziet er niet naar uit dat het snel zal kunnen vertrekken.
Als je spullen daar aan boord staan, zal je nog even geduld moeten oefenen. ( een jaartje schat ik.) :(
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 03 apr 2021 07:49 #1269364

Mmm , valt me wel op dat ook de grote containerschepen in het suezkanaal nu nog "maar" tussen de 8 en de 9 knopen varen en niet meer dik 13.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 03 apr 2021 08:12 #1269366

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12520
Tony, dat krantenartikel laat een foto zien van de Evergreen en de kop gaat over een Ever Given....

fakenews dus
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 03 apr 2021 08:27 #1269368

Ehh , Evergreen is de Rederij van de Ever Given, vandaar de naam van dat schip.
Er bestaan nog veel meer "Evers" , hier een paar daarvan.
Zo Fake is dat dus niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 03 apr 2021 08:27 #1269369

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Evergreen is de rederij, de namen van de schepen zijn Ever ..... (Ever Given, Ever Golden, Ever Genius, ...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suezkanaal verstopt! 03 apr 2021 09:35 #1269388

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6674
En om het nog wat ingewikkelder te maken, Evergreen is dan weer niet de eigenaar. De eigenaar is dan weer iets/iemand die het schip, vaak inclusief bemanning, verhuurt aan evergreen. En als je een schip voor langere tijd huurt mag je vaak als huurder de naam van het schip wijzigen en de kleuren aanpassen aan jouw wensen. (Uiteraard tegen vergoeding, want alle certificaten moeten dan aangepast worden)
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 09:37 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl